«Ο Έβρος πίσω από τον φράχτη» - Το νέο podcast του iMEdD για την ερήμωση των ακριτικών χωριών
Ο Γάλλος Σαμπουαζώ δεν έκλεψε μόνον την Νίκη της Σαμοθράκης, αλλά και τον ναό του Ακτίου Απόλλωνος, που ίδρυσαν οι Αργοναύτες στην Ακαρνανία!
?Και τα μετέφερε όλα στο Λούβρο της Γαλλίας!
«Κατά την μαρτυρία των αρχαίων συγγραφέων στην είσοδο του Αμβρακικού κόλπου επί του ακρωτηρίου Ακτίου, έκειτο η αρχαιοτάτη πόλις της Ακαρνανίας, Άκτιον. Σε αυτή υπήρχε αρχαιότατος ναός και άγαλμα του Ακτίου Απόλλωνος, ιδρυθέντα, κατά τινα, μαρτυρία υπό των Αργοναυτών. Ο δε Στράβων ορίζων την θέση του ναού λέγει ?και ιερόν του Ακτίου Απόλλωνος ενταύθα εστι πλησίον του στόματος, λόφος τις εφ? ω ο νεώς και υπ? αυτώ πεδίον, άλσος έχον και νεώρια?. Προς τιμήν δε του Απόλλωνος ετελούντο κάθε τριετία γυμνικοί και ιππικοί αγώνες και άμιλλα πλοίων. Βραδύτερον δε ο Αύγουστος καταναυμαχήσας προ του στομίου τον Αντώνιο και την βασίλισσα των Αιγυπτίων Κλεοπάτρα, προς ανάμνηση της νίκης του, τον ναό του Απόλλωνος εμεγέθυνε και ανακαίνισε και την εορτή των αγώνων ανασυστήσας, διέταξε να τελώνται τα Άκτια (*) κάθε πενταετηρίδα. Την επιμέλεια αυτών ανέθηκε στους Λακεδαιμονίους. Συγχρόνως δε ίδρυσε, έναντι του Ακτίου, και την Νικόπολη και συνώκισεν αυτήν εκ των κατοίκων των παρακειμένων πόλεων, του Ανακτορίου της Αμβρακικής, κλπ. Αν και η θέσις του ναού ορίζεται υπό του Στράβωνος, οι νεώτεροι δεν μπόρεσαν να εύρουν τον φημιζόμενο ναό του Ακτίου Απόλλωνος μέχρι τούδε.
Προ ολίγων δε ημερών ο κ. Champoiseau πληρεξούσιος υπουργός και αντεπιστέλλον μέλος του Γαλλικού Ινστιτούτου, ανεκοίνωσεν εις την Ακαδημίαν των Επιγραφών κατά την συνεδρίασιν της 29 Απριλίου, ότι αυτός έλυσε το μέχρι τούδε άλυτον διαμείναν πρόβλημα της θέσεως του ναού διά των ανασκαφών, ας επιχειρήσας επί του ακρωτηρίου διεξήγαγε και προς βεβαίωσιν της αληθείας υπέβαλε και τοπογραφικόν σχεδίασμα. Αι εργασίαι αύται, λέγει ο κ. Champoiseau, έφεραν στο φως σπουδαία ίχνη πολλών ναών διαφόρων εποχών, αφιερωμένων στον θεό Απόλλωνα και μεταξύ των πολλών αρχαίων αντικειμένων δύο ακέφαλα αρχαϊκά αγάλματα του θεού, διατηρούνται νυν στην ελληνική αίθουσα του Μουσείου Λούβρου. Το δε νεώτερον των ιερών οικοδομημάτων, όπερ νυν ανεκαλύφθη, κατά πάσαν πιθανότητα ιδρύθη υπό του Αυγούστου προς τιμήν του Απόλλωνος μετά την εν τη ναυμαχία νίκην αυτού εν Ακτίω κατά του Αντωνίου και της Κλεοπάτρας (το 31 π.Χ.)», γράφει ο Μ. Γ. Δήμιτσας (1829-1903), στην εφημ. «Παλιγγενεσία», στις 1.5.1892.
