Βασιλόπιτα κόβει το Σάββατο ο Σύλλογος Πολυτέκνων Ροδόπης
Τσίπρας και Μπορίσοφ έδωσαν βαλκανική διάσταση στο θέμα
Γεγονός αποτελεί πλέον το μνημόνιο συνεργασίας Ελλάδας - Βουλγαρίας αναφορικά με τη λεγόμενη "Σιδηροδρομική Εγνατία", ένα έργο που εφόσον υλοποιηθεί θα συνδέει τα λιμάνια της Θεσσαλονίκης, της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης με τα βουλγαρικά λιμάνια του Μπουργκάς, της Βάρνας και του Ρούσε.
Το "τυπικό" μέρος της συμφωνίας υπεγράφη από τους υπουργούς Μεταφορών των δύο χωρών, ήτοι τον Έλληνα Χρήστο Σπίρτζη και τον Βούλγαρο Ιβάιλο Μοσκόφκσι στην Καβάλα, παρόντων των πρωθυπουργών των δύο χωρών, Αλέξη Τσίπρα και Μπόικο Μπορίσοφ.
Στις ομιλίες τους, στο Ιμαρέτ της Καβάλας, μετά το πέρας της τυπικής διαδικασίας, οι δύο πρωθυπουργοί εμφανίστηκαν ιδιαιτέρως ικανοποιημένοι από την εξέλιξη με τον Αλέξη Τσίπρα να σημειώνει πώς "το συγκεκριμένο έργο θα έπρεπε να είχε γίνει εδώ και δεκαετίες".
Πολιτικοί αναλυτές πάντως παρατήρησαν τη "διαχυτικότητα" μεταξύ των δύο πρωθυπουργών, οι οποίοι έθεσαν το έργο σε ευρωπαϊκή βάση ασπαζόμενοι την άποψη ότι το συγκεκριμένο έργο συνδέει ουσιαστικά τον Δούναβη με την Μαύρη Θάλασσα και το Αιγαίο και ως εκ τούτου αλλάζει τα δεδομένα σε όλη την περιοχή της βαλκανικής.
Για την υλοποίηση του έργου και την παρακολούθησή του, θα συσταθεί διακρατικός φορέας (Ελλάδας - Βουλγαρίας) είπαν οι δύο πρωθυπουργοί, που θέλουν "να βάλουν στο παιχνίδι" και τη Σερβία, ώστε το δίκτυο να επεκταθεί και εκεί.
Αμφότεροι οι πρωθυπουργοί προτίμησαν να μην επεκταθούν στις τεχνικές λεπτομέρειες του έργου, όπως δεν έκανε και κανείς άλλος, ωστόσο έγινε γνωστό ότι το δίκτυο περιλαμβάνει και τα Logistics centers των λιμανιών της διασυνοριακής γραμμής Ελλάδας Βουλγαρίας. Τα βουλγαρικά ΜΜΕ δε -αν και παίζουν την είδηση σχετικά "χαμηλά"- αναφέρουν ότι το νέο αυτό πρότζεκτ αναμένεται να προκαλέσει επενδυτικό ενδιαφέρον σε μία σειρά από χώρες όπως η Κίνα, η Ρωσία, αλλά και χώρες της Μέσης Ανατολής. Το κινεζικό ενδιαφέρον πάντως για τη βόρεια Ελλάδα, έχει ήδη εκφραστεί με την πρόσφατη επίσκεψη του Κινέζου πρέσβη στην Ελλάδα Ζου Ξιαολί στην Αλεξανδρούπολη. Πιθανόν να υπάρξουν εξελίξεις στη ΔΕΘ, όπου η Κίνα είναι τιμώμενη χώρα και με βάση τα λεγόμενα του διπλωμάτη η χώρα του θέλει να εξετάσει επισταμένα τις επενδυτικές προοπτικές που δύναται να προσφέρει η βόρεια Ελλάδα.
Απαντώντας σε ερώτηση δημοσιογράφου από τη Βουλγαρία, ο πρωθυπουργός Μπόικο Μπορίσοφ τόνισε ότι «είχαμε τη δυνατότητα να μιλήσουμε με τον ομόλογο μου και χθες στο δείπνο για το πρόβλημα των Βαλκανίων. Ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα είναι ότι εάν κινηθούμε στο επίπεδο, ποια χώρα είναι η μεγαλύτερη (...) τότε το αποτέλεσμα είναι πολύ επικίνδυνο (...) Για αυτό με τη σεμνότητα που μας διακρίνει (σ.σ. μιλώντας για τον Έλληνα πρωθυπουργό και τον εαυτό του) ξεκινάμε με πιο μικρά πράγματα», είπε ο κ. Μπορίσοφ κάνοντας αναφορά στα έργα υποδομής σε επίπεδο αυτοκινητοδρόμων και σιδηροδρομικής σύνδεσης που βρίσκονται σε εξέλιξη.
Εάν υπάρξουν τα έργα υποδομής ο Βούλγαρος πρωθυπουργός επεσήμανε ότι τότε το Αιγαίο θα μπορεί να συνδεθεί με το λιμάνι του Ρούσε (μέσω του λιμανιού της Καβάλας). «Εάν υλοποιηθεί αυτό το σχέδιο, η Καβάλα θα μπορέσει να αναπτύξει εμπορικές σχέσεις με το Ρούσε και με μια μεγάλη οικονομία της ενδοχώρας», πρόσθεσε.
Καταλήγοντας στην απάντησή του τόνισε ότι στην τριμερή της Θεσσαλονίκης (Ελλάδα-Βουλγαρία-Σερβία), «συζητήσαμε τη δυνατότητα να ενταχθεί και η Σερβία και να επεκταθεί το έργο της σιδηροδρομικής διασύνδεσης», ανακοίνωσε ο κ. Μπορισοφ και πρόσθεσε πως όταν ολοκληρωθεί το έργο θα μπορούσε να ενταχθεί και η Ρουμανία.
