Βασιλόπιτα κόβει το Σάββατο ο Σύλλογος Πολυτέκνων Ροδόπης
Θάλεια Δραγώνα: Περιμέναμε ότι φέτος θα ήταν η πιο εύκολη χρονιά. Έγινε η πιο δύσκολη γιατί υπάρχουν τεράστια γραφειοκρατικά προβλήματα που απορρέουν από το νέο καθεστώς διαχείρισης που αφορά τους ειδικούς λογαριασμούς των πανεπιστημίων
Χαμένα στο κυκεώνα της ελληνικής γραφειοκρατίας είναι τα προγράμματα εκπαίδευσης μουσουλμανοπαίδων, που «τρέχουν» σε Ροδόπη και Ξάνθη από το 1997. Πάντα υπήρχαν διάφορα προβλήματα στη λειτουργία των προγραμμάτων, κυρίως όταν επρόκειτο για την ανανέωση τους, αλλά η φετινή κατάσταση είναι πρωτοφανής, όπως εξήγησε μιλώντας για το θέμα στο ράδιο Χρόνος 87.5 fm η υπεύθυνη των προγράμματος καθηγήτρια Θάλεια Δραγώνα: «Από το 1997 όταν τελείωνε μια φάση και άνοιγε η άλλη υπήρχε πάντα ένα κενό που κόστιζε τόσο ως προς την αποτελεσματικότητα του έργου όσο και οικονομικά διότι δομές έκλειναν και άνοιγαν εκ νέου ή έμεναν ανοιχτές χωρίς να λειτουργούν ή ακόμη οι συνεργάτες δούλευαν χωρίς αμοιβή. Κυρίως όμως τα παιδιά που επωφελούνται από το πρόγραμα έμεναν χωρίς μαθήματα και στήριξη. Φέτος για πρώτη χρονιά δεν υπήρχε κενό ανάμεσα στη νέα προκήρυξη και στη λήξη του προγράμματος, υπήρξε όμως κάτι πρωτοφανές. Ενώ περιμέναμε ότι φέτος θα ήταν η πιο εύκολη χρονιά μας, έγινε η πιο δύσκολη, διότι υπάρχουν τεράστια γραφειοκρατικά προβλήματα τα οποία αφορούν τους ειδικούς λογαριασμούς των πανεπιστημίων. Δεν ξέρω αν έχετε παρακολουθήσει την συζήτηση που γίνεται. Ήταν και από τα θέματα που τέθηκε στην τελευταία σύνοδο πρυτάνεων. Οι ΕΛΚΕ είναι αδύνατον να λειτουργήσουν γιατί έχουν μπει σε ένα πλαίσιο δημόσιου λογιστικού που θεσπίστηκε φέτος και αυτό το πλαίσιο είναι τόσο γραφειοκρατικό, έχει τέτοιες δυσκολίες διαχείρισης που όλα τα προγράμματα των πανεπιστημίων της χώρας βρίσκονται αυτή την στιγμή σε μια παρένθεση. Δεν προχωράει τίποτα».
Η κα Δραγώνα χαρακτήρισε «πρωτάκουστες» τις διαδικασίες προμηθειών που πρέπει να ακολουθούν οι ΕΛΚΕ, θυμίζοντας μας τις εκκλήσεις των πρυτανικών αρχών κατά τη διάρκεια της Συνόδου των Πρυτάνεων στην Αλεξανδρούπολη, όπου είχε διατυπωθεί μεγάλη ανησυχία για τους Ειδικούς Λογαριασμούς Καινοτομίας και Έρευνας (ΕΛΚΕ). Δυστυχώς η ανησυχία που είχε διατυπωθεί τότε, αποτυπώνεται πλέον και στην πράξη, αφού όπως αναφέρει η κα Δραγώνα «το πρόγραμμα αυτό έκανε πέντε μήνες για να προσλάβει το προσωπικό. Προσπαθεί να προκηρύξει τα κέντρα του (ΚΕΣΠΕΜ) που είναι και το βασικό αντικείμενο του προγράμματος και ακόμη εκκρεμεί η προκήρυξη. Τα κέντρα είχαν μια διαφορετική λογική, να βγάλουν τα παιδιά από το μειονοτικό σχολείο, να δώσουν άλλα ερεθίσματα, να φτιάξουν ένα κλίμα εκπαιδευτικό αλλιώτικο από αυτό που γίνεται στο σχολείο».
