Ο Αριστοτέλης Ρήγας στην Πολιτιστική Κίνηση
Η κατάρρευσή της προκαλεί σημαντικά προβλήματα στις μετακινήσεις
Στο πρακτικό κομμάτι της υπόθεσης επικεντρώθηκε η ευρεία σύσκεψη φορέων που έγινε στην περιφερειακή ενότητα Ροδόπης το μεσημέρι της Δευτέρας 11 Σεπτεμβρίου και ήταν η δεύτερη μετά την κατάρρευση της γέφυρας του ποταμού Κομψάτου στο Δήμο Ιάσμου, η οποία ένωνε τις δύο πλευρές του Δήμου. Η κατάρρευσή της ουσιαστικά σημαίνει ότι η διακίνηση κατοίκων και αγαθών από και προς τις δύο όχθες του ποταμού καθίσταται πλέον πολύ δύσκολη και η αποκατάστασή της, μάλλον θα αργήσει σημαντικά.
Απαγόρευση κυκλοφορίας στην παλιά γέφυρα
Η πρώτη λύση που προκρίθηκε είναι η χρήση της παλιάς γέφυρας, στην οποία όμως, προς το παρόν απαγορεύεται η κυκλοφορία, έως ότου η Τεχνική Υπηρεσία της περιφέρειας ΑΜ-Θ αποφασίσει αν είναι κατάλληλη ή όχι. Η καταλληλότητα της γέφυρας εξετάζεται αυτές τις ημέρες όμως κανείς δεν μπορεί να πει με βεβαιότητα πότε θα βγει η απόφαση καθώς δεν υπάρχει φάκελος από την κατασκευή της, λόγω παλαιότητας.
Επιπλέον, για να κριθεί κατάλληλη η συγκεκριμένη γέφυρα, δεν φτάνει να ελεγχθεί μόνο η στατικότητά της, παρατήρησε ο πρόεδρος της διοικούσας επιτροπής του ΤΕΕ Θράκης Δημήτρης Λουρίκας, αλλά πρέπει να ελεγχθούν και μία σειρά άλλων παραμέτρων όπως ο φωτισμός της, οι διαγραμμίσεις και η εν γένει συντήρησή της, αφού έχει εγκαταλειφθεί εδώ και 24 χρόνια περίπου - από τότε δηλαδή που εγκαινιάστηκε η γέφυρα που κατέρρευσε την Κυριακή 10/11.
Απορρίφθηκε η πρόταση στρατιωτικής γέφυρας τύπου Μπέλεϊ
Έτερη λύση που προτάθηκε, αλλά και πάλι απορρίφθηκε ήταν η ανάρτηση στρατιωτικής γέφυρας τύπου Μπέλεϊ, όμως όπως εξήγησε ο αρμόδιος συνταγματάρχης του Μηχανικού, τόσο η απόσταση των όχθεων, όσο και η μορφολογία του εδάφους ένθεν και ένθεν, δεν επιτρέπουν την ανάρτησή της. Ως εκ τούτου, ο στρατός έθεσε τα μηχανήματά του στη διάθεση των τοπικών αρχών, όπου κριθεί ότι αυτά μπορούν να παράσχουν βοήθεια.
Δεν έγιναν αναφορές στην αναζήτηση ευθυνών
Η σύσκεψη προκλήθηκε με πρωτοβουλία του αντιπεριφερειάρχη Ροδόπης Νίκου Τσαλικίδη και από πλευράς περιφέρειας συμμετείχαν, τόσο ο περιφερειάρχης Χρήστος Μέτιος, όσο και ο προϊστάμενος Πολιτικής Προστασίας Κώστας Χουβαρδάς.
Στη συζήτηση δεν έγιναν αναφορές στην αναζήτηση ευθυνών για την κατάρρευση, αλλά αυτό που ζήτησαν όλοι ήταν να επικεντρωθούν στην εξεύρεση της λύσης που θα εξυπηρετήσει τους κατοίκους άμεσα, καθώς οι ευθύνες και η απόδοσή τους, είναι δουλειά των δικαστηρίων.
Μεταξύ άλλων, ο κος Χουβαρδάς δήλωσε ότι έκανε επαφές με τα αρμόδια υπουργεία, διερευνώντας το ενδεχόμενο να κηρυχθεί η περιοχή σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης, όμως δεν υπάρχει τέτοια νομική δυνατότητα με αιτιολογικό την πτώση μιας γέφυρας.
