Νέος αντιδήμαρχος Έργων ο Λαζαρίδης - Αντικαθιστά τον Καρασταύρου
Γιγαντώθηκε το πρόβλημα εκροής χρήματος προς τη Βουλγαρία λόγω ακρίβειας, υπάρχει νόμιμη λύση μείωσης φόρων στη Ροδόπη.
Στο χέρι του πρωθυπουργού είναι να μην πεθάνει η αγορά καυσίμων και προϊόντων της Κομοτηνής, αφού με δική του πολιτική βούληση, μπορεί να εφαρμοστεί -έστω πιλοτικά σε πρώτη φάση- μία λύση στο Νομό Ροδόπης, που θα βάλει φρένο στην εκροή χρήματος προς τη φθηνότερη γειτονική Βουλγαρία.
Το φαινόμενο έχει πάρει ανεξέλεγκτες διαστάσεις τους τελευταίους μήνες, εξαιτίας των ανατιμήσεων σε καύσιμα και προϊόντα στην Ελλάδα, με τους Κομοτηναίους να σπεύδουν στην αρκετά φθηνότερη αγορά της Βουλγαρίας, προκειμένου να ανεφοδιαστούν με καύσιμα, αλλά συγχρόνως έχουν πληθύνει οι αγορές μάρκετ.
Υπάρχουν τουλάχιστον τρεις λύσεις
Όπως πλείστες φορές έχει καταγράψει ο «Χ» με ερευνητικά και λοιπά δημοσιεύματα, υπάρχει τρόπος για φθηνότερα καύσιμα στη Ροδόπη. Υπάρχουν μάλιστα, τουλάχιστον τρεις λύσεις, που μπορεί να εξετάσει η κυβέρνηση και να εφαρμόσει, με βασική προϋπόθεση την ύπαρξη πολιτικής βούλησης.
Πρώτη λύση: Δυνητικά νόμιμη μπορεί να θεωρηθεί η θέσπιση ειδικού φορολογικού καθεστώτος στη Ροδόπη (και σε αντίστοιχες περιοχές της παραμεθορίου) που συνορεύει με χώρα με σαφώς χαμηλότερες τιμές και χαμηλότερη φορολογία, δηλαδή τη Βουλγαρία. Η λύση αυτή εδράζεται σε διασταλτική ερμηνεία Ευρωπαϊκής Οδηγίας του 1996 που έχει ενσωματωθεί στην ελληνική έννομη τάξη από τις αρχές της νέας χιλιετίας.
Δεύτερη λύση: Ακόμη όμως κι εάν η νομική ερμηνεία της πρώτης λύσης δεν γίνει αποδεκτή στην περίπτωση της Θράκης, υπάρχει κι άλλος τρόπος στήριξης της Ροδόπης, σύμφωνα με πρόσφατο επίσημο έγγραφο της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ). Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την παράγραφο 1 του άρθρου 19 της Οδηγίας 2003/96/ΕΚ, το Συμβούλιο αποφασίζοντας ομόφωνα μετά από πρόταση της Επιτροπής μπορεί να επιτρέψει σε ένα κράτος-μέλος να θεσπίσει περαιτέρω απαλλαγές ή μειώσεις για λόγους ειδικής πολιτικής.
Τρίτη λύση: Η κυβέρνηση απευθείας με δική της πρωτοβουλία μπορεί να θεσπίσει «κάρτα πολίτη» ώστε να ενισχύει τους πολίτες της Ροδόπης για αγορές στα πρατήρια υγρών καυσίμων του Νομού. Κατ’ αυτό τον τρόπο μπορεί να παραμείνει σταθερός ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης (ΕΦΚ), που μέχρι στιγμής η μείωσή του δεν φαίνεται να είναι στις κυβερνητικές προτεραιότητες, διότι τα καύσιμα είναι άμεσα φορολογητέα κι αποτελούν μεγάλο κρατικό έσοδο.
Για τα παραπάνω μπορεί να λάβει πολιτική απόφαση απευθείας ο πρωθυπουργός, αφού μέχρι στιγμής οι κινήσεις των κορυφαίων υπουργών του θεωρούνται αναιμικές.
«Fuel pass ή Κάρτα πολίτη»
Με τις τιμές των καυσίμων στο σημείο που είναι, σε συνδυασμό με την ακρίβεια, να στέλνουν τους πολίτες της Βορείου Ελλάδας για ανεφοδιασμό στις γειτονικές χώρες, οι πρατηριούχοι της χώρας κατέθεσαν δικές τους προτάσεις για να αντιστρέψουν την υπάρχουσα κατάσταση. Οι πολίτες της Βόρειας Ελλάδας, σύμφωνα με τον πρόεδρο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων Θέμη Κιουρτζή που μίλησε στο carandmoto.gr, όχι απλώς συνεχίζουν να συρρέουν αλλά αυξάνεται ο αριθμός τους στα πρατήρια υγρών καυσίμων της Βουλγαρίας και της Βόρειας Μακεδονίας για να γεμίσουν τα ρεζερβουάρ τους.
