Βασιλόπιτα κόβει το Σάββατο ο Σύλλογος Πολυτέκνων Ροδόπης
Χρήστος Μέτιος: Μέσα από την ανοικτή διαδικασία που ακολουθήθηκε, χωρίς αθέμιτο ανταγωνισμό, επιτυγχάνεται ο πληρέστερος σχεδιασμός για την αντιμετώπιση του προβλήματος των κουνουπιών, με τη χαμηλότερη έως σήμερα τιμή
Μέχρι τον εισαγγελέα έφτασε ο περιφερειάρχης ΑΜ-Θ Χρήστος Μέτιος μετά τις καταγγελίες που είδαν το φως της δημοσιότητας μέσω της εφημερίδας μας για το διαγωνισμό καταπολέμησης κουνουπιών. Ο κος Μέτιος κατέθεσε στοιχεία και υποστηρίζει ότι μέσα από την ανοικτή διαδικασία που ακολουθήθηκε, χωρίς αθέμιτο ανταγωνισμό, επιτυγχάνεται ο πληρέστερος σχεδιασμός για την αντιμετώπιση του προβλήματος των κουνουπιών, με τη χαμηλότερη έως σήμερα τιμή, ενώ ταυτόχρονα διασφαλίζεται το δημόσιο συμφέρον και προστατεύεται η υγεία των πολιτών. Καταφέρεται κατά του Φώτη Καραλίδη, του οποίου άμεση ήταν η απάντηση.
Παρατίθενται οι δύο ανακοινώσεις
Δήλωση του περιφερειάρχη ΑΜΘ Χρήστου Μέτιου αναφορικά με τον ανοικτό διεθνή διαγωνισμό για το πρόγραμμα καταπολέμησης κουνουπιών της Περιφέρειας 2017-2019: Λόγω της δημοσιοποίησης σε τοπικά έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα ενημέρωσης μιας ανοικτής επιστολής στην οποία η διοίκηση της Περιφέρειας ΑΜΘ κατηγορείται ότι δημιούργησε συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού και έβλαψε το δημόσιο συμφέρον με τον διαγωνισμό για την καταπολέμηση των κουνουπιών για την περίοδο 2017-2019 αλλά και τον σχολιασμό της από πολιτικά πρόσωπα, θα ήθελα να κάνω κάποιες επισημάνσεις. Επί αιρετής Περιφέρειας (από 1.1.2011) το πρόβλημα των κουνουπιών αντιμετωπίστηκε ως εξής:
Έτος 2011: Το 2011 δεν κατέστη δυνατή η αντιμετώπιση του προβλήματος από την Περιφέρεια, η οποία ζήτησε το έργο να υλοποιηθεί από το ΚΕΛΠΝΟ, όπως και έγινε με μεγάλη καθυστέρηση.
Έτος 2012: Η υλοποίηση του έργου ξεκίνησε στις 29 Ιουνίου (υπογραφή της σύμβασης). Παρά τις προσπάθειες που καταβλήθηκαν, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΚΕΛΠΝΟ, σε ολόκληρη την Περιφέρεια νόσησαν 76 πολίτες και σημειώθηκαν 4 θάνατοι.
Έτη 2013-2014: Παρά την αύξηση του προϋπολογισμού για την αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση της κατάστασης σε 3.000.000 ευρώ, σημειώθηκαν, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΚΕΛΠΝΟ, το 2013 27 καταγεγραμμένα περιστατικά πολιτών που νόσησαν και 3 θάνατοι, ενώ το 2014 σημειώθηκαν 11 περιστατικά της νόσου και 4 θάνατοι.
Έτη 2015-2016: Λόγω των προβλημάτων των προηγούμενων ετών, έγινε επανασχεδιασμός του προγράμματος καταπολέμησης κουνουπιών. Έως σήμερα, δεν αναφέρθηκαν κρούσματα νόσων που μεταδίδονται από τα κουνούπια στον άνθρωπο.