«Για αυτό το λόγο πήραμε την απόφαση στις 3 Οκτωβρίου να συναντηθούμε στη Βαρνα και να πραγματοποιηθεί τετραμερής συνάντηση, με τη συμμετοχή Ελλάδας-Βουλγαρίας-Σερβίας-Ρουμανίας και να ολοκληρωθεί το εγχείρημα», κατέληξε.
ΕΠΙΦΥΛΑΚΤΙΚΟΣ Ο ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΡΧΗΣ ΑΜΘ ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΕΤΙΟΣ
Με μία εσάνς αμφιβολίας είναι αρωματισμένη η ανακοίνωση του περιφερειάρχη ΑΜ-Θ Χρήστου Μέτιου αναφορικά με την υπογραφή της συγκεκριμένης ελληνοβουλγαρικής συμφωνίας. Παρά το γεγονός ότι την χαιρετίζει ως αναπτυξιακή πρωτοβουλία, διατηρεί τις επιφυλάξεις του για πώς τελικά θα υλοποιηθεί: "Ανακοινώθηκε σήμερα από τους πρωθυπουργούς της Ελλάδας και της Βουλγαρίας η συμφωνία για την κατασκευή της σιδηροδρομικής Εγνατίας, ενός πραγματικά μεγάλου και σημαντικού έργου. Εφόσον το έργο αυτό πραγματοποιηθεί, θα συμβάλει ουσιαστικά στην ανάπτυξη της Περιφέρειας και της ευρύτερης περιοχής, και με αυτό εννοώ και τη βόρεια Ελλάδα και τα Βαλκάνια. Τρία λιμάνια της βόρειας Ελλάδας, η Θεσσαλονίκη και τα δύο μεγαλύτερα της Περιφέρειάς μας, η Καβάλα και η Αλεξανδρούπολη, θα συνδεθούν με λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας, το Μπουργκάς και τη Βάρνα, και του Δούναβη, το Ρούσε.
Η Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης και οι πολίτες της είμαστε ευχαριστημένοι για τις ανακοινώσεις, αναγνωρίζουμε τη σπουδαιότητα του έργου και στηρίζουμε την υλοποίησή του. Θα περιμένουμε όμως την υπογραφή των συμβάσεων για την κατασκευή του" δήλωσε χαρακτηριστικά ο κος Μέτιος. Ο κος Μέτιος πάντως δεν ήταν ο μοναδικός Θρακιώτης που βρέθηκε στην Καβάλα για να παρακολουθήσει διά ζώσης την υπογραφή της ελληνοβουλγαρικής συμφωνίας, καθώς εκεί βρέθηκαν επίσης ο δήμαρχος Αλεξανδρούπολης και πρόεδρος της ΠΕΔ ΑΜΘ Βαγγέλης Λαμπάκης, ο πρόεδρος του ΟΛΑ Χρήστος Δούκας καθώς και ο Δημήτρης Χαρίτου από την Κομοτηνή, με την ιδιότητα του μέλους της συντονιστικής επιτροπής ΣΥΡΙΖΑ ΑΜΘ. Ο τελευταίος, δήλωσε σχετικά:
"Η κατασκευή της νέας ηλεκτροκίνητης σιδηροδρομικής γραμμής που θα συνδέει τα δύο λιμάνια της περιοχής μας, Καβάλας-Αλεξανδρούπολης και της Θεσσαλονίκης με αυτά του Μπουργκάς, της Βάρνας και του Ρούστε-Δούναβη, είναι ένα έργο με τεράστια σημασία και πολλαπλά οφέλη για την περιοχή μας. Οικονομικά γιατί η δημιουργία εμπορευματικών κέντρων στα λιμάνια ,η προσέλκυση νέων παραγωγικών μονάδων, η νέα δυναμική ανάπτυξης του τουρισμού, θα δώσουν σημαντική ώθηση στην τοπική οικονομία. Γεωπολιτικά γιατί η ενδυνάμωση των οικονομικών σχέσεων, η ισχυροποίηση των δεσμών, θα αποτελέσουν παράγοντες σταθερότητας και ασφάλειας στην ευρύτερη περιοχή.
Η ένταξη της νέας σιδηροδρομικής σύνδεσης στα διευρωπαϊκά δίκτυα συνδυασμένων μεταφορών, η χρηματοδότηση από ευρωπαϊκούς πόρους και ιδιωτικά κεφάλαια, αποτελούν σημαντικές εγγυήσεις για την υλοποίηση του έργου. Ενώ η συμφωνία που υπεγράφη σήμερα στην Καβάλα, παρουσία των δύο πρωθυπουργών, για την δημιουργία διακρατικού φορέα παρακολούθησης και υλοποίησης του έργου ταυτόχρονα και στις δύο χώρες, καθώς και η διαχείριση του στη συνέχεια, αποτελούν παράγοντες για την υλοποίηση και την ολοκλήρωσή του και στις δύο χώρες.
Ανοίγει μια νέα περίοδος συνεργασίας συνολικά για την ευρύτερη περιοχή, με ισχυρή τη βούληση, όπως εκφράστηκε από τους δύο πρωθυπουργούς, να αναπτυχθούν περαιτέρω και δυναμικά, σε τομείς όπως η ενέργεια, ο τουρισμός και οι συνδυασμένες μεταφορές κ.α., επ' ωφελεία των λαών της Βαλκανικής".
Ακολουθήστε το xronos.gr στο Google News