Χρ. Τοψίδης: Με σταθερά βήματα και πνεύμα συνεργασίας η Περιφέρεια ΑΜΘ αλλάζει
Από τον μεθοριακό σταθμό Νυμφαίας σημειώθηκαν 1.460.528 διελεύσεις το 2017 όμως η Ροδόπη δεν κατάφερε να κρατήσει τους διερχόμενους εντός του νομού
Πέντε χρόνια συμπληρώθηκαν από το άνοιγμα του κάθετου άξονα "Κομοτηνή-Νυμφαία". Μία απίστευτη δυναμική η οποία αποτυπώνεται αριθμητικά στις σχεδόν 1,5 εκ διελεύσεις το 2017 όχι μόνο δεν έχει αξιοποιηθεί από τη Ροδόπη, αντίθετα η έλλειψη οργανωμένου σχεδίου - με ευθύνη πάντων - έχει συντελέσει ώστε ο κάθετος άξονας να έχει αποβεί "μαχαιριά" για πολλούς.
Πώς όμως θα πατάξουμε το λαθρεμπόριο και θα ελκύσουμε τους διερχόμενους ώστε να καταναλώσουν στη Ροδόπη; Πώς θα καταφέρουμε να εξάγουμε προϊόντα και όχι να πηγαίνουμε στη γείτονα για φθηνότερα αγαθά; Και - ίσως το σημαντικότερο - πώς θα ακουστούν οι φορείς της Ροδόπης από το Αθηναϊκό κράτος, ενώ εδώ και μία πενταετία κάθε φωνή, επιχειρήματα, υπόμνημα είναι εις μάτην; Σε αυτά καλούνται να απαντήσουν οι γνώστες, πολιτικοί, φορείς, επιχειρηματίες της περιοχής, ώστε πέντε χρόνια από το σήμερα να μιλάμε για την δυναμική του κάθετου άξονα που δίνει πνοή στη Ροδόπη και δεν κλείνει τα μαγαζιά των ανθρώπων της περιοχής.
Στο πλαίσιο εκδήλωσης που διοργάνωσε η Ομοσπονδία Επαγγελματικών, Βιοτεχνικών και Εμπορικών Σωματείων (ΟΕΒΕΣ) Ροδόπης, ο Χρόνος καταγράφει πολύτιμα συμπεράσματα.
ΤΕΣΣΕΡΙΣ ΑΙΡΕΤΟΙ ΠΑΙΡΝΟΥΝ ΘΕΣΗ
Εκ μέρους του δημάρχου Κομοτηναίων, στην εκδήλωση παρέστη ο αντιδήμαρχος Οικονομικών Δημήτρης Πολιτειάδης, ο οποίος ήταν σύντομος και τόνισε ότι για τον δρόμο αυτόν έχουν ειπωθεί πάρα πολλά, θετικά κι αρνητικά, και είναι ευκαιρία να κατατεθούν οι γνώμες των ειδικών.
Εκ μέρους του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου ο πρόεδρός του Νίκος Αγγελίδης ανέδειξε ότι "άλλο προσδοκίες κι άλλο συμπεράσματα" και τόνισε ότι "ανοίξαμε τον άξονα για 200.000 κόσμο και κατεβαίνουν πάρα πολλοί περισσότεροι. Αυτοί διοχετεύτηκαν με πολύ θετικά αποτελέσματα σε Θάσο, Καβάλα, Αλεξανδρούπολη.
Αν και η πρώτη πόλη που συναντάνε είναι η Κομοτηνή, δεν καταναλώνουν εντός". Στάθηκε ως νούμερο ένα πρόβλημα στο παρεμπόριο, ρίχνοντας πυρά κατά των κυβερνήσεων, ότι δεν έχουν πάρει μέτρα ώστε να το πατάξουν, παρά τις επισημάνσεις των Επιμελητηρίων: "Δημιουργήθηκε μεγάλη έξαρση του λαθρεμπορίου και του παραεμπορίου".
Καταληκτικά εξέφρασε την πεποίθησή του ότι "μακροπρόθεσμα ο κάθετος άξονας θα ωφελήσει την περιοχή, αλλά πρέπει να αφυπνίσουμε τις αρχές σχετικά με την πάταξη του λαθρεμπορίου, ώστε ο κάθετος άξονας να μην είναι κατάρα για την πόλη, αλλά ένα δώρο που θα δώσει στην πόλη πρόσθετη αξία για το επιχειρείν".
