Βυθίζεται η αγορά καυσίμων στην Κομοτηνή - «Θα κλείσουν πολλά πρατήρια» | xronos.gr
«ΚΑΡΤΑ ΠΟΛΙΤΗ» ΖΗΤΟΥΝ ΟΙ ΠΡΑΤΗΡΙΟΥΧΟΙ

Βυθίζεται η αγορά καυσίμων στην Κομοτηνή - «Θα κλείσουν πολλά πρατήρια»

23/01/25 - 8:00
Βυθίζεται η αγορά καυσίμων στην Κομοτηνή - «Θα κλείσουν πολλά πρατήρια»

Μειωμένη κίνηση καταγράφουν από τις αρχές του έτους τα πρατήρια υγρών καυσίμων στην Κομοτηνή, μετά την είσοδο της Βουλγαρίας στη Ζώνη Σένγκεν, με το γνωστό πρόβλημα να παίρνει μεγαλύτερες διαστάσεις

«Χάνει ο κλάδος μας, χάνουν τα κρατικά έσοδα και η πόλη μας γενικώς», τόνισε ο πρόεδρος των Πρατηριούχων Υγρών Καυσίμων Ροδόπης Χρήστος Ταπατζάς

«Η κάρτα πολίτη είναι ένα σύστημα που μπορεί να εφαρμόσει σε χρόνο μηδέν η κυβέρνηση, εάν το θέλει», προτείνει το μέλος ΔΣ της ΠΟΠΕΚ Γιώργος Τζαμπαζλής

«Χρυσές» δουλειές για το πρώτο βενζινάδικο επί βουλγαρικού εδάφους μετά τα ελληνοβουλγαρικά σύνορα Μακάζα-Νυμφαία

Μειωμένη κίνηση καταγράφουν από τις αρχές του έτους τα πρατήρια υγρών καυσίμων στην Κομοτηνή, μετά την είσοδο της Βουλγαρίας στη Ζώνη Σένγκεν, που είχε ως αποτέλεσμα την πλήρη άρση των ελέγχων ταυτοπροσωπίας στα ελληνοβουλγαρικά σύνορα Μακάζα-Νυμφαία, άρα την ακόμη μεγαλύτερη διευκόλυνση της εκροής χρήματος στη γειτονική χώρα, αφού όσοι θέλουν να ταξιδέψουν στη Βουλγαρία δεν χρειάζεται ούτε να σταματήσουν για έλεγχο εγγράφων ούτε να ταλαιπωρηθούν σε ουρές που παρατηρούνται κυρίως τους καλοκαιρινούς μήνες ή σε περιόδους αιχμής.

Το πρόβλημα φυσικά δεν είναι νέο για τους πρατηριούχους υγρών καυσίμων της Κομοτηνής, ωστόσο τα πρώτα στοιχεία δείχνουν ότι η κατάσταση χειροτερεύει, αφού μέχρι στιγμής τον Ιανουάριο παρατηρείται μείωση της τάξης του 15%. Οι πρατηριούχοι ζητούν από την πολιτεία «να σκύψει» πάνω στο πρόβλημα βιωσιμότητας του κλάδου κι ευρύτερα να εφαρμόσει τις κατάλληλες πολιτικές για την ενίσχυση της τοπικής οικονομίας. Μία από τις βασικές προτάσεις είναι η θεσμοθέτηση «κάρτας πολίτη», ώστε οι μόνιμοι κάτοικοι να μπορούν να έχουν χαμηλότερες τιμές στα καύσιμα, επομένως οι τιμές του τελικού προϊόντος να γίνουν ξανά ανταγωνιστικές σε σχέση με τις αρκετά χαμηλότερες της γειτονικής μας Βουλγαρίας.

Προέδρος Πρατηριούχων Υγρών Καυσίμων Ροδόπης Χρήστος Ταπατζάς

Μειωμένη κατά 15% η κίνηση
Τις πρώτες 20 ημέρες παρατηρείται πτώση του τζίρου κατά περίπου 15% στα πρατήρια της περιοχής μας, σύμφωνα με εκτίμηση του προέδρου Πρατηριούχων Υγρών Καυσίμων Ροδόπης Χρήστο Ταπατζά. Ο ίδιος επιφυλάσσεται πάντως ότι το φαινόμενο θα αποτυπωθεί με μεγαλύτερη ακρίβεια από το Υπουργείο Ανάπτυξης μετά την πάροδο τριμήνου, για το εάν θα είναι μόνιμη ή παροδική η μείωση της κίνησης.

