Διίστανται οι απόψεις για τον Ελληνοβουλγαρικό Κάθετο Άξονα | xronos.gr
ΤΡΙΑ ΧΡΟΝΙΑ ΜΕΤΑ, ΜΕΤΡΑΜΕ ΤΑ ΥΠΕΡ ΚΑΙ ΤΑ ΚΑΤΑ

Διίστανται οι απόψεις για τον Ελληνοβουλγαρικό Κάθετο Άξονα

10/09/16 - 11:00
2343245356 (2).jpg

Μοιραστείτε το

Σε άλλες περιοχές της ΑΜ-Θ έχουν ήδη καταλήξει θετικά υπέρ της λειτουργίας της νέας διόδου, παρουσιάζοντας μετρήσιμα αποτέλεσμα στον τουρισμό, στις διανυκτερεύσεις, στις τοπικές αγορές και στην άνοδο ενός νέου καταναλωτικού κοινού για τις προσφερόμενες ελληνικές υπηρεσίες Στη Ροδόπη μετράμε απώλειες, των ανθρώπων που πέρασαν από τα ελληνοβουλγαρικά σύνορα, αλλά ποτέ δεν εισήλθαν στην πόλη της Κομοτηνής, δεν αγόρασαν από τα μαγαζιά μας, δεν κοιμήθηκαν στα ξενοδοχεία μας, ενώ προσάπτουμε στον μεθοριακό σταθμό τον όρο της διόδου παραεμπορίου και λαθρεμπορίου Ρεπορτάζ Δήμητρα Συμεωνίδου

Τρία χρόνια μετά και οι απόψεις για τη λειτουργία του Ελληνοβουλγαρικού Κάθετου Άξονα Νυμφαία - Μακάζα εξακολουθούν να διίστανται. Ήταν 9 Σεπτεμβρίου 2013 όταν ο νεότερος και συντομότερος κάθετος άξονας, που ενώνει Ελλάδα και Βουλγαρία, δίνεται στην κυκλοφορία. Σήμερα στην περιοχή μας, τρία χρόνια μετά, εξακολουθούμε να μετράμε τα υπέρ και τα κατά, όταν άλλες περιοχές της Αν. Μακεδονίας και Θράκης, έχουν ήδη καταλήξει θετικά υπέρ της λειτουργίας της νέας αυτής διόδου, παρουσιάζοντας μετρήσιμα αποτέλεσμα στον τουρισμό, στις διανυκτερεύσεις, στις τοπικές αγορές και στην άνοδο ενός νέου καταναλωτικού κοινού για τις προσφερόμενες ελληνικές υπηρεσίες. Στη Ροδόπη μετράμε απώλειες, των ανθρώπων που πέρασαν από τα ελληνοβουλγαρικά σύνορα, Βούλγαροι, Ρουμάνοι, Μολβαδοί, Τσέχοι, αλλά ποτέ δεν εισήλθαν στην πόλη της Κομοτηνής, δεν αγόρασαν από τα μαγαζιά μας, δεν κοιμήθηκαν στα ξενοδοχεία μας, ενώ προσάπτουμε στον μεθοριακό σταθμό τον όρο της διόδου παραεμπορίου και λαθρεμπορίου. 

ΚΙΚΗ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΟΥ: Περισσότερο πρόβλημα δημιούργησε στους εμπόρους της Κομοτηνής, παρά τους ωφέλησε
Για δίοδο που δεν αξιοποιήθηκε εμπορικά και τουριστικά, για την πόλη της Κομοτηνής, μίλησε η πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Κομοτηνής Κική Κωνσταντινίδου. Μόνο το 2015 διήλθαν μέσω του κάθετου άξονα περίπου στα 3 εκατομμύρια αυτοκίνητα  από τα οποία, σύμφωνα με την κ. Κωνσταντινίδου, «εμείς δεν είδαμε ούτε ένα 5% μέσα στην πόλη. Να γνωρίσουν την πόλη, να δουν τα μνημεία μας, την γευσιγνωσία μας, τις ομορφιές μας, τον πολιτισμό μας, αυτά δεν τα είδαμε στα τρία χρόνια του κάθετου άξονα, δεν τα είδαμε γιατί δεν υπάρχει και η κατάλληλη σήμανση όσον αφορά τον άξονα, δεν περνά ο κόσμος μέσα από την πόλη. Εμείς δεν τον βάζουμε τον κόσμο μέσα στην πόλη, τον περνάμε περιφερειακά και φεύγει κατευθείαν. Περισσότερο πρόβλημα δημιούργησε στους εμπόρους της Κομοτηνής, παρά τους ωφέλησε γιατί έχουμε πάρα πολλές απώλειες από κατοίκους της Κομοτηνής οι οποίοι φεύγουνε για να πάνε να προμηθευτούν τα καύσιμά τους ή οτιδήποτε άλλο από την γείτονα χώρα». Χρειάζεται προσπάθεια για να δούμε θετικά αποτελέσματα από τη λειτουργία του κάθετου άξονα, πιστεύει η πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Κομοτηνής και προτείνει να βελτιωθεί η σήμανση, να υπάρχει ενημέρωση των επισκεπτών στα διόδια με έντυπο υλικό, να δοθεί κίνητρο στους ξένους να σταματούν στο κέντρο της πόλης.  
  