Εκ μέρους του Επαγγελματικού και Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Ροδόπης ο πρόεδρός του Αντώνης Γραβάνης εξήγησε ότι "άλλες ήταν οι προσδοκίες τότε κι άλλη αυτή τη στιγμή η πραγματικότητα" και χαρακτήρισε τον κάθετο άξονα ως "το κλασικό παράδειγμα για κάτι τόσο ελπιδοφόρο που το πήραμε και το έχουμε κάνει έτσι ώστε να μας δημιουργεί τόσα πολλά προβλήματα στην περιοχή". Ο κος Γραβάνης μίλησε με βάση την πραγματικότητα: "Ο κάθετος άξονας μπορεί να φέρει οικονομική ανάπτυξη στην περιοχή, αλλά αυτή τη στιγμή ανθεί το παραεμπόριο και η διαρροή προς τη Βουλγαρία, ενώ και ως περιοχή δεν έχουμε καταφέρει όλοι όσοι έρχονται να σταματούν στην Κομοτηνή και να συμβάλουν στην οικονομική ανάπτυξη της περιοχής".
Από πολιτικούς παρέστη ο Τάκης Χαρίτου εκ μέρους ΣΥΡΙΖΑ ενώ λίγο μετά τους εναρκτήριους χαιρετισμούς παρέστη και η Βούλα Ελευθεριάδου εκ μέρους ΝΔ. Ο Τάκης Χαρτίου δήλωσε μεταξύ άλλων τα εξής: "Ο κάθετος άξονας είναι μία πρόκληση και μία μεγάλη ευκαιρία. Δεν είναι δώρο, είναι μία ευκαιρία και το θέμα είναι πώς θα την αξιοποιήσουμε. Πρέπει να τον δούμε ως μία αναπτυξιακή οδό και να αξιοποιηθεί προς όφελος της χώρας και της συνεργασίας μεταξύ των γειτονικών χωρών. Μπορούμε μέσα από αυτές τις εκδηλώσεις να βγάλουμε χρήσιμα συμπεράσματα για την κοινωνία.
ΕΝΝΕΑ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΝΕΣΤΗ ΒΑΦΕΙΑΔΗ
Αναλυτικά μίλησε ο πρόεδρος της ΟΕΒΕΣ Ροδόπης Ανέστης Βαφειάδης, ο οποίος υπογράμμισε ότι οι επιχειρηματίες παραμένουν υπέρ του κάθετου άξονα αλλά με τον σωστό τρόπο.
"Η Ροδόπη είναι η δεύτερη πύλη εισόδου της χώρας από τα Ανατολικά Βαλκάνια. Αν σημειώσουμε ότι παραδόξως απαγορεύονται λεωφορεία κλπ, θα γινόταν πρώτη, ακόμη και πάνω από τον Προμαχώνα", είπε για τη μεγάλη δυναμική διέλευσης της Νυμφαίας, αλλά στάθηκε και στην πραγματικότητα του επιχειρείν: "Διαπιστώνουμε δυστυχώς ότι ένα ελάχιστο ποσοστό της τάξης του 5% επισκέπτονται την πόλη και το νομό μας. Αυτό το ποσοστό θα πρέπει να το ανατρέψουμε και να το αυξήσουμε".
Ο Ανέστης Βαφειάδης μίλησε με συγκεκριμένες προτάσεις, τις οποίες έχει καταθέσει και σε πολιτικό κάθε παράταξης. "Μετά από πέντε χρόνια – κι αυτό είναι το παράπονό μας – ότι από τα υπομνήματα που καταθέσαμε, δεν έχουν γίνει παρά ελάχιστα. Πρέπει να προβούμε σε άμεσες διορθωτικές κινήσεις, ώστε να μην χάσουμε το τρένο του τουρισμού για πάντα", είπε μεταξύ άλλων χωρίς να κρύβει πως "έχουμε επίγνωση ότι δεν μπορούμε να είμαστε ο πρώτος τουριστικός προορισμός, παρόλα αυτά δεν μπορούμε να το αφήσουμε εντελώς".
Στάθηκε και στο πρόβλημα της Βουλγαρίας -και στον αθέμιτο ανταγωνισμό των εκεί επιχειρήσεων- στην οποία καταναλώνουν πλήθος πολιτών της Ροδόπης και ζήτησε από αυτούς παρά τις μεγάλες οικονομικές δυσκολίες να στηρίξουν το "σπίτι" τους, ώστε αυτό να μην καταρρεύσει! "Οφείλουμε να καλέσουμε τους συμπολίτες μας να σκεφτούν ότι μία φτωχοποίηση της περιοχής, οδηγεί και τους ίδιους στην φτωχοποίηση", είπε.