Όντως, ο Γάλλος κλέπτης Charles-François-Noël Champoiseau το 1867 βρήκε (τουλάχιστον) δύο αρχαϊκούς κούρους, τους οποίους έστειλε στο Λούβρο, χωρίς να έχει αυτήν την νομιμότητα. Οι κούροι αυτοί πρέπει να επιστραφούν! Επέρασε από Φιλιππούπολη, Αδριανούπολη, Ιωάννινα, Χανιά, Μπιλμπάο, Μεσσήνη, Λιβόρνο, Καλκούτα, Τορίνο, Σμύρνη, Νεάπολη, κ.ά. ιστορικές πόλεις, που θα πρέπει να ψάξουν μήπως τις ξάφρισε κι αυτές?
Όσον αφορά τα πιο πρόσφατα, ο περίφημος ναός του Ακτίου Απόλλωνος είναι του 7ου αι. π.Χ. Σε ανασκαφές ευρέθησαν κεφάλια αγαλμάτων σε καταπληκτική κατάσταση διατήρησης (2009) και ένας κορινθιακός αρύβαλος, που επιβεβαιώνει ότι ήταν η κορινθιακή αποικία, Ανακτόριο (νυν Βόνιτσα), που είχε ιδρύσει το ιερόν του Απόλλωνος του 7ου αι. Τελευταίως ανασκαφές πραγματοποιούνται από τον Τομέα Αρχαιολογίας και Ιστορίας της Τέχνης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και υπό την διεύθυνση της ομοτίμου καθηγήτριάς του, Ισμήνης Τριάντη.
(*) Βλ. Γ. Λεκάκη «Τα Ιερά Άκτια προς τιμήν του Απόλλωνος, στην Ακτία Ακαρνανίας», στο περιοδικό «ΝΕΑ ΣΚΕΨΗ», τ. Ιουλίου 2009.
Κατάλογοι ακτιονικών, οι οποίοι έχουν ευρεθεί στο τέμενος του Απόλλωνος, αναφέρουν ότι στο θέατρο Νικοπόλεως πραγματοποιούνταν αγώνες ποιητών, σοφιστών, κωμωδών, τραγωδών, κηρύκων, σαλπιγκτών, κιθαριστών, φωνασκών, αυλητών και παντομίμων.
Η ανάγκη διάσωσης του αξιοποιημένου Σπηλαίου Ζωνιανών Χανίων Κρήτης
Σε συνδυασμό με τις καταστροφές στο Σπήλαιο Αλιστράτης Σερρών και του Σπηλαίου Πετραλώνων Χαλκιδικής
Παράλληλα με την μάχη που έδωσε και δίνει ενάντια στην απαράδεκτη ιστοσελίδα της Εφορείας Παλαιοανθρωπολογίας-Σπηλαιολογίας (ΕΠΣ), ο Άρης Πουλιανός, πρόεδρος της Ανθρωπολογικής Εταιρείας Ελλάδος (ΑΕΕ) και ιδρυτής της Εφορείας Παλαιοανθρωπολογίας-Σπηλαιολογίας ? μάχη που οι αναγνώστες αυτής της στήλης γνωρίζουν πολύ καλά - συνεχίζει τον πόλεμο και για την διάσωση του Σπηλαίου Ζωνιανών στα Χανιά της Κρήτης, όπου το Σαββατοκύριακο που έρχεται θα διοργανωθεί η 19η Πανελλήνια Σπηλαιολογική Συνάντηση.
Σας διαβιβάζω την σχετική ανακοίνωσή του:
«Στο σταλαγμιτικό διάκοσμο του Σπηλαίου Ζωνιανών, σύμφωνα με μαρτυρίες στελεχών της Ελληνικής Σπηλαιολογικής Εταιρείας-ΕΣΕ, αλλά και της ΕΠΣ έχει εξαπλωθεί σε μεγάλη έκταση η γνωστή πρασινάδα (φωτοσυνθετική χλωρίδα). Αυτή η κατάσταση είναι εκ πρώτης γνωστή από σχετική παρουσίαση της ΕΣΕ σε Πανελλήνια Σπηλαιολογική Συνάντηση πριν από 10 περίπου έτη. Παρ? όλο όμως που έγινε αντίστοιχη μνεία, η ΕΠΣ, ως αρμόδιος κρατικός φορέας, δεν ανέλαβε μέτρα προστασίας, πιθανόν καθ? ότι δεν συμμετέχει ούτε καν ως παρατηρητής (κακώς κατά την γνώμη μας) στις εκδηλώσεις των Πανελλήνιων Σπηλαιολογικών Συναντήσεων, ίσως και προς αποφυγή οιασδήποτε σχετικής κριτικής. Η μόνη πάντως περίπτωση να προστατευθεί το Σπήλαιο, αλλά επίσης μελλοντικά η πολιτισμική κληρονομιά, η επισκεψιμότητα κι ο τουρισμός του νομού Χανίων είναι να γίνουν όλες οι σχετικές περιβαλλοντικές κλπ. μελέτες, ώστε μέσα από αυτές να προχωρήσουν οι εργασίες αποκατάστασης.
