Χρ. Τοψίδης: Με σταθερά βήματα και πνεύμα συνεργασίας η Περιφέρεια ΑΜΘ αλλάζει
Σχολιάζει την επιστολή του 10ου Δημοτικού προς την υπουργό Παιδείας
Οι μαθητές του τμήματος ΣΤ2 του 10ου Δημοτικού σχολείου Κομοτηνής έστειλαν επιστολή προς την υπουργό Παιδείας Νίκη Κεραμέως, με την οποία εκφράζουν τα παράπονά τους για την απουσία των Θρακών αγωνιστών του 1821 από το βιβλίο της ιστορίας το οποίο διδάσκονται, όπως διαβάσετε στο χθεσινό πρωτοσέλιδο του «Χ».
Ο κοσμήτορας της Σχολής Κλασσικών και Ανθρωπιστικών Σπουδών του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης και καθηγητής του Τμήματος Ιστορίας και Εθνολογίας Μανόλης Βαρβούνης, τοποθετούμενος σχετικά με την επιστολή, δήλωσε: «πλέον τα παιδιά δεν μαθαίνουν για την ιδιαίτερη πατρίδα τους».
«Αυτή την στιγμή τα εγχειρίδια τα οποία διδάσκονται δεν υπάρχουν οι τοπικές ιστορίες. Όταν ήμουν εγώ μαθητής κάναμε στο δημοτικό την λεγόμενη πατριδογνωσία στην οποία μας μάθαιναν τις ιδιαίτερες πατρίδες μας και διάφορα στοιχεία από την γεωγραφία, την ανθρωπογεωγραφία, τα χωριά, την τοπική ιστορία κτλ. Αυτό το πράγμα κάποια στιγμή καταργήθηκε και πλέον τα παιδιά δεν μαθαίνουν για την ιδιαίτερη πατρίδα τους», είπε ο κος Βαρβούνης μέσω του ράδιο Χρόνος 87.5fm.
Όπως παρατηρεί, αυτό συμβαίνει διότι το σχολείο έχει έναν βασικό στόχο, να διαμορφώσει πολίτες και «ακριβώς στην προσπάθειά του αυτή έχει και ορισμένες κανονιστικές πρακτικές. Διδάσκει μια εγκεκριμένη ιστορία και αυτή είναι και η βασική του διαφορά από το πανεπιστήμιο. Στο σχολείο υπάρχει ένα κρατικό εγχειρίδιο που εκπροσωπεί την κρατική ιδεολογία και αυτή είναι η ομογενοποίηση». Παράλληλα, σημείωσε ότι η κα Κεραμέως πρέπει να απαντήσει στην επιστολή των Ροδοπίτων μαθητών.
Για την ιστορία της Θράκης
Το Τμήμα Ιστορίας και Εθνολογίας του ΔΠΘ έχει διδάξει την ιστορία της Θράκης αλλά και άλλων περιοχών. «Εμείς στο Τμήμα έχουμε δώσει το βάρος στην τοπική ιστορία και έχουμε ασχοληθεί σχεδόν όλοι με την Θράκη», πληροφόρησε ο καθηγητής. Η τοπική ιστορία όμως συνεχίζει να λείπει από τα σχολεία της χώρας. «Εμείς ως επιστημονική κοινότητα τα έχουμε αναδείξει και τα έχουμε γράψει. Λείπει η πολιτική απόφαση. Δεν είναι από εδώ και μπρος θέμα της επιστημονικής κοινότητας, αλλά πολιτικής αποφάσεως. Το υλικό και η βιβλιογραφία υπάρχει και είναι έτοιμα να διδαχθούν», τόνισε.
Στα διάφορα λεγόμενα που ακούγονται κατά καιρούς ότι η ιστορία δηλαδή διδάσκεται από την “σκοπιά” κάθε κράτους, ο κος Βαρβούνης δήλωσε ότι «είναι πολύ μεγάλο λάθος να στρογγυλεύουμε το παρελθόν, για να μη συγκρουόμαστε στο μέλλον. Οφείλουμε να λέμε στα παιδιά ακριβώς τι συνέβη και να τους εξηγούμε ότι αυτά συνέβησαν στο παρελθόν».
Οι θετικές επιστήμες και η ιστορία
Τέλος, ο καθηγητής δεν παρέλειψε να κάνει ιδιαίτερη αναφορά στην ιστορία και το πως αυτή διαφέρει από τα μαθήματα των θετικών επιστημών. «Η ιστορία είναι ένα μάθημα που διαφέρει από τα μαθηματικά, την φυσική, την χημεία ως προς το ότι μετέχει της ταυτότητας και της ιδεολογίας. Κάτι στο οποίο δεν μετέχουν τα μαθήματα των φυσικών επιστημών», εξήγησε ο κος Βαρβούνης.
Βρείτε τα τελευταία νέα της Κομοτηνής, της Ροδόπης και της Θράκης ευρύτερα
στο Google News του www.xronos.gr
Ακολουθήστε το xronos.gr στο Google News