Στο πλαίσιο αυτό, όπως ανέφερε ο κος Κιουρτζής, έχει ήδη προταθεί στο Υπουργείο Οικονομικών να εφαρμοστεί, έστω δοκιμαστικά με αρχή την Κομοτηνή, «fuel pass» ή «κάρτα πολίτη», έτσι ώστε οι Έλληνες καταναλωτές που ζουν δίπλα σε χώρες με φθηνό καύσιμο να επωφελούνται από χαμηλότερες τιμές. Με αυτό τον τρόπο, ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας ευελπιστεί ότι θα μετριαστούν σε θεαματικό βαθμό οι «εξορμήσεις» των Ελλήνων πολιτών σε γειτονικές χώρες, ενώ συγχρόνως θα ενισχυθούν τα έσοδα των πρατηριούχων. Η υιοθέτηση της εν λόγω πρωτοβουλίας, όπως εξήγησε, δεν θα έπληττε τα οικονομικά της χώρας, το αντίθετο μάλιστα σύμφωνα με τον ίδιο.
«Ζητήσαμε να γίνει αυτό δοκιμαστικά, έστω και σε μια πόλη, προκειμένου να καταλάβει η πολιτεία ότι το επιπλέον έσοδο που θα έχει από την αύξηση των πωλήσεων θα είναι αρκετά μεγαλύτερο από το προβλεπόμενο και πως θα ισοσκελίσει τη μείωση των εσόδων από τον αυξημένο Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης. Δηλαδή οι αυξημένες πωλήσεις θα φέρουν εξισορρόπηση στα έσοδα από τη μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης. Εξάλλου τί ζητήσαμε; Να εφαρμοστεί αυτό δοκιμαστικά. Έστω ας γίνει αυτό πρώτα στην Κομοτηνή, να γίνει μια άσκηση και θα δουν ότι θα υπάρχουν καλά αποτελέσματα» ανέφερε αναλυτικά.
Καταρρέει η αγορά της Κομοτηνής, χάνει και το κράτος
Από την υπάρχουσα κατάσταση χάνουν οι πρατηριούχοι υγρών καυσίμων της Κομοτηνής, χάνουν ολοένα και περισσότερα τοπικά καταστήματα προϊόντων και ψιλικών, χάνουν… χρόνο οι πολίτες αλλά και θέσεις εργασίας (αφού όσο πέφτει η κίνηση στην αγορά της πόλης τόσο αυξάνεται η ανεργία), αλλά σύμφωνα με το μέλος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Υγρών Καυσίμων Γιώργο Τζαμπαζλή στην τελική χάνει και το ίδιο το κράτος, αφού δεν λαμβάνει φορολογικά έσοδα από τα εκατομμύρια που εκρέουν στην αγορά της Βουλγαρίας.
Σύμφωνα με στοιχεία του Υπουργείου Ανάπτυξης & Επενδύσεων που επικαλέστηκε στο ράδιο Χρόνος 87.5fm, ενώ πανελλαδικά η μείωση πωλήσεων βενζίνης και πετρελαίου κίνησης είναι στο 12%, στα πρατήρια της Ροδόπης είναι στο 43%, κάτι που «αποδεικνύει με νούμερα ότι έπεσε η δουλειά μας και χάνει έσοδα το κράτος», γιατί «καταλαβαίνετε τι… φεύγει στη Βουλγαρία».
Ο κος Τζαμπαζλής χαρακτήρισε μάλιστα το καύσιμο «δόλωμα», αφού έχουν αυξηθεί οι αγορές Κομοτηναίων σε βουλγαρικά μάρκετ, όπου βρίσκουν φθηνότερα (λόγω εγχώριας οικονομίας και φορολογίας) κυρίως προϊόντα καθημερινής κατανάλωσης, ποτά και ψιλικά είδη, τα οποία προσθετικά όπως κατήγγειλε επιστρέφουν χωρίς ουσιαστικούς ελέγχους στη χώρα μας, ελλείψει υποδομών στα σύνορα. Σε αυτό το σημείο, ενημέρωσε πως τα πρατήρια υγρών καυσίμων που ήταν άλλοτε 110 στη Ροδόπη, πλέον περιορίστηκαν σε 50 με τα 20 να υπολειτουργούν όπως υποστήριξε.
«Πρέπει όλοι οι φορείς, Περιφέρεια, Δήμοι, Επιμελητήρια, να στηρίξουμε τον τόπο» ζήτησε, εξηγώντας πως η εύρεση λύσης αφορά όλους, επαγγελματίες, πολίτες αλλά και το κράτος «το οποίο χάνει τεράστια κερδοφορία από τα χρήματα που φεύγουν στη Βουλγαρία». Ενημέρωσε, ακόμη ότι στη διάρκεια της επίσκεψης του πρωθυπουργού στην Κομοτηνή, προσεχώς, θα του παραδοθεί από τους πρατηριούχους το αίτημα της τοπικής και της πανελλαδικής ένωσης, δια χειρός του βουλευτή Ροδόπης Ευριπίδη Στυλιανίδη, ενώ δεν έκρυψε την πικρία του για το ότι μέχρι στιγμής όσα διαβήματα έχουν δοθεί στους κορυφαίους υπουργούς της κυβέρνησης είναι «φωνή βοώντος εν τη ερήμω».
«Κάναμε το διάβημα στην κυβέρνηση, να μπουν πιλοτικά κάποιοι Νομοί και συγκεκριμένα με αρχή το Νομό Ροδόπης σε Fuel Pass ή Κάρτα πολίτη» σημείωσε και κάλεσε την κυβέρνηση να το εφαρμόσει έστω για ένα μήνα όχι μόνο για να στηρίξει τον τόπο… αλλά και την τσέπη της, αφού τα φορολογικά έσοδα από τα καύσιμα της Ροδόπης θα αυξηθούν.
Ακολουθήστε το xronos.gr στο Google News