Χρ. Τοψίδης: Με σταθερά βήματα και πνεύμα συνεργασίας η Περιφέρεια ΑΜΘ αλλάζει
Οι παρατηρήσεις των φιλολόγων για όλα τα ερωτήματα
«Πρεμιέρα» σήμερα των πανελλαδικών εξετάσεων για τους υποψηφίους των Γενικών Λυκείων με το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας.
Το θέμα της έκθεσης αφορούσε την ιστορία και τις ιστορικές γνώσεις: «Αξίζει να μαθαίνουμε για αυτούς τους νεκρούς. Αξίζει να γνωρίζουμε τι έκαναν, πώς σκέφτονταν, πώς ζούσαν».
Στη Λογοτεχνία «έπεσαν» τρία πεζά κείμενα: Του Ραϋμόνδου Αλβανού (Ο ελληνικός εμφύλιος. Μνήμες σε πόλεμο και σύγχρονες πολιτικές ταυτότητες), απόσπασμα από ομιλία της Κικής Δημουλά (από το βιβλίο Εκλήθην ομιλήτρια) και του Θανάση Βαλτινού (Επείγουσα ανάγκη ελέου. Διηγήματα).
Σχολιασμός από το Φροντιστήριο Μέσης Εκπαίδευσης Ορόσημο
Σχολιασμό των θεμάτων στο www.xronos.gr κάνουν οι φιλόλογοι του Φροντιστηρίου Μέσης Εκπαίδευσης Κομοτηνής «Ορόσημο» Μαρία Λιπορδέζη (δεξιά) και Βάσω Δεμίρη (αριστερά στη φωτογραφία).
Η ανάλυση: «Πρώτη μέρα σήμερα για τους υποψηφίους του ΓΕΛ με το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας. Δόθηκαν δύο κείμενα για τη Γλώσσα και ένα για τη Λογοτεχνία. Το 1ο κείμενο είναι απόσπασμα από βιβλίο του Ραϋμούνδου Αλβανού “Ο ελληνικός εμφύλιος. Μνήμες σε πόλεμο και σύγχρονες πολιτικές ταυτότητες” και 2ο από το βιβλίο της Κικής Δημουλά “Εκλήθην ομιλήτρια”. Τα κείμενα αναφέρονται στη σημασία της ιστορικής γνώσης. Η σημασία της ιστορίας είναι ένα θέμα διαχρονικού χαρακτήρα που διδάσκεται στα παιδιά. Άρα, τους ήταν γνωστό.
Τα θέματα που αφορούν στα δύο κείμενα είναι βατά, χωρίς καμία ιδιαίτερη δυσκολία. Ειδικά, το Β3, άσκηση που ζητούσε τη δικαιολόγηση της πρόθεσης του συγγραφέα να ευαισθητοποιήσει τους αναγνώστες, είναι ένα θέμα που δίνεται για τρίτη φορά στις εξετάσεις των παιδιών, οπότε ήταν πολύ εύκολο να απαντηθεί.
Το θέμα της παραγωγής λόγου ζητούσε από τα παιδιά να γράψουν ένα άρθρο για την αξία της ιστορικής γνώσης και για βιωματικούς τρόπους που μπορούν να καλλιεργήσουν το ενδιαφέρον των παιδιών για το ιστορικό παρελθόν. Τα ζητούμενα ήταν εύκολα προσεγγίσιμα από τους μαθητές. Άλλωστε, η ιστορία είναι ένας προβληματισμός που απασχολεί τους μαθητές αφού η εκμάθησή της στο σχολείο μέσω της αποστήθισης τους δυσκολεύει και πάντα αναζητούν τρόπους πιο ενδιαφέρουσας διδασκαλίας.
Το λογοτεχνικό κείμενο είναι απόσπασμα από το έργο του Θανάση Βαλτινού “Επείγουσα ανάγκη ελέους” και έχει τον τίτλο “Οικογενειακή Ιστορία”. Το απόσπασμα αναφέρεται σε ένα οικογενειακό κειμήλιο που αντιπροσωπεύει τη μνήμη του παρελθόντος. Το θέμα του σχετίζεται νοηματικά με το θέμα των δύο πρώτων κειμένων. Το ερώτημα που αφορούσε στο λογοτεχνικό δεν παρουσίαζε ιδιαίτερη δυσκολία».
Ακολουθήστε το xronos.gr στο Google News