Η σημερινή ΕΠΣ, υπό την υψηλή μεν νομική εποπτεία, αλλά άσχετων με το αντικείμενο αρχαιολόγων, αδυνατεί να ανταπεξέλθει. Εναπόκειται στον λαό και δη της Κρήτης να προωθηθεί ένα θετικό αποτέλεσμα.
Η αλήθεια, βέβαια, είναι ότι η αξιοποίηση του Σπηλαίου Ζωνιανών ξεκίνησε από την αρχή στραβά. Αυτό καταγγέλθηκε αρμοδίως στον τ.υπ.Πολιτισμού κ.Ευ.Βενιζέλο το 1995, ο οποίος έκανε δύο ολόκληρα χρόνια να διαπιστώσει?ότι από πίσω είχε στηθεί ένα τεράστιο σκάνδαλο. Έτσι, μόνον το 1997 ζητήθηκε να γίνει για το ζήτημα μια Ένορκη Διοικητική Εξέταση. Η υπόθεση με δυο λόγια έχει ως εξής: Τεχνικοί επιστήμονες της ΕΠΣ προέβησαν σε μια εμπεριστατωμένη μελέτη αξιοποίησης και την υπέβαλαν προς έγκριση στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, το οποίο την απέρριψε ως ανεπαρκή. Ακριβώς η ίδια όμως μελέτη εγκρίθηκε ομόφωνα όταν υποβλήθηκε λίγες ημέρες αργότερα από ένα γραφείο μελετών.(*)
Το 1997 εκδόθηκε ένα πόρισμα της παραπάνω ΕΔΕ, καταφανώς εναντίον των εμπλεκόμενων στο σκάνδαλο, αλλά παρ? όλα αυτά το όλο θέμα τελικά συγκαλύφθηκε (κοινώς κουκουλώθηκε), με αποτέλεσμα μέχρι και σήμερα να μην υπάρχει «ούτε γάτα-ούτε ζημιά». Το σκάνδαλο είναι προφανές και η ΑΕΕ σε μια προσπάθεια αυτό να καταδειχθεί σε συνδυασμό επίσης με την καταστροφή που έχει υποστεί το Σπήλαιο Αλιστράτης Σερρών, αλλά και με το ανυπέρβλητο έργο μας στο Σπήλαιο Πετραλώνων Χαλκιδικής, δημοσιοποίησε το 2007 στην επίσημη ιστοσελίδα της την υπόθεση με την ελπίδα να ευαισθητοποιηθούν τα αρμόδια κρατικά όργανα. Ποίο ήταν το αποτέλεσμα; Το Υπουργείο Πολιτισμού θεώρησε σωστό (!!!) να στραφεί το 2012 εναντίον της ΑΕΕ και στελεχών της με το αιτιολογικό της δυσφήμησής του στο Διαδίκτυο...
Η ΑΕΕ συνεχίζει να ζητά την αναθεώρηση της εδώ και σχεδόν 20 χρόνια ακατάλληλης και ασύμφορης για το ελληνικό Δημόσιο μέχρι τούδε προσέγγισης του κράτους για το εν λόγω ζήτημα. Σχετική, αλλά και αμφίπλευρη ενημέρωση (ώστε ο καθένας να έχει την δυνατότητα σχηματισμού δικής του γνώμης) έχει επιπρόσθετα αναρτηθεί ξανά στο Αρχείο του επίσημου ιστοτόπου μας (βλ. πρόσφατη επ? αυτού ?αλληλογραφία? στις ημερομηνίες 24 Ιουνίου, 3 Αυγούστου και 31 Αυγούστου 2016)».
(*) Για λεπτομέρειες, βλ. http://aee.gr/hellenic/1st%20month/07%20b/071101/Zoniana.htm
Ενορατική Γνώση, Μυστική Εσωτερική Φιλοσοφία και η σχέση με τα Ελληνικά Μυστήρια
8-16 Σεπτεμβρίου στην μυστικιστική ΣΑΜΟΘΡΑΚΗ
Η έρευνα δεν σταματά για πολλές μικρές ομάδες αναζητήσεως στην Ελλάδα, παρ? όλα τα εμπόδια που αντιμετωπίζουν.
