Η Κομοτηνή χρειάζεται περισσότερους πεζοδρόμους | xronos.gr
ΑΠΟΨΗ

Η Κομοτηνή χρειάζεται περισσότερους πεζοδρόμους

28/01/22 - 9:00

Αυτό είναι το παράδειγμα πολλών ευρωπαϊκών -μεταξύ των οποίων κι ελληνικών- πόλεων, για την τόνωση της καταναλωτικής κίνησης και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής δημοτών, επισκεπτών κι επαγγελματιών

Σημαντικά βήματα μεν, αλλά όχι ακόμη ολοκληρωμένα, για την ανάδειξη του κέντρου της πόλης ξεκίνησε πριν μερικά χρόνια η δημοτική αρχή του Γιώργου Πετρίδη: ο λόγος για την ανάπλαση του ιστορικού κέντρου, την οποία συνεχίζει η νυν διοίκηση Γιάννη Γκαράνη.

Πρώτο βήμα ήταν η ανακαίνιση της ιστορικής Τσανακλείου, που πλέον αποτελεί τόπο «ζωντανό», πολιτισμού, εκδηλώσεων, δράσεων. Συγχρόνως αποτελεί ένα από τα ομορφότερα διατηρητέα κτίρια που έχει να επιδείξει η Κομοτηνή κι ιδίως το βράδυ, φωταγωγημένη, τραβά βλέμματα και θετικά σχόλια των περαστικών.

Δεύτερο βήμα ήταν η ανάπλαση των οδών Γρηγορά, Σωκράτους και Σοφούλη, δηλαδή των τριών δρόμων δυτικά, εντός κι ανατολικά του βυζαντινού κάστρου. Δυστυχώς, η Κομοτηνή προ αρκετών δεκαετιών κατεδάφισε μέρος του τείχους για να χτίσει την οδό Σοφούλη, που πλέον δέχεται αρκετή κυκλοφορία οχημάτων.

Τρίτο βήμα είναι η προσεχής διάνοιξη περιπατητικής ιστορικής διαδρομής από το πίσω μέρος της Λέσχης Κομοτηναίων και παράλληλα στη Βενιζέλου. Το παραπάνω έργο «δένει» με πολλές ακόμη παρεμβάσεις που συντελούνται στο τείχος και στα σημεία αναφοράς εντός αυτού, όπως για παράδειγμα ο Μητροπολιτικός Ναός Κοιμήσεως της Θεοτόκου, καθώς και με άλλα σχέδια της Δημοτικής Αρχής και της Εφορείας Αρχαιοτήτων.

Ωστόσο, μέχρι στιγμής οι παραπάνω αναπλάσεις και παρεμβάσεις δεν έχουν επιφέρει ριζικές αλλαγές στην όψη της πόλης, αφού επί της ουσίας τα οχήματα συνεχίζουν να κυκλοφορούν και να παρκάρουν σε όλους τους δρόμους.


Μικρά στενά περιμένουν… τους πεζούς
Οι ανάγκες κυκλοφορίας οχημάτων όπως έχουν διαμορφωθεί τις τελευταίες δεκαετίες στην πόλη πράγματι δεν επιτρέπουν τη μετατροπή της Γρηγορά και της Σοφούλη σε πεζοδρόμους, ωστόσο δεν ισχύει το ίδιο για την οδό Σωκράτους, που θα μπορούσε να «κλείσει» στο τμήμα που διέρχεται από τον πεζόδρομο της Βενιζέλου μέχρι την πλατεία Αρχιεπισκόπου Χρυσάνθου με ελάχιστη επιβάρυνση στο κυκλοφοριακό. Άλλωστε, κατά τη διάρκεια της ανάπλασής της παρέμεινε κλειστή, χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα. Η οδός μπορεί έστω πιλοτικά να «μετατραπεί» σε πεζόδρομο (ίσως και μόνο για συγκεκριμένες περιόδους, όπως για παράδειγμα η παραλιακή Αλεξανδρούπολης ή η παλιά πόλη Ξάνθης), εξαιρουμένης της κυκλοφορίας μόνιμων κατοίκων, οχημάτων έκτακτης ανάγκης κι εφοδιασμού.

Το ίδιο επιχείρημα μπορεί να αναπτυχθεί και για όλα τα μικρά στενά που βρίσκονται οριζόντια και κάθετα της Βενιζέλου. Η Βενιζέλου αποτελεί ίσως τον πιο γνωστό πεζόδρομο της πόλης και σίγουρα σημείο αναφοράς για εκατοντάδες πεζούς καθημερινά, με μεγάλη κίνηση για ψυχαγωγία και κατανάλωση. Εύλογα, θα περίμενε κανείς πως τα στενά περιμετρικά της Βενιζέλου θα ήταν κι αυτά γεμάτα «ζωή».

Βασικός λόγος που παραμένουν… άγνωστα, είναι πως δεν έχουν δεχθεί την κατάλληλη περιποίηση κι ανάδειξη, ενώ συγχρόνως η κυκλοφορία οχημάτων αποτελεί αντικίνητρο για τους πεζούς. Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι τα στενά Ξενοφώντος και Νίκαιας, μεταξύ της Βενιζέλου και της πλατείας Αρχιεπισκόπου Χρυσάνθου, τα οποία ήδη είναι πλακόστρωτα και θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν ως πεζόδρομοι τουλάχιστον μερικούς μήνες του χρόνου, αντίστοιχα εξαιρουμένων οχημάτων μόνιμων κατοίκων, έκτακτης ανάγκης κι ανεφοδιασμού. Η συνοικία επίσης είναι γραφική με αξιοθέατα όπως το εκκλησιαστικό μουσείο (Ιμαρέτ) που παραμένει όμως στην αφάνεια, και λόγω του ότι βρίσκεται  «κρυμμένο» αν και στο κέντρο. Η «ενοποίηση» της Βενιζέλου με την πλατεία Αρχιεπισκόπου Χρυσάνθου σίγουρα θα έφερνε αντιδράσεις, αλλά κι ευεργετικά αποτελέσματα ως προς την ανάπτυξη της περιοχής, την αισθητική αναβάθμιση, την τόνωση της αγοραστικής κίνησης και τη βελτίωσης της ποιότητας ζωής κατοίκων κι επισκεπτών.

Κατ’ αναλογία, ελάχιστη ουσία στην αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού έχει το ότι η οδός Κούλογλου δεν είναι πεζόδρομος, παράλληλα της Βενιζέλου στη νότια πλευρά.

Ήρθε η στιγμή να ανοίξει η συζήτηση για αλλαγές (που δεν κοστίζουν πολλά) στο κέντρο της Κομοτηνής, με αρχή από το Δημοτικό Συμβούλιο. Άλλωστε, τα παραδείγματα ευρωπαϊκών –μεταξύ των οποίων κι ελληνικών- πόλεων πληθαίνουν, που δείχνουν στην πράξη ότι η έμφαση στην πεζοδρόμηση του κέντρου έχει στην τελική ευεργετικά αποτελέσματα για τους πολλούς, δημότες, επισκέπτες, επαγγελματίες.


*Το παρόν αποτελεί κείμενο άποψης

Ακολουθήστε το xronos.gr στο Google News

Ροή Ειδήσεων

xronos
xronos.gr