Έτη 2017-2018-2019: Με βάση την αποκτηθείσα εμπειρία, επανασχεδιάστηκε το πρόγραμμα καταπολέμησης κουνουπιών με αυξημένο προϋπολογισμό και περισσότερες δράσεις καταπολέμησης, ενώ προβλέφθηκε και η ρίψη κοκκώδους σκευάσματος για πρώτη φορά.
Για πληρέστερη ενημέρωση παραθέτω συγκεντρωτικά στοιχεία από το αρχείο της αρμόδιας Υπηρεσίας που δείχνουν την εξέλιξη του κόστους του προγράμματος, την έκπτωση που επιτεύχθηκε σε κάθε διαγωνισμό και τη μέση τελική τιμή πληρωμής του έργου ανά στρέμμα.
Έτη Συνολικός
Προϋπολογισμός Έκπτωση
του διαγωνισμού Μέση τελική τιμή
πληρωμής αεροψεκασμού
ανά στρέμμα
2012 1.230.000 ευρώ 14% 2,96 ευρώ
2013-2014 3.000.000 ευρώ 15% 2,516 ευρώ
2015-2016 3.495.920 ευρώ 2,49% 2,357 ευρώ
2017-2018-2019 7.239.456 ευρώ 2,1% 1,956 ευρώ
Συμπέρασμα:
Προκύπτει ότι η χαμηλότερη τιμή ανά στρέμμα από το 2011 μέχρι σήμερα είναι αυτή του τρέχοντος ανοικτού διεθνούς ηλεκτρονικού διαγωνισμού της 28ης Δεκεμβρίου 2016, δηλαδή 1,956 ευρώ αεροψεκασμού ανά στρέμμα.
Σε ό,τι αφορά τα επιμέρους τεχνικά ζητήματα του διαγωνισμού, σύμφωνα με τους ισχυρισμούς του συμμετέχοντα κ. Πρέντζα, επισημαίνω τα εξής: Με βάση την εμπειρία και σύμφωνα με τις ισχύουσες νομικές διατάξεις, η Περιφέρεια έχει το δικαίωμα να απαιτεί από τους συμμετέχοντες στο διαγωνισμό να διαθέτουν ικανοποιητικό επίπεδο εμπειρίας αποδεικνυόμενο με κατάλληλες συστάσεις από συμβάσεις που έχουν εκτελέσει στο παρελθόν. Με αυτό ως δεδομένο, στη διακήρυξη για το συγκεκριμένο τριετή διαγωνισμό, η εμπειρία που τέθηκε ως όριο από την ομάδα εργασίας της Περιφέρειας αναφορικά με τους εναέριους ψεκασμούς, κρίθηκε ότι έπρεπε να αντιστοιχεί σε 206.000 στρέμματα αεροψεκασμών προνυμφοκτονίας (σε μη προστατευόμενες περιοχές), σε 80.000 στρέμματα αεροψεκασμών (σε προστατευόμενες) και σε 300.000 στρέμματα αεροψεκασμών ακμαιοκτονίας. Τα συγκεκριμένα μεγέθη αντιστοιχούν στο 1/3 του συνολικού έργου που καλούνται να εκτελέσουν οι υποψήφιοι ανάδοχοι.
