Μικροκομοτηναίικα 30-10-2024 | xronos.gr
ΓΡΑΦΕΙ Ο ΔΗΜΟΣ ΜΠΑΚΙΡΤΖΑΚΗΣ

Μικροκομοτηναίικα 30-10-2024

30/10/24 - 8:00
Μικροκομοτηναίικα 30-10-2024

Όπου υπάρχει καπνός τελικά αναδεικνύεται και η φωτιά, παρόλο που ο υπουργός Εσωτερικών απαντώντας προς τον πρόεδρο της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδας ανέφερε ότι δεν επίκειται καμία αύξηση δημοτικών τελών και τέλους παρεπιδημούντων προς τις επιχειρήσεις.
Και μάλιστα νίπτοντας τας χείρας του έριξε και το μπαλάκι στους δήμους, οι οποίοι κατά την άποψή του έχουν συνταγματικά κατοχυρωμένη την αυτοτέλεια τους στις υπηρεσίες ανταποδοτικού χαρακτήρα και οι αποφάσεις είναι καθαρά δικές τους.
Και όταν ρωτήθηκε γιατί δεν αυξάνεται η κρατική χρηματοδότηση για τη διαχείριση των απορριμμάτων και για το κόστος ενέργειας, απάντησε πάλι ότι αυτό έρχεται σε αντίθεση με την κατοχυρωμένη ανταποδοτικότητα των υπηρεσιών.
Το γεγονός όμως είναι ότι εκεί που έχουν φτάσει τα πράγματα, καθίσταται μονόδρομος πλέον η αύξηση των δημοτικών τελών, όσο και να το καθυστερήσουν κάποιοι δήμοι. Μάλιστα το ίδιο θα συμβεί και με την τιμολογιακή πολιτική του νερού, για όλες τις ΔΕΥΑ της χώρας.
Τα θέματα αυτά συζητήθηκαν χθες στην συνεδρίαση της ΠΕΔ-ΑΜΘ στην Αλεξανδρούπολη και οι δήμαρχοι της περιφέρειας μας ήταν κάθετα αντίθετοι για τις επικείμενες αυξήσεις, αλλά και την συγχώνευση των ΔΕΥΑ, εκφράζοντας μάλιστα και διαφορετική άποψη σε αυτό το ζήτημα και από την ΚΕΔΕ.
Και ετοιμάζουν αντιδράσεις και κινητοποιήσεις ακόμα αν προχωρήσει ένας τέτοιος σχεδιασμός όπως μας ανέφερε ο δήμαρχος Κομοτηνής, που θα τους αναγκάσει να μετακυλήσουν το κόστος στους δημότες. Πάντως το νέο νομοσχέδιο το οποίο συζητείται, μάλλον θα γίνει νόμος του κράτους μέχρι τη λήξη της χρονιάς.
Και προβλέπει νέες λογικές για κλιμακωτές χρεώσεις ανά περιοχή, τις κλιματολογικές συνθήκες, την κατανάλωση όσον αφορά την τιμολόγηση του νερού, αλλά και δίνεται η δυνατότητα ακόμα για έκτακτες ανατιμήσεις σε κάποιες περιστάσεις.


Περιλαμβάνει και άλλες διατάξεις το νομοσχέδιο και για τη γεωργική χρήση του νερού, αφού θα έρθει η νέα τιμολόγηση που θα γίνεται με μικτό σύστημα και θα αποτελείται από σταθερό και μεταβλητό τέλος, το οποίο θα επηρεάζεται ανάλογα με το είδος της καλλιέργειες και τη χρήση των υδάτινων πόρων.
Το χρονοδιάγραμμα είναι μέσα στην επόμενη διετία να αλλάξουν τα πάντα στη χρήση των υδάτινων πόρων με το νομοσχέδιο το οποίο έρχεται, λόγω και της κλιματικής αλλαγής που έδωσε έντονα φαινόμενα λειψυδρίας σε πολλές περιοχές φέτος.
Και το κόστος αυτό φυσικά δεν θα το απορροφήσει κατά μεγάλο βαθμό η κεντρική πολιτεία με έργα, προγράμματα και πόρους, αλλά μάλλον θα το πληρώσουν οι δήμοι, δηλαδή οι καταναλωτές πολίτες και επιχειρήσεις.
Βέβαια στη λογική αυτή παραβλέπουν παντελώς το γεγονός ότι αν αυτή τη στιγμή είναι χρεωμένοι οι δήμοι και οι επιχειρήσεις των ΔΕΥΑ, κατά μεγάλο βαθμό αυτό οφείλεται και στην υπέρογκη αύξηση τα τελευταία χρόνια του ενεργειακού κόστους.
Αλλά και την πολιτική που ακολουθούν στο επίπεδο αυτό, αφού η πολιτεία δεν εφάρμοσε καμία πολιτική στήριξης, ή επιδοματική για να μετριαστεί το κόστος. Δηλαδή για τα μεγάλα χρέη ευθύνεται εν πολλοίς και η πολιτεία. Αλλά τα φορτώνει στους δήμους.
Όπως ένα μεγάλο κόστος επιφορτίστηκαν οι δήμου και οι ΔΕΥΑ από τις αυξήσεις των μισθών εργαζομένων. Και αυτά δηλαδή θα πρέπει να προστίθενται στο ανταποδοτικά των δήμων, για το κόστος του νερού, των δημοτικών τελών για ηλεκτροφωτισμό, καθαριότητα και διαχείριση απορριμμάτων.


