Τι θα δούμε το αθλητικό Σαββατοκύριακο στη Ροδόπη
«Στο Υπουργείο Παιδείας αξιολογούμαστε όλοι, με πρώτο εμένα» απαντά ο υπουργός Παιδείας αναφορικά με το μείζον ζήτημα αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, χαρακτηρίζοντάς το αίτημα της ελληνικής κοινωνίας, εξαγγελία της κυβέρνησης και ρητή εντολή του πρωθυπουργού.
Ποιος ο σχεδιασμός του Υπουργείου Παιδείας για τον περιορισμό της ενδοσχολικής βίας
«Η αναβάθμιση του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης υπαγορεύτηκε από εκπαιδευτικούς και εθνικούς λόγους» σημειώνει για την επέκταση σε Καβάλα, Δράμα και Διδυμότειχο. Ποιο το χρονοδιάγραμμα κατασκευής νέων εστιών στην Κομοτηνή.
Τι απαντά στο ερώτημα, εάν αποτελεί «αντιφατική ενέργεια» της κυβέρνησης, από τη μία να ακυρώσει την ίδρυση 4ης δημόσιας Νομικής στην Πάτρα, από την άλλη να ανοίξει την πόρτα σε μη κρατικά Πανεπιστήμια στη χώρα
Το μήνυμα ότι στο Υπουργείο Παιδείας αξιολογούνται όλοι και πρώτα ο ίδιος, δίνει μιλώντας στον σημερινό «Χ» ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης, με αφορμή και την παρουσία του στην Αλεξανδρούπολη για την Σύνοδο πρυτάνεων με οικοδεσπότη τον πρύτανη του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης Φώτη Μάρη και περισσότερους από 250 συνέδρους. Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών είναι αίτημα της ελληνικής κοινωνίας, εξαγγελία της κυβέρνησης και ρητή εντολή του πρωθυπουργού, γι’ αυτό θα εφαρμοστεί κατά γράμμα, όπως δεσμεύεται.
Αναφορικά με την χωρική επέκταση του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης με το πρόσφατο κυβερνητικό νομοσχέδιο, υπογραμμίζει ότι αυτή η απόφαση «υπαγορεύτηκε από εκπαιδευτικούς και εθνικούς λόγους». Στο μείζον ζήτημα ίδρυσης μη κρατικών πανεπιστημίων και στον ανταγωνισμό που θα προστεθεί προς τα δημόσια, μεταφέρει τη βούληση η ενίσχυση του δημόσιου ελληνικού πανεπιστημίου να συνεχιστεί, ενώ απαντά μεταξύ άλλων στο εάν η κυβέρνηση φάσκει κι αντιφάσκει, από τη μία ακυρώνοντας την απόφαση ίδρυσης νέας δημόσιας Νομικής στην Πάτρα, από την άλλη ανοίγοντας την πόρτα στη λειτουργία μη κρατικών Σχολών.
Η ενδοσχολική βία και το στρατηγικό σχέδιο που πρόσφατα παρουσίασε η κυβέρνηση για τον περιορισμό της, έρχονται επίσης στο επίκεντρο του διαλόγου με τον υπουργό Παιδείας.
Με την πρόσφατη κυβερνητική μεταρρύθμιση, το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης μεγαλώνει γεωγραφικά, 50 χρόνια μετά την ίδρυσή του. Τί σηματοδοτεί η απόφαση για επέκταση σε Καβάλα, Δράμα και Διδυμότειχο;
Η αναβάθμιση του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης υπαγορεύτηκε από εκπαιδευτικούς και εθνικούς λόγους και αντανακλά την προσήλωση της κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη τόσο στην ενίσχυση των δημοσίων πανεπιστημίων, όσο και στην ενδυνάμωση της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης. Η μεταφορά στο ΔΠΘ των τμημάτων του ΔΙΠΑΕ που εδρεύουν σε Καβάλα και Δράμα, καθώς επίσης και η δημιουργία νέων επιστημονικών αντικειμένων καθιστούν το Δημοκρίτειο ένα από τα μεγαλύτερα πανεπιστήμια της χώρας, ένα πανεπιστήμιο που ταυτίζεται γεωγραφικά με την περιφέρεια ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης και το οποίο θα αλληλεπιδρά ουσιαστικά μαζί της, με την κοινωνία και την τοπική οικονομία.
