Το ελληνικό κράτος έχει αναλάβει πλήρως τα έξοδα των μειονοτικών σχολείων | xronos.gr
Ο ΑΓΓΕΛΟΣ ΣΥΡΙΓΟΣ ΦΙΛΟΞΕΝΟΥΜΕΝΟΣ ΤΟΥ «Χ»

Το ελληνικό κράτος έχει αναλάβει πλήρως τα έξοδα των μειονοτικών σχολείων

01/04/11 - 12:00
sirigos_0_1.jpg

Μοιραστείτε το

Ο Καλλικράτης δεν επιτρέπει πλέον σχολεία 2 και τριών μαθητών Συνέντευξη Δήμος Μπακιρτζάκης

Υπήρξε γραμματέας διαπολιτισμικής εκπαίδευσης του υπουργείου Παιδείας ο Άγγελος Συρίγος. Είναι δικηγόρος και Επίκουρος Καθηγητής του Διεθνούς Δικαίου και της Εξωτερικής Πολιτικής στο Τμήμα Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών του Παντείου Πανεπιστημίου και κλήθηκε να απαντήσει σε ερωτήματα σχετικά με την εφαρμογή του Καλλικράτη και στα μειονοτικά σχολεία. Ο ίδιος επιμένει ότι αυτό προκύπτει ως μία αναγκαιότητα και δε δικαιολογούνται οι όποιες αντιδράσεις καλλιεργούνται. Ο συνομιλητής μας εργάστηκε ως Research Fellow στο Research Centre for International Law του Πανεπιστημίου του Καίμπριτζ (1993-94), διετέλεσε Επιστημονικός Συνεργάτης του Κέντρου Ευρωπαϊκού Δημοσίου Δικαίου (1999-2003) και του Συμβουλίου της Ευρώπης για την αναθεώρηση της νομοθεσίας στο Μαυροβούνιο και στο Αζερμπαϊτζάν (2000-2002) και είναι εταίρος του Ινστιτούτου Διεθνών Σχέσεων του Παντείου Πανεπιστημίου, ενώ έχει  βραβευθεί το 1992 από την Ακαδημία Αθηνών για εργασία του σχετική με την οριοθέτηση της ελληνικής υφαλοκρηπίδας. 

