Τι θα δούμε το αθλητικό Σαββατοκύριακο στη Ροδόπη
Β. Δαστερίδης: «Το θέμα είναι να υπάρχει ένα πλαίσιο στην χώρα το οποίο θα παροτρύνει περισσότερους να γίνουν εξωστρεφείς»
Τον δικό τους εκπρόσωπο έχουν πλέον οι επιχειρηματίες του Έβρου και της Θράκης κατ’ επέκταση στο διοικητικό συμβούλιο του Συνδέσμου Βιομηχάνων Βορείου Ελλάδος (ΣΒΒΕ) και αυτός είναι ο Βασίλης Δαστερίδης από την Αλεξανδρούπολη. Ο κος Δαστερίδης κατέχει πλέον τη θέση του Β’ Αντιπροέδρου στο ΔΣ του ΣΒΒΕ μετά τις πρόσφατες εκλογές και (μαζί με τον πατέρα του Νίκο και τον αδερφό του Γιάννη) ανήκει στο διευθυντικό team της εταιρίας «Dasteri» που εδρεύει στην Αλεξανδρούπολη και παράγει φανούς αυτοκινήτων, ενώ εξειδικεύεται στα συστήματα φωτισμού LED για δρόμους και δημόσιους χώρους εν γένει. Ο κος Δαστερίδης φιλοξενήθηκε στο ράδιο Χρόνος 87.5 fm με αφορμή την εκλογή του στο ΔΣ του ΣΒΒΕ, και σκιαγράφησε το επιχειρηματικό προφίλ της περιοχής μας, επισημαίνοντας ότι ο κύριος δρόμος της επιβίωσης των επιχειρήσεων είναι οι εξαγωγές, υπό την προϋπόθεση όμως ότι θα υπάρξει ένα ευνοϊκό και σταθερό νομικό πλαίσιο προς αυτή την κατεύθυνση.
Όσο για την εκλογή του αυτή καθαυτή, ο κος Δαστερίδης είπε ότι δεν ήταν κάτι που το είχε σκοπό, απλά θεωρεί ότι τώρα ήρθε και γι’ αυτόν η στιγμή να ασχοληθεί με τα κοινά και να εντάξει εαυτόν στην κοινή προσπάθεια για την επιχειρηματικότητα και το κοινό όφελος.
«Βασική προϋπόθεση είναι για μια τοπική κοινωνία, αν εστιάσουμε στην δικιά μας αγορά στην Θράκη, είναι πολύ σημαντικό να υπάρχουν επενδύσεις, να δημιουργούνται νέες θέσεις εργασίας και το ένα είναι αλληλένδετο με το άλλο, δηλαδή η μία επιχείρηση που θα δημιουργηθεί αυτομάτως δημιουργεί έναν κύκλο τριγύρω της άλλων επιχειρήσεων οι οποίες είναι υποστηρικτικές για αυτήν», είναι το πρώτο σχόλιο του κου Δαστερίδη, ο οποίος συνέχισε περιγράφοντας το προφίλ της δικής του επιχείρησης:
«Ο τομέας που δραστηριοποιούμαστε στην δική μας επιχείρηση είναι το φανάρι για το αυτοκίνητο, για φορτηγά και λεωφορεία, δεν είναι κάτι απλό, είμαστε μια εταιρεία 40 ετών που δραστηριοποιούμαστε στο χώρο του αυτοκινήτου και όχι απλά του αυτοκινήτου αλλά και στην τεχνολογία led εδώ και 15 με 20 χρόνια. Tα τελευταία 10 χρόνια έχουμε δραστηριοποιηθεί και στο φωτισμό δήμων, πάρκων και δημοσίων κτιρίων. Κάνουμε εξαγωγές σε 52 χώρες, αυτό είναι το θετικό που μας κρατάει ενεργούς και δυνατούς σαν επιχείρηση και θεωρούμε πως από την δικιά μας πλευρά πάντα υπάρχει στόχος και για νέες επενδύσεις και για νέες δουλειές στην περιοχή. Το ζητούμενο είναι -και για αυτό ότι πρέπει όλοι μας να προσπαθήσουμε- να δώσουμε στην πολιτική ηγεσία να καταλάβουν ότι χωρίς ιδιωτική πρωτοβουλία και επιχειρηματικότητα δεν μπορεί ποτέ η οικονομία να ανακάμψει».