Παρά την ουσιαστική ενίσχυση του ΔΠΘ, υπάρχει έντονη ανησυχία στην ευρύτερη περιοχή, ότι η ίδρυση και λειτουργία μη κρατικών Πανεπιστημίων θα αποψιλώσει από φοιτητές την επαρχία. Ο κίνδυνος φαντάζει ακόμη πιο σοβαρός στην ακριτική Θράκη. Με ποιά εργαλεία θα παραμείνουν οι φοιτητές στην επαρχία και γιατί να μην επιλέξουν ένα μη κρατικό Πανεπιστήμιο στις μεγαλουπόλεις;
Αρχικά, το πιο βασικό εργαλείο για να οδηγήσουμε τους φοιτητές μας να επιλέξουν τα δημόσια πανεπιστήμια είναι και θα παραμείνει η διαρκής αναβάθμισή τους, η επένδυση στην εξωστρέφεια, η προσθήκη σύγχρονων επιστημονικών αντικειμένων, η ενίσχυση των υποδομών τους και η ενδυνάμωση με κάθε μέσο του διδακτικού και ερευνητικού προσωπικού τους. Όλα αυτά αποτελούν δράσεις οι οποίες ήδη υλοποιούνται τόσο υπό την προηγούμενη πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, όσο από εμάς τους τελευταίους εννέα μήνες. Εξάλλου, δεν είναι τυχαίο ότι ο νόμος για την τριτοβάθμια εκπαίδευση που ψηφίσαμε πρόσφατα αφορά κατά κύριο λόγο στην αναβάθμιση των δημοσίων πανεπιστημίων.
Από εκεί και πέρα, η ενίσχυση των περιφερειακών πανεπιστημίων συντελείται με την αύξηση της χρηματοδότησης των ιδρυμάτων. Είναι χαρακτηριστικό ότι από το 2019 μέχρι και φέτος η τακτική χρηματοδότηση αυξάνεται διαρκώς και έχει αυξηθεί συνολικά κατά περίπου 50% σε σχέση με το 2018. Και, βέβαια, τα περιφερειακά πανεπιστήμια ενισχύονται και με μια σειρά από μέτρα που νομοθετούμε και εφαρμόζουμε: την αύξηση του φοιτητικού επιδόματος στέγης για τα περιφερειακά πανεπιστήμια, την ενίσχυση των δαπανών για τη σίτιση, που από τα 50,3 εκατομμύρια το 2018 έφτασαν στα 55,5 το 2023 για όλα τα πανεπιστήμια της χώρας, αλλά και την κατασκευή νέων εστιών σε όσα περιφερειακά πανεπιστήμια έχουν υποβάλει σχετικά αιτήματα.
Μιας και αναφέρεστε στην ανέγερση νέων εστιών, ποιο είναι το σαφές χρονοδιάγραμμα υλοποίησης των νέων εστιών σε Πανεπιστημιουπόλεις της Θράκης;
Στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης θα διατεθούν 107 εκατομμύρια ευρώ για την ανέγερση τεσσάρων κτηρίων εστιών με πάνω από 350 δωμάτια στην Αλεξανδρούπολη και δύο κτηρίων με πάνω από 350 δωμάτια στην Κομοτηνή. Ο στόχος είναι μέχρι το τέλος του έτους να έχουμε προσωρινό ανάδοχο στο έργο και η υλοποίησή του να ξεκινήσει μέχρι τα μέσα του 2025.
Η κυβέρνηση της ΝΔ, στην πρώτη της θητεία, ακύρωσε την ειλημμένη απόφαση της προηγούμενης κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, για δημιουργία 4ης Νομικής Σχολής στην Ελλάδα, στην Πάτρα. Μερικά χρόνια αργότερα, όμως, η ΝΔ ανοίγει την πόρτα σε μη κρατική Νομική Σχολή. Δεν θεωρείτε αντιφατική αυτή την ενέργεια;
Καμία αντίφαση. Στο ένα επίπεδο, αυτό της ίδρυσης σχολών και τμημάτων δημοσίων πανεπιστημίων, εστιάζουμε στη βέλτιστη δυνατή διάρθρωση των κρατικών προτεραιοτήτων και κατανομή των κρατικών πόρων. Αυτή η διάσταση σε καμία χώρα του κόσμου δεν συνοδεύεται από απαγόρευση ίδρυσης μη κρατικών πανεπιστημίων. Και είναι κατάκτηση της χώρας ότι πλέον δεν συνοδεύεται ούτε εδώ.
