Ο Αριστοτέλης Ρήγας στην Πολιτιστική Κίνηση
Το έδαφος της Ροδόπης θα φιλοξενήσει έναν ακόμη αγωγό φυσικού αερίου, ενώ τα ερωτήματα παραμένουν πολλά
Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται η κατασκευή του αγωγού φυσικού αερίου IGB, ο οποίος θα ενώσει την Κομοτηνή με τη Στάρα Ζαγόρα Βουλγαρίας. Πρόκειται για ένα έργο εθνικής-βαλκανικής σημασίας για την «κίνηση» του φυσικού αερίου. Η έναρξη του κατασκευαστικού μέρος του έργου, έγινε τον περσινό Μάιο στη Βουλγαρία, ενώ αυτό το διάστημα το εργοτάξιο έχει «πατήσει» Ροδόπη.
Ο «Χ» πέρσι είχε παρακολουθήσει την τελετή έναρξης στη Βουλγαρία, στην οποία παρευρέθηκαν ο τότε Έλληνας πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας κι ο Βούλγαρος ομόλογός του Μπόικο Μπορίσοφ, ενώ παρόντες ήταν πολλοί συναρμόδιοι υπουργοί κι επιχειρηματίες του κατασκευαστικού κλάδου. Επίσης, ακούστηκαν μηνύματα από ανώτατα στελέχη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που απέδειξαν ότι το έργο έχει μεγάλη σημασία για το ενεργειακό μέλλον σε όλη την ΕΕ.
Το προφίλ του αγωγού
Πρόκειται για έναν αγωγό μήκους περίπου 180 χιλιόμετρων (εκ των οποίων 31 χλμ. στο ελληνικό έδαφος, όλα στο ν. Ροδόπης), αρχικής δυναμικότητας 3 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων, που ενώνει την Κομοτηνή με τη Στάρα Ζαγόρα. Αν και είναι έργο μεσαίου βεληνεκούς έχει δυσανάλογα μεγάλες συνέπειες στο ενεργειακό αποτύπωμα της ευρύτερης περιοχής λόγω της στρατηγικής του θέσης. Ο νέος αγωγός διασφαλίζει την ασφάλεια εφοδιασμού των Βαλκανίων με δύο διαφορετικούς τρόπους:
Αφενός, αποτελεί θεμέλιο λίθο του κάθετου διαδρόμου, που θα μεταφέρει το φυσικό αέριο του αγωγού TAP στην «καρδιά» των Βαλκανίων, εξασφαλίζοντας έτσι την τροφοδοσία τους από τον Νότιο Διάδρομο. Αφετέρου, μέσω της διασύνδεσής του με το ελληνικό Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ), ο IGB θα έχει πρόσβαση στον πρόσφατα αναβαθμισμένο τερματικό σταθμό υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) της Ρεβυθούσας και στον μελλοντικό πλωτό σταθμό της Αλεξανδρούπολης. Επιτρέπει την πρόσβαση σε μια εναλλακτική πηγή τροφοδοσίας φυσικού αερίου, την παγκόσμια αγορά LNG. Ο αγωγός IGB θα συνδέσει τα συστήματα μεταφοράς του ΔΕΣΦΑ και του TAP στην Κομοτηνή, από ελληνικής πλευράς, με το σύστημα μεταφοράς της Bulgartransgaz EAD στην πόλη της Στάρα Ζαγόρα.
Σημειώνεται ότι, τόσο η Ελλάδα, όσο και η Βουλγαρία, υποστηρίζουν ενεργά το Έργο χαρακτηρίζοντάς το ως έργο εθνικής σημασίας, και δημοσίου συμφέροντος (Ελλάδα: Νόμος 4001/2011, Άρθρο 176, Βουλγαρία: Απόφαση Υπουργικού Συμβουλίου No 452 της 07.06.2012). Επιπλέον, η Ευρωπαϊκή Ένωση ενέταξε το Έργο στα Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος (Projects of Common Interest – PCIs) της ισχύουσας λίστας βάσει του Ευρωπαϊκού Κανονισμού 347/2013. Επίσης, το Έργο περιλαμβάνεται στον κατάλογο των έργων προτεραιότητας της πρωτοβουλίας για την Ενεργειακή Διασύνδεση των χωρών της Κεντρικής και Νοτιοανατολικής Ευρώπης (Central and South Eastern Europe Gas Connectivity – CESEC).
Τί θα κερδίσει η Ροδόπη;
Ο «Χ» από τον Μάιο του 2019 διερωτήθηκε: «Ζητούμενο, λοιπόν, είναι τι θα κερδίσει η περιοχή μας από αυτό το έργο αντισταθμιστικά. Προς αυτή την κατεύθυνση χρειάζεται υψηλή πίεση, αλλά αν κρίνουμε από την παντελή απουσία της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης ή και βουλευτών της Ροδόπης στην εκδήλωση, μέχρι στιγμής πίεση δεν υπάρχει... Παρών ήταν μόνο ο Δήμος Κομοτηνής, τον οποίο εκπροσώπησε ο πρόεδρος της ΔΕΥΑ Κομοτηνής Δημήτρης Καρασταύρου, ο μόνος ερχόμενος από την Ροδόπη, πλην του Χ», γράφαμε τότε χαρακτηριστικά.
Ένα «πέπλο» μυστικότητας καλύπτει το έργο, αναφορικά με τα αντισταθμιστικά οφέλη του στην περιοχή -πέρα από των θέσεων εργασίας που πράγματι «άνοιξαν». Εάν υπάρχουν αντισταθμιστικά οφέλη για την περιοχή μας, πέραν των γεωστρατηγικών, καιρός είναι οι αρμόδιοι να τοποθετηθούν επίσημα.
Βίντεο:
Ακολουθήστε το xronos.gr στο Google News