Η μικρή Ζεϊνέπ βαφτίστηκε Ελένη | xronos.gr
ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΒΑΠΤΙΣΗ ΣΤΗ ΣΜΥΡΝΗ

Η μικρή Ζεϊνέπ βαφτίστηκε Ελένη

19/04/17 - 11:00
235435-1.jpg

Με νονό τον Χρυσόστομο Κάρρο από το Κόσμιο Κομοτηνής 

Το λευκό χιτώνα της αφθαρσίας ενδύθηκε το Μεγάλο Σάββατο η μικρή Ζεϊνέπ Χατζούδη από τη Σμύρνη της Τουρκίας, που πλέον φέρει το όνομα Ελένη. Η νεοφώτιστη ανήκει σε μία από τις παλαιότερες οικογένειες των Ρωμιών της Σμύρνης και το όνομά της το πήρε από την ξακουστή για τη μαγειρική γιαγιά της. 


Η βάπτισή της έγινε το Μεγάλο Σάββατο στον μητροπολιτικό ναό της Σμύρνης –την περίφημη Αγία Φωτεινή- και ο ανάδοχος της ήταν ο κος Χρυσόστομος Κάρρος από το Κόσμιο της Ροδόπης. 


Ο γνωστός επιχειρηματίας μίλησε στο ράδιο Χρόνος 87,5 fm και εξιστόρησε το χρονικό της βάπτισης, αλλά αναφέρθηκε και στη γνωριμία του με την οικογένεια της μικρής Ελένης, που συνέβη την περίοδο που ο ίδιος διατηρούσε επιχειρηματική δραστηριότητα στη Σμύρνη. 


Η βάπτιση της μικρής είναι η πρώτη επίσημη βάπτιση που γίνεται στη Σμύρνη από την Καταστροφή του 1922 και εντεύθεν και το μυστήριο τέλεσε ο μητροπολίτης Σμύρνης κος Βαρθολομαίος. 


«Είναι παλιά ιστορία, η γνωριμία μου με την οικογένεια της Ζεϊνέπ, από τον καιρό που  είχα τις δραστηριότητες στη Σμύρνη και είχα και φίλους και συνεργάτες» λέει ο κος Κάρρος και συνεχίζει: «Ο πατέρας της Ζεϊνέπ είναι χριστιανός, από τους λίγους Ρωμιούς που μένουν στη Σμύρνη ακόμα. Γέννημα-θρέμμα Σμυρνιός. Η γυναίκα του είναι ντόπια από τη Σμύρνη και είναι μουσουλμάνα. Στο πρώτο τους παιδί έγινε αεροβάπτιση και ονομάστηκε Αγγελής -πήρε το όνομα του παππού από τη μεριά του φίλου μου του Νίκου και όταν μετά από χρόνια γεννήθηκε η μικρή ενώ ήμασταν έτοιμοι να τη βαφτίσουμε κανονικά εκεί με έναν παπά που θα ερχόταν από την Χίο, προέκυψε η αντίρρηση από την οικογένεια της μαμάς και έτσι δεν έγινε η βάπτιση». 


Ο κος Κάρρος είπε ακόμη ότι η βάπτιση της μικρής έγινε κατόπιν δικής της επιθυμίας: «Το ίδιο το μικρό ζήτησε να βαπτισθεί χριστιανή, τώρα πάει στην τετάρτη τάξη του δημοτικού. Ρωτήθηκα από τον πατέρα της αν επιθυμώ ακόμα να την βαπτίσω και εννοείται ότι αποδέχτηκα την πρόσκληση. Η βάπτιση έγινε με τον καινούργιο δεσπότη Σμύρνης τον κύριο  Βαρθολομαίο και ήταν η πρώτη βάπτιση που τελούσαν σαν μυστήριο στη Σμύρνη μετά από το 1922. Παλιότερα γινόταν βαπτίσεις αλλά γινόταν από παπάδες που ερχόταν από την Χίο ή από άλλα μέρη της Ελλάδος και βαπτίζανε στη Σμύρνη χωρίς παρουσία δεσπότη και τελευταία μάλιστα κάμποσοι μουσουλμάνοι εκεί ντόπιοι βαπτίζονται χριστιανοί».


Ο κος Κάρρος σημείωσε ότι το γεγονός δεν προκάλεσε ιδιαίτερη αίσθηση στην τοπική κοινωνία, τόσο γιατί το ενδιαφέρον των περισσότερων ήταν στραμμένο στο δημοψήφισμα, όσο και επειδή γενικά η χριστιανική κοινότητα της Σμύρνης κρατά τους τόνους χαμηλά: «Η κοινωνία εκεί είναι διαφορετική. Είχαν και το θέμα με το δημοψήφισμα, οπότε δεν μας έδωσαν μεγάλη σημασία. Καλύτερα έτσι γιατί δεν είναι να προκαλείς εκεί, είναι αλλιώς  τα πράγματα. Η Ζεϊνέπ βαπτίστηκε Ελένη και το όνομα το πήρε από την γιαγιά της - η κυρία Ελένη ήταν μια από τις χαρακτηριστικές φυσιογνωμίες της Σμύρνης τα τελευταία 50 χρόνια πριν πεθάνει. Ήταν μια από τις καλύτερες μαγείρισσες που υπήρξαν ποτέ με ιστορίες φοβερές, και ήταν και πρώτη ξαδέλφη του οικουμενικού πατριάρχη Βαρθολομαίου, γιατί η καταγωγή τους είναι από το νησί της Ίμβρου»


Με δεδομένο ότι λόγω της βάφτισης της Ελένης, ο κος Κάρρος πέρασε το Πάσχα στη Σμύρνη, παρατήρησε ότι η ορθόδοξη παροικία της πόλης έχει ανοδική πορεία και μοιραζόμενος αυτή την παρατήρηση, είπε: «Χάρηκα που είδα ότι η εκεί παροικία αρχίζει να ανεβαίνει, δηλαδή αρχίζουν να πληθαίνουν και ακόμα πιο θετικό ήταν ότι υπάρχουν και άλλοι ομοορθόδοξοι χριστιανοί, Ουκρανοί, Ρώσοι  και Γεωργιανοί. Τόσο στον επιτάφιο όσο και στην Ανάσταση ήταν παρόντες. Το μυστήριο της βάπτισης της Ελένης έγινε το Μεγάλο Σάββατο το μεσημέρι μετά την πρώτη Ανάσταση, καθώς οι παλιοί χριστιανοί βάφτιζαν 3 φορές το χρόνο και μια από τις πιο λαμπρές ημέρες ήταν το Μεγάλο Σάββατο μετά την πρώτη Ανάσταση. Η Ανάσταση έγινε μετά το βράδυ νωρίς για να μην έχουμε προβλήματα, έγινε στις εννέα η ώρα, αλλά ούτε τυμπανοκρουσίες ούτε τίποτα, ήσυχα και απλά αλλά τόσο σημαντικά και ανθρώπινα».


Σήμερα στη Σμύρνη λειτουργούν μόνον οι τρεις από τους 16 ορθόδοξους ναούς που λειτουργούσαν πριν την Καταστροφή, ενώ όπως είπε ο κος Κάρρος γίνεται μία προσπάθεια ώστε το καλοκαίρι, παιδιά από την ορθόδοξη παροικία της Σμύρνης να γίνουν δεκτά στις κατασκηνώσεις της Μαρώνειας.

Ακολουθήστε το xronos.gr στο Google News

Ροή Ειδήσεων

xronos
xronos.gr