Η «Ακαδημία Διαλεκτικών Νόησις & Κλινική Φιλοσοφία» πιστεύει, «και το έχει αποδείξει, λέει, ότι ο άνθρωπος μπορεί να εξελιχθεί νοητικά. Δεν υπάρχει μόνον η επιστημονική εξέλιξις. (Κάθε τεχνολογική επιστημονική εξέλιξις είναι άχρηστη και καταστροφική στον άνθρωπο που μένει στάσιμος νοητικά)». Η έρευνα των 10 ετών μέσα από ελληνικά συγγράμματα στοχαστών και η επίσκεψίς τους σε ασκληπιεία, μαντεία, ιερούς των Ελλήνων τόπους, λένε, «μας έχει αποδείξει ότι τίποτε δεν είναι τυχαίο, όσο αναφορά την απόδειξη όλων των παραπάνω. Είμαστε Εμείς που επιμένουμε ,με κάθε κόστος, ότι ο ανθρώπινος μόνο μέσα από την Φιλοσοφία ως έργο μπορεί να εναρμονισθεί με τον εαυτό του και να παράγει Ειρήνη, Φιλικότητα, Αγάπη, Έρωτα, Παιδεία, Επιστήμη. Ας μην ξεχνάμε πως Κάθε Έργο παίρνει την Αξία του από αυτόν που το επιχειρεί».
Η «Ακαδημία» με συντονίστρια την δημοσιογράφο-ερευνήτρια, Αρσινόη Δεληγιάννη, διοργανώνουν σεμινάρια πρακτικής και θεωρητικής φιλοσοφίας, θα ασχοληθούν με θέμα: «Ταξίδι στην Μυστική Ελλάδα: Ενορατική Γνώση, την Μυστική Εσωτερική Φιλοσοφία και την σχέση τους με τα Ελληνικά Μυστήρια. Η Εξελικτική Νόησις από τα πρώτα βήματα μέχρι τον Υπέρ-Άνθρωπο του Νίτσε. Μελέτη-Έρευνά-Πείραµα (Σχέσεις αιτίου ? αιτιατού) - Απόδειξις της ορθότητας της υποθέσεως».
Ανάμεσα στα θέματα του σεμιναρίου αναζητήσεως θα είναι η Κλινική Φιλοσοφία, η Πρακτική Φιλοσοφία, η Συμβουλευτική Ψυχολογία, η Αυτογνωσία, η Μεταμόρφωση του Εαυτού, κ.ά.
Το πρόγραμμα περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων:
-ΠΑΡΜΕΝΙΔΗΣ: Το Είναι και το Μη Είναι.
-ΗΡΑΚΛΕΙΤΟΣ: Ρει τα Πάντα;
-ΣΠΗΛΑΙΟΝ ΤΟΥ ΠΛΑΤΩΝΟΣ: Έπρεπε ο Φωτισμένος να επιστρέψει στο Σπήλαιο;
-ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ: ?De anima?, Περί Ψυχής, βιβλίο Γ.
-MICHEL FOUCAULT: Η ερμηνευτική του υποκειμένου.
-HEIDEGGER: Τι είναι Μεταφυσική;
-ΧΕΓΚΕΛ: Η Φαινομενολογία του Πνεύματος, Αφέντης και Σκλάβος.
-ΑΥΓΟΥΣΤΙΝΟΣ: Εξομολογήσεις.
-Τι είναι γνώση; Πώς γνωρίζουμε; Τι μπορούμε να γνωρίσουμε;
-Ποιές είναι οι δυνάμεις της ψυχής που κινούν το Ον προς το Κινούν Ακίνητον;
Τα σεμινάρια θα γίνουν στο ξενοδοχείο «Ορφεύς» της Σαμοθράκης. Πληροφορίες: τηλ. 25510-98.233.
Η μυστικιστική ιερά νήσος Σαμοθράκη σηκώνει αγόγγυστα και χωρίς κόπο τέτοια σεμινάρια. Δεν τα σηκώνει, απλώς, τα προκαλεί κιόλας? Όποιος την περπάτησε, το ξέρει?
Το έχω πει και θα το ξαναπώ: Η μόνη σωτηρία του πλανήτη είναι η ελληνοποίησή του? Ας ψάχνουν οι χαρτογιακάδες όσο θέλουν?