«Εκεί που είδαμε τον κόσμο να μη φεύγει τόσο πολύ προς τη Βουλγαρία, μετά την είσοδό της στη Σένγκεν βλέπουμε τον κόσμο “να τρέχει” εκεί και τα δικά μας μαγαζιά να μένουν άδεια», παρατήρησε κι εξέφρασε την πικρία του, ότι ο κρατικός μηχανισμός «δεν ασχολείται με τον κλάδο μας και με την περιοχή μας». Όπως εξήγησε, από την εκροή χρήματος από την τοπική αγορά «χάνει ο κλάδος μας, χάνουν τα κρατικά έσοδα και η πόλη μας γενικώς».

Ο Χρ. Ταπατζάς χαρακτήρισε αθέμιτο τον ανταγωνισμό τιμών από τη γειτονική Βουλγαρία, γεγονός πάντως που δεν είναι σημερινό, γι’ αυτό «το κράτος πρέπει άμεσα να σκύψει και να μας ακούσει. Εμείς έχουμε κάνει προτάσεις για να βρεθεί λύση. Πιστεύω έφτασε η ώρα για να καθίσουν στο τραπέζι και να το συζητήσουν σοβαρά» καθώς μέχρι στιγμής η Βουλγαρία δεν έχει μπει στην Ευρωζώνη, με αποτέλεσμα οι τιμές να είναι αρκετά φθηνότερες σε μερικά προϊόντα, πρότεινε.

Μέλος ΔΣ της ΠΟΠΕΚ Γιώργος Τζαμπαζλής

«Θα μας πάρουν τα μαγαζιά μέσα από τα χέρια μας»
Παράλληλα, πρόβλημα είναι η εξαγορά τοπικών πρατηρίων από τις μεγάλες βιομηχανίες. Προφανώς, όταν τα πρατήρια λειτουργούν από τις ίδιες εταιρίες πιο προμηθεύουν τον κλάδο, γίνονται ανταγωνιστικά στα τοπικά πρατήρια, καθώς μπορούν να έχουν πιο χαμηλές τιμές. Γι’ αυτό ο εκπρόσωπος των βενζινοπωλών δήλωσε έντονα προβληματισμένος, εκφράζοντας την άποψη πως «αν συνεχίσουμε με αυτούς τους ρυθμούς, όσον αφορά τη φορολογική νομοθεσία και τις οικονομικές πολιτικές, θα δούμε πολλά πρατήρια να κλείνουν ακόμη. Είναι πολύ λυπηρό, γιατί θα φεύγουν οικογενειάρχες από το επάγγελμα, άνθρωποι οι οποίοι ζουν ολόκληρες γενιές. Ο δρόμος είναι… μονόδρομος. Θα μας πάρουν τα μαγαζιά μέσα από τα χέρια μας».

Ολοένα και περισσότερους πελάτες χάνουν τα τοπικά πρατήρια υγρών καυσίμων στην πόλη μας

«Κάρτα πολίτη» για να στηριχτεί ο τόπος
Λογικό χαρακτήρισε ο κόσμος να μεταβαίνει στη Βουλγαρία για ανεφοδιασμό καυσίμων, ο Γιώργος Τζαμπαζλής, μέλος Διοικητικού Συμβουλίου της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ), εξηγώντας ότι «δεν μπορεί στην Κομοτηνή η απλή βενζίνη να είναι 1,85/λίτρο και στη Βουλγαρία 1,35/λίτρο. Η διαφορά είναι τεράστια». Ξεκαθάρισε ότι καταλαβαίνει τους καταναλωτές, καθώς «τα βαλάντια είναι πολύ μικρά», ενώ εκτίμησε ότι θα μειωθεί κι άλλο η αγοραστική κίνηση στο Νομό Ροδόπης το επόμενο διάστημα.

Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων έχει προτείνει τη θέσπιση κάρτας του πολίτη, κατά το πρότυπο που έχει εφαρμοστεί σε άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης που συνορεύουν με χώρες με διαφορετικό καθεστώς φορολόγησης κι αρκετά χαμηλότερες τιμές. «Η κάρτα πολίτη είναι ένα σύστημα που μπορεί να εφαρμόσει σε χρόνο μηδέν η κυβέρνηση, εάν το θέλει, μέσα από το ΑΦΜ κάθε πολίτη, να γίνεται αυτόματα η αποφορολόγηση του προϊόντος», εξήγησε ο Γ. Τζαμπαζλής. Επικουρικά, πρότεινε αυτό το μέτρο να εφαρμοστεί όχι μόνο στα καύσιμα αλλά και σε άλλα, όπως τσιγάρα και ποτά.

«Η αγορά της πόλης μας πεθαίνει»
Ο Γιώργος Τζαμπαζλής μετέφερε και τη γενικότερη πικρία του ότι τα τελευταία χρόνια «η αγορά της πόλης μας πεθαίνει», γεγονός που αποτύπωσε στο πλήθος κλειστών καταστημάτων στην αγορά της πόλης, ακόμη και σε κεντρικούς δρόμους. «Ό, τι κλείνει δεν ανοίγει ξανά. Αυτό πρέπει να το δουν πολιτικοί κι αυτοδιοικητικοί του τόπου. Η πόλη πρέπει να βοηθηθεί, γιατί η νεολαία φεύγει από την Κομοτηνή, αφού δεν τους δίνουμε περιθώρια να δουλέψουν γιατί δεν βγαίνουμε οικονομικά», τόνισε.

Δήλωσε υπέρμαχος της αύξησης των τουριστικών ροών μέσω του κάθετου άξονα, αλλά περιέγραψε ότι μέχρι στιγμής οι επισκέπτες σπεύδουν κυρίως στο παραλιακό μέτωπο του Νομού που πράγματι έχει ενισχυθεί κι ακόμη περισσότερο προς τις ακτές της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης, που έχουν περισσότερες τουριστικές υποδομές.

Ανεβασμένη η τιμή στο πετρέλαιο θέρμανσης - η πρόταση
Ο κλάδος ταλαιπωρείται κι από τις υψηλές τιμές στο πετρέλαιο θέρμανσης, που αποτελούν οικονομικό αντικίνητρο των καταναλωτών να γεμίσουν τους λέβητές τους. «Έχει ανέβει πάρα πολύ η τιμή», αναγνώρισε ο Χρήστος Ταπατζάς, καθώς αυτή είναι περίπου στο 1,30 ευρώ/λίτρο, ενώ παράλληλα οι επιδοτήσεις του κράτους φεύγουν ολοένα και περισσότερο από το πετρέλαιο για να κατευθυνθούν σε άλλες μεθόδους θέρμανσης. «Υπάρχει τάση να κυνηγούν το πετρέλαιο και το επάγγελμά μας», παρατήρησε.

Την πρόταση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας για επιδότηση του πετρελαίου θέρμανσης κατευθείαν στην αντλία, με στόχο την ανακούφιση νοικοκυριών και επιχειρήσεων, έθεσε ξανά ο Γιώργος Τζαμπαζλής, θυμίζοντας ότι έχει κατατεθεί από την ΠΟΠΕΚ στο Υπουργείο Οικονομικών ήδη από τον Οκτώβριο του 2024, χωρίς όμως ανταπόκριση στο αίτημα. Αποτέλεσμα είναι να μην εξαντλούνται οι πόροι που δεσμεύει η πολιτεία για το επίδομα θέρμανσης, πρόβλημα που θα επιλυόταν άμεσα με την εφαρμογή της επιδότησης στην αντλία. Τέλος, εξέφρασε τον προβληματισμό του, για την μη ύπαρξη διακύμανσης στις τιμές πετρελαίου θέρμανσης, μεταξύ της θερμότερης Νότιας Ελλάδας και της ψυχρότερης Βόρειας.

Live ενημέρωση

Ακολουθήστε το xronos.gr στο Google News

Ροή Ειδήσεων

xronos
xronos.gr