Ελλάδα: Σχεδόν κάθε μέρα ένας δικυκλιστής χάνει τη ζωή του στην άσφαλτο | xronos.gr
ΜΕΓΑΛΗ ΕΡΕΥΝΑ ΤΟΥ «Χ»

Ελλάδα: Σχεδόν κάθε μέρα ένας δικυκλιστής χάνει τη ζωή του στην άσφαλτο

16/10/20 - 21:00

2011-2019: 2.620 θανατηφόρα τροχαία με δίκυκλο

Παρά την ενημέρωση για την αναγκαιότητα χρήσης κράνους από τους μοτοσικλετιστές, τα συχνά πρόστιμα που επιβάλλονται από την ΕΛΑΣ αλλά και -το κυριότερο- τις ανθρώπινες τραγωδίες με τον θάνατο δικυκλιστών, αρκετά είναι τα δυστυχήματα στην Ελλάδα με αναβάτες δικύκλων να χάνουν τη ζωή τους. Πρώτη και βασική αιτία «πίσω» από τους θανάτους, είναι οι κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις, οι οποίες -όταν απουσιάζει το κράνος- είναι εκθετικά πιο σοβαρές σε σύγκριση με όταν ο αναβάτης φοράει κράνος.

Ο σημερινός «Χ» καταγράφει στατιστικά εννιά ετών, ανά την Επικράτεια, διατεθειμένα από την Ελληνική Αστυνομία, για τις ανθρώπινες ζωές που χάνονται στην άσφαλτο και πόσες εξ αυτών είναι δικυκλιστών. Άξιο αναφοράς είναι πως την αρνητική πρωτιά θανάτων φέρουν τα τροχαία δυστυχήματα με ΙΧ, πλην όμως τα μεγάλα ποσοστά θανάτων δικυκλιστών (παρ’ ότι στους δρόμους κυκλοφορούν πολύ λιγότερα δίκυκλα απ’ ό, τι ΙΧ) αποδεικνύουν πως πάρα πολλές ζωές χάνονται άδικα στην άσφαλτο.

Σχεδόν κάθε μέρα πεθαίνει ένας δικυκλιστής
Το διάστημα 2011-2019 (9 χρόνια) κατά το οποίο υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία τροχαίων δυστυχημάτων με κατανομή ανά όχημα, συνολικά έχουν καταγραφεί 2.620 θανατηφόρα τροχαία με δίκυκλο στην Ελλάδα. Συνολικά έχουν καταγραφεί 6.946 τροχαία δυστυχήματα (με πάσης φύσεως οχήματα), επομένως το 37,7% των τροχαίων δυστυχημάτων το διάστημα 2011-2019 αφορούν αναβάτες δικύκλων.

Κάθε χρόνο αφήνουν την τελευταία τους πνοή στην άσφαλτο περί των 300 δικυκλιστών, δηλαδή σχεδόν ένας κάθε μέρα. Ακολουθούν αναλυτικά στοιχεία από το 2011 μέχρι το 2019.
2011: Θανατηφόρα τροχαία 1.011 – Νεκροί 1.092
Θανατηφόρα με δίκυκλο 360 (35,6%)
2012: Θανατηφόρα τροχαία 899 – Νεκροί 976
Θανατηφόρα με δίκυκλο 344 (38,3%)
2013: Θανατηφόρα τροχαία 799 – Νεκροί 861
Θανατηφόρα με δίκυκλο 310 (38,8%)
2014: Θανατηφόρα τροχαία 747 – Νεκροί 801
Θανατηφόρα με δίκυκλο 303 (40,6%)
2015: Θανατηφόρα τροχαία 739 – Νεκροί 789
Θανατηφόρα με δίκυκλο 287 (38,8%)
2016: Θανατηφόρα τροχαία 752 – Νεκροί 804
Θανατηφόρα με δίκυκλο 278 (37%)
2017: Θανατηφόρα τροχαία 679 – Νεκροί 730
Θανατηφόρα με δίκυκλο 243 (35,8%)
2018: Θανατηφόρα τροχαία 655 – Νεκροί 709
Θανατηφόρα με δίκυκλο 231 (35,3%)
2019: Θανατηφόρα τροχαία 665 – Νεκροί 701
Θανατηφόρα με δίκυκλο 264 (29,7%)

Δεν φορούν κράνος
Σύνηθες είναι το φαινόμενο δικυκλιστές να μην φορούν κράνος. Τα τελευταία χρόνια οι έλεγχοι της ΕΛ.ΑΣ. έχουν γίνει πιο εντατικοί, ενώ οι παραβάτες τιμωρούνται με αυστηρότερα πρόστιμα, γι’ αυτό και παρατηρείται τα τελευταία χρόνια κυρίως μία μεγαλύτερη τάση συμμόρφωσης των δικυκλιστών γενικά με τους κανόνες ασφαλείας και ειδικά με την χρήση κράνους.