ΥΓ: Βλ. και Γ. Λεκάκη βιβλίο «Σαμοθράκη ? Ιερά Νήσος» (εκδ. Ερωδιός, 2006).
?Και τα μετέφερε όλα στο Λούβρο της Γαλλίας!
«Κατά την μαρτυρία των αρχαίων συγγραφέων στην είσοδο του Αμβρακικού κόλπου επί του ακρωτηρίου Ακτίου, έκειτο η αρχαιοτάτη πόλις της Ακαρνανίας, Άκτιον. Σε αυτή υπήρχε αρχαιότατος ναός και άγαλμα του Ακτίου Απόλλωνος, ιδρυθέντα, κατά τινα, μαρτυρία υπό των Αργοναυτών. Ο δε Στράβων ορίζων την θέση του ναού λέγει ?και ιερόν του Ακτίου Απόλλωνος ενταύθα εστι πλησίον του στόματος, λόφος τις εφ? ω ο νεώς και υπ? αυτώ πεδίον, άλσος έχον και νεώρια?. Προς τιμήν δε του Απόλλωνος ετελούντο κάθε τριετία γυμνικοί και ιππικοί αγώνες και άμιλλα πλοίων. Βραδύτερον δε ο Αύγουστος καταναυμαχήσας προ του στομίου τον Αντώνιο και την βασίλισσα των Αιγυπτίων Κλεοπάτρα, προς ανάμνηση της νίκης του, τον ναό του Απόλλωνος εμεγέθυνε και ανακαίνισε και την εορτή των αγώνων ανασυστήσας, διέταξε να τελώνται τα Άκτια (*) κάθε πενταετηρίδα. Την επιμέλεια αυτών ανέθηκε στους Λακεδαιμονίους. Συγχρόνως δε ίδρυσε, έναντι του Ακτίου, και την Νικόπολη και συνώκισεν αυτήν εκ των κατοίκων των παρακειμένων πόλεων, του Ανακτορίου της Αμβρακικής, κλπ. Αν και η θέσις του ναού ορίζεται υπό του Στράβωνος, οι νεώτεροι δεν μπόρεσαν να εύρουν τον φημιζόμενο ναό του Ακτίου Απόλλωνος μέχρι τούδε.
Προ ολίγων δε ημερών ο κ. Champoiseau πληρεξούσιος υπουργός και αντεπιστέλλον μέλος του Γαλλικού Ινστιτούτου, ανεκοίνωσεν εις την Ακαδημίαν των Επιγραφών κατά την συνεδρίασιν της 29 Απριλίου, ότι αυτός έλυσε το μέχρι τούδε άλυτον διαμείναν πρόβλημα της θέσεως του ναού διά των ανασκαφών, ας επιχειρήσας επί του ακρωτηρίου διεξήγαγε και προς βεβαίωσιν της αληθείας υπέβαλε και τοπογραφικόν σχεδίασμα. Αι εργασίαι αύται, λέγει ο κ. Champoiseau, έφεραν στο φως σπουδαία ίχνη πολλών ναών διαφόρων εποχών, αφιερωμένων στον θεό Απόλλωνα και μεταξύ των πολλών αρχαίων αντικειμένων δύο ακέφαλα αρχαϊκά αγάλματα του θεού, διατηρούνται νυν στην ελληνική αίθουσα του Μουσείου Λούβρου. Το δε νεώτερον των ιερών οικοδομημάτων, όπερ νυν ανεκαλύφθη, κατά πάσαν πιθανότητα ιδρύθη υπό του Αυγούστου προς τιμήν του Απόλλωνος μετά την εν τη ναυμαχία νίκην αυτού εν Ακτίω κατά του Αντωνίου και της Κλεοπάτρας (το 31 π.Χ.)», γράφει ο Μ. Γ. Δήμιτσας (1829-1903), στην εφημ. «Παλιγγενεσία», στις 1.5.1892.
Όντως, ο Γάλλος κλέπτης Charles-François-Noël Champoiseau το 1867 βρήκε (τουλάχιστον) δύο αρχαϊκούς κούρους, τους οποίους έστειλε στο Λούβρο, χωρίς να έχει αυτήν την νομιμότητα. Οι κούροι αυτοί πρέπει να επιστραφούν! Επέρασε από Φιλιππούπολη, Αδριανούπολη, Ιωάννινα, Χανιά, Μπιλμπάο, Μεσσήνη, Λιβόρνο, Καλκούτα, Τορίνο, Σμύρνη, Νεάπολη, κ.ά. ιστορικές πόλεις, που θα πρέπει να ψάξουν μήπως τις ξάφρισε κι αυτές?