Η ανωτέρω συνολική έκταση των 586.000 στρεμμάτων που απαιτήθηκε ως εμπειρία αντιστοιχεί στο 5% περίπου της συνολικής έκτασης της Περιφέρειας. Ως ελάχιστος τεχνικός εξοπλισμός ζητήθηκε από την Περιφέρεια οι υποψήφιοι να διαθέτουν τρία ελικόπτερα κατάλληλα για προνυμφοκτονία τα οποία θα βρίσκονται καθ’ όλη τη διάρκεια εκτέλεσης των εργασιών στις περιοχές Αλεξανδρούπολης, Ορεστιάδας και Καβάλας καθώς και ένα ελικόπτερο κατάλληλο για ακμαιοκτονία που θα επιχειρεί σε όλη την έκταση της Περιφέρειας. Να σημειωθεί σε αυτό το σημείο ότι στη διακήρυξη δεν απαιτείται τα τέσσερα αυτά ελικόπτερα να είναι ιδιόκτητα αλλά να διασφαλίζεται η δυνατότητα χρήσης τους κατά τη διάρκεια εκτέλεσης του έργου. Τα τρία ελικόπτερα είναι απαραίτητα διότι οι αεροψεκασμοί προνυμφοκτονίας πραγματοποιούνται ταυτόχρονα σε μεγάλες εκτάσεις και σε μικρό χρονικό διάστημα.
Ο κ. Πρέντζας που συμμετείχε στο διαγωνισμό αποκλείστηκε για μια σειρά από λόγους (σύμφωνα με την απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής 196/2017 ΟΕ) διότι: • δεν μπόρεσε να αποδείξει ότι διαθέτει τον απαιτούμενο τεχνικό εξοπλισμό (πχ. τα ψεκαστικά συστήματα προνυμφοκτονίας ελικοπτέρου, συστήματα GPS, φορτηγό όχημα και άλλα) • τα δύο από τα τέσσερα ελικόπτερα που δήλωσε ότι θα χρησιμοποιούσε αποδείχθηκε, κατόπιν καταγγελίας, ότι ήταν δεσμευμένα κατά τη διάρκεια εκτέλεσης του έργου στην Περιφέρεια Αττικής ενώ • η εμπειρία του σε αεροψεκασμούς ακμαιοκτονίας είναι μηδενική.
Λόγω όλων των παραπάνω ελλείψεων, ο κ. Πρέντζας αποκλείστηκε από τη διαγωνιστική διαδικασία και μάλιστα δεν υπέβαλε ένσταση κατά της απόρριψής του. Τα στοιχεία αυτά, ζήτησα να αποσταλούν άμεσα στον αρμόδιο εισαγγελέα.
Αβίαστα λοιπόν εξάγεται το συμπέρασμα ότι μέσα από την ανοικτή διαδικασία που ακολουθήθηκε, χωρίς αθέμιτο ανταγωνισμό, επιτυγχάνεται ο πληρέστερος σχεδιασμός για την αντιμετώπιση του προβλήματος των κουνουπιών, με τη χαμηλότερη έως σήμερα τιμή, ενώ ταυτόχρονα διασφαλίζεται το δημόσιο συμφέρον και προστατεύεται η υγεία των πολιτών. Επειδή με τα συγκεκριμένα δημοσιεύματα και τις δηλώσεις του κ. Καραλίδη επιχειρήθηκε η εμπλοκή της Περιφέρειας στην χειραγώγηση του αποτελέσματος ενός ανοικτού διεθνούς διαγωνισμού, θέτω τα εξής ερωτήματα: Ποιος προστατεύει το δημόσιο συμφέρον, η Διοίκηση της Περιφέρειας που επιτυγχάνει τη χαμηλότερη τιμή των τελευταίων ετών ή ο κ. Καραλίδης που ταυτίζεται με τους ισχυρισμούς του κ. Πρέντζα; Ας μας απαντήσει επίσης ο κ. Καραλίδης, διαφωνεί με τον ελάχιστο απαιτούμενο αριθμό των τεσσάρων ελικοπτέρων για την προστασία της υγείας των πολιτών; Σε κάθε περίπτωση, επειδή υπάρχει για μένα ένα σοβαρό διακύβευμα ηθικής και εντιμότητας, δηλώνω πως επιφυλάσσομαι για κάθε νόμιμο δικαίωμά μου.
