Χρ. Τοψίδης: Με σταθερά βήματα και πνεύμα συνεργασίας η Περιφέρεια ΑΜΘ αλλάζει
Γράφει ο Δάμων Δαμιανός, μέλος Κεντρικής Επιτροπής ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ
Τον Φεβρουάριο του 2020 το σωματείο των βενζινοπωλών της Ροδόπης επισκέφθηκε τον βουλευτή Ιλχάν Αχμέτ και του έθεσαν το θέμα της βιωσιμότητας του επαγγέλματός τους και της οικονομικής αιμορραγίας στα ταμεία του ελληνικού δημοσίου από την τεράστια εκροή συναλλάγματος προς την Βουλγαρία εξαιτίας της φθηνότερης τιμής της βενζίνης στην γειτονική Βουλγαρία που απέχει από το κέντρο της Κομοτηνής καθώς και πολλά σημεία του νομού Ροδόπης λιγότερο από 30 χιλιόμετρα.
Με την Οδηγία 2003/96 εκ του Συμβουλίου της 27ης Οκτωβρίου του 2003, στην οποία υπάρχουν σημαντικές πρόνοιες και για την Ελλάδα σχετικά με την αναδιάρθρωση των ενεργειακών προϊόντων, έχει προβλεφθεί για παραμεθόριες περιοχές της Ιταλίας με ανάλογο πρόβλημα με την Ροδόπη η δυνατότητα «για την μείωση των ειδικών φόρων κατανάλωσης στα πετρελαιοειδή που καταναλίσκονται στις περιφέρειες Udine και Trieste, υπό τον όρο ότι οι συντελεστές τους αυτοί είναι σύμφωνοι με τις υποχρεώσεις της συγκεκριμένης οδηγίας».
Στις 4 Φεβρουαρίου 2020, σχεδόν 40 μέρες πριν κηρυχθεί στην χώρα γενικό lock down κατατέθηκε από τον Ιλχάν Αχμέτ επίκαιρη ερώτηση προς τους υπουργούς Ανάπτυξης &Επενδύσεων και Οικονομικών με τίτλο " Θέσπιση ειδικού καθεστώτος στις τιμές καυσίμων στην Π.Ε. Ροδόπης".
Τα ερωτήματα που ετίθεντο ήταν τα εξής:
Α) Σκοπεύετε να λάβετε μέτρα για την θέσπιση ειδικού καθεστώτος τιμολόγησης καυσίμων στην Π.Ε. Ροδόπης με τρόπο ώστε αφενός να μην νοθεύεται ο υγιής ανταγωνισμός αφετέρου όμως να διαφυλαχθεί και η δυνατότητα επιβίωσης ενός ολόκληρου κλάδου από τον αθέμιτο ανταγωνισμό που υφίσταται από τις τιμές των καυσίμων και ειδικά της βενζίνης και του αερίου που πουλά η Βουλγαρία 30% έως 40% φθηνότερα, σε απόσταση μόλις 17 χιλιομέτρων από το κέντρο της Κομοτηνής;
Β) Είναι στις προθέσεις σας, σε συνεννόηση με τα Κοινοτικά όργανα, να ακολουθήσετε κατά το πρότυπο της Οδηγίας 2003/96 ένα σύστημα έκπτωσης καυσίμων ανάλογο της Τεργέστης και για τη Ροδόπη με στόχο την ανάσχεση της πτώσης της ζήτησης, της εκροής τεράστιων κεφαλαίων στο εξωτερικό, την σύγκλισή της με το μέσο όρο της χώρας και την αποφυγή μεθόδων και πρακτικών λαθρεμπορίας καυσίμων με τεράστιες επιπτώσεις στην εθνική οικονομία;
Ο υπουργός Οικονομικών κ. Σταϊκούρας κατά την επίσκεψη του στην Κομοτηνή την Τετάρτη 6 Ιουλίου, απαντώντας σε σχετική ερώτηση για το μοντέλο της Τεργέστης είχε απαντήσει ότι:
«Όλα θέλουν προσοχή. Επειδή συζήτησα με τους φορείς, συμφωνήσαμε με την προσέγγιση τη δική μου. Όσο ήμασταν εδώ, έψαξα με τις Υπηρεσίες μου και με διαβεβαίωσαν ότι αυτό το μοντέλο αφορά το πετρέλαιο θέρμανσης. Αυτό ζητάτε;»
Κι όμως, οι υπηρεσίες του διαβεβαίωσαν λάθος τον κ. Σταϊκούρα!
Στο Παράρτημα ΙΙ της Οδηγίας 2003/96 εκ του Συμβουλίου της 27ης Οκτωβρίου του 2003 στην σελίδα 33 αναφέρονται οι «Μειωμένοι φορολογικοί συντελεστές και απαλλαγές από την φορολογία αυτή, όπως αναφέρεται στο άρθρο 18 παρ 1».