ΑΝΕΣΤΗΣ ΒΑΦΕΙΑΔΗΣ: Έπρεπε να εξαλείψουμε τις αρνητικές συνέπειες από την αρχή, ευθύνες έχουμε όλοι μας...
Για προσδοκίες που διαψεύστηκαν, έκανε λόγο ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Επαγγελματικών, Βιοτεχνικών και Εμπορικών Σωματείων Ν. Ροδόπης Ανέστης Βαφειάδης. Υποστήριξε ότι έχουμε περισσότερο παραεμπόριο, ενώ λόγω των φτηνότερων προϊόντων η Βουλγαρία προτιμάται από Έλληνες καταναλωτές, με αποτέλεσμα αυτό να έχει αντίκτυπο στις τοπικές επιχειρήσεις (αλουμινοκατασκευές, οικοδομικά υλικά, εμπόριο ξύλου). Κατά τον ίδιο οι επιχειρήσεις δέχθηκαν μεγάλο πλήγμα, το θέμα είναι, σημείωσε, «εμείς σαν τοπική κοινωνία, οι αρχές, η πολιτεία, θα έπρεπε να εξαλείψουμε τις αρνητικές συνέπειες από χθες, με την εκκίνηση του κάθετου άξονα, να υπήρχαν μικτά κλιμάκια ελέγχου καθημερινά, όχι μόνο να καταδυναστεύουν μέσα στην πόλη τον μικρό επιχειρηματία. Ας ψάξει η πολιτεία την ανασφάλιστη εργασία και την φοροδιαφυγή στα σύνορα, περνούν φορτηγάκια, γίνεται κανένας έλεγχος;». Όσον αφορά στον τουρισμό, ο Ανέστης Βαφειάδης, παραδέχτηκε πως το Φανάρι παραλιακά βοηθήθηκε πολύ αυτά τα 3 χρόνια, η πόλη της Κομοτηνής όμως δεν είχε κανένα όφελος και η Μαρώνεια ελάχιστο. Πάντως πρόσθεσε πως «ευθύνες έχουμε όλοι μας. Δεν έχουμε τουριστικό περίπτερο πάνω στα σύνορα να καλωσορίζει τους ξένους στο νομό Ροδόπης, έρχονται και δεν ξέρουν που βρίσκονται».

ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΤΣΙΜΙΓΑΣ: Ο κάθετος άξονας πολεμήθηκε από την πρώτη στιγμή που άνοιξε
«Ο κάθετος άξονας πολεμήθηκε από την πρώτη στιγμή που άνοιξε, κυρίως από το υπουργείο Εξωτερικών της Ελλάδος, από αυτούς που χαράζουν τη διεθνή πολιτική, ήθελαν να διατηρήσουν έναν πρωταρχικό ρόλο στον Έβρο μη αποδυναμώνοντας το Ορμένιο και με κάποιες επιφυλάξεις που είχαν για την σύνθεση του πληθυσμού στην νότια Βουλγαρία». Ξεκάθαρος στις απόψεις του ο πρώην εκτελεστικός γραμματέας της Περιφέρειας ΑΜ-Θ Κώστας Κατσιμίγας, χρησιμοποιεί μετρήσιμα δεδομένα για να καταδείξει ότι ο μεθοριακός σταθμός της Νυμφαίας παρουσιάζει τη μεγαλύτερη κινητικότητα αυτή τη στιγμή σε όλη τη χώρα. Διαπιστώνει ότι «οι Βούλγαροι έρχονται διψασμένοι για ψώνια, αλλά αυτό το εκμεταλλεύτηκε μόνο η Θάσος».

«Στις 6 Σεπτεμβρίου που είχαν εθνική γιορτή οι Βούλγαροι και επειδή συμπίπτει με το Σεπτέμβρη που είναι καλός ο καιρός, παραδοσιακά πάνε εκδρομές. Αυτό το τριήμερο ξεχύθηκαν στην περιοχή μας με διήμερες ή τριήμερες εκδρομές και φυσικά δεν ήρθαν με τα ταπεράκια και τα φαγητά  τους, ήρθαν να ψωνίσουν  και να ξοδέψουν είτε λίγα, είτε πολλά. Όμως εμείς πρέπει να ξεφύγουμε από τη μιζέρια της προάσπισης της αργίας της Κυριακής, του πενταώρου ανοίγματος των καταστημάτων που συμβαίνει στην Κομοτηνή. Θα πρέπει η πόλη μας να έχει ανοικτή αγορά το Σάββατο και την Κυριακή μέχρι τις 12 το βράδυ. Πρέπει να γίνει προσπάθεια από τους επαγγελματίες για να προσεγγίσουν τους ξένους πελάτες, να διαφημίζουν την λευκή νύχτα με φυλλάδια στη Βουλγαρία και οποιαδήποτε άλλη εκδήλωση κάνουν για να προσελκύσουν τους πελάτες», σημειώνει ο κ. Κατσιμίγας. Παραδέχεται ότι υπάρχει παραεμπόριο αλλά, όπως λέει, «δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται με εσωστρέφεια, αλλά να αντιμετωπίζεται με ελεγκτικές αρχές».

