Μαθήτριες του 1ου ΕΠΑΛ πρωτοστατούν στην ισότητα στον εργασιακό χώρο | xronos.gr
ΜΟΙΡΑΖΟΝΤΑΙ ΜΑΖΙ ΜΑΣ ΤΙΣ ΕΜΠΕΙΡΙΕΣ ΤΟΥΣ

Μαθήτριες του 1ου ΕΠΑΛ πρωτοστατούν στην ισότητα στον εργασιακό χώρο

29/03/22 - 9:00
23423453256-1_2.jpg

Μέσω μίας παγκόμιας καμπάνιας που στοχεύει στην επίτευξη της ίσης συμμετοχής των γυναικών σε επαγγέλματα τεχνικών κι επιστημονικών κλάδων

Η καμπάνια #REBELSFORCHANGE είναι μια νέα, παγκόσμια καμπάνια για περισσότερες γυναίκες στα τεχνικά επαγγέλματα. Στοχεύει στην αύξηση της συμμετοχής των γυναικών σε επαγγέλματα στους τομείς των θετικών επιστημών, της τεχνολογίας, της μηχανικής και των μαθηματικών.  

Το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ εκτιμά πως η αγορά εργασίας χρειάζεται άλλα... 136 χρόνια για να καλύψει το χάσμα μεταξύ των δύο φύλων παγκοσμίως - μια ανισορροπία που φαίνεται να είναι ακόμη πιο έντονη στους τεχνικούς τομείς, όπως η μηχανική ή η τεχνολογία, οι οποίοι παραμένουν σε μεγάλο βαθμό ανδροκρατούμενοι.

Με σύμβολό της ένα λευκό κράνος, η καμπάνια #REBELSFORCHANGE θέλει να επιστήσει την προσοχή στο ζήτημα της κατάταξης επαγγελμάτων και των έμφυλων στερεοτύπων, τα οποία εξακολουθούν να οδηγούν στη διάκριση πολλών εργασιών ως τυπικές για τους άνδρες ή τις γυναίκες. Αυτό καταδείχθηκε και σε ένα πείραμα με παιδιά ηλικίας 4 έως 12 ετών, όπου σε έναν ουδέτερο χώρο, τοποθετήθηκαν μπροστά σε δύο κούκλες, που συμβόλιζαν έναν άνδρα και μια γυναίκα και ζητήθηκε από τα παιδιά να αντιστοιχίσουν στην καθεμία διαφορετικές στολές και εργαλεία εργασίας, όπως ένα μικροσκόπιο, μια μπάλα ποδοσφαίρου ή ένα πιστολάκι μαλλιών. Στην περίπτωση του λευκού κράνους, για παράδειγμα, τα περισσότερα παιδιά το τοποθέτησαν στην ανδρική κούκλα, αναδεικνύοντας έτσι το στίγμα ενός επαγγελματικού τομέα, όπου οι γυναίκες εξακολουθούν  να αποτελούν μειοψηφία.

Με την εν λόγω πρωτοβουλία,  ενισχύεται η αναγνώριση της αξίας των γυναικών στην αγορά εργασίας, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που απασχολούνται στον τομέα της τεχνολογίας.


Η θέση της γυναίκας στην αγορά εργασίας 
Το ΚΕΘΙ (Κέντρο Ερευνών για Θέματα Ισότητας) στο πλαίσιο του Κοινοτικού Προγράμματος Δράσης «LeonardoDaVinci» ασχολήθηκε με την «Ανάλυση των Τάσεων της Απασχόλησης των Γυναικών στα Τεχνικά Επαγγέλματα στη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ελλάδα, το Ηνωμένο Βασίλειο και τη Φιλανδία».

