Νέος αντιδήμαρχος Έργων ο Λαζαρίδης - Αντικαθιστά τον Καρασταύρου
Γράφει ο Νίκος Αγγελίδης, πρόεδρος του Εμπορικού & Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Ροδόπης
Η περιοχή της Θράκης πρέπει να αποκτήσει μια εύρωστη οικονομία και καίριο ζήτημα είναι να παραμείνει ο κόσμος της σε αυτήν μέσα από τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας
Οι τρέχουσες γεωπολιτικές εξελίξεις πρέπει να βρουν την Π.Ε. Ροδόπης και συνολικά την Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης θωρακισμένη, έτοιμη να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις. Η θωράκιση της περιοχής δεν εννοείται μόνο σε στρατιωτικό επίπεδο, αλλά περισσότερο ίσως σε επίπεδο ανάπτυξης. Ειδικά η περιοχή της Θράκης πρέπει να αποκτήσει μια εύρωστη οικονομία και καίριο ζήτημα είναι να παραμείνει ο κόσμος της σε αυτήν μέσα από τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.
Η Κομοτηνή, ως πρωτεύουσα της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης, αποτελεί το Διοικητικό της Κέντρο. Η απόληξη του κάθετου Άξονα Μακάζα – Νυμφαία (πύλη προς τις βόρειες βαλκανικές και όχι μόνο χώρες) είναι η ΒΙ.ΠΕ. Κομοτηνής. Σε αυτή τη βάση θα πρέπει να υπάρξει σχεδιασμός από την Περιφέρεια Α.Μ.Θ. η Ροδόπης να αποτελέσει κόμβο σύνδεσης με τα λιμάνια Αλεξανδρούπολης και Καβάλας.
Ο περιφερειακός σχεδιασμός θα πρέπει να αναδείξει τα πλεονεκτήματα της περιοχής μας που δύο από αυτά είναι τα πιο πάνω αναφερόμενα: Ο κάθετος άξονας και η ΒΙ.ΠΕ. Κομοτηνής. Αρχικά θα πρέπει να αρθεί η απαγόρευση διέλευσης από τον κάθετο άξονα λεωφορείων και φορτηγών άνω την 3,5t, ενώ παράλληλα θα πρέπει να διασφαλιστεί από πλευράς μας η ανταγωνιστικότητα της τοπικής αγοράς μέσω ενδελεχών ελέγχων και φορολογικών κινήτρων. Η ΒΙ.ΠΕ. Κομοτηνής, αν και είναι από τις καλύτερες της χώρας, μετά της Αττικής και της Θεσσαλονίκης, με αξιόλογες υποδομές, θα πρέπει να εκσυγχρονιστεί και θα πρέπει επίσης να αλλάξει η κατάσταση διαχείρισής της που τώρα ανήκει στην Τράπεζα Πειραιώς, έτσι ώστε να μπορέσει να προσελκύσει νέες επενδύσεις. Στο σημείο αυτό θα πρέπει να αναφέρουμε και την ανάγκη επιδότησης του μεταφορικού κόστους λόγω της μεγάλης απόστασης της Θράκης από τα μεγάλα κέντρα διανομής. Αναγκαία επίσης κρίνεται η δημιουργία μιας μεγάλης επένδυσης στη ΒΙ.ΠΕ. Κομοτηνής και σε αυτό θα πρέπει να είναι αρωγός η Κεντρική Διοίκηση. Επιτακτική κρίνεται και η τροποποίηση του αναπτυξιακού νόμου έτσι ώστε να υπάρχουν ενιαία ειδικά κίνητρα για ολόκληρη τη Θράκη.
Το τρίτο μεγάλο πλεονέκτημα της περιοχής δεν είναι άλλο από το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης (Δ.Π.Θ.). Θα πρέπει άμεσα να προχωρήσει πολυπόθητη σύνδεση της εκπαίδευσης με την παραγωγή, ώστε οι ανάγκες των επιχειρήσεων για εξειδικευμένα στελέχη να καλύπτονται από απόφοιτούς του. Σημαντικός παράγοντας επίσης είναι η περαιτέρω ανάπτυξη του Δ.Π.Θ. εστιάζοντας κυρίως στην έρευνα, την τεχνολογία και την καινοτομία γενικότερα.
Κομβικής σημασίας για τον νομό είναι και ο αγροτικός τομέας. Πρέπει μέσω ενός στοχευμένου σχεδίου να οδηγηθούν οι αγρότες της περιοχής από τη φιλοσοφία των ανοιχτών καλλιεργειών (βαμβάκι, σιτηρά, καπνός) στο μοντέλο του αγρότη επιχειρηματία (υπάρχουν οι προϋποθέσεις, π.χ. εκμετάλλευση γεωθερμίας για μηδενικό ενεργειακό κόστος στην παραγωγή σε θερμοκήπια). Επίσης, λόγω της κλιματικής αλλαγής, τις επιπτώσεις της οποίας ζούμε δυστυχώς τα τελευταία χρόνια, κρίνεται επιτακτική η ανάγκη δημιουργίας του φράγματος του ποταμού Κομψάτου, ώστε να διασφαλιστεί η επαρκής υδροδότηση των καλλιεργειών.
Πολύ σημαντική ακόμα για τον νομό μας είναι γενικά η ανάπτυξη των υποδομών. Υπάρχει μεγάλη ανάγκη για την επαναλειτουργία ενός εκσυγχρονισμένου σιδηροδρομικού δικτύου, ώστε να συνδεθεί σιδηροδρομικά η ΒΙ.ΠΕ. με το λιμάνι Αλεξανδρούπολης. Επίσης, η ολοκλήρωση της σύνδεσης των παραλιακών τουριστικών περιοχών της Ροδόπης με τον Έβρο και την Ξάνθη θα δώσει μια νέα πνοή στην τουριστική κίνηση του νομού.
Ο Τουρισμός έχει πολλές ιδιαιτερότητες στην περιοχή μας. Η συνθήκη Ramsar και η οριοθέτηση των περιοχών Natura 2000 προσδίδουν έναν οικολογικό χαρακτήρα στην περιοχή μας αλλά δυσχεραίνουν την ανάπτυξη της τουριστικής βιομηχανίας που παρατηρούμε σε άλλους νομούς. Με δεδομένο αυτό θα πρέπει να δημιουργήσουμε τις κατάλληλες συνθήκες για να εκμεταλλευτούμε τη διέλευση εκατομμυρίων τουριστών από την είσοδο της Νυμφαίας.
Θίγουμε τελευταίο, για να προσδώσουμε μεγαλύτερο βάρος σε αυτό, το θέμα της πάταξης του λαθρεμπορίου – παρεμπορίου που αποτελεί τον μεγαλύτερο βραχνά της περιοχής λόγω γειτνίασης με Βουλγαρία και Τουρκία, χώρες με τεράστιες διαφορές, τόσο σε φορολογικούς συντελεστές όσο και σε μισθολογικό και μη μισθολογικό κόστος, με αποτέλεσμα να συνθλίβεται η οικονομία της Ροδόπης ανάμεσά τους. Θα πρέπει επιτέλους να δοθούν φορολογικά κίνητρα στην περιοχή, όπως π.χ. μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στα καύσιμα, για να σταματήσει η οικονομική αιμορραγία προς τη Βουλγαρία. Ειπώθηκε πιο πάνω ότι πρέπει να διαφυλαχθεί η ανταγωνιστικότητα της τοπικής οικονομίας. Θα πρέπει λοιπόν να ενταθούν οι έλεγχοι από τις πύλες της Βουλγαρίας και της Τουρκίας.
Ακολουθήστε το xronos.gr στο Google News