Όσον αφορά τα πιο πρόσφατα, ο περίφημος ναός του Ακτίου Απόλλωνος είναι του 7ου αι. π.Χ. Σε ανασκαφές ευρέθησαν κεφάλια αγαλμάτων σε καταπληκτική κατάσταση διατήρησης (2009) και ένας κορινθιακός αρύβαλος, που επιβεβαιώνει ότι ήταν η κορινθιακή αποικία, Ανακτόριο (νυν Βόνιτσα), που είχε ιδρύσει το ιερόν του Απόλλωνος του 7ου αι. Τελευταίως ανασκαφές πραγματοποιούνται από τον Τομέα Αρχαιολογίας και Ιστορίας της Τέχνης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και υπό την διεύθυνση της ομοτίμου καθηγήτριάς του, Ισμήνης Τριάντη.
(*) Βλ. Γ. Λεκάκη «Τα Ιερά Άκτια προς τιμήν του Απόλλωνος, στην Ακτία Ακαρνανίας», στο περιοδικό «ΝΕΑ ΣΚΕΨΗ», τ. Ιουλίου 2009.
Κατάλογοι ακτιονικών, οι οποίοι έχουν ευρεθεί στο τέμενος του Απόλλωνος, αναφέρουν ότι στο θέατρο Νικοπόλεως πραγματοποιούνταν αγώνες ποιητών, σοφιστών, κωμωδών, τραγωδών, κηρύκων, σαλπιγκτών, κιθαριστών, φωνασκών, αυλητών και παντομίμων.
Η ανάγκη διάσωσης του αξιοποιημένου Σπηλαίου Ζωνιανών Χανίων Κρήτης
Σε συνδυασμό με τις καταστροφές στο Σπήλαιο Αλιστράτης Σερρών και του Σπηλαίου Πετραλώνων Χαλκιδικής
Παράλληλα με την μάχη που έδωσε και δίνει ενάντια στην απαράδεκτη ιστοσελίδα της Εφορείας Παλαιοανθρωπολογίας-Σπηλαιολογίας (ΕΠΣ), ο Άρης Πουλιανός, πρόεδρος της Ανθρωπολογικής Εταιρείας Ελλάδος (ΑΕΕ) και ιδρυτής της Εφορείας Παλαιοανθρωπολογίας-Σπηλαιολογίας ? μάχη που οι αναγνώστες αυτής της στήλης γνωρίζουν πολύ καλά - συνεχίζει τον πόλεμο και για την διάσωση του Σπηλαίου Ζωνιανών στα Χανιά της Κρήτης, όπου το Σαββατοκύριακο που έρχεται θα διοργανωθεί η 19η Πανελλήνια Σπηλαιολογική Συνάντηση.
Σας διαβιβάζω την σχετική ανακοίνωσή του:
«Στο σταλαγμιτικό διάκοσμο του Σπηλαίου Ζωνιανών, σύμφωνα με μαρτυρίες στελεχών της Ελληνικής Σπηλαιολογικής Εταιρείας-ΕΣΕ, αλλά και της ΕΠΣ έχει εξαπλωθεί σε μεγάλη έκταση η γνωστή πρασινάδα (φωτοσυνθετική χλωρίδα). Αυτή η κατάσταση είναι εκ πρώτης γνωστή από σχετική παρουσίαση της ΕΣΕ σε Πανελλήνια Σπηλαιολογική Συνάντηση πριν από 10 περίπου έτη. Παρ? όλο όμως που έγινε αντίστοιχη μνεία, η ΕΠΣ, ως αρμόδιος κρατικός φορέας, δεν ανέλαβε μέτρα προστασίας, πιθανόν καθ? ότι δεν συμμετέχει ούτε καν ως παρατηρητής (κακώς κατά την γνώμη μας) στις εκδηλώσεις των Πανελλήνιων Σπηλαιολογικών Συναντήσεων, ίσως και προς αποφυγή οιασδήποτε σχετικής κριτικής. Η μόνη πάντως περίπτωση να προστατευθεί το Σπήλαιο, αλλά επίσης μελλοντικά η πολιτισμική κληρονομιά, η επισκεψιμότητα κι ο τουρισμός του νομού Χανίων είναι να γίνουν όλες οι σχετικές περιβαλλοντικές κλπ. μελέτες, ώστε μέσα από αυτές να προχωρήσουν οι εργασίες αποκατάστασης.