Αντικείμενο της μελέτης ήταν η ανάλυση των τάσεων στην απασχόληση των γυναικών στα τεχνικά επαγγέλματα σε επιλεγμένα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ελλάδα, Ηνωμένο Βασίλειο, Γαλλία, Γερμανία, Φινλανδία). Για τις ανάγκες τις παρούσας μελέτης χρησιμοποιήθηκαν στοιχεία της Έρευνας Εργατικού Δυναμικού της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Τα στοιχεία αυτά αξιοποιήθηκαν μέσα από τη δημιουργία μίας βάσης δεδομένων, η οποία ξεπέρασε σε μέγεθος τις 1.400.000 εγγραφές. Μέσα από αυτή τη βάση δεδομένων έγινε επιλογή των στοιχείων της μελέτης. Τα στοιχεία αυτά έτυχαν επεξεργασίας για την κατασκευή πινάκων, τη διενέργεια των απαραίτητων υπολογισμών, τη δημιουργία διαγραμμάτων και τέλος το σχολιασμό των διαγραμμάτων αυτών. Η μελέτη αποτελείται από τρία μέρη. Στο πρώτο μέρος παρουσιάζονται οι τάσεις της απασχόλησης των γυναικών στο σύνολο των επαγγελμάτων. Στο δεύτερο μέρος παρουσιάζονται οι τάσεις της απασχόλησης των γυναικών στα τεχνικά επαγγέλματα, ενώ στο τρίτο μέρος παρουσιάζονται τα συμπεράσματα της ανάλυσης που προηγήθηκε στα δύο πρώτα μέρη της μελέτης.

Παρά τη θεσμική κατοχύρωση της ισότητας των φύλων, ο επαγγελματικός διαχωρισμός υφίσταται και εκδηλώνεται µε διάφορους τρόπους. Οι γυναίκες εκπροσωπούνται µε μικρά ποσοστά στα νέα και, ειδικά, στα πιο προνομιούχα επαγγέλματα που προσφέρουν υψηλές αμοιβές, γόητρο και προοπτικές καριέρας. Ασκούν συχνότερα επαγγέλματα ρουτίνας που υπαξιολογούνται και προσφέρουν χαμηλότερους μισθούς.

Φαίνεται λοιπόν ότι κάτι προσπαθεί να αλλάξει στην προσφορά θέσεων εργασίας για τις γυναίκες και το ζητούμενο είναι να πάψουν τα επαγγέλματα να χαρακτηρίζονται ως ανδρικά και γυναικεία. Και οι γυναίκες όμως παύουν σιγά σιγά να ασχολούνται μόνο με «παραδοσιακά γυναικεία» επαγγέλματα και γυρίζουν σελίδα.


Προσωπικές ιστορίες μαθητριών της Κομοτηνής
Αυτή η αλλαγή φαίνεται μέσα από τις προσωπικές ιστορίες, μερικών  μαθητριών του 1ου ΕΠΑΛ  που επιλέγουν να εργαστούν σε  τεχνικά επαγγέλματα.

Για ποιό λόγο διάλεξαν το συγκεκριμένο σχολείο στο οποίο λειτουργούν ειδικότητες καθαρά τεχνολογικές (μηχανολόγοι, ηλεκτρολόγοι, ηλεκτρονικοί,  γεωπόνοι και δομικοί); Ποιό ήταν το κίνητρό τους;  Ή αν λόγω της ύπαρξης περισσότερων αγοριών αισθάνθηκαν κάποια στιγμή αμήχανα;

Η συζήτηση  ήταν πραγματικά εκπληκτική αλλά μας έκανε και περήφανους ακούγοντας τα όνειρα αυτών των μαθητριών, σημείωσε η διευθύντρια του ΕΚ Μαίρη Δαργινίδου, γνωστοποιώντας στον «Χ» την πρωτοβουλία.

