Βασιλόπιτα κόβει το Σάββατο ο Σύλλογος Πολυτέκνων Ροδόπης
Οι άνθρωποι της επιτροπής αγώνα για την διάσωση του ορεινού όγκου του Ιάσμου δεν εμφανίστηκαν σήμερα για να μιλήσουν για τις καταστροφές που προκαλούνται στην περιοχή, το κάνουν χρόνια
Ανακαλούν στη μνήμη τους την καταστροφή της σιδηροδρομικής γραμμής, μία το 1961 και την άλλη το 1996, για να φτάσουν στο σήμερα και στην κατάρρευση της οδικής γέφυρας. Αναπόφευκτα κάνουν συγκρίσεις και μαζί τους ο κάθε κοινός νους, αφού η πρόκληση ζημιών στην ευρύτερη περιοχή του Ιάσμου δεν είναι σημερινό φαινόμενο. Μας προσκομίζουν στοιχεία από το μακρινό 1996 όταν η Οικολογική Ομάδα Ροδόπης έκανε παρέμβαση και μιλούσε για την υπερβόσκηση και την παράνομη υλοτομία στα ορεινά της περιοχής. Μας υπενθυμίζουν τη μεγάλη σύσκεψη που έγινε το 2001 στον Ίασμο παρουσία όλων των τοπικών Αρχών όταν όλοι έταζαν λύσεις.
Οι άνθρωποι της επιτροπής αγώνα για την διάσωση του ορεινού όγκου του Ιάσμου δεν εμφανίστηκαν σήμερα για να μιλήσουν για τις καταστροφές που προκαλούνται στην περιοχή. To κάνουν χρόνια... Έχουν καταγγείλει την υπερβόσκηση και την τεράστια παράνομη υλοτομία και έχουν, κατά καιρούς, συγκεντρώσει υπογραφές κομίζοντας στοιχεία σε αρμόδιους φορείς.
Σήμερα που ο Ίασμος καλείται να διαχειριστεί ένα ακόμα αρνητικό φαινόμενο, αυτό της πτώσης της γέφυρας του Κομψάτου, η επιτροπή αγώνα επανέρχεται και με σκληρή γλώσσα μιλάει για όσα τόσα χρόνια τους προβληματίζουν, τα αναδεικνύουν αλλά κανείς δεν λαμβάνει μέτρα με συνέπεια όπως λένε να "έχει καταντήσει η περιοχή μας το τρίγωνο των Βερμούδων".
Στην ανακοίνωσή της η επιτροπή στρέφεται κατά του πολιτικού προσωπικού της περιοχής σημειώνοντας πως "το μόνο που απέμεινε σε αυτούς τους ανίκανους είναι να δίνουν παρατάσεις, διότι αδυνατούν να δώσουν λύσεις σύμφωνα με τους Νόμους" καλώντας την εισαγγελία "να καθαρίσει καλά την κόπρο του Αυγεία".
Η καταστροφή του ορεινού όγκου του Ιάσμου και η κατάρρευση της οδικής γέφυρας Κομψάτου
"Σχετικά με το παραπάνω θέμα, τον καιρό αυτό έχουν γραφεί πολλά γύρω από την κατάρρευση της γέφυρας και μάλιστα μια εποχή πλήρους ξηρασίας.
Εμείς θα αναφερθούμε και πάλι για την τεράστια καταστροφή που συνεχίζει να γίνεται στον ευρύ ορεινό όγκο του Ιάσμου και δεν συγκινεί κανέναν.
Έχουν αποψιλωθεί τεράστιες εκτάσεις δασών από την υπερβόσκηση με τα χιλιάδες κατσίκια (28.000) να καταστρέφουν τα πάντα. Την καταστροφή αυτή συμπληρώνει και η τεράστια παράνομη υλοτομία.
Κινηθήκαμε πολλές φορές, μαζέψαμε υπογραφές, την μια φορά 307 και την άλλη 754, κάναμε καταγγελίες στην Περιφέρεια, πήραμε πολλές υποσχέσεις, βγήκαν αποφάσεις, συστάσεις επιτροπών, σχέδια κτλ. Στο τέλος δεν έγινε τίποτα.