Η απάντηση του Φώτη Καραλίδη
Άμεση ήταν η απάντηση του επικεφαλής της Κοινωνικής Συμμαχίας Φώτη Καραλίδη στην ανακοίνωση του κ. Μέτιου και τα δημόσια ερωτήματά του: Σας απαντάμε κ. Μέτιο, βεβαίως και ενδιαφερόμαστε για την υγεία των συμπολιτών μας και μάλιστα παράλληλα ενδιαφερόμαστε και για το δημόσιο συμφέρον, ειδικά σε τέτοιους δύσκολους καιρούς όπου περικόπτονται μισθοί, συντάξεις κλπ. Το δημόσιο συμφέρον προστατεύεται όταν σε ένα διαγωνισμό συμμετέχουν πολλές εταιρείες και όχι μία! Στην συνεδρίαση της Οικονομικής Επιτροπής, την 15-12-2016, διαφωνήσαμε με τους όρους της Διακήρυξης του διαγωνισμού για τα «Κουνούπια», την καταψηφίσαμε, και αρκετά έγκαιρα, πριν ακόμη προκύψουν συμφέροντα αναδόχων, σας είπαμε ότι δημιουργείτε έλλειψη ανταγωνισμού και θα έχετε στο τέλος μηδενικές έως ελάχιστες εκπτώσεις! Σας επισημάναμε ότι ενώ στον εναέριο ψεκασμό κρατήσατε τον διαγωνισμό ενιαίο για όλη την Περιφέρεια, στον επίγειο ψεκασμό τον διαχωρίσατε κατά Περιφερειακή Ενότητα, με αποτέλεσμα οι συμμετέχουσες εταιρείες να μοιράσουν την «δουλειά» και να έχουμε το φαινόμενο σε κάθε νομό έναν συμμετέχοντα. Δημιουργήσατε δηλαδή έλλειψη ανταγωνισμού. Σας θυμίζουμε ότι υπάρχει και το προηγούμενο του διαγωνισμού των ετών 2015-2016 με τον ίδιο όρο και κατάτμηση σε 5 νομούς όπου είχαμε εκπτώσεις από 0% έως 1%. Αποτέλεσμα της εμμονής σας, ήταν στις τέσσερις Περιφερειακές Ενότητες να έχουμε ουσιαστικά από έναν διαγωνιζόμενο και οι εκπτώσεις που δόθηκαν κυμάνθηκαν από 1% έως 2% περίπου, πλην της Δράμας όπου υπήρξαν τρεις ενδιαφερόμενοι και η έκπτωση εκεί ήταν 12%. Τι δείχνει αυτό κ. Μέτιο; Όπου συμμετέχουν πολλοί ανάδοχοι δημιουργείται ανταγωνισμός και επιτυγχάνονται μεγαλύτερες εκπτώσεις. Σας ρωτάμε λοιπόν γιατί στους επίγειους ψεκασμούς δεν έγινε ο διαγωνισμός ως ενιαίο τμήμα για όλη την Περιφέρεια; Ρωτάτε για τον αριθμό των ελικοπτέρων, σας απαντάμε, ότι έπρεπε να είναι τουλάχιστον πέντε, φαίνεται πιο «ρεαλιστικό» ένα σε κάθε νομό, για ταχύτερο και αποτελεσματικότερο ψεκασμό και όχι τέσσερα όπως προτείνετε εσείς! Εμείς λοιπόν έγκαιρα σας κάναμε γνωστό ότι δεν θα υπάρξει ανταγωνισμός και θα προκύψουν μηδαμινές έως ελάχιστες εκπτώσεις και γι αυτό είχαμε ζητήσει την αλλαγή των όρων της διακήρυξης. Εσείς κωφεύατε κ. Μέτιο και οι συνεργάτες σας στην Οικονομική Επιτροπή. Τελικό αποτέλεσμα: για έργο 7,3 εκ. ευρώ, έκπτωση 2%!
Ακολουθήστε το xronos.gr στο Google News