Μεταφέροντας το σφυγμό της αγοράς ο κος Δαστερίδης παρατηρεί ότι η ανάγκη διαμόρφωσης ενός ‘φιλικού’ για τους επιχειρηματίες νομικού πλαισίου, είναι πλέον πιο έντονη από ποτέ: «Οι περισσότεροι επαγγελματίες χτυπάνε το καμπανάκι του κινδύνου. Το πλαίσιο που έχει διαμορφωθεί στην χώρα μας εδώ και χρόνια δεν είναι αυτό που μπορεί να δώσει την δυνατότητα να προγραμματίσει κάποιος επαγγελματίας κάτι για το μέλλον. Αν δεν δημιουργηθεί ένα σταθερό πλαίσιο ώστε να μπορεί ένας επιχειρηματίας όταν θα αναπτύξει ένα νέο αναπτυξιακό σχέδιο -ή θέλει να κάνει μια νέα επένδυση- να μπορεί να προγραμματίσει το πότε θα γίνει απόσβεση της επένδυσής του. Αν κάθε δύο και τρείς μήνες αλλάζει μια παράμετρος είτε στα φορολογικά είτε στο τραπεζικό σύστημα είτε σε άλλα καθεστώτα, αυτό είναι ότι χειρότερο για να κάνεις μια πρόβλεψη».
Με άλλα λόγια ο Εβρίτης επιχειρηματίας, επεσήμανε το γεγονός ότι το νομικό πλαίσιο που αφορά τις επιχειρήσεις στην Ελλάδα, δεν επιτρέπει στους επιχειρηματίες να καταρτίσουν το λεγόμενο «project plan». Δεν μπορούν, δηλαδή, να σχεδιάσουν την επέκταση των σχεδίων τους καθώς οι παράμετροι που πρέπει να υπολογίσουν, είναι μονίμως μεταβλητές. Από την άλλη πλευρά όμως, η κατάρτιση του “project plan” είναι ένα από τα βασικά αναπτυξιακά εργαλεία των επιχειρήσεων εν γένει: «σε μια πραγματικά ανεπτυγμένη οικονομία όταν κάποιος θέλει να επενδύσει κάνει ένα project, το ετοιμάζει, βλέπει αν θα είναι βιώσιμο, πότε θα κάνει απόσβεση κλπ. Όλα αυτά είναι χαρακτηριστικά τα οποία και στην Ελλάδα οι επιχειρηματίες θέλουν να τα εφαρμόσουν, αλλά οι συνθήκες που υπάρχουν δεν το επιτρέπουν. Ας ξεκινήσουμε από το πιο απλό, τουλάχιστον να κάνουμε ένα σταθερό πλαίσιο στο οποίο κάποιος να στηριχθεί έτσι ώστε να κάνει ένα project plan».
«Εμείς είμαστε καινοτόμοι σαν επιχείρηση είμαστε εξωστρεφείς, η μια επιχείρηση είναι 92% εξαγωγική και η άλλη είναι γύρω στο 50% διότι δραστηριοποιείται στους δήμους παίρνει μέρος στους δημόσιους διαγωνισμούς για τα φωτιστικά» λέει ο κος Δαστερίδης, παράλληλα όμως, διερωτάται: «Το θέμα είναι αν υπάρχει ένα πλαίσιο στην χώρα το οποίο θα παροτρύνει περισσότερους να γίνουν εξωστρεφείς». Η απάντηση είναι προφανώς, αρνητική, όμως ο κος Δαστερίδης εξηγεί με αριθμούς τα οφέλη που θα προέκυπταν, αν το κράτος βοηθούσε τους επιχειρηματίες να «βγουν έξω» από τη χώρα: «Θα μπορούσε το κράτος να δώσει μια φορολογική ελάφρυνση ώστε εάν κάποιος σήμερα φορολογείται με 29% αν πάει στην κλίμακα 10% εξαγωγικώς να του ελαφρύνουν 1% να πάει στο 28%. Με άλλα λόγια να συνταχθεί ένα πλαίσιο στο οποίο να καταλάβουν οι επαγγελματίες και αυτοί που εξάγουν ότι ‘ναι θα προσπαθήσω περισσότερα γιατί θα έχω και εγώ κάποιο όφελος’. Όφελος θα έχουν και οι εργαζόμενοι γιατί θα αυξηθεί και η παραγωγή από την στιγμή που θα στραφεί στις εξαγωγές και ο επιχειρηματίας γιατί θα μπορέσει να είναι πιο ανταγωνιστικός μειώνοντας την φορολογία του»