Η σημερινή ΕΠΣ, υπό την υψηλή μεν νομική εποπτεία, αλλά άσχετων με το αντικείμενο αρχαιολόγων, αδυνατεί να ανταπεξέλθει. Εναπόκειται στον λαό και δη της Κρήτης να προωθηθεί ένα θετικό αποτέλεσμα.
Η αλήθεια, βέβαια, είναι ότι η αξιοποίηση του Σπηλαίου Ζωνιανών ξεκίνησε από την αρχή στραβά. Αυτό καταγγέλθηκε αρμοδίως στον τ.υπ.Πολιτισμού κ.Ευ.Βενιζέλο το 1995, ο οποίος έκανε δύο ολόκληρα χρόνια να διαπιστώσει?ότι από πίσω είχε στηθεί ένα τεράστιο σκάνδαλο. Έτσι, μόνον το 1997 ζητήθηκε να γίνει για το ζήτημα μια Ένορκη Διοικητική Εξέταση. Η υπόθεση με δυο λόγια έχει ως εξής: Τεχνικοί επιστήμονες της ΕΠΣ προέβησαν σε μια εμπεριστατωμένη μελέτη αξιοποίησης και την υπέβαλαν προς έγκριση στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, το οποίο την απέρριψε ως ανεπαρκή. Ακριβώς η ίδια όμως μελέτη εγκρίθηκε ομόφωνα όταν υποβλήθηκε λίγες ημέρες αργότερα από ένα γραφείο μελετών.(*)
Το 1997 εκδόθηκε ένα πόρισμα της παραπάνω ΕΔΕ, καταφανώς εναντίον των εμπλεκόμενων στο σκάνδαλο, αλλά παρ? όλα αυτά το όλο θέμα τελικά συγκαλύφθηκε (κοινώς κουκουλώθηκε), με αποτέλεσμα μέχρι και σήμερα να μην υπάρχει «ούτε γάτα-ούτε ζημιά». Το σκάνδαλο είναι προφανές και η ΑΕΕ σε μια προσπάθεια αυτό να καταδειχθεί σε συνδυασμό επίσης με την καταστροφή που έχει υποστεί το Σπήλαιο Αλιστράτης Σερρών, αλλά και με το ανυπέρβλητο έργο μας στο Σπήλαιο Πετραλώνων Χαλκιδικής, δημοσιοποίησε το 2007 στην επίσημη ιστοσελίδα της την υπόθεση με την ελπίδα να ευαισθητοποιηθούν τα αρμόδια κρατικά όργανα. Ποίο ήταν το αποτέλεσμα; Το Υπουργείο Πολιτισμού θεώρησε σωστό (!!!) να στραφεί το 2012 εναντίον της ΑΕΕ και στελεχών της με το αιτιολογικό της δυσφήμησής του στο Διαδίκτυο...
Η ΑΕΕ συνεχίζει να ζητά την αναθεώρηση της εδώ και σχεδόν 20 χρόνια ακατάλληλης και ασύμφορης για το ελληνικό Δημόσιο μέχρι τούδε προσέγγισης του κράτους για το εν λόγω ζήτημα. Σχετική, αλλά και αμφίπλευρη ενημέρωση (ώστε ο καθένας να έχει την δυνατότητα σχηματισμού δικής του γνώμης) έχει επιπρόσθετα αναρτηθεί ξανά στο Αρχείο του επίσημου ιστοτόπου μας (βλ. πρόσφατη επ? αυτού ?αλληλογραφία? στις ημερομηνίες 24 Ιουνίου, 3 Αυγούστου και 31 Αυγούστου 2016)».
(*) Για λεπτομέρειες, βλ. http://aee.gr/hellenic/1st%20month/07%20b/071101/Zoniana.htm
Ενορατική Γνώση, Μυστική Εσωτερική Φιλοσοφία και η σχέση με τα Ελληνικά Μυστήρια
8-16 Σεπτεμβρίου στην μυστικιστική ΣΑΜΟΘΡΑΚΗ
Η έρευνα δεν σταματά για πολλές μικρές ομάδες αναζητήσεως στην Ελλάδα, παρ? όλα τα εμπόδια που αντιμετωπίζουν.