Άποψη του πρώην εκτελεστικού γραμματέα είναι πως «οι Βούλγαροι είναι δίπλα μας, με αυτούς πρέπει να συναναστραφούμε. Από εμάς εξαρτάται να κρατήσουμε μια μερίδα, αν καταλάβουμε ότι η Νυμφαία δεν είναι ο σταθμός της Κομοτηνής, ό,τι περνά από εκεί δεν έρχεται απαραίτητα στην Κομοτηνή, πάει σε όλη την Ελλάδα, εμείς πρέπει να διεκδικήσουμε το δικό μας κομμάτι. Πρέπει να μεγαλώσει η Νυμφαία, δεν είναι δυνατόν να λειτουργεί με δυο ουρές, αυτό θέλει ουσιαστική ελληνική εξωτερική πολιτική, αντί οι Βούλγαροι να μας «εκβιάζουν» για να κάνουμε τον άξονα Ξάνθη-Παμπόροβο να τους «εκβιάσουμε» εμείς ότι για να ξεκινήσουμε το Ξάνθη?Παμπόροβο πρώτα να μεγαλώσουμε την Νυμφαία. Έτσι λειτουργούν τα κράτη που έχουν σοβαρή εξωτερική πολιτική», καταλήγει. 

ΝΑΣΟΣ ΤΣΟΥΚΑΣ: Πριν τη διάνοιξη του κάθετου άξονα δεν είχαμε 10 Σεπτεμβρίου 100% πληρότητα στα ξενοδοχεία της Βορείου Ελλάδας
Τα τρία χρόνια είναι πολύ σύντομο χρονικό διάστημα για να ξέρουμε αν αξιοποιήθηκε στο 100% ο κάθετος άξονας Νυμφαία - Μακάζα, όμως, όπως επιβεβαιώνει ο ιδιοκτήτης του ξενοδοχείου Φανάρι στον ομώνυμο οικισμό Νάσος Τσούκας, «η κίνηση είναι πάρα πολύ μεγάλη και υπάρχει μεγάλη επιρροή του άξονα στα παράλια της Βορείου Ελλάδας». Προέβλεψε ότι αν επιτραπεί στα τουριστικά λεωφορεία να διέλθουν από τον κάθετο άξονα, αυτό θα αυξήσει την επισκεψιμότητα. Παράλληλα τόνισε πως «πρέπει να γίνουν βελτιώσεις στη στελέχωση της Νυμφαίας, γιατί υπάρχει πάντα μεγάλη ουρά, ο όγκος επισκεψιμότητας είναι τεράστιος και δεν μπορούνε να εξυπηρετηθούνε σε εύλογο χρονικό διάστημα, με αποτέλεσμα να καθίσταται αποτρεπτικό κάθε Σαββατοκύριακο να περιμένει πολλές ώρες στα σύνορα για να περάσει στην χώρα μας». 

Στο ξενοδοχείο του είδε καινούργιους πελάτες από νέες αγορές, την Ρουμανία, την Βουλγαρία και την Μολδαβία. Με έκπληξη διαπιστώνει ο κ. Τσούκας πως «πριν την διάνοιξη του κάθετου άξονα δεν είχαμε 10 Σεπτεμβρίου 100% πληρότητα στα ξενοδοχεία της Βορείου Ελλάδας. Αν και είμαστε μεσογειακή χώρα η νοοτροπία του Έλληνα είναι ότι το καλοκαίρι μετά τις 15 Αυγούστου τελειώνει. Όμως ο καιρός είναι καλός και τον Σεπτέμβριο, οι τιμές είναι καλύτερες και αυτό το εκμεταλλεύονται οι Βαλκάνιοι». 
Παραδέχτηκε, βέβαια, ότι «υπάρχουν και άνθρωποι που έρχονται και φεύγουν αυθημερόν και δεν αφήνουν τον οβολό τους στην περιοχή». Όμως τόνισε, «πρέπει να βρούμε και εμείς τον τρόπο να κρατήσουμε τον κόσμο, να έχουμε υπηρεσίες και προϊόντα με τα οποία θα μπορέσουμε να κρατήσουμε τον κόσμο για περισσότερες ημέρες».

Ακολουθήστε το xronos.gr στο Google News

Ροή Ειδήσεων

xronos
xronos.gr