Εν τω μεταξύ, παρατηρεί και το γεγονός ότι η εξαγωγική δραστηριότητα είναι σχεδόν μονόδρομος για τις ελληνικές επιχειρήσεις, αφού η εγχώρια αγορά έχει συρρικνωθεί: «Από την στιγμή που έχει συρρικνωθεί η οικονομία η ελληνική είναι λογικό ότι είναι δύσκολο να στηριχθεί μια επιχείρηση μόνο στην ελληνική αγορά ή για να στηριχθεί πρέπει να έχει ένα αντικείμενο το οποίο να είναι τέτοιου είδους που να της επιτρέπει να είναι βιώσιμη εντός συνόρων. Δεν είναι εύκολο πλέον για να πούμε την αλήθεια και όταν έχουμε και τον ανταγωνισμό με τις χώρες βόρεια από εμάς που είναι μέρα με την νύχτα από το φορολογικό και όλα τα συνεπακόλουθα, αυτομάτως είναι πολύ δύσκολο κάποιος να επιβιώσει από την στιγμή που πολύ εύκολα μπορεί να έρθει αντίστοιχο προϊόν από την Βουλγαρία» Η εικόνα βέβαια, στα μάτια του κου Δαστερίδη τουλάχιστον, δεν είναι «μαύρη», αφού επισημαίνει ότι η Ελλάδα έχει όλα τα βασικά χαρακτηριστικά προκειμένου να οδηγηθεί στην ανάπτυξη, αρκεί όμως να υπάρξει σχετική πολιτική βούληση:
«Έχουμε όμως κάποια χαρακτηριστικά τα οποία παραμένουν ως πλεονέκτημα σε σχέση με τους γείτονές μας. Δηλαδή στην Ελλάδα υπάρχει πραγματικά το κατάλληλο προσωπικό για να στελεχώσει μια καινούρια επιχείρηση μια καινούρια μονάδα, υπάρχουν οι συνθήκες στην Ελλάδα, αλλά θέλουμε π.χ. οδικούς άξονες. Σε εμάς στην περιοχή μας έχουμε και το λιμάνι για να εξυπηρετήσει όλη την Θράκη υπάρχουνε οι βασικές υποδομές για να υπάρχει ανάπτυξη σε μια περιοχή. Μια με δύο αλλαγές να υπάρξουνε από το κράτος κάτω ώστε να έχουμε σταθερό πλαίσιο λίγο να δούνε την φορολογία να είναι καλύτερη και αν καταφέρουν κάποια στιγμή οι τράπεζες να δώσουν μεγαλύτερη ρευστότητα στις επιχειρήσεις και χαμηλότερα επιτόκια αυτομάτως θα αλλάξει όλο το κλίμα. Εάν θα γίνουν αυτά όμως είμαι αισιόδοξος, εάν δεν γίνουν και παραμείνουμε στην λογική ότι συντηρούμε το δημόσιο, χωρίς ισχυρό ιδιωτικό τομέα δεν πρόκειται να βγούμε ποτέ από αυτή την δίνη που είμαστε. Αν γίνουν αυτές οι αλλαγές και επενδύσεις θα έχουμε στην περιοχή μας γιατί έχουμε καλά χαρακτηριστικά σαν περιοχή και νέες δουλειές θα ανοίξουνε και σταδιακά θα αρχίσουμε να βλέπουμε φως στο τούνελ»
Η επιχείρηση που διευθύνει ο κος Δαστερίδης, διατηρεί και συνεργασία με την αμερικανική Hilux, που ειδικεύεται και αυτή σε συστήματα φωτισμού LED, και μάλιστα αποτελεί τον αποκλειστικό αντιπρόσωπό της στην Ευρώπη. Ως εκ τούτης της σχέσης της με την Αμερική, η Dasteri έχει δεχθεί επισκέψεις αμερικανών αξιωματούχων, με πιο πρόσφατη αυτή του Αμερικανού εμπορικού ακόλουθου στην Ελλάδα, Μπράιαν Λάρσον. Σχολιάζοντας αυτές τις επισκέψεις, ο κος Δαστερίδης, λέει: «Είναι χαρά μας που μας επισκέπτονται. Παλιά είχε έρθει και ο πρέσβης και ο πρόξενος γιατί αναγνωρίζουνε όταν υπάρχει συνεργασία μιας εταιρείας με μια δική τους από την Αμερική.
Όταν μας επισκέπτονται και βλέπουνε το τι υπάρχει, εμείς τους λέμε ναι να γίνουν νέες επιχειρήσεις, ναι να γίνουν ερευνητικά, ναι να βοηθήσουμε την νέα επιχειρηματικότητα, να βοηθήσουμε όμως και τις επιχειρήσεις οι οποίες μας κράτησαν επτά και δέκα χρόνια κρίσης και είναι δυνατές και μπορούν πολύ εύκολα να αναδειχθούν πολύ γρήγορα. Ας γνωρίζει το κατάλληλο υπουργείο τον ιστό της βιομηχανίας που υπάρχει σε όλη την χώρα, να πατήσουμε εκεί επάνω και ταυτόχρονα να δημιουργήσουμε κάποιες νέες».
Εν τέλει, ο κος Δαστερίδης παρατηρεί ότι στην Ελλάδα της κρίσης υπάρχουν ισχυρές επιχειρήσεις που «άντεξαν» σε όλα όσα συνέβησαν, αλλά αυτό από μόνο του δεν αρκεί, αν δεν υπάρξει η κατάλληλη υποστήριξη.
Ακολουθήστε το xronos.gr στο Google News