Οι κύριοι αυτοί έπαιζαν τις ευθύνες τους σαν το μπαλάκι του πινγκ πονγκ. Οι μεν μιλούσαν ότι φταίνε οι αιρετοί και οι δε ότι φταίνε οι διορισμένοι. Για μας είναι όλοι υπεύθυνοι.
Βλέπεις είναι γλυκιά η εξουσία και τεράστια τα οφέλη από αυτήν. Ποιος νοιάζεται για τον τόπο και τον κόσμο, τόση διαφθορά και τόση ανικανότητα.
Αυτή την στιγμή υπάρχουν 2.500! κτηνοτροφικές μονάδες παράνομες μέσα στα εναπομείναντα δάση και πολλές από αυτές σε εγκαταστάσεις μόνιμου χαρακτήρα. Το μόνο που απέμεινε σε αυτούς τους ανίκανους είναι να δίνουν παρατάσεις, διότι αδυνατούν να δώσουν λύσεις σύμφωνα με τους Νόμους.
Δεκαετίες άφηναν το θηρίο να γίνεται γίγαντας. Βλέπετε η αξία της ψήφου γι' αυτούς ήταν μεγαλύτερη.
Εμείς μετά τις τελευταίες καταστροφές περιμέναμε ότι κάτι θα γίνει, κάπου θα χτυπήσει και πάλι η οργή της φύσης. Την μια καταστρέφεται η σιδηροδρομική γέφυρα Κοπτερού - Αμαξάδων, την άλλη πλημμυρίζει η ανατολική πλευρά του Ιάσμου, μετά η δυτική πλευρά. Καταστρέφονται περιουσίες, μπαζώνονται τα χωράφια από τεράστιες ποσότητες φερτών υλικών που κατεβαίνουν από τον ορεινό όγκο του Ιάσμου.
Υπόψη ότι δύο φορές καταστράφηκε ολοσχερώς η σιδηροδρομική γραμμή, τη μια το 1961 και την άλλη το 1996. Οι υπεύθυνοι των συνεργείων συντήρησης της σιδηροδρομικής γραμμής κάθε φορά που βρέχει στην περιοχή μας τρέμει το φυλλοκάρδι τους. Σήμερα καταστρέφεται η οδική γέφυρα. Έχει καταντήσει η περιοχή μας το τρίγωνο των Βερμούδων.
Εμείς πιστεύουμε ότι η μεγαλύτερη αιτία όλων των καταστροφών είναι η καταστροφή του ορεινού όγκου του Ιάσμου από την υπερβόσκηση και την παράνομη υλοτομία που έχει ερημοποιήσει μια πολύ μεγάλη ορεινή έκταση η οποία τροφοδοτεί τον Κομψάτο με χιλιάδες κυβικά μέτρα φερτών υλικών παντός μεγέθους τα οποία καταλήγουν και μπαζώνουν την λίμνη Βιστωνίδα. Πριν καταλήξουν στην λίμνη τα υλικά αυτά με τις τεράστιες ποσότητες νερού δημιουργούν μεγάλη πίεση και ταρακουνούν με την ορμή τους τα βάθρα των γεφυρών. Οι δίνες που δημιουργούνται μαζί με την διάβρωση αποτελειώνουν την γέφυρα.
Τα φερτά υλικά της λεκάνης του Κομψάτου είναι 600.000 κ.μ. (m3)/έτος. Από τα οποία το 23% είναι στερεομεταφορά (διαμέτρου άνω του 0,5 μ. (m) και το 77% είναι αιωροφορτίο και στερεοφορτίο που φτάνει στον κώνο πρόσχωσης του ποταμού. Τα στοιχεία πάρθηκαν από προμελέτη του εργαστηρίου ορεινής υδρονομίας του Α.Π.Θ. της γεωτεχνικής σχολής τμήμα δασολογίας.
Το Νοέμβριο του 1996 όταν καταστράφηκε η σιδηροδρομική γέφυρα του Κομψάτου η στάθμη του νερού ξεπέρασε το επίπεδο των βάθρων και άγγιξε το κατάστρωμα. Σύμφωνα με εκτιμήσεις η πλημμυρική παροχή ήταν 1.750 κ.μ. (m3)/δευτερόλεπτο (s). [Πολυτεχνική Σχολή Δ.Π.Θ.].