Εκεί, η Ελλάδα πέτυχε μειωμένους συντελεστές για «χρήση στις Ένοπλες Δυνάμεις, στα επίσημα οχήματα του υπουργείου Προεδρίας, για τις διάφορες περιβαλλοντικές κατηγορίες της αμόλυβδης βενζίνης και για το υγραέριο GPL και το μεθάνιο που χρησιμοποιούνται για βιομηχανικούς σκοπούς».
Η Ιταλία όμως πέτυχε συγκεκριμένες πρόνοιες στο πλαίσιο του Παραρτήματος ΙΙ της Οδηγίας για την οποία μιλάμε και συγκεκριμένα εξασφάλισε τα εξής:
Α) Για τη μείωση των Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης στη βενζίνη που καταναλίσκεται στην περιοχή Friuli - Venezia Giulia, υπό τον όρο ότι οι συντελεστές αυτοί είναι σύμφωνοι με τις υποχρεώσεις που ορίζονται στην παρούσα οδηγία.
Β) Για τη μείωση των Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης στα περελαιοειδή που καταναλίσκονται στις Περιφέρειες Udine και Trieste υπό τον όρο ότι οι συντελεστές αυτοί είναι σύμφωνοι με τις υποχρεώσεις που ορίζονται στην παρούσα οδηγία.
Εξάλλου, όπως προβλέπεται ρητά στο προοίμιο της παρούσας Οδηγίας 9 "Τα κράτη μέλη θα πρέπει να διαθέτουν την ευελιξία χάραξης και εφαρμογής των ενδεδειγμένων για τις εθνικής συνθήκες τους πολιτικών" και 10 "Κράτη μέλη επιθυμούν να καθιερώσουν ή να διατηρήσουν διαφορετικά είδη φορολογία των ενεργειακών προϊόντων και της ηλεκτρικής ενέργειας. Προς το σκοπό αυτό επιτρέπεται στα κράτη μέλη να συμμορφώνονται προς τα Κοινοτικά ελάχιστα επίπεδα φορολογίας λαμβάνοντας υπόψη το σύνολο των εισπραττόμενων επιβαρύνσεων από όλους τους έμμεσους φόρους στους οποίους έχουν επιλέξει να εφαρμόζουν (πλην του ΦΠΑ)".
Συνεπώς, δεν ισχύει η δήλωση του κ. Σταϊκούρα στην Κομοτηνή ότι η αναφορά στην Ιταλία της συγκεκριμένης οδηγίας αφορά το πετρέλαιο θέρμανσης, όπως «τον ενημέρωσαν οι συνεργάτες του».
Δεν ισχύει αυτό που ανέφερε ο καλός φίλος και συνάδελφος ως μέλος της Κεντρικής Πολιτικής Επιτροπής του κόμματός του (Ν.Δ.) ότι η ενσωμάτωση της οδηγίας στην ελληνική έννομη τάξη αποκλείει από την Ελλάδα τη δυνατότητα επιλογής εφαρμογής ειδικών φορολογικών καθεστώτων και σε άλλες περιοχές πλην κάποιων νησιών όπως είναι η Θράκη.
Ακούστε, για την επιδότηση του κόστους εργασίας του 12% που θεσπίστηκε το 2010 από το ΠΑΣΟΚ και καταργήθηκε το 2016 από τον ΣΥΡΙΖΑ, δόθηκε μάχη για να δοθεί το 2022 αναδρομικά στους δικαιούχους του, στη βάση του ότι νοθεύει τον ανταγωνισμό και αντιστρατεύεται τις αρχές της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Κι όμως, παρά τη λυσσαλέα αντίδραση πολλών κέντρων της γραφειοκρατικής εξουσίας και οικονομικών κατεστημένων συμφερόντων, τελικά επιστράφηκε.
Το ίδιο συνέβη το 1993, όταν ο Γιώργος Γεννηματάς έθεσε υπό την εγγύηση του ελληνικού δημοσίου τα δάνεια των επιχειρήσεων Θράκη, Φλώρινας, Κιλκίς για να σωθούν από τον νόμο για τα πανωτόκια που θεσπίστηκε το 1991 από τον Στ. Μάνο.
Το ίδιο συνέβη και το 2005, όταν με το νόμο Αλογοσκούφη θεσπίστηκε η διαγραφή χρεών από το νόμο των πανωτοκίων για όσες επιχειρήσεις της παραμεθορίου είχαν αποπληρώσει προς τις τράπεζες έως και το τριπλάσιο του αρχικού κεφαλαίου.
Ας αφήσουμε λοιπόν κατά μέρος τις προφάσεις εν αμαρτίαις. Η Θράκη χρήζει πολιτικών που θα την αναζωογονήσουν οικονομικά και θα συμβάλουν στην επανάκτηση της κοινωνικής της συνοχής και ευημερίας.
Μόνο με ηρωικά εμβατήρια και την επίκληση των Θερμοπυλών, δουλειά δεν ίνεται!
Ακολουθήστε το xronos.gr στο Google News