Συνάντηση με τον υπουργό Υποδομών
Παρόντες ήταν και οι τρεις βουλευτές του νομού Αϊχάν Καρά Γιουσούφ, Μουσταφά Μουσταφά και Ιλχάν Αχμέτ, με τους δύο κυβερνητικούς να δεσμεύονται να μεσολαβήσουν για άμεση συνάντηση με τον υπουργό Υποδομών και τον Ιλχάν Αχμέτ να επιμένει ότι το πρώτιστο ζήτημα είναι η εξυπηρέτηση των πολιτών.
ΤΙ ΑΠΟΦΑΣΙΣΤΗΚΕ ΤΕΛΙΚΑ
Η κατάσταση που έχει δημιουργηθεί είναι περισσότερο πολύπλοκη από όσο φαίνεται, καθώς τα ζητήματα είναι πολλά και οι εμπλεκόμενοι φορείς ακόμη περισσότεροι.
Σε μια προσπάθεια να βάλει μία τάξη στην κατάσταση, ο κος Μέτιος, είπε ότι από πλευράς περιφέρειας έχουν δρομολογηθεί τρία πράγματα:
Η κατάρτιση μίας έκθεσης πραγματογνωμοσύνης από ειδική επιτροπή που θα συσταθεί από το ΤΕΕ Θράκης, εκπρόσωποι του οποίου ήταν παρόντες στη σύσκεψη.
Η ανακοίνωση της απόφασης για το αν η παλιά γέφυρα μπορεί να χρησιμοποιηθεί ή όχι στο συντομότερο δυνατό χρόνο (σ.σ. αν τελικά η γέφυρα κριθεί κατάλληλη, η απόφαση αυτή θα αφορά μόνο τη διέλευση ΙΧ οχημάτων και σε καμία περίπτωση τα βαρέα).
Ο έλεγχος της στατικότητας όλων των γεφυρών της περιφέρειας ΑΜ-Θ από τις διευθύνσεις τεχνικών υπηρεσιών των κατά τόπους περιφερειακών ενοτήτων.
Επιτακτικά ερωτήματα από ΟΣΕ και ΚΤΕΛ Ροδόπης
Επαγωγικά όμως προκύπτουν κι άλλα ζητήματα, με την εκπρόσωπο του ΟΣΕ να διερωτάται για το πότε θα γίνει η απομάκρυνση των θραυσμάτων της πεσμένης γέφυρας καθώς "απειλούν" τρόπον τινά τη γέφυρα του ΟΣΕ, σε περίπτωση που το ποτάμι κατεβάσει νερό κατά τη διάρκεια του χειμώνα και αυτό παρασύρει τα μπάζα.
Από την άλλη πλευρά όμως, τα θραύσματα δεν είναι δυνατόν να απομακρυνθούν άμεσα καθώς η παραμονή τους εκεί είναι προαπαιτούμενη για τη σύνταξη της μελέτης πραγματογνωμοσύνης που θα γίνει από την ομάδα εργασίας του ΤΕΕ Θράκης.
Εν τω μεταξύ, επισημάνθηκε ότι πρέπει πάση θυσία να αποτρέπεται η πρόσβαση των πολιτών στην πεσμένη γέφυρα, καθώς έχει παρατηρηθεί ότι είναι πολλοί αυτοί που επισκέπτονται το σημείο για να δουν από κοντά τι συνέβη, ενώ ορισμένοι "σκύβουν" και στη διατομή ώστε να μελετήσουν (;) καλύτερα την κατάσταση! Στο ίδιο πλαίσιο επισημάνθηκε από την αστυνομία ότι πρέπει να υπάρξει καλύτερη σήμανση στην ευρύτερη περιοχή, ώστε οι οδηγοί να γνωρίζουν ότι ο μόνος δρόμος που οδηγεί από τον Πολύανθο προς την απέναντι όχθη είναι ο δρόμος προς Αμβροσία, όπου υπάρχει ιρλανδική διάβαση του ποταμού και από κει μέσω αγροτικών δρόμων ο οδηγός συνεχίζει προς Μωσαϊκό και Γαλήνη.