Καταλαβαίνετε ότι με τέτοιες ποσότητες φερτών υλικών και νερού δεν μένει τίποτα όρθιο.
Πρέπει να καταλάβουν οι ανίκανοι αυτοί που μας διοικούν, να πάψουν να στηρίζουν κάποια συμφέροντα και να πάρουν απόφαση ό,τι αν δεν σώσουν τον ορεινό όγκο του Ιάσμου, αν δεν κάνουν μια σωστή μελέτη και μια σωστή επίβλεψη, κάθε φορά οι γέφυρες θα γκρεμίζονται, πότε η μια και πότε η άλλη. Τα τελευταία χρόνια ακουγόταν πολλά σχόλια ότι δεν πάει καλά η γέφυρα. Η Πολιτεία δεν άκουγε; Και αν άκουγε γιατί δεν έκανε τίποτα.
Έχουμε κάποιο φωτογραφικό υλικό της περιόδου 1990-1991 από την ευπαθή περιοχή του Κομψάτου. Στις φωτογραφίες φαίνεται ο λόφος που καταστρέφεται από τα μηχανήματα και τα φουρνέλα για να δημιουργηθεί χώρος για την κατασκευή του κομματιού του δρόμου που θα ένωνε αργότερα την γέφυρα που θα κατασκευαζόταν.
Καταγγέλλουμε ότι τα μπάζα του λόφου τα άδειαζαν από ψηλά μέσα στην κοίτη του Κομψάτου, περίπου 200 μ. (m) πριν την σιδηροδρομική γέφυρα. Άδειαζαν όλα τα μπάζα του λόφου στην κοίτη του Κομψάτου στο σημείο που παρουσιάζει στένωση είναι και στροφή. Κάθε απλό μυαλό θα σκεφτεί ότι όταν στενεύει το ποτάμι αυξάνεται η ταχύτητα του νερού.
Ο καθένας γνωρίζει ότι για να υπάρχει ομαλή ροή του νερού σε ένα ποτάμι ή χείμαρρο καθαρίζουν τα μπάζα από την κοίτη.
Στην περίπτωσή μας μπάζωναν τον Κομψάτο γιατί ήταν εύκολο από την τοποθεσία εξόρυξης μέχρι το σημείο εκείνο να ρίχνουν τα μπάζα στο ποτάμι γιατί ήταν η απόσταση 200 μ. (m) και το κόστος μεταφοράς μικρό. Αποτέλεσμα ήταν να εμποδίζεται η ποτάμια ροή.
Η πολιτεία τι έκανε; Δεν επέβλεπε αυτήν την αυθαιρεσία. Υπάρχουν άλλες τέσσερις φωτογραφίες του 2005 που είναι στην περιοχή που έφαγαν τον λόφο. Ίσως δεν πρόσεξαν οι ειδικοί ότι σε περίπτωση έντονης βροχόπτωσης θα έπρεπε τα νερά να διοχετεύονται άνετα και να περνούν τον δρόμο και την σιδηροδρομική γραμμή για να καταλήγουν στον Κομψάτο.
Δυστυχώς με την έντονη βροχή εκείνης της χρονικής περιόδου δημιουργήθηκε κατολίσθηση η οποία σκέπασε τον αυτοκινητόδρομο και την σιδηροδρομική γραμμή. Αποτέλεσμα αυτού ήταν η διακοπή της κυκλοφορίας στον αυτοκινητόδρομο και στην σιδηροδρομική γραμμή, η οποία έκλεισε για μια μέρα έως ότου καθαριστούν τα υλικά της κατολίσθησης που έκλεισαν τις σιδηροδρομικές γραμμές.
Υπάρχουν και φωτογραφίες κατά την κατασκευή της νέας σιδηροδρομικής γέφυρας μετά την καταστροφή της παλιάς το 1996. Βγάλετε τα συμπεράσματά σας.
Μετά από αυτά πιστεύουμε ότι ο εισαγγελέας κάνοντας την δουλειά του, να καθαρίσει καλά τον κόπρο του Αυγεία. Δυστυχώς έχει επεκταθεί αρκετά".
Ακολουθήστε το xronos.gr στο Google News