Κύριε Συρίγο, πάρθηκε απόφαση που μιλάει για εφαρμογή Καλλικράτη και στα μειονοτικά σχολεία.
-Ούτως ή άλλως κάθε χρόνο γίνεται έλεγχος των μαθητών στα σχολεία και τα σχολεία εκείνα στα οποία υπάρχουν ελάχιστοι μαθητές, 2-3 μαθητές, αναστέλλουν τη λειτουργία τους. Αυτό είναι μια πάγια πρακτική εδώ και πάρα πολλά χρόνια.
Γνωρίζαμε σχολεία με 2 μαθητές και 2 δασκάλους.
-Τα τελευταία 8 χρόνια, νομίζω από το 1998 και μετά, δεν κρατούνται σχολεία τα οποία έχουν αριθμό μαθητών κάτω από 4. Εκεί που υπάρχει πρόβλημα απλώς είναι σε κάποιες περιοχές που είναι δύο σχολεία στον ίδιο οικισμό, ενώ θα μπορούσαν να έχουν συμπτυχθεί σ΄ ένα σχολείο, υπάρχουν 3-4 τέτοιες περιπτώσεις. Είχε προκαλέσει εντύπωση ότι ενώ είχε προκηρυχθεί η σύμπτυξη δημόσιων σχολείων για όλα τα σχολεία, εξαιρέθηκαν τα μειονοτικά.
Στάθηκε και αφορμή για πολλές εφημερίδες των Αθηνών να σχολιάσουν το Σαββατοκύριακο αυτό το γεγονός.
-Ναι, βέβαια, γιατί είναι αντικείμενο σχολιασμού. Δεν υπάρχει κάποια λογική όταν συμπτύσσεις τα άλλα δημόσια σχολεία, να αποφεύγεις την σύμπτυξη των μειονοτικών σχολείων, την ώρα που το κράτος έχει αναλάβει πλήρως τα έξοδα λειτουργίας τους, τα έξοδα των καθηγητών τους, είτε για τη μειονοτική εκπαίδευση, είτε για την ελληνόφωνη εκπαίδευση. Δεν είχε κανένα νόημα αυτή η περίεργη κίνηση να μη συμπεριληφθούν τα μειονοτικά σχολεία.
Άρα, εκείνο το πάτημα, η δικαιολογία που βρίσκουν κάποιοι κύκλοι και κάποιοι που γνωρίζετε ότι θέλουν να κρατηθούν πάση θυσία σχολεία, έστω και με έναν μαθητή, με το πρόσχημα περί ιδιωτικής εκπαίδευσης και διακρατικών συμφωνιών, μορφωτικών πρωτοκόλλων και της συνθήκης της Λωζάνης , στην προκειμένη περίπτωση δεν υπάρχουν αυτά τα εμπόδια στον Καλλικράτη που πάει να γίνει στη μειονοτική εκπαίδευση;
-Κατηγορηματικά, όχι. Από όλα όσα αναφέρουν αυτοί οι κύκλοι, το μόνο το οποίο θα μπορούσαν να επικαλεστούν είναι η συνθήκη της Λωζάνης, η οποία αναφέρεται στην ύπαρξη αυτών των σχολείων. Μορφωτικά πρωτόκολλα δεν αναφέρονται καθόλου σ’ αυτά τα σχολεία, τα πρωτόκολλα του ’51 και του ’68, μόνο η συνθήκη της Λωζάνης αναφέρεται, αλλά και σε αυτή την περίπτωση υπάρχουν προβλέψεις που δεν έχουν ακολουθηθεί ποτέ, τα σχολεία αυτά δε χρηματοδοτούνται από την ίδια την κοινότητα, χρηματοδοτούνται από το ελληνικό δημόσιο εδώ και πάρα πολλά χρόνια. Το ελληνικό δημόσιο πληρώνει και χρηματοδοτεί γι’ αυτό  τη σχολική εφορία, πληρώνει τα έξοδα λειτουργίας του σχολείου, την καθαρίστρια, το πετρέλαιο, όπως και στα δημόσια σχολεία.
Γιατί κάποιες αποφάσεις πάρθηκαν και όταν ήταν υπουργός Παιδείας ο Ευριπίδης Στυλιανίδης, όσον αφορά τη χρηματοδότηση αυτών των σχολείων.
-Ναι, τα σχολεία έχουν το ίδιο ακριβώς καθεστώς πληρωμών που ισχύει για όλα τα δημόσια σχολεία της χώρας, δε διαφέρουν σε τίποτα απολύτως. Θα ήταν διαφορετική περίπτωση αν η κοινότητα ερχόταν και αναλάμβανε πλήρως τα έξοδα του σχολείου, όπως συμβαίνει στην Κωνσταντινούπολη, όπου οι καθηγητές του ελληνόφωνου προγράμματος που είναι μειονοτικό για την Κωνσταντινούπολη πληρώνονται από το ίδιο το σχολείο. Στην προκειμένη περίπτωση έχουμε ένα διαφορετικό καθεστώς, δεν έχει νόημα να συζητάμε για τέτοια πράγματα την ώρα που υπάρχει οικονομικό πρόβλημα, είναι φυσιολογικό ότι ο Καλλικράτης θα επεκταθεί και στα μειονοτικά σχολεία.
Με τους δάσκαλους που έρχονται από την Τουρκία τι γίνεται;
-Οι 16 μετακλητοί δάσκαλοι που έρχονται από την Τουρκία, υπάρχουν άλλοι 16 μετακλητοί δάσκαλοι που πηγαίνουν από την Ελλάδα στην Τουρκία και αυτοί πληρώνονται αντίστοιχα από το Τουρκικό και Ελληνικό δημόσιο. Δεν έχει καμία σχέση με αυτούς τους δασκάλους.
Όλα τα άλλα, δηλαδή, εμπίπτουν στη διαδικασία ενός δημόσιου σχολείου;
-Η πληρωμή τους είναι αποκλειστικά και μόνο ως δημόσιου σχολείου, το εκπαιδευτικό πρόγραμμα που ακολουθούν ρυθμίζεται από τα πρωτόκολλα, από τη συμφωνία του ’51 και το πρωτόκολλο του ’68, αλλά αυτό είναι το μορφωτικό πρόγραμμα, δε μιλάμε για το διδακτικό πρόγραμμα που ακολουθείται.
Εκείνο από την πλευρά σας το βλέπετε να είναι ξεπερασμένο; Μας θλίβει που κάποιος φτάνει 20-25 ετών και δε γνωρίζει να μιλήσει ελληνικά.
-Τα μειονοτικά σχολεία – είναι μειονεκτικά σχολεία. Είναι προσδεδεμένα στα εκπαιδευτικά προγράμματα του ’51 και του ’68, δηλαδή, σε εκπαιδευτικά προγράμματα 40 και πλέον ετών πριν. Είναι αστείο να συζητάμε για ένα πρόγραμμα που δεν προέβλεπε καν ηλεκτρονικό υπολογιστή, γνώση ξένης γλώσσας και λοιπά. Είναι αστείο να το συζητάμε. Το ερωτηματικό είναι τι γίνεται, γιατί μιας που μιλάμε για Καλλικράτη, υπάρχει αίτημα από συγκεκριμένους οικισμούς, Φιλύρα – Αρριανά για παράδειγμα, για δημιουργία δημόσιου Γυμνασίου – Λυκείου και μάλιστα υπάρχει οικόπεδο στο οποίο μπορεί να χτιστεί σχολείο και καλό θα ήταν να βλέπαμε, εκτός από το κλείσιμο των σχολείων και το άνοιγμα ενός δημοσίου Γυμνασίου – Λυκείου σε αυτή την περιοχή, που το ζητάνε οι κάτοικοι εδώ και χρόνια και υπάρχει και οικόπεδο. Εκεί θα πρέπει να δώσουμε την προσοχή μας.
Οπότε αυτές οι αντιδράσεις αν υπάρχουν, γιατί σύμφωνα με πληροφορίες κάποιοι ήδη επισκέπτονται τα χωριά και λένε ότι δεν πρέπει να συρρικνωθούν τα σχολεία μας, πρέπει να παραμείνουν ως έχουν. Ούτε καλό κάνουν στην εκπαιδευόμενη νεολαία της μειονότητας, αλλά ούτε και στην εκπαίδευση γενικότερα, γιατί το στοίχημα πλέον παίζεται σε πανευρωπαϊκό επίπεδο.
-Ακριβώς. Είναι μικρολαϊκισμοί που στοχεύουν σε αντιδράσεις τοπικού χαρακτήρα».

Ακολουθήστε το xronos.gr στο Google News

Ροή Ειδήσεων

xronos
xronos.gr