Σε όλη αυτή τη γραφειοκρατική διαδικασία οφείλεται και η εξαιρετικά καθυστερημένη έναρξη του προγράμματος για φέτος που έγινε λίγο πριν τη λήξη της σχολικής χρονιάς. Από την άλλη πλευρά όμως, η κα
Δραγώνα είπε ότι τα προγράμματα ξεκίνησαν έστω και τώρα «για να πάρει μπρος η μηχανή», αλλά επεσήμανε: «αρχίσαμε στο σχολείο, χωρίς να περιμένουμε τα ΚΕΣΠΕΜ, για να μην λείπουμε από το πεδίο. Και σας ομολογώ ότι ήτν συγκινητικό διότι οι παλιές δυνάμεις ήταν εκεί παρούσες, οι εκπαιδευτικοί μας περίμεναν και ο ενθουσιασμός τους ήταν μεγάλη ανταμοιβή. Ξαναβρήκαμε τη συνέχεια αλλά εμείς δεν μπορούσαμε να δώσουμε αυτό που θέλαμε, όπως δεν θα μπορούσε και κανένας άλλος στην θέση μας. Εμείς οι υπεύθυνοι του προγράμματος αισθανόμαστε πολύ στριμωγμένοι και προσπαθούμε με αυτά τα περιορισμένα μέσα».
Όλη αυτή η κατάσταση έχει προκαλέσει απόγνωση στους εκπαιδευτικούς και τους συντονιστές των προγραμμάτων.
Ο προϋπολογισμός αυτή τη φορά είναι κατά 2/3 μικρότερος ενώ όπως λέει η κα Δραγώνα και από τα δέκα κέντρα του παρελθόντος τώρα θα προκηρυχθούν επτά καθώς και τέσσερις κινητές μονάδες. Ωστόσο ακόμη καμμία από αυτές τις δομές λειτουργεί διότι εκκρεμούν οι σχετικοί διαγωνισμοί. Και για να περιγράψει την κατάσταση, η κα Δραγώνα χρησιμοποίει τη φράση «είμαστε δέσμιοι αυτής της γραφειοκρατίας»
Με όλα τα εμπόδια τα παιδιά α/βάθμιας και β/βάθμιας εκπαίδευσης που συμμετέχουν ήδη στο πρόγραμμα στους νομούς Ροδόπης και Ξάνθης είναι περίπου 800. Επιπλέον λειτουργούν τα δημιουργικά εργαστήρια νέων μια δράση όπου παιδιά και νέοι της μειονότητας και της πλειονότητας κάνουν κοινές ομαδικές δημιουργικές δραστηριότητες. Τα παιδιά της Γ’ Λυκείου, οι μελλοντικοί φοιτητές επισκέφθηκαν το Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και έζησαν μια ημέρα τη φοιτητική ζωή ξεναγούμενοι από καθηγητές διαφόρων Σχολών.»
Όσο για τα μελλοντικά σχέδια, τα οποία βέβαια γίνονται όλα υπό το πρίσμα της δύσκολης κατάστασης στην οποία έχουν περιέλθει τα προγράμματα εκπαίδευσης μουσουλμανοπαίδων, η κα Δραγώνα λέει: «Θα κάνουμε θερινές κατασκηνώσεις και θερινά μαθήματα εκεί που ξεκινήσαμε μαθήματα, αλλά καταλαβαίνετε ότι είναι πολύ λιγότερο ελκυστικό για τα παιδιά να ξαναβρεθούν στο πλαίσιο του σχολείου τώρα που το σχολείο έχει τελειώσει. Ήταν αλλιώς το περιβάλλον των ΚΕΣΠΕΜ. Τα παιδιά το ζούσαν ως διασκέδαση. Θα κάνουμε κατασκηνώσεις το καλοκαίρι μέσα στο πλαίσιο των δημιουργικών εργαστηρίων νέων και περιμένουμε την έναρξη του φθινοπώρου με τον αναγκαίο επανασχεδιασμό. Ότι δεν γίνεται τώρα δεν θα χαθεί. Το πρόγραμμα θα κερδίσει το χαμένο χρόνο προεκτεινόμενο μέσα στο χρόνο. Όμως τα παιδιά που είναι οι τελικοί αποδέκτες, δεν επωφελούνται των υπηρεσιών που είναι σχεδιασμένες γι αυτά, και οι εργαζόμενοι περιμένουν να πιάσουν δουλειά. Το κρίμα είναι ότι αυτή την φορά θα μπορούσε να μην είναι έτσι. Υποφέρει το πρόγραμμά μας όπως υποφέρουν όλα τα προγράμματα που βρίσκονται σε παρένθεση. Είναι κοινό μυστικό στα πανεπιστήμια», κατέληξε η κα Δραγώνα.
Ακολουθήστε το xronos.gr στο Google News