Δ. Χαρίτου: Το Υπουργείο Οικονομικών βάζει «ταφόπλακα» στην εφαρμογή πιλοτικά ειδικού καθεστώτος στα καύσιμα | xronos.gr
ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ ΡΟΔΟΠΗΣ ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ

Δ. Χαρίτου: Το Υπουργείο Οικονομικών βάζει «ταφόπλακα» στην εφαρμογή πιλοτικά ειδικού καθεστώτος στα καύσιμα

29/03/23 - 8:00
Δ. Χαρίτου: Το Υπουργείο  Οικονομικών βάζει «ταφόπλακα» στην εφαρμογή πιλοτικά ειδικού καθεστώτος στα καύσιμα

Επιλεκτικά διαβάζει τη νομοθεσία ο υφυπουργός Απόστολος Βεσυρόπουλος

Ο βουλευτής Ροδόπης ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία Δημήτρης Χαρίτου, μετά την αναφορά του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη κατά την πρόσφατη επίσκεψή του στην Κομοτηνή ότι η κυβέρνηση θα εξετάσει το αίτημα για ειδικό καθεστώς στα καύσιμα πιλοτικά στη Ροδόπη, επανέφερε τα αίτημα στη Βουλή με ερώτηση που κατέθεσε στις 16 Φεβρουαρίου 2023 στον υπουργό Οικονομικών ζητώντας να υπάρξει απάντηση από πλευράς κυβέρνησης για την υλοποίηση του αιτήματος.

Στην από 23 Μαρτίου 2023 απάντησή του ο υφυπουργός Οικονομικών Απόστολος Βεσυρόπουλος με μια επιλεκτική ερμηνεία της Ευρωπαϊκής Οδηγίας 2003/96/ΕΚ, επικαλούμενος μόνο το άρθρο 5 «θέλει ουσιαστικά να καλύψει το έλλειμμα πολιτικής βούλησης από την πλευρά της κυβέρνησης να υιοθετήσει αυτό το σημαντικό αίτημα» όπως παρατηρεί ο βουλευτής και συνεχίζει διαπιστώνοντας τα εξής: «Αποσιωπά προφανώς σκόπιμα ότι στην Ευρωπαϊκή Οδηγία 2003/96/ΕΚ και συγκεκριμένα στο άρθρο 19, σύμφωνα με το έγγραφο της ΑΑΔΕ, δίνεται η δυνατότητα να υπάρξει ειδικό καθεστώς και σε γεωγραφικές περιοχές εντός της ελληνικής επικράτειας, προϋπόθεση είναι όμως το κράτος – μέλος να το αιτηθεί και το εξασφαλίσει από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Αναφέροντας χαρακτηριστικά ότι αυτό δεν εμπίπτει στις δικές της αρμοδιότητες της, υπονοώντας ότι είναι πρωτοβουλία και πολιτική επιλογή της κυβέρνησης, που όπως προκύπτει από την απάντηση της κυβέρνησης δεν υπάρχει».

Η απάντηση του υφυπουργού
Σύμφωνα με την αναλυτική απάντηση του υφυπουργού Οικονομικών Απόστολου Βεσυρόπουλου, το Υπουργείο Οικονομικών παρακολουθεί την αποτελεσματική εφαρμογή της φορολογικής πολιτικής και μελετά βελτιώσεις του ισχύοντος νομοθετικού πλαισίου, βρίσκεται συνεχώς σε εγρήγορση για την ενίσχυση των πολιτών όσον αφορά στην ικανοποίηση των ενεργειακών αναγκών τους με τη λήψη μέτρων στήριξης τα οποία λειτουργούν επιπλέον και ως κίνητρα για την προμήθεια των αναγκαίων καυσίμων από την εγχώρια αγορά. Στο περιθώριο της απάντησης, κατέγραψε αναλυτικά τα πανελλαδικά μέτρα κι εργαλεία που έχει θέσει σε εφαρμογή η κυβέρνηση, όπως το fuel pass, η επιδότηση θέρμανσης κλπ. «Από τον Απρίλιο του 2022 έχουν ληφθεί δημοσιονομικά και άλλα οικονομικά μέτρα για την προμήθεια καυσίμων τα οποία στο σύνολό τους υπερβαίνουν το 1 δισεκατομμύριο ευρώ» γνωστοποίησε.

