«Στα βαθιά» το μέλλον της αλιείας στη Ροδόπη | xronos.gr
ΑΘΕΜΙΤΟΣ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΟΥΡΚΙΑ ΚΑΙ ΚΑΜΙΑ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΟΛΙΤΕΙΑ

«Στα βαθιά» το μέλλον της αλιείας στη Ροδόπη

26/01/24 - 8:00
«Στα βαθιά» το μέλλον  της αλιείας στη Ροδόπη

Κώστας Διαμαντάκης: «Έχω ΦΕΚ που λέει ότι η αλιεία εντός των ελληνικών χωρικών υδάτων από σκάφη με σημαία Τουρκίας δεν αποτελεί ποινικό αδίκημα. Το καταγγέλλουμε, βγαίνει το Λιμενικό, φεύγουν και ξανάρχονται πάλι»

Το μέλλον του επαγγέλματος καθίσταται αβέβαιο, κυρίως γιατί οι νέοι δεν το ακολουθούν. Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με την έλλειψη εργατικών χεριών προβληματίζει τους ψαράδες της περιοχής του Φαναρίου

Η έλλειψη αλιεργατών, το γεγονός ότι οι νέοι δεν ακολουθούν το επάγγελμα, οι αθέμιτες πρακτικές των Τούρκων συναδέλφων τους αλλά και το νέο φορολογικό σύστημα είναι ορισμένα από τα σημαντικότερα προβλήματα των παράκτιων αλιέων της Θράκης. Συζητήθηκαν στη διάρκεια εκδήλωσης που διοργάνωσε στο Φανάρι την Τετάρτη το απόγευμα η Ένωση Πλοιοκτητών Παράκτιας Αλιείας Ελλάδας (ΕΠΠΑΕ). Εκεί επίσης οι ψαράδες ενημερώθηκαν για τα προγράμματα των επιδοτήσεων, τις αποζημιώσεις που προβλέπονται για τα θαλάσσια θηλαστικά, το φυτοπλακτόν αλλά και τον αλιευτικό τουρισμό.

Η Ένωση Πλοιοκτητών Παράκτιας Αλιείας Ελλάδας
Η ΕΠΠΑΕ, είναι ένα θεσμικό όργανο το οποίο απόκτησε οντότητα τον Σεπτέμβριο του 2019 και είναι αποτέλεσμα προσπαθειών πολλών ετών από αλιείες από όλη την χώρα. Σκοπό έχει την εκπροσώπηση της επαγγελματικής παράκτιας αλιείας προς πάσα κατεύθυνση εντός και εκτός συνόρων, την δημοσιοποίηση των βασικών προβλημάτων των παράκτιων αλιέων και την συνεχή επικοινωνία και συνεργασία με τους αρμόδιους φορείς ώστε να βρεθεί λύση έστω σε κάποια από αυτά.

Στο πλαίσιο αυτό έγινε η ενημέρωση των ψαράδων στο Φανάρι με τη συμμετοχή και των επαγγελματιών του κλάδου όπως έκανε γνωστό μιλώντας στο ράδιο Χρόνος 87.5fm και τον Δήμο Μπακιρτζάκη ο πρώην πρόεδρος του συλλόγου παράκτιων αλιέων Φαναρίου Κώστας Διαμαντάκης. «Οι ψαράδες ήταν ένα επάγγελμα που μέχρι τώρα αγνοούνταν από το κράτος, ποτέ δεν έπαιρναν τίποτα. Όλοι οι αγρότες έπαιρναν, όχι όμως οι ψαράδες. Τώρα άρχισαν να παίρνουν αποζημιώσεις και επιδόματα», υποστήριξε.

Το νέο φορολογικό σύστημα
Αναφερόμενος στο νέο φορολογικό σύστημα, είπε πως οι επαγγελματίες καλούνται να εφαρμόσουν τους νέους κανόνες, μη έχοντας τις απαραίτητες γνώσεις και τον χρόνο να υποβάλλουν ηλεκτρονικά τιμολόγια και δελτία αποστολής. Αναγκάζονται ωστόσο να το κάνουν καθώς προβλέπονται τσουχτερά πρόστιμα για τους παραβάτες.

