Η Εκπαίδευση στην Ελλάδα κατά τις περιόδους κρίσεων και πολέμων | xronos.gr
ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΣΤΗΝ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ

Η Εκπαίδευση στην Ελλάδα κατά τις περιόδους κρίσεων και πολέμων

24/04/18 - 14:24

Ο τίτλος του συνεδρίου ήταν «Εκπαίδευση: κρίσεις και πόλεμοι»

Στάματησε ποτέ το εκπαιδευτικό σύστημα της Ελλάδας να λειτουργεί; Αν ναι, πότε; Για πόσο; Και, γιατί; Αυτά είναι μόνο μερικά από τα ερωτήματα που απαντήθηκαν στο συνέδριο που διοργανώθηκε από 20 έως 22 Απριλίου στην Αλεξανδρούπολη με τον τίτλο «Εκπαίδευση: κρίσεις και πόλεμοι» και απευθυνόταν σε ιστορικούς της Εκπαίδευσης και όχι μόνο. 


Το συνέδριο προσέλκυσε μεγάλο ενδιαφέρον και όπως είπε στον "Χ", ο πρόεδρος της οργανωτικής επιτροπής, καθηγητής του ΔΠΘ Αθανάσιος Καραφύλλης "το αντικείμενο του συνεδρίου είναι να αναδείξει όλες τις χρονικές περιόδους κατα τις οποίες λειτουργούσε η εκπαίδευση σε συνθήκες περίεργες. Δηλαδή σε συνθήκες κρίσεων και πολέμων. Ξέρουμε ότι η νεοελληνική ιστορία χαρακτηρίζεται στην πλειοψήφία της από αυτά.

Δηλαδή είχαμε κρίσεις κοινωνικές, οικονομικές, πολιτικές. Είχαμε δικτατορίες. Είχαμε διάφορες άλλες αναταραχές, είχαμε οικονομικές χρεοκοπίες, αλλά είχαμε και πολλούς πολέμους. Πολέμους απελευθερωτικούς, τους Βαλκανικούς πολέμους, τους Παγκόσμιους, εμφύλιους πολέμους – μέσα στους οποίους όμως η Εκπαίδευση λειτουργούσε. Λειτουργούσε φυσικά κάποιες φορές υποτυπωδώς, κάποιες φορές στοιχειωδώς και άλλες φορές  με πολλά προβλήματα. Σίγουρα όμως δεν λειτουργούσε φυσιολογικά.  Είναι πολλά τα χρόνια που δεν λειτούργησε φυσιολογικά η Εκπαίδευση. Κι αυτό θέλει να αναδείξει το συνέδριο μας".


" Υπήρχαν όμως και περίοδοι που η Εκπαίδευση στην Ελλάδα δεν λειτουργούσε καθόλου και δυστυχώς δεν είναι πολύ μακριά μας. Ο λόγος φυσικά για την περίοδο της γερμανικής κατοχής", κατά την οποία όπως λέει ο καθηγητής, τα σχολεία ήταν κλειστά: 


με τον ελληνοϊταλικό πόλεμο, η ελληνική Εκπαίδευση λειτούργησε μόνο για 32 μέρες – από τον Σεπτέμβριο του ’40 μέχρι την 28η Οκτωβρίου. Μετά δεν λειτούργησαν τα σχολεία καθόλου. Στη συνέχεια, στα επόμενα 2-3 χρόνια της γερμανικής κατοχής, λειτούργησαν 2-3 μήνες τα σχολεία. Είχαμε πάρα πολλά προβλήματα". 


Αντέχουμε! 
Εν τελει όμως το μήνυμα το συνεδριου, είναι θετικό λέει ο κος Καραφύλλης που το συνοψίζει στη φράση «Αντέχουμε». Επεκτείνοντας τον συλλογισμό του, εξηγεί: «ένα δίδαγμα από όλη αυτή τη μελέτη προς τα πίσω της ιστορίας της Εκπαίδευσης είναι ότι μπορούμε αν οργανώσουμε σωστά την Εκπαίδευση και κάνουμε στοχευμένες αλλαγές και όχι γενικολογίες και αοριστικολογίες, μπορούμε να κοιτάξουμε το μέλλον θετικά". 


Το συνέδριο διοργάνωσε το Π.Μ.Σ. «Στελέχη Εκπαίδευσης στις Επιστήμες της Αγωγής» του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Δ.Π.Θ., σε συνεργασία με την Ελληνική Εταιρεία Ιστορικών της Εκπαίδευσης (ΕΛ.Ε.Ι.Ε.) και το Εργαστήριο «Ιστορίας της Παιδείας και Εκπαίδευσης» του Τομέα Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας του Π.Τ.Δ.Ε. Δ.Π.Θ.

Ακολουθήστε το xronos.gr στο Google News

Ροή Ειδήσεων

xronos
xronos.gr