Τι θα δούμε το αθλητικό Σαββατοκύριακο στη Ροδόπη
Ο Κυριάκος Μπαμπασίδης μιλά στο «Χ» για μειονοτική Παιδεία, την οπτική της Ν.Δ., τα προγράμματα Φραγκουδάκη κ.ά. Συνέντευξη Δήμος Μπακιρτζάκης
Φιλοξενήθηκε στο ράδιο Χρόνος 87,5 fm ο Κυριάκος Μπαμπασίδης με αφορμή τη νέα του ιδιότητα. Απάντησε σε ερωτήσεις για τη λειτουργία και την οπτική του στο θέμα της μειονοτικής εκπαίδευσης.
Ποια είναι η άποψή σας για τα προγράμματα Φραγκουδάκη; Προγράμματα που κόστισαν 27 εκ. ευρώ μέχρι τώρα.
-Τα οποία έχουν σταματήσει αυτό το διάστημα…
Απέδωσαν εδώ στην περιοχή μας;
-Ό,τι γίνεται αποδίδει. Η κριτική είναι στοχευόμενη κυρίως στο πόσο περισσότερο θα μπορούσαν να αποδώσουν. Στην παιδεία κανείς δεν μπορεί να διακατέχεται από τη νοοτροπία της μιας και μόνης αλήθειας. Οι αλήθειες είναι πολλές και η νοοτροπία που πρέπει να διακατέχει όσους ασχολούνται με την παιδεία, στον χώρο της παιδείας ευρύτερα, είναι η νοοτροπία της σύνθεσης των απόψεων της, καθόλου εγωιστικής σκέψης. Θα μπορούσαν να αποδώσουν και άλλο ή ακόμη περισσότερο, αφοριστικά δεν μπορώ να μιλήσω, ότι δεν απέδωσε τίποτα, γιατί ότι γίνεται κάτι αποδίδει. Θα μπορούσε όλη αυτή η ιστορία να μπει σε ένα καλύτερο πλαίσιο.
Γιατί κρατήθηκαν αυτά τα προγράμματα και επί ΝΔ και επί ΠΑΣΟΚ.
-Ακριβώς, όμως αυτό δε σημαίνει ότι στις νέες συνθήκες δεν πρέπει να υπάρχει και μια διαφορετική οπτική γωνία, χωρίς να αλλάζει η στόχευση και βεβαίως υπάρχουν και ερωτηματικά.
Αυτά τα προγράμματα λειτούργησαν και έπρεπε να λειτουργήσουν. Ότι σαφώς χρειάζεται ανανέωση του πλαισίου, είμαι απόλυτος σ’ αυτό. Ο κάθε φορέας, η κάθε δραστηριότητα μπορεί να προσφέρει στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Η νέα σας ιδιότητα εκτός της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης, έχετε και τη μειονοτική παιδεία, ένα πεδίο που θα έχει μεγάλη δράση στην περιοχή μας. Ο Καλλικράτης βέβαια δεν την πιάνει την μειονοτική παιδεία, γιατί υπάρχουν και σχολεία με 1 και 2 μαθητές.
-Καταρχήν με το θέμα είχα ασχοληθεί, χωρίς να έχω κάποιο θεσμικό ρόλο, επί υπουργείας Σπηλιοτόπουλου όταν χρειάστηκε να γίνουν κάποιες εισηγήσεις.
Πρέπει να γίνουν εκεί αλλαγές; Πρέπει να υπάρξουν προτάσεις; Πώς πρέπει να γίνουν αυτές; Υπάρχουν και οι διεθνείς συνθήκες, όπως η συνθήκη της Λωζάνης.
-Εμείς θέλουμε στον τομέα Παιδείας να παράγουμε προτάσεις και λόγο, να δούμε τι δεν κάναμε μέχρι τώρα ή τι δεν έγινε ή τι δεν προλάβαμε να κάνουμε στη διακυβέρνηση, όπου πραγματικά έγιναν πάρα πολύ σημαντικά πράγματα. Πρέπει να συνεχιστούν αυτά και υπήρχαν κάποια που δεν έγιναν, είτε από δική μας αναβλητικότητα, είτε γιατί δεν μας πήρε ο χρόνος, γιατί διεκόπη η πορεία.
Ότι δεν υπάρχει καλή εκπαίδευση στη μειονότητα είναι γεγονός.
-Αυτό ισχύει. Το άλλο που θέλω να πω και έχει σημασία, η χρησιμότητα αυτών των επιτροπών είναι κυρίως να υπάρχει μια διαρκής διαβούλευση με την ίδια την κοινωνία, την εκπαιδευτική κοινότητα. Πρέπει να υπάρξει επιτέλους και στην Ελλάδα ένα δεσμευτικό για όλα τα πράγματα πρόγραμμα.
