Νέος αντιδήμαρχος Έργων ο Λαζαρίδης - Αντικαθιστά τον Καρασταύρου
Ανέτοιμες αποδείχτηκαν οι τράπεζες, τι συμβουλεύει ο ειδικός
Για τα πρακτικά προβλήματα που προκύπτουν από τη διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με τα POS, από την ανετοιμότητα που υπάρχει στο δίκτυο και τις τράπεζες και πως μπορούν να επιλυθούν αυτά, μίλησε στο ράδιο Χρόνος 87.5fm και τον Δήμο Μπακιρτζάκη ο Κώστας Αλμπανόπουλος, τεχνικός και προγραμματιστής.
-Ποιά ήταν τα προβλήματα σε όλο αυτό το εγχείρημα της διασύνδεσης των POS με τις ταμειακές;
Το αρχικό πρόβλημα ήταν ότι το λογισμικό των POS δεν υποστήριζε σύνδεση με ταμειακές μηχανές και προγράμματα ERP. Οπότε το πρώτο πράγμα που έπρεπε να γίνει είναι η υλοποίηση νέου λογισμικού POS από τις εταιρίες παρόχων πληρωμών.
-Ποιός είναι ο σωστός τρόπος για να υλοποιηθεί κάτι τέτοιο;
Ο σωστός τρόπος εδώ όπως και σε όλες τις υλοποιήσεις λογισμικού είναι να βγουν και να δοκιμαστούν εκδόσεις, να εντοπιστούν τυχών αστοχίες, να διορθωθούν με νέες εκδόσεις και ούτε το καθεξής. Κάτι τέτοιο δεν ήταν εφικτό να γίνει λόγου του χρονικού περιθωρίου που έδωσε η ΑΑΔΕ μέχρι τις 29 Φεβρουαρίου. Ξεκίνησαν οι τράπεζες τις αναβαθμίσεις στα POS μαζικά αλλά όπως και τελικά έγινε δεν τους έφτανε ο χρόνος καθώς στην Ελλάδα υπάρχουν αυτήν την στιγμή 1.000.000 ενεργά POS.
-Η ΑΑΔΕ είχε στείλει κάποια email στους επιχειρηματίες για να τους ενημερώσει για τη διασύνδεση αυτή;
Μέσα σε όλο αυτό η ΑΑΔΕ έστειλε email σε αρκετές επιχειρήσεις ότι πρέπει μέχρι 29 Φεβρουαρίου να έχουν συνδέσει την ταμειακή τους μηχανή με τα POS αλλιώς θα υπάρχουν πρόστιμα έως και 10.000€. Οπότε ο κόσμος άρχισε να πανικοβάλλεται. Τα email στάλθηκαν περίπου 10-14 ημέρες πριν τις 29 Φεβρουαρίου και μέσα σε αυτές τις ημέρες έπρεπε να συνδεθούν 500.000 ταμειακές μηχανές ενώ μέχρι και την ημέρα που στάλθηκαν τα email είχαν συνδεθεί περίπου 2.000 μηχανές.
-Εσείς εφόσον ξεκινήσατε τις συνδέσεις, τί προβλήματα αντιμετωπίσατε;
Εφόσον εμείς κάναμε την αναβάθμιση της ταμειακής πηγαίναμε στο χώρο του πελάτη για να κάνουμε την διασύνδεση. Υπήρχαν αρκετά POS, μέχρι και την τελευταία ημέρα, που δεν είχαν αναβαθμιστεί από την τράπεζα με αποτέλεσμα να μην γίνεται η σύνδεση. Αυτός ήταν και ένας λόγος που αναγκάστηκαν να δώσουν παράταση. Το αμέσως επόμενο πρόβλημα ήταν τα POS που ήταν ασύρματα και δούλευαν με δεδομένα κινητής τηλεφωνίας. Γι’ αυτή την κατηγορία ο κάθε πάροχος πληρωμών έπρεπε να υλοποιήσει μια ενδιάμεση επικοινωνία ταμειακής με POS, το λεγόμενο middleware, το οποίο μέχρι σήμερα αν δεν κάνω λάθος μόνο 1/5 παρόχους έχει υλοποιήσει.