Η μαθήτρια Γε. μας είπε ότι προτίμησε το 1ο ΕΠΑΛ και τον Μηχανολογικό τομέα καθώς  υπάρχει οικογενειακή επιχείρηση (μηχανουργείο) στην οποία θα απασχοληθεί και μάλιστα με το πτυχίο θα μπορέσει να την διατηρήσει  

Η Με. Και η Σο. θέλουν να αποκομίσουν γνώσεις γεωπονίας, καθώς οι γονείς τους ασχολούνται με γεωργικές εργασίες, οπότε θέλουν να μάθουν πως μπορούν να εξελίξουν αυτό το επάγγελμα ώστε  να τους βοηθήσουν στην αύξηση των κερδών

Η Ολ. θεώρησε πως οι τεχνικοί του φυσικού αερίου θα γίνουν περιζήτητοι από εδώ και πέρα ,όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά ακόμη και στο εξωτερικό, όπου μετά χαράς θα πήγαινε να εργαστεί.

Η Ντ. και η Πα. τυχαία βρέθηκαν στο σχολείο αφού δεν μπόρεσαν να γραφτούν σε κάποιο άλλο και με τον φόβο πως θα «επιβιώσουν» ανάμεσα σε τόσα αγόρια αλλά ενθουσιάστηκαν βλέποντας κι άλλα κορίτσια και γνωρίζοντας από κοντά  τις  τεχνικές ειδικότητες ενώ αποφάσισαν ήδη να επιλέξουν την ειδικότητα της ηλεκτρονικής και των αυτοματισμών.  

Η Ελ. η Αρ. και η Κα από την Α’ τάξη ήταν πιο διστακτικές, πίστευαν ότι δεν θα τα καταφέρουν σε ένα σχολείο που διδάσκονται «ανδροκρατούμενα επαγγέλματα», θεωρώντας τα δύσκολα, όμως τώρα που σχεδόν η χρονιά τελειώνει  αισθάνονται  περήφανες πού τα καταφέρνουν εξίσου καλά με τα αγόρια του σχολείου. Η Κα. Θα συνεχίσει  στην ειδικότητα των Ηλεκτρολόγων γιατί την βρίσκει ενδιαφέρουσα αλλά και επειδή θέλει να είναι με την παρέα της. Η Ελ. και η Αρ. μας εξέπληξαν γιατί ονειρεύονται να γίνουν μηχανικοί αυτοκινήτων και κάποτε να ανοίξουν το δικό τους συνεργείο.

Οι εκπαιδευτικές επιλογές των κοριτσιών καθορίζουν σε μεγάλο βαθμό την ανάπτυξη των ικανοτήτων και των δεξιοτήτων τους, επομένως και το μελλοντικό επαγγελματικό τους προφίλ.

Σύμφωνα με την κα Δαργινίδου, στο 1ο ΕΚ-1ο ΕΠΑΛ γίνεται προσπάθεια  να αναπτυχθούν δραστηριότητες, µε στόχο τον περιορισμό των έµµεσων µορφών διάκρισης και την ισότιμη αντιμετώπιση των αγοριών και των κοριτσιών στην εκπαιδευτική διαδικασία, να ενημερώνουν τους μαθητές και τις μαθήτριες για τις συνθήκες που επικρατούν στην αγορά εργασίας, για τα νέα επαγγέλματα και τα νέα επαγγελματικά προφίλ και να απομυθοποιούν τις στερεότυπες αντιλήψεις µε αντιπροσωπευτικά παραδείγματα γυναικών που διαπρέπουν στο δημόσιο βίο, την επιστήμη και τις τέχνες.

Ήδη, κορίτσια του σχολείου, εργάζονται με τα προγράμματα μαθητείας που εδώ και χρόνια πραγματοποιούνται στο 1ο ΕΠΑΛ, ως τεχνικοί οχημάτων στις τεχνικές υπηρεσίες του Δήμου Κομοτηνής, στην ΔΕΗ ως τεχνικοί ηλεκτρονικής και αυτοματισμού και άλλα συνεχίζουν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Ακολουθήστε το xronos.gr στο Google News

Ροή Ειδήσεων

xronos
xronos.gr