Έτσι επί ποδός πολέμου όπως πληροφορούμαστε βρίσκονται όλες οι ΔΕΥΑ της χώρας όπως και της Κομοτηνής, που πρέπει εντός των ημερών να παραδώσουν τις μελέτες τους για την τιμολογιακή τους πολιτική για το νερό, τη βιωσιμότητα των εταιρειών και την ανάκτηση του χρηματοδοτικού κόστους. Αυτά θα συζητηθούν στο επόμενο δημοτικό συμβούλιο.
Όχι βέβαια για να έχουν τα υπουργεία μία πλήρη εικόνα ουσιαστικά, αλλά για να αποκτήσουν άλλοθι στις αποφάσεις για τις επόμενες ενέργειες τους. Να προχωρήσουν δηλαδή σε αναγκαστικές συγχωνεύσεις των ΔΕΥΑ, δίνοντας φυσικά ένα μεταβατικό χρόνο προσαρμογής.
Είναι ηλίου φαεινότερο όμως ότι από αρχές του χρόνου ακόμα θα περάσουμε σε ένα εντελώς διαφορετικό τοπίο τιμολόγησης και λειτουργίας των υπηρεσιών, νομοθετημένο πλέον. Αφού και για τα προβλήματα τα οποία τους δημιούργησε η ίδια η πολιτεία, δεν μερίμνησε να τους στηρίξει.
Βέβαια θα δοθεί η δυνατότητα να ξεπληρωθούν σε βάθος χρόνου με διακανονισμό από τις υπηρεσίες, αλλά μάλλον αυτό θα επιβαρύνει ουσιαστικά τους καταναλωτές, πολίτες και επιχειρηματίες.
Και για του λόγου το αληθές ότι ούτως ή άλλως θα έρθουν αυξήσεις δημοτικών τελών και μέσω των προϋπολογισμών που καταρτίζονται αυτή την περίοδο, να αναφέρουμε ότι ήδη υπάρχουν δήμοι όπως ο δήμος Αφιδνών και Χαλκιδικής που έχουν κάνει αυξήσεις πάνω από 100%.
Αυτό θα ακολουθήσουν πολλοί για να μην αναγκαστούν να βάλουν λουκέτο. Αφού υποτίθεται ότι παρά τις καλές προθέσεις των δημοτικών αρχών, όλες αυτές οι υπηρεσίες είναι καθαρά ανταποδοτικές.
Το υπουργείο βέβαια απέκλεισε επιπλέον χρηματοδοτήσεις, παρά τις ευθύνες που έχει για αυτή την κατάσταση. Και καλούνται οι δήμοι να τα διαχειριστούν με τα πενιχρά οικονομικά τους, να καλύψουν τις όποιες αλλαγές γίνονται από τα κεντρικά και φυσικά να χαρατσώσουν τους δημότες τους ανταποδοτικά.


Το τραγελαφικό βέβαια στη χώρα μας όπως το έχουμε επισημάνει πολλές φορές, είναι ότι η αυτοδιοίκηση μόνο το αυτοδιοίκητο δεν έχει και οι τοπικές εξουσίες και κοινωνίες τελικά δεν αποφασίζουν για την τύχη τους ή τις προτεραιότητες που πρέπει να θέσουν για την αναγκαιότητα των έργων που θα πρέπει να γίνουν.
Ένα μικρό μερίδιο από την οικονομική πίτα διαχειρίζεται και η περιφέρεια, που είναι ελάχιστα βέβαια για να ικανοποιεί τις ανάγκες κάθε νομού και τα περισσότερα προέρχονται από τα προγράμματα του ΕΣΠΑ και συγκεκριμένες χρηματοδοτήσεις για έργα, που συνήθως υποβάλλονται από την κεντρική εξουσία.
Όπως αντίστοιχα συμβαίνει και με τους δήμους, αφού ελάχιστοι είναι οι πόροι από τα αποθεματικά τους που διαχειρίζονται. Αλλά θα πρέπει να εκτελέσουν πολλά έργα κυρίως από τα χρηματοδοτικά εργαλεία που διαθέτει η πολιτεία, με συγκεκριμένη στόχευση.
Παρόλα αυτά όμως φορτώνονται μονίμως με αρμοδιότητες, στις οποίες δεν υπάρχουν αντίστοιχες χρηματοδοτήσεις όπως δίνονταν στο παρελθόν. Λόγου χάριν για τα σχολεία που έχουν την ευθύνη, προφανώς δεν επαρκούν αυτά τα οποία δίνει η κεντρική πολιτεία.
Συνεπώς για ποιο λόγο επικαλείται το αυτοδιοίκητο ο υπουργός, ειδικά για το θέμα των δημοτικών τελών; Ειδικά όταν όλες οι αυξήσεις και οι αλλαγές που εκπορεύονται από την πλευρά της ελληνικής πολιτείας, επιβαρύνουν κατά πολύ τα χρέη τους;

Live ενημέρωση

Ακολουθήστε το xronos.gr στο Google News

Ροή Ειδήσεων

xronos
xronos.gr