Αυτό που προτείνει το κόμμα σας δηλαδή είναι ένας διάλογος με την εκπαιδευτική κοινότητα όσον αφορά τη μειονοτική εκπαίδευση.
-Αυτό που προτείνει το κόμμα μας και το πρότεινε και ως διακυβέρνηση είναι ένας διαρκής διάλογος και μάλιστα θεσμοθετήθηκε ο διάλογος κυρίως σε ότι αφορά την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Ως κόμμα συμμετέχουμε και στον διάλογο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση που πανηγυρικά ξεκίνησε ο ίδιος ο υπουργός στους Δελφούς, αλλά κάπου ξεχάστηκε όπως πολλά ξεχνιούνται στη χώρα μας. Εμείς θέλουμε να συμμετέχουμε στον διάλογο για την παιδεία πραγματικά, αλλά όχι σε προσχηματικό διάλογο. Σε διάλογο που πραγματικά θα βάλει τα πράγματα κάτω, θα δει τι έγινε μέχρι τώρα, θα δούμε τι δεν κάναμε, τι πρέπει να γίνει συνολικά και όλοι μαζί να προχωρήσουμε σε εφαρμόσιμες λύσεις.
Από την άλλη υπάρχει ανάγκη αλλά και κομματική υποχρέωση να οργανώσουμε, να προβάλλουμε και κυρίως να ζυμώσουμε ένα πλαίσιο προτάσεων και για τη μειονοτική παιδεία, ούτως ώστε να γίνει σε συνεργασία και με τον τομέα προγράμματος, να καταθέσουμε ένα πλαίσιο προγράμματος και για τη μειονοτική εκπαίδευση.
Πρόθεση μας σε αυτές τις επιτροπές είναι να συμμετέχουν και άνθρωποι από τη μειονότητα, του εκπαιδευτικού χώρου και δάσκαλοι, επιστήμονες και όλοι μαζί να προχωρήσουμε και θέλουμε, είναι φιλοδοξία μας, είναι και ο θεσμικός μας αυτήν την ώρα ρόλος, να είμαστε έτοιμοι στο πλαίσιο του εθνικού διαλόγου που είναι διαρκής και σε επίπεδο προγράμματος.
Είναι ευτύχημα γιατί και ο υπεύθυνος προγράμματος προέρχεται από την περιοχή μας και ο ίδιος διατέλεσε και υπουργός Παιδείας, είναι ευτύχημα να γίνει κάτι περισσότερο ουσιαστικό που να πηγάζει από τις δυνάμεις της ίδιας της κοινωνίας εδώ».
Ποια είναι η άποψή σας για τα προγράμματα Φραγκουδάκη; Προγράμματα που κόστισαν 27 εκ. ευρώ μέχρι τώρα.
-Τα οποία έχουν σταματήσει αυτό το διάστημα…
Απέδωσαν εδώ στην περιοχή μας;
-Ό,τι γίνεται αποδίδει. Η κριτική είναι στοχευόμενη κυρίως στο πόσο περισσότερο θα μπορούσαν να αποδώσουν. Στην παιδεία κανείς δεν μπορεί να διακατέχεται από τη νοοτροπία της μιας και μόνης αλήθειας. Οι αλήθειες είναι πολλές και η νοοτροπία που πρέπει να διακατέχει όσους ασχολούνται με την παιδεία, στον χώρο της παιδείας ευρύτερα, είναι η νοοτροπία της σύνθεσης των απόψεων της, καθόλου εγωιστικής σκέψης. Θα μπορούσαν να αποδώσουν και άλλο ή ακόμη περισσότερο, αφοριστικά δεν μπορώ να μιλήσω, ότι δεν απέδωσε τίποτα, γιατί ότι γίνεται κάτι αποδίδει. Θα μπορούσε όλη αυτή η ιστορία να μπει σε ένα καλύτερο πλαίσιο.
Γιατί κρατήθηκαν αυτά τα προγράμματα και επί ΝΔ και επί ΠΑΣΟΚ.
-Ακριβώς, όμως αυτό δε σημαίνει ότι στις νέες συνθήκες δεν πρέπει να υπάρχει και μια διαφορετική οπτική γωνία, χωρίς να αλλάζει η στόχευση και βεβαίως υπάρχουν και ερωτηματικά.
