Ροδόπη εναντίον Λίσσου ποταμού | xronos.gr
«ΜΑΧΗ» ΜΕ ΤΟ ΝΕΡΟ

Ροδόπη εναντίον Λίσσου ποταμού

04/06/20 - 10:00

Ξεκινάει η κατασκευή γέφυρας μεταξύ Φιλύρας και Αρριανών - Μελέτη για σύγχρονου τύπου ιρλανδική διάβαση στην Αγία Μαρίνα

Τι κι αν το ημερολόγιο γράφει 2020, στη Ροδόπη ακόμη συζητάμε για την διάσχιση ποταμών. Δεκαετίες τώρα, ενώ σε άλλους νομούς χτίζονταν γέφυρες -δηλαδή γίνονταν αυτονόητες παρεμβάσεις εκσυγχρονισμού των οδικών δικτύων- στη Ροδόπη συντάσσαμε μελέτες, οι οποίες και δαπανηρές ήταν και στα συρτάρια έμεναν.

Τα τελευταία χρόνια, πάντως, ξεκίνησε μία προσπάθεια βελτίωσης των προβληματικών ιρλανδικών διαβάσεων του νομού. Η δυσκολότερη διαχείριση, πάντως, αφορά τον ποταμό Λίσσο, με κυρίως δύο σημεία αιχμής: προ των Αρριανών και μετά τον Ίμερο (Αγία Μαρίνα). Και στις δύο περιπτώσεις ο «Χ» καταγράφει εξελίξεις.

Ξεκινάει η κατασκευή γέφυρας προ των Αρριανών
Με την ομαλοποίηση της κατάστασης του κορωνοϊού, ξεκινάει κι επίσημα η κατασκευή γέφυρας και προσβάσεων μεταξύ Αρριανών και Φιλύρας, επί της επαρχιακής οδού Πανεπιστημιούπολη - Γρατινή – Αρριανά.

Το έργο, συμβατικού προϋπολογισμού 2.495.498,97 € συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση/Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ) και είναι ενταγμένο στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ανατολική Μακεδονία - Θράκη 2014-2020».

Η Σύμβαση του έργου υπεγράφη στις 11 Νοεμβρίου ‘19 και οι σχετικές εργασίες αναμένεται να ολοκληρωθούν σε δύο έτη. Εξαιτίας των καιρικών συνθηκών και  λόγω της υψηλής στάθμης των νερών των ποταμών, προς το παρόν εκτελέστηκαν μόνο ορισμένες χωματουργικές εργασίες.

Αναλυτικά το έργο περιλαμβάνει την  κατασκευή γέφυρας στον ποταμό Λίσσο επί της επαρχιακής οδού Κομοτηνή - Γρατινή - Φιλύρα - Αρριανά. Η γέφυρα έχει μήκος 153,00 m και εδράζεται επί έξι βάθρων (δύο ακρόβαθρα και τέσσερα μεσόβαθρα). Τα βάθρα με τη σειρά τους εδράζονται επί πασσάλων διαμέτρου Φ 100. Ο φορέας ανωδομής αποτελείται από εφτά προεντεταμένες δοκούς μήκος 30,00/31,00 m και ύψους 1,75 m. Το συνολικό πλάτος της ανωδομής μαζί με τα πεζοδρόμια είναι 15,00 m, ενώ το καθαρό πλάτος της διερχόμενης οδού είναι 11,00 m.

Πέρα από την κατασκευή της γέφυρας, προβλέπεται η κατασκευή δύο ισόπεδων κόμβων για την προσαρμογή της υφιστάμενης οδού με τη νέα χάραξη, ο οδοφωτισμός τόσο της γέφυρας όσο και των δύο κόμβων, καθώς και οι απαιτούμενες εργασίες σήμανσης και διαγράμμισης του νέου τμήματος.