Αναφορικά με το αίτημα τοπικής μείωσης του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης υποστήριξε, χωρίς όμως να μεταφέρει στο σύνολό της τη νομοθεσία, ότι δεν μπορεί να εφαρμοστεί. Αναλυτικά, υποστήριξε τα εξής: «Οι ειδικοί φόροι κατανάλωσης εν γένει αποτελούν εναρμονισμένους φόρους σε ενωσιακό επίπεδο. Με τις διατάξεις της Οδηγίας 2003/96/ΕΚ του Συμβουλίου της 27ης Οκτωβρίου 0203 «σχετικά με την αναδιάρθρωση του κοινοτικού πλαισίου φορολογίας των ενεργειακών προϊόντων και της ηλεκτρικής ενέργειας», καθορίζονται οι όροι και οι προϋποθέσεις για τη φορολογία των προϊόντων που υπόκεινται σε Ε.Φ.Κ., καθώς και τα ελάχιστα όρια φορολογίας αυτών. Η εν λόγω Οδηγία ενσωματώθηκε στο εθνικό μας δίκαιο στον Εθνικό Τελωνειακό Κώδικα δηλαδή τον νόμο 2960 του 2001.

Η Ευρωπαϊκή αυτή Οδηγία, ρυθμίζει τόσο το πλαίσιο και τους όρους επιβολής ΕΦΚ στα καύσιμα όσο και τους ελάχιστους συντελεστές ΕΦΚ τους οποίους οφείλει κάθε κράτος - μέλος της ΕΕ να επιβάλει. Συνεπώς η εφαρμογή της Οδηγίας αυτής είναι υποχρεωτική από τα κράτη-μέλη της Ε.Ε. και τυχόν κατάργηση του ή διαφοροποίηση του συντελεστή Ε.Φ.Κ. θα αποτελούσε παραβίαση του ενωσιακού δικαίου. Με το άρθρο 5 της ως άνω Οδηγίας παρέχεται η δυνατότητα στα κράτη μέλη να μπορούν να επιβάλλουν διαφοροποιημένους συντελεστές ειδικού φόρου κατανάλωσης, υπό την προϋπόθεση ότι τηρούνται τα ελάχιστα επίπεδα φορολογίας που ορίζει η Οδηγία, για συγκεκριμένες περιπτώσεις όπως αυτές αναφέρονται στο εν λόγω άρθρο.

Λαμβάνοντας υπόψη ότι στο εν λόγω άρθρο δεν περιλαμβάνεται η δυνατότητα επιβολής διαφοροποιημένου συντελεστή ΕΦΚ σε διαφορετικές γεωγραφικές περιοχές ενός κράτους μέλους, καθίσταται σαφές ότι, δεν παρέχεται η δυνατότητα για την άμεση θέσπιση διαφοροποιημένης φορολόγησης των ενεργειακών προϊόντων σε συγκεκριμένη γεωγραφική περιοχή ενός κράτους μέλους. Εξετάζονται όλες οι προτάσεις για αλλαγές και βελτιώσεις της φορολογικής νομοθεσίας που υποβάλλονται από φορείς και συλλόγους. Οι τελικές αποφάσεις για τις όποιες μεταβολές στη φορολογική πολιτική λαμβάνονται με γνώμονα τη βιώσιμη ανάπτυξη, την κοινωνική δικαιοσύνη, την ομαλή δημοσιονομική πορεία της χώρας και τη συμβατότητα με το ενωσιακό δίκαιο».

Live ενημέρωση

Ακολουθήστε το xronos.gr στο Google News

Ροή Ειδήσεων

xronos
xronos.gr