Αυτά τα προγράμματα λειτούργησαν και έπρεπε να λειτουργήσουν. Ότι σαφώς χρειάζεται ανανέωση του πλαισίου, είμαι απόλυτος σ’ αυτό. Ο κάθε φορέας, η κάθε δραστηριότητα μπορεί να προσφέρει στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Η νέα σας ιδιότητα εκτός της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης, έχετε και τη μειονοτική παιδεία, ένα πεδίο που θα έχει μεγάλη δράση στην περιοχή μας. Ο Καλλικράτης βέβαια δεν την πιάνει την μειονοτική παιδεία, γιατί υπάρχουν και σχολεία με 1 και 2 μαθητές.
-Καταρχήν με το θέμα είχα ασχοληθεί, χωρίς να έχω κάποιο θεσμικό ρόλο, επί υπουργείας Σπηλιοτόπουλου όταν χρειάστηκε να γίνουν κάποιες εισηγήσεις.
Πρέπει να γίνουν εκεί αλλαγές; Πρέπει να υπάρξουν προτάσεις; Πώς πρέπει να γίνουν αυτές; Υπάρχουν και οι διεθνείς συνθήκες, όπως η συνθήκη της Λωζάνης.
-Εμείς θέλουμε στον τομέα Παιδείας να παράγουμε προτάσεις και λόγο, να δούμε τι δεν κάναμε μέχρι τώρα ή τι δεν έγινε ή τι δεν προλάβαμε να κάνουμε στη διακυβέρνηση, όπου πραγματικά έγιναν πάρα πολύ σημαντικά πράγματα. Πρέπει να συνεχιστούν αυτά και υπήρχαν κάποια που δεν έγιναν, είτε από δική μας αναβλητικότητα, είτε γιατί δεν μας πήρε ο χρόνος, γιατί διεκόπη η πορεία.
Ότι δεν υπάρχει καλή εκπαίδευση στη μειονότητα είναι γεγονός.
-Αυτό ισχύει. Το άλλο που θέλω να πω και έχει σημασία, η χρησιμότητα αυτών των επιτροπών είναι κυρίως να υπάρχει μια διαρκής διαβούλευση με την ίδια την κοινωνία, την εκπαιδευτική κοινότητα. Πρέπει να υπάρξει επιτέλους και στην Ελλάδα ένα δεσμευτικό για όλα τα πράγματα πρόγραμμα.
Αυτό που προτείνει το κόμμα σας δηλαδή είναι ένας διάλογος με την εκπαιδευτική κοινότητα όσον αφορά τη μειονοτική εκπαίδευση.
-Αυτό που προτείνει το κόμμα μας και το πρότεινε και ως διακυβέρνηση είναι ένας διαρκής διάλογος και μάλιστα θεσμοθετήθηκε ο διάλογος κυρίως σε ότι αφορά την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Ως κόμμα συμμετέχουμε και στον διάλογο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση που πανηγυρικά ξεκίνησε ο ίδιος ο υπουργός στους Δελφούς, αλλά κάπου ξεχάστηκε όπως πολλά ξεχνιούνται στη χώρα μας. Εμείς θέλουμε να συμμετέχουμε στον διάλογο για την παιδεία πραγματικά, αλλά όχι σε προσχηματικό διάλογο. Σε διάλογο που πραγματικά θα βάλει τα πράγματα κάτω, θα δει τι έγινε μέχρι τώρα, θα δούμε τι δεν κάναμε, τι πρέπει να γίνει συνολικά και όλοι μαζί να προχωρήσουμε σε εφαρμόσιμες λύσεις.
Από την άλλη υπάρχει ανάγκη αλλά και κομματική υποχρέωση να οργανώσουμε, να προβάλλουμε και κυρίως να ζυμώσουμε ένα πλαίσιο προτάσεων και για τη μειονοτική παιδεία, ούτως ώστε να γίνει σε συνεργασία και με τον τομέα προγράμματος, να καταθέσουμε ένα πλαίσιο προγράμματος και για τη μειονοτική εκπαίδευση.
Πρόθεση μας σε αυτές τις επιτροπές είναι να συμμετέχουν και άνθρωποι από τη μειονότητα, του εκπαιδευτικού χώρου και δάσκαλοι, επιστήμονες και όλοι μαζί να προχωρήσουμε και θέλουμε, είναι φιλοδοξία μας, είναι και ο θεσμικός μας αυτήν την ώρα ρόλος, να είμαστε έτοιμοι στο πλαίσιο του εθνικού διαλόγου που είναι διαρκής και σε επίπεδο προγράμματος.
Είναι ευτύχημα γιατί και ο υπεύθυνος προγράμματος προέρχεται από την περιοχή μας και ο ίδιος διατέλεσε και υπουργός Παιδείας, είναι ευτύχημα να γίνει κάτι περισσότερο ουσιαστικό που να πηγάζει από τις δυνάμεις της ίδιας της κοινωνίας εδώ».
Ακολουθήστε το xronos.gr στο Google News