«Πρόκειται για μια ολοκληρωμένη παρέμβαση μέσω της οποίας επιδιώκουμε την επίλυση ενός χρόνιου ζητήματος που απασχολεί την συγκεκριμένη περιοχή. Ένα έργο για την βελτίωση της προσβασιμότητας, της πολιτικής προστασίας, της ασφάλειας. Με την περάτωση των προβλεπόμενων εργασιών, αναμένεται να ενισχυθεί σημαντικά η οδική ασφάλεια στο σημείο διέλευσης του Λίσσου κι η κυκλοφορία στην οδό  θα διεξάγεται απρόσκοπτα καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους», δήλωσε σχετικά με το έργο στον «Χ» ο αντιπεριφερειάρχης Ροδόπης Νίκος Τσαλικίδης.

Σχεδιασμός για νέα ιρλανδική στην Αγία Μαρίνα
Εν τω μεταξύ, το δεύτερο -και ακόμη πιο βασικό- σημείο αιχμής του ποταμού Λίσσου, είναι στην Αγία Μαρίνα, νότια του Ιμέρου. Η υπάρχουσα ιρλανδική διάβαση είναι ιδιαιτέρως προβληματική και -πραγματικά- πλημμυρίζει με την πρώτη βροχή, ενώ συχνές είναι και οι φθορές της. Η διέλευση των οχημάτων από το ποτάμι γίνεται σχεδόν όλο τον χρόνο με μεγάλο κίνδυνο. Την ίδια ώρα, η εναλλακτική όδευση, βρίσκεται περίπου δύο χιλιόμετρα μακριά, μέσω χωματόδρομου που οδηγεί σε μία επικίνδυνη γέφυρα.

Κατ' αυτό τον τρόπο, ο νομός Ροδόπης έχει το «ιδιαίτερο» χαρακτηριστικό το παραλιακό το μέτωπό του (Φανάρι-Μαρώνεια) να είναι εν πολλοίς αποκομμένο. Σύμφωνα με την ενημέρωση του «Χ», αυτό το διάστημα σε εξέλιξη βρίσκεται μελέτη για την κατασκευή ιρλανδικής διάβασης σύγχρονου τύπου (βλ. φωτογραφίες) στην Αγία Μαρίνα Ιμέρου, με το ποσό να είναι δεσμευμένο.

Η νέα ιρλανδική διάβαση, σε συνδυασμό με το νέο δρόμο Μαρώνεια-Δίκελλα, αναμένεται να δώσει μία καλύτερη «εικόνα» ενοποίησης στο παραλιακό μέτωπο του νομού Ροδόπης.

Οι ιρλανδικές διαβάσεις εκσυγχρονίζονται
Τα περασμένα χρόνια -όπως έχει αναδείξει με αναλυτικά ρεπορτάζ ο «Χ»- οι παλιές ιρλανδικές διαβάσεις σε Κάλχα και Δοκό «αντικαταστάθηκαν» από σύγχρονες, που επιτρέπουν μεγαλύτερη διοχέτευση των υδάτων (βλ. φωτογραφίες). Τα δύο αυτά παραδείγματα (Κάλχας και Δοκός) έχουν δοκιμαστεί και οι ιρλανδικές αυτές διαβάσεις φαίνεται να αντέχουν πολύ καλύτερα από τις παλιές.

Γι’ αυτό, τέτοια διάβαση (εκτός από την Αγία Μαρίνα), θα κατασκευαστεί και στην είσοδο της Γρατινής (Αμυγδαλόρρεμα). Συγκεκριμένα, το έργο αφορά στην κατασκευή ιρλανδικής διάβασης νέου τύπου (σωληνωτής) στο Αμυγδαλόρρεμα, προϋπολογισμού 1εκ ευρώ. Η σύμβαση υπογράφηκε τον Οκτώβριο του ’19. Ανάδοχος είναι η εταιρία Εργομπετόν. Σύμφωνα με τις πληροφορίες του «Χ», το έργο αναμένεται να ξεκινήσει μέσα στο καλοκαίρι, εφόσον είναι σύμμαχος ο καιρός, ενώ -σύμφωνα με τη συμβατική υποχρέωση- αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι τέλος του έτους. 

Αντίστοιχη παρέμβαση αναμένεται να γίνει και στον ποταμό Βοζβόζη.

Ακολουθήστε το xronos.gr στο Google News

Ροή Ειδήσεων

xronos
xronos.gr