Η μη χρήση κράνους θεωρείται «επικίνδυνη παράβαση» από την Ελληνική Αστυνομία και τα τελευταία 8 χρόνια έχουν καταγραφεί σχεδόν μισό εκατομμύριο τέτοιες παραβάσεις (441.166 για την ακρίβεια), κατανεμημένες ανά έτος ως εξής:

2012: 47.736
2013: 58.122
2014: 54.354
2015: 52.783
2016: 63.971
2017: 59.405
2018: 52.706
2019: 52.089

Κύρια αιτία θανάτου η κρανιοεγκεφαλική κάκωση
Ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα μελέτη για τα τροχαία δυστυχήματα-ατυχήματα με δίκυκλα έχει δημοσιευτεί από τη Νευροχειρουργική Κλινική του Νοσοκομείου Χανίων. Σύμφωνα με τη μελέτη, η κρανιοεγκεφαλική κάκωση είναι η κύρια αιτία θανάτου σε ατυχήματα με μοτοσυκλέτες. 80% των μοτοσικλετιστών που σκοτώνονται σε τροχαίο δυστύχημα υπολογίζεται ότι έχουν υποστεί κρανιοεγκεφαλική κάκωση.

Μοτοσικλετιστές που δεν φορούν κράνος έχουν διπλάσιες πιθανότητες να υποστούν κρανιοεγκεφαλική κάκωση σε μια σύγκρουση σε σχέση με όσους το χρησιμοποιούν. Περισσότερα από 4 στα 5 δυστυχήματα με μοτοσυκλέτα καταλήγουν σε τραυματισμό ή θάνατο του μοτοσικλετιστή. Για κάθε 1,5 χλμ οδήγησης, ένας μοτοσικλετιστής κινδυνεύει 16 φορές περισσότερο να πεθάνει σε μια σύγκρουση από ότι ο οδηγός ενός άλλου οχήματος. Όποιος χρησιμοποιεί το κράνος, μειώνει τον κίνδυνο στο 1/3.

Στην έρευνα, επίσης, καταρρίπτονται πέντε μύθοι, τους οποίους παραθέτουμε επιγραμματικά:

Μύθος 1: Τα κράνη προκαλούν τραυματισμούς στον αυχένα.
Μύθος 2: Τα κράνη μειώνουν την ορατότητα.
Μύθος 3: Τα κράνη μειώνουν την ακουστική οξύτητα.
Μύθος 4: Τα δυστυχήματα με μοτοσικλέτες αντιπροσωπεύουν το μικρότερο ποσοστό των ατυχημάτων, αφού οι μοτοσικλέτες αποτελούν το μικρότερο ποσοστό των οχημάτων.
Μύθος 5: Ο νόμος για τη χρήση του κράνους είναι παρέμβαση στην ελευθερία του ατόμου.

Γ. Πουρνάρα: «Το κράνος απαραίτητο για την ζωή»
Στον απόηχο του θανάτου νεαρού (μόλις 21 ετών) Κομοτηναίου αναβάτη μηχανής, η μοτοσικλετιστική κοινωνία της περιοχής βρίσκεται σε βαθιά θλίψη. Ο «Χ» ήρθε σε επικοινωνία με την πρόεδρο της Λέσχης Μοτοσικλετιστών Κομοτηνής Γιάννα Πουρνάρα. «Ο θάνατος του Λουκά μας συντάραξε όλους. Για ακόμη μια φορά, είναι άδικο νεαρά παιδιά να αφήνουν το αίμα τους στην άσφαλτο. 

Ο Λουκάς ήταν ζωηρούλης λίγο και μας κάνει να σκεφτούμε ακόμη μία φορά πόσο σημαντική είναι η χρήση κράνους κατά την οδήγηση. Εγώ είμαι η μαμά όλων αυτών των παιδιών όλα αυτά τα χρόνια. Όπως μία μάνα φροντίζει και μαλώνει τα παιδιά της, έτσι κι εγώ λειτουργώ με αυτό τον τρόπο», είπε και ξεκαθάρισε: «Προσπαθώ να τους πείσω ότι το κράνος είναι απαραίτητο για την ζωή τους».

Γιατί, όμως, ακόμη και εν έτει 2020 νέα παιδιά δεν φορούν κράνος, αφού και ενημέρωση υπάρχει και ο κίνδυνος ελλοχεύει; «Είναι απίστευτο το συναίσθημα ελευθερίας που σου προσφέρει η οδήγηση μηχανής χωρίς κράνος, όμως πρέπει να σκεφτόμαστε πάνω απ’ όλα την ασφάλειά μας, για να μπορέσουμε να ταξιδεύουμε και να χαιρόμαστε αυτό που αγαπάμε και αύριο και μεθαύριο και του χρόνου», είναι η συμβουλή της Γιάννας Πουρνάρα, εν είδει απάντησης στο ερώτημα.

Ακολουθήστε το xronos.gr στο Google News

Ροή Ειδήσεων

xronos
xronos.gr