Ακολούθησαν οι προτάσεις του τις οποίες παραθέτουμε επιγραμματικά:
1. Ζώνη χαμηλότερων συντελεστών ΦΠΑ
2. Δημιουργία σταθμών διοδίων στον κάθετο άξονα
3. Παρουσία μόνιμων αρμόδιων μεικτών ελεγκτικών κλιμακίων
4. Ενίσχυση των δομών και των υποδομών (γεφυροπλάστιγγες, σκάνερ, τηλεματική σύνδεση υπουργείων)
5. Ενεργοποίηση των ΚΕΛΑΥΕΚ, ενεργοποίηση 4ψήφιου τηλεφωνικού αριθμού
6. Καμπάνια για τις συνέπειες του παραερμπορίου και επιπτώσεις από την κατανάλωση κεφαλαίου στην γειτονική μας χώρα
7. Να επιτραπεί η διέλευση λεωφορείων
8. Να βελτιωθεί η σήμανση και το οδικό δίκτυο
9. Σιδηροδρομική σύνδεση Κομοτηνή - Ποτκόβα
ΝΑ ΔΙΑΦΗΜΙΣΟΥΜΕ ΤΗΝ ΡΟΔΟΠΗ ΠΡΩΤΑ ΕΜΕΙΣ ΟΙ ΙΔΙΟΙ
Πρώτα εμείς οι ίδιοι να αγαπήσουμε και έπειτα να διαφημίσουμε το νομό Ροδόπης και στους τουρίστες, ήταν το μήνυμα που εξέλαβε ο γράφων από την αναλυτική ομιλία του Άρη Μανούδη. Ο κος Μανούδης ανέλαβε τον ρόλο της ιστορικής διαδρομής και αναφέρθηκε στο διαχρονικό αίτημα των επιχειρηματιών και κατοίκων της Ροδόπης, ώστε να ανοίξει ο κάθετος άξονας, φέρνοντας στην επιφάνεια πλήθος δημοσιευμάτων του Χρόνου, ο οποίος διαχρονικά έχει παρακολουθήσει τον φάκελο "κάθετος άξονας" με αρθρογραφία και του κου Μανούδη.
Ο ομιλών αναφέρθηκε στην αξία του άξονα, ο οποίος φέρνει την Κομοτηνή "δίπλα" στη Βουλγαρία, αλλά και πιο κοντά από ποτέ με την Κεντρική Ευρώπη, προσδίδοντας μία δυναμική σε διελεύσεις που ποτέ ξανά δεν είχε η Ροδόπη. "Πολύ σωστά έχουμε ανοίξει την πιο σύντομη είσοδο προς τη Βουλγαρία", είπε αλλά τόνισε ότι δεν το έχουμε εκμεταλλευτεί ούτε για να προωθήσουμε τα αγροδιατροφικά προϊόντα μας, ούτε για να πείσουμε τους διερχόμενους ότι η Ροδόπη μπορεί να διεκδικήσει έστω κι ένα αξιόλογο "κομμάτι" στον τουριστικό χάρτη.
Τόνισε ότι στα παράλια της Ροδόπης δεν υπάρχουν ελκυστικές υποδομές για τους τουρίστες, κι ανέδειξε ότι θα μπορούσε η Ροδόπη, πχ το Φανάρι, να "χτυπήσει" τουρίστες δίνοντας έμφαση στην παραδοσιακή φιλοξενία. "Δημιουργία ενοικιαζόμενων σπιτιών σε παλιά αγροτικά σπίτια, με παραδοσιακή διακόσμηση και ελληνική φιλοξενία, με ελληνικά τοπικά προϊόντα", ήταν μία από τις προτάσεις του.
Ανέδειξε επίσης ο κος Μανούδης ότι οι διερχόμενοι δεν γνωρίζουν την Ροδόπη αλλά και οι ίδιοι οι κάτοικοι της περιοχής πολλές φορές αγνοούμε το τί έχει ο νομός Ροδόπης: Γίνεται καμία προσπάθεια προώθησης των τοπικών μας τουριστικών χώρων; Διαφημίζονται τα μουσεία μας με ένα προετοιμασμένο πρόγραμμα; Μαρώνεια, θέατρο, εθνικό πάρκο Ροδόπης, κ.ά! Τα ξέρουμε κι εμείς αυτά οι ντόπιοι; Τί περιμένουμε να έρθουν διαβασμένοι οι ξένοι όπως πηγαίνουν στην Ακρόπολη; Ήταν κάποια από τα ερωτήματα που έθεσε στο ακροατήριο σε αδρές γραμμές. "Σε ακτίνα έξι ωρών από τη Ροδόπη, υπάρχουν 25 εκ καταναλωτές", κατέληξε.