«Εγώ από τη 1 μετά τα μεσάνυχτα που φεύγω για τη δουλειά θα γυρίσω την άλλη μέρα στις 8 το βράδυ, θα έχω μία ώρα με μιάμιση να ξεφορτώσω και να δηλώσω τα ψάρια, να κόψω το ηλεκτρονικό δελτίο αποστολής και το ηλεκτρονικό τιμολόγιο. Τελειώνω στις 11 και 11:30 το βράδυ οπότε μπορώ να πάω στο σπίτι μου και 1:30 μετά τα μεσάνυχτα να ξαναπάω στη δουλειά. Γίνεται;» αναρωτήθηκε.

Οι παράνομες πρακτικές των Τούρκων ψαράδων
Τεράστιο θέμα για τους Έλληνες αλιείς αποτελούν οι Τούρκοι ψαράδες. Εκτός του ότι είναι πολυάριθμοι, ψαρεύουν και εντός των ελληνικών χωρικών υδάτων κατήγγειλε ο κος Διαμαντάκης. «Έχω ΦΕΚ που λέει ότι η αλιεία εντός των ελληνικών χωρικών υδάτων από σκάφη με σημαία Τουρκίας δεν αποτελεί ποινικό αδίκημα. Το καταγγέλλουμε, βγαίνει το λιμενικό φεύγουν και ξανάρχονται πάλι», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Εκτός από τις αθέμιτες πρακτικές τους, παράνομα είναι τα εργαλεία που χρησιμοποιούν σύμφωνα με τον κανονισμό της ΕΕ υποστήριξε επίσης. «Τα δίχτυα τους είναι των τεσσάρων χιλιοστών, πιάνουν από την αθερίνα μέχρι και τον τόνο που είναι 200 κιλά. Πάνω στο σκάφος έχουν 20 με 30 άτομα. Δεν έχουν ούτε ΟΓΑ ούτε ΕΦΚΑ, τους δίνουν ένα κομμάτι ψωμί. Πώς να τους παλέψω εγώ αυτούς;» αναρωτήθηκε. Η τραγική ειρωνεία είναι ότι όλα αυτά τα ψάρια που πιάνουν οι Τούρκοι ψαράδες, καταλήγουν στην ελληνική αγορά, υποστήριξε.

Αβέβαιο το μέλλον της αλιείας
Με όλα τα παραπάνω το μέλλον του επαγγέλματος καθίσταται αβέβαιο, κυρίως γιατί οι νέοι δεν το ακολουθούν. Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με την έλλειψη εργατικών χεριών προβληματίζει τους ψαράδες της περιοχής του Φαναρίου. Είναι ενδεικτικό ότι εάν δεν υπήρχαν εργάτες από την Αίγυπτο, εκτιμάται ότι πολλά σκάφη θα ήταν δεμένα στα λιμάνια.

«Εάν δεν είναι οι Αιγύπτιοι αλιεργάτες περισσότερα από τα μισά σκάφη θα ήταν δεμένα», είπε ο κος Διαμαντάκης και πρόσθεσε πως «ενώ υπάρχουν άνθρωποι που θέλουν να έρθουν να δουλέψουν (σ.σ. Αιγύπτιοι), τα τελευταία δύο χρόνια είναι πολύ δύσκολο να τους φέρεις και δεν ξέρω τι συμβαίνει. Αυτά τα παιδιά δουλεύουν πάρα πολύ σκληρά, εάν δεν υπήρχαν δεν θα μπορούσαν να διατηρηθούν τα μεγάλα σκάφη», κατέληξε.

Live ενημέρωση

Ακολουθήστε το xronos.gr στο Google News

Ροή Ειδήσεων

xronos
xronos.gr