Σε άλλα ζητήματα που σχετίζονται με το Υπουργείο Παιδείας, μείζον ζήτημα είναι η ενδοσχολική βία, μεταξύ μαθητών, με τις εικόνες πραγματικά να προβληματίζουν, αφού έχουν καταγράφει ακόμη και βίαιοι ξυλοδαρμοί μαθητών. Ποιά είναι τα εργαλεία του Υπουργείου Παιδείας στη «μάχη» κατά της βίας ανηλίκων;
Πράγματι, πρόκειται για ένα πολύ σοβαρό ζήτημα και η παρουσία του ίδιου του Πρωθυπουργού στην παρουσίαση της εθνικής μας στρατηγικής για την αντιμετώπιση της ενδοσχολικής βίας και του εκφοβισμού υπογραμμίζει ακριβώς την έμφαση την οποία δίνουμε στο συγκεκριμένο θέμα. Σύμφωνα με διεθνείς έρευνες, παρατηρείται μία τάση τόσο στην Ελλάδα όσο και σε άλλες χώρες τα περιστατικά bullying να μειώνονται ενδεχομένως ποσοτικά, αλλά να εντείνονται ως προς την σοβαρότητά τους.
Γι’ αυτό και ο σχεδιασμός μας φιλοδοξεί να αντιμετωπίσει αυτό το φαινόμενο σε όλα του τα επίπεδα και με όλα τα εργαλεία που έχουμε στα χέρια μας: επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, εισαγωγή δράσεων ενεργού πολίτη από το νηπιαγωγείο μέχρι και το λύκειο, καθιέρωση κανόνων λειτουργίας και πλαισίου συνεπειών στα σχολεία και, βέβαια, λειτουργία της πλατφόρμας για την καταγραφή περιστατικών βίας και εκφοβισμού στο σχολικό περιβάλλον. Μέσα από την ταυτόχρονη και συντονισμένη εφαρμογή όλων αυτών των μέτρων, αλλά πρωτίστως επενδύοντας στην συνεργασία μας με την εκπαιδευτική και την μαθητική κοινότητα, πιστεύουμε ότι τα επόμενα χρόνια θα έχουμε πολύ λιγότερα και, κυρίως, πολύ ηπιότερα περιστατικά.
Μια άλλη μεταρρύθμιση της κυβέρνησης, που έχει «σηκώσει» διάλογο κι αντιδράσεις, αφορά την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Πότε θα τη δούμε στην πράξη ως συνήθη πρακτική στην ελληνική εκπαίδευση και πώς εγγυάστε ότι δεν θα αδικούνται άξιοι εκπαιδευτικοί;
Η αξιολόγηση σε όλο το Δημόσιο αποτελεί πρώτα και κύρια αίτημα της ελληνικής κοινωνίας. Συνιστά, επίσης, εξαγγελία της Κυβέρνησης και ρητή εντολή του Πρωθυπουργού προς εμάς να την εφαρμόσουμε παντού. Γι’ αυτό και το μήνυμά μας είναι ότι στο Υπουργείο Παιδείας αξιολογούμαστε όλοι, με πρώτο εμένα. Το πλαίσιο που έχει θεσπιστεί για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών θα εφαρμοστεί κατά γράμμα - και αυτό είναι κάτι που έχει ήδη ξεκινήσει σύμφωνα με τα χρονοδιαγράμματα. Ως προς τη διαδικασία, είναι αυτονόητο ότι θα αξιολογείται και αυτή διαρκώς, αφού όμως πρώτα δοκιμαστεί στο πεδίο. Όπου θα διαπιστώνονται στην πράξη αρρυθμίες, θα παρεμβαίνουμε σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς για τη βελτίωση του πλαισίου.
Ακολουθήστε το xronos.gr στο Google News