ΜΑΘΗΜΑ ΚΑΤΣΙΜΙΓΑ ΚΑΙ ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΕΙΣ
Πραγματικό μάθημα ήταν ο λόγος του Κώστα Κατσιμίγα, ο οποίος κράτησε περί των 60 λεπτών. Όπως είπε ο ίδιος, η ομιλία του ήταν εξειδικευμένη καθώς στο κοινό υπήρχαν άνθρωποι που εκφράζουν λόγο για τα κοινά της Ροδόπης. "Η δυναμική της διασυνοριακότητας Ελλάδας-Βουλγαρίας σε σχέση με την γεωπολιτική πραγματικότητα και τις διεθνείς συγκυρίες", ήταν το θέμα της ομιλίας του και ο κος Κατσιμίγας.
Ανέλυσε τα άπαντα της Βουλγαρίας, δηλαδή το οδικό της δίκτυο, το σιδηροδρομικό, τα λιμάνια, της γεωμορφολογία της και τόνισε ότι έχει παρακολουθήσει και μελετήσει επισταμένα και πάρα πολλά χρόνια το ζήτημα ώστε να εκφράσει γνώμη. Αν θα μπορούσαμε να ξεχωρίσουμε τέσσερα σημεία του λόγου του, είναι τα εξής:
1. Λεωφορεία. "Η βουλγαρική πλευρά από την πρώτη στιγμή ήθελε να περνούν μεγαλύτερης χωρητικότητας και πιο βαριά. Όμως επί υπουργού Εξωτερικών Ευ. Βενιζέλου και γενικού γραμματέα Αναστάσιου Μητσιάλη -που ήταν αυτός που παρά τις πιέσεις των τοπικών παραγόντων θέσπισε το πλαίσιο- η Ελλάδα ήταν αυτή που ζήτησε να μην περνούν λεωφορεία(...). Σήμερα παρά το γεγονός ότι η Ελλάδα ζήτησε άρση της απαγόρευσης, η βουλγαρική είναι εντελώς διαφορετική", είπε.
2. Σιδηροδρομική σύνδεση. "Η Περιφέρειά μας έχει τα μεγαλύτερα και τα περισσότερα σύνορα της χώρας με τη Βουλγαρία (...). Δεν έχουμε σιδηροδρομική σύνδεση προς βορρά, λόγω του υποβαθμισμένου ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου", είπε και υπογράμμισε ότι Κομοτηνή - Ποτκόβα μπορούν να ενωθούν με μόλις 40 χλμ σιδηροδρομικού δικτύου "κάτι που ίσως προλάβουν τα παιδιά μας".
3. Κάθετος άξονας στο νομό Ξάνθης. Εδώ ο κος Κατσιμίγας ήταν κατηγορηματικός ανασκευάζοντας κάθε επιχείρημα υπέρ της διάνοιξης κάθετου άξονα στην Ξάνθη (το πρώτο κομμάτι του οποίου έχει ήδη δημοπρατηθεί). Οι αποστάσεις από τις μεγάλες πόλεις είναι διπλάσιες σε σχέση τη Νυμφαία (Κομοτηνή - Φιλιππούπολη 2 ώρες και 15 λεπτά, Ξάνθη - Φιλιππούπολη 4 ώρες), ενώ το έργο θα κοστίσει πάνω από 300εκ ευρώ για να ολοκληρωθεί. Κατηγόρησε μάλιστα όσους θέλουν αυτό τον κάθετο άξονα για τοπικισμό.
4. Προσαρμογή στις ανάγκες των διερχόμενων. Εδώ ο κος Κατσιμίγας έφερε ένα σημαντικό παράδειγμα σε αδρές γραμμές: Ο Βούλγαρος έχει μάθει να ψωνίζει το Σαββατοκύριακο. Όταν έρθει και βρει τα πάντα την Κυριακή κλειστά δεν θα ξανάρθει.
Το ξέρω ότι το νομοθετικό πλαίσιο είναι δύσκολο, αλλά είναι προτιμότερο να ανοίγετε Κυριακή και να δίνετε ρεπό στους εργαζομένους και στους εαυτούς σας τις Δευτέρες. "Έτσι ίσως να μπορέσουμε να μασουλήσουμε τα λίγα λέβα που έχουν στην τσέπη τους οι Βούλγαροι, αλλά θα πρέπει να τους κινήσουμε το ενδιαφέρον", κατέληξε. Ο κος Κατσιμίγας μίλησε και για πολλά ακόμη ζητήματα, όπως για το παραεμπορίο, τους ελέγχους, τις κρυφές συμφωνίες που ίσως υπάρχουν, την κακή υποδομή του κάθετου άξονα σε σχέση με άλλους πανελληνίως. Μία ομιλία που άξιζε να ακούσουν όλοι!
Ακολουθήστε το xronos.gr στο Google News