Η «Ακαδημία Διαλεκτικών Νόησις & Κλινική Φιλοσοφία» πιστεύει, «και το έχει αποδείξει, λέει, ότι ο άνθρωπος μπορεί να εξελιχθεί νοητικά. Δεν υπάρχει μόνον η επιστημονική εξέλιξις. (Κάθε τεχνολογική επιστημονική εξέλιξις είναι άχρηστη και καταστροφική στον άνθρωπο που μένει στάσιμος νοητικά)». Η έρευνα των 10 ετών μέσα από ελληνικά συγγράμματα στοχαστών και η επίσκεψίς τους σε ασκληπιεία, μαντεία, ιερούς των Ελλήνων τόπους, λένε, «μας έχει αποδείξει ότι τίποτε δεν είναι τυχαίο, όσο αναφορά την απόδειξη όλων των παραπάνω. Είμαστε Εμείς που επιμένουμε ,με κάθε κόστος, ότι ο ανθρώπινος μόνο μέσα από την Φιλοσοφία ως έργο μπορεί να εναρμονισθεί με τον εαυτό του και να παράγει Ειρήνη, Φιλικότητα, Αγάπη, Έρωτα, Παιδεία, Επιστήμη. Ας μην ξεχνάμε πως Κάθε Έργο παίρνει την Αξία του από αυτόν που το επιχειρεί».
Η «Ακαδημία» με συντονίστρια την δημοσιογράφο-ερευνήτρια, Αρσινόη Δεληγιάννη, διοργανώνουν σεμινάρια πρακτικής και θεωρητικής φιλοσοφίας, θα ασχοληθούν με θέμα: «Ταξίδι στην Μυστική Ελλάδα: Ενορατική Γνώση, την Μυστική Εσωτερική Φιλοσοφία και την σχέση τους με τα Ελληνικά Μυστήρια. Η Εξελικτική Νόησις από τα πρώτα βήματα μέχρι τον Υπέρ-Άνθρωπο του Νίτσε. Μελέτη-Έρευνά-Πείραµα (Σχέσεις αιτίου ? αιτιατού) - Απόδειξις της ορθότητας της υποθέσεως».
Ανάμεσα στα θέματα του σεμιναρίου αναζητήσεως θα είναι η Κλινική Φιλοσοφία, η Πρακτική Φιλοσοφία, η Συμβουλευτική Ψυχολογία, η Αυτογνωσία, η Μεταμόρφωση του Εαυτού, κ.ά.
Το πρόγραμμα περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων:
-ΠΑΡΜΕΝΙΔΗΣ: Το Είναι και το Μη Είναι.
-ΗΡΑΚΛΕΙΤΟΣ: Ρει τα Πάντα;
-ΣΠΗΛΑΙΟΝ ΤΟΥ ΠΛΑΤΩΝΟΣ: Έπρεπε ο Φωτισμένος να επιστρέψει στο Σπήλαιο;
-ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ: ?De anima?, Περί Ψυχής, βιβλίο Γ.
-MICHEL FOUCAULT: Η ερμηνευτική του υποκειμένου.
-HEIDEGGER: Τι είναι Μεταφυσική;
-ΧΕΓΚΕΛ: Η Φαινομενολογία του Πνεύματος, Αφέντης και Σκλάβος.
-ΑΥΓΟΥΣΤΙΝΟΣ: Εξομολογήσεις.
-Τι είναι γνώση; Πώς γνωρίζουμε; Τι μπορούμε να γνωρίσουμε;
-Ποιές είναι οι δυνάμεις της ψυχής που κινούν το Ον προς το Κινούν Ακίνητον;
Τα σεμινάρια θα γίνουν στο ξενοδοχείο «Ορφεύς» της Σαμοθράκης. Πληροφορίες: τηλ. 25510-98.233.
Η μυστικιστική ιερά νήσος Σαμοθράκη σηκώνει αγόγγυστα και χωρίς κόπο τέτοια σεμινάρια. Δεν τα σηκώνει, απλώς, τα προκαλεί κιόλας? Όποιος την περπάτησε, το ξέρει?
Το έχω πει και θα το ξαναπώ: Η μόνη σωτηρία του πλανήτη είναι η ελληνοποίησή του? Ας ψάχνουν οι χαρτογιακάδες όσο θέλουν?
ΥΓ: Βλ. και Γ. Λεκάκη βιβλίο «Σαμοθράκη ? Ιερά Νήσος» (εκδ. Ερωδιός, 2006).
Ακολουθήστε το xronos.gr στο Google News