-Πόσο χρόνο χρειάζεται για να γίνει η διασύνδεση;
Για να αναβαθμιστεί μια ταμειακή θέλει περίπου 5-10 λεπτά. Έπειτα για να γίνει η διασύνδεση με 1 POS, γιατί πολλές επιχείρησης έχουν παραπάνω από 1, χρειαζόταν περίπου 15 λεπτά αν έκανες και μια μικρή ρύθμιση στο router στην καλύτερη των περιπτώσεων και αν όλα πηγαίναν καλά. Κάναμε μια δοκιμή, δείχναμε και στο προσωπικό πως λειτουργεί πλέον η έκδοση απόδειξης και φεύγαμε. Αν όμως υπήρχε κάποιο θέμα ή κάποια απορία και έπρεπε να καλέσω στην τεχνική υποστήριξη είτε των εταιριών ταμειακών ή των POS, εκεί μιλάμε για 45 λεπτά αναμονές τουλάχιστον.
-Κάποιες εταιρίες που έχουν ταμειακή μηχανή αλλά και κάποιο πρόγραμμα για να εκδίδουν τιμολόγια. Εκεί τί γίνεται;
Ήταν και αυτό ένα από τα προβλήματα που εμφανίστηκαν από την αρχή κιόλας και γι’ αυτό το λόγο βγήκε διευκρίνηση από την ΑΑΔΕ για το πως θα εκδίδεται τιμολόγιο το οποίο η πληρωμή του θα είναι με κάρτα αλλά είναι μια χρονοβόρα διαδικασία η οποία πρέπει πρώτα να κοπεί απόδειξη και να πληρωθεί, έπειτα να κοπεί πιστωτικό στοιχείο λιανικής γι’ αυτήν την απόδειξη και μετά να κοπεί το τιμολόγιο. Μέσα σε όλα αυτά θα έπρεπε και το προσωπικό να συνηθίσει όλες αυτές τις αλλαγές πλέον.
-Σε κλάδους όπως η εστίαση που πολλοί πλέον διανομείς έχουν μαζί τους τα POS, όταν πηγαίνουν τις παραγγελίες τί γίνεται;
Σε αυτή την περίπτωση οι εταιρίες των ταμειακών θα υλοποιήσουν ετεροχρονισμένες πληρωμές όπου θα εκδίδεται η απόδειξη θα μένει ανοιχτή και θα κλείνει αργότερα με τον τρόπο πληρωμής που θα επιλέγει ο καταναλωτής ή θα προ-φορτώνονται στο POS που έχει ο διανομέας. Το πρόβλημα είναι ότι ούτε αυτό ήταν έτοιμο μέχρι και τις 29 Φεβρουαρίου και ο κλάδος της εστίασης είναι πολύ μεγάλος με αποτέλεσμα να μην μπορούμε να τους συνδέσουμε χωρίς να υπάρχει αυτή η λειτουργία. Επίσης, στην εστίαση όλες οι ταμειακές και οι φορολογικοί μηχανισμοί καταργούνται και βγαίνουν ΦΗΜ και ΦΗΜΑΣ εστιατορίου τα οποία θα πρέπει να αλλαχθούν μέχρι το καλοκαίρι.
-Πολλές αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας μιας επιχείρησης που μπορεί να είναι κατάστημα εστίασης ή επιχείρηση με ταμειακή και πρόγραμμα…
Μέσα σε όλα αυτά με την σύνδεση POS με ταμειακές είναι και η ψηφιακή κάρτας εργασίας που λειτουργεί στην βιομηχανία και στο λιανεμπόριο από 1/1 με περίοδο εναρμόνισης μέχρι 31/3. Ακόμα κάτι νέο που θα πρέπει το προσωπικό της επιχείρησης να συνηθίσει κάπως θα χτυπάνε κάρτα στην άφιξη και αναχώρηση στην εργασίας τους. Το κράτος τρέχει όλες τις διαδικασίες ψηφιακού μετασχηματισμού με όλες αυτές τις ασφυκτικές προθεσμίες που θέτει, γιατί αν δεν υπήρχε εξέλιξη στο project με διασύνδεση pos με ταμειακή θα έχανε ένα μεγάλο ποσό από την Ευρωπαϊκή Ένωση και το Ταμείο Ανάκαμψης.
Ακολουθήστε το xronos.gr στο Google News