Αυτή είναι προς το παρόν η μόνη διαδρομή που μπορεί να συνδέσει τις δύο όχθες του ποταμού και ο δήμος Ιάσμου έχει ήδη παραγγείλει τις σχετικές πινακίδες, όμως και εδώ πάλι εγείρονται ερωτηματικά με φόντο το χειμώνα που έρχεται. Ο προβληματισμός διατυπώθηκε από τον εκπρόσωπο του ΚΤΕΛ Ροδόπης, ο οποίος αναρωτήθηκε για το ποιος θα αναλαμβάνει την ευθύνη διέλευσης του ποταμού ειδικά όταν αυτός θα είναι γεμάτος νερό, με δεδομένο ότι πολλές φορές λόγω καιρού ή ανόδου της στάθμης, η διέλευση των ιρλανδικών διαβάσεων απαγορεύεται.
ΤΙ ΕΙΠΕ Ο ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΙΑΣΜΟΥ ΚΑΔΗ ΙΣΜΕΤ
Τόσο στη σύσκεψη, όσο όμως και σε συνέντευξή του στο ράδιο Χρόνος 87.5fm ο δήμαρχος Ιάσμου Καδή Ισμέτ τόνισε την ανάγκη αποκατάστασης της κυκλοφορίας το συντομότερο δυνατό, προκειμένου να εξυπηρετούνται καλύτερα οι δημότες.
"Το πρόβλημα ξεκίνησε πριν 10-15 ημέρες. Το οδόστρωμα είχε φουσκώσει κάπως και στη δεξιά λωρίδα στη μια πλευρά χτυπούσε η ρόδα και από εκεί αντιλήφθηκαν αρκετοί ότι κάτι συμβαίνει και άρχισαν να διαμαρτύρονται ότι κάτι τρέχει με τη γέφυρα να το ελέγξουμε. Εμείς αμέσως ενημερώσαμε -νομίζω ήταν Τετάρτη 30 του μηνός- πήραμε την τεχνική υπηρεσία της περιφέρειας και ζητήσαμε να έρθουν να ελέγξουν, να κάνουν αυτοψία. Αυτοί ήταν στη φάση που έκαναν την αυτοψία και ίσως προγραμμάτιζαν τις απαραίτητες παρεμβάσεις, ο δήμος δεν είναι αρμόδιος επειδή είναι επαρχιακός δρόμος, η αρμόδια υπηρεσία είναι η περιφέρεια. Εμείς δεν είχαμε τα αποτελέσματα της αυτοψίας" είπε ο κος Ισμέτ, ενώ κατά ορισμένες πληροφορίες το συγκεκριμένο αίτημα του δήμου Ιάσμου αφορούσε έλεγχο στο κατάστρωμα της γέφυρας και όχι στα λεγόμενα "πέδιλά" της.
Ο δήμαρχος τοποθετήθηκε και για τις αμμοληψίες που γίνονται στο ποτάμι, για να πει ότι αυτές δεν επηρέασαν τη στατικότητα της γέφυρας: "Λόγω της οικονομικής κρίσης η αμμοληψία γίνεται μέσω δήμου και δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή αμμοληψία σε τέτοιο βαθμό που να μπορεί να δημιουργήσει πρόβλημα στην κοίτη του ποταμού και στη γέφυρα. Δεν υπήρχε και νερό για 2 χρόνια λόγω ανομβρίας. Εγώ δεν μπορώ να πω την άποψή μου για το τι φταίει - εγώ είμαι γιατρός. Την άποψή τους πρέπει να την πουν οι μηχανικοί"
Την ίδια ώρα, ο δήμαρχος θεωρεί μεγάλο ευτύχημα το γεγονός ότι την ώρα του συμβάντος δεν περνούσε κανένα αυτοκίνητο από τη γέφυρα, η οποία το βράδυ του Σαββάτου, είχε πολύ μεγάλη κίνηση λόγω τριών γαμήλιων δεξιώσεων που έγιναν στην ευρύτερη περιοχή.
Συμπερασματικά, είναι ασφαλές να πει κανείς ότι η υπόθεση θα τραβήξει σε βάθος χρόνου. Όσο δε για την αποκατάσταση της πεσμένης γέφυρας, αυτό είναι ένα άλλο μεγάλο κεφάλαιο, το οποίο θα ανοίξει στο μέλλον καθώς και εκεί τα ενδεχόμενα είναι περισσότερα του ενός. Οι αρμόδιοι θα εξετάσουν αν μπορεί να αποκατασταθεί το πεσμένο τμήμα της γέφυρας ή αν πρέπει να ξαναγίνει από την αρχή όλη η κατασκευή ή ακόμα και αν το συγκεκριμένο σημείο δεν ενδείκνυται τελικά για να υπάρχει γέφυρα, οπότε να κατασκευαστεί κάπου αλλού.
Ακολουθήστε το xronos.gr στο Google News