Χρ. Τοψίδης: Με σταθερά βήματα και πνεύμα συνεργασίας η Περιφέρεια ΑΜΘ αλλάζει
Αφότου κατασκεύασαν μετωπικούς και πλευρικούς σταθμούς διοδίων, χωρίς να υπάρχουν σταθμοί εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών, παραδίδουν την Εγνατία Οδό
Προς αύξηση η τιμή διοδίων σε πρώτη φάση από 3 στα 4 λεπτά ανά χιλιόμετρο, ενώ μελλοντικά στα 5 λεπτά ίσως και περισσότερα ανά χιλιόμετρο
Ο αυτοκινητόδρομος που κατασκευάστηκε ως ένα από τα μεγαλύτερα δημόσια έργα, βγάζοντας τη Θράκη από τη γεωγραφική απομόνωση, παραχωρείται σε ιδιώτη
Αφότου κατασκεύασαν μετωπικούς και πλευρικούς σταθμούς διοδίων σε κάθε Περιφερειακή Ενότητα, αφότου ανέλαβαν το κόστος αποκατάστασης αρκετών προβληματικών σημείων, χωρίς να έχουν ολοκληρωθεί οι σταθμοί εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών (ΣΕΑ) και με ορατό τον κίνδυνο ραγδαίας αύξησης του μεταφορικού κόστους, παραχωρούν σε ιδιώτες την Εγνατία Οδό.
Πιο συγκεκριμένα, σήμερα Πέμπτη 28 Μαρτίου «πέφτουν» υπογραφές για τη σύμβαση παραχώρησης μεταξύ Δημοσίου και της Κοινοπραξίας ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (75%) & Egis Projects (25%). Σύμφωνα με τις διαρροές, το ελληνικό Δημόσιο αναμένεται να εισπράξει ένα ποσό της τάξης των 1,4δις ευρώ κατά το οικονομικό κλείσιμο, το οποίο αναμένεται το φθινόπωρο. Η παραχώρηση είναι αρχικά για 35 χρόνια. Θυμίζουμε πως η ανακήρυξη της Κοινοπραξίας ως προτιμητέου επενδυτή έγινε το καλοκαίρι του 2021. Μετά τις επίσημες υπογραφές, η Εγνατία Οδός αναλαμβάνει τη συντήρηση και λειτουργία του οδικού άξονα μήκους 658 χιλιομέτρων, καθώς και των 3 κάθετων οδικών αξόνων συνολικού μήκους 225 χιλιομέτρων, που αποτελούν συνδέσεις της Εγνατίας Οδού με τις γειτονικές χώρες (Αλβανία, Βόρεια Μακεδονία και Βουλγαρία).
Αυξάνεται το μεταφορικό κόστος
Μέχρι σήμερα στην Εγνατία Οδό οι χρήστες της καταβάλλουν χαμηλότερα κόμιστρα σε σχέση με τους υπόλοιπους αυτοκινητοδρόμους τής χώρας, λόγω και της γεωγραφικής ιδιαιτερότητας του αυτοκινητοδρόμου. Η Εγνατία Οδός κατασκευάστηκε ως ένα από τα μεγαλύτερα δημόσια έργα, βγάζοντας τη Θράκη και την Ήπειρο, τους κατοίκους αλλά και τις επιχειρήσεις τους, από τη γεωγραφική απομόνωση.
Τα τελευταία χρόνια οι σταθμοί διοδίων άρχισαν να αυξάνονται ο ένας μετά το άλλο, προς ανταπόκριση στις σχετικές συμβατικές υποχρεώσεις (βέβαια, αντίστοιχες συμβατικές υποχρεώσεις υπάρχουν και για τα έργα ασφάλειας-άνεσης, όπως η κατασκευή ΣΕΑ αλλά δεν έχουν τηρηθεί). Πλέον, αναμένεται έκδοση σε ΦΕΚ της Κοινής Υπουργικής Απόφασης των υπουργών Υποδομών & Μεταφορών και Οικονομικών, που θα καθορίσει επίσημα το ύψος αύξησης της χρέωσης διοδίων ανά χιλιόμετρο. Μέχρι στιγμής, με κόστος στα 3 λεπτά ανά χιλιόμετρο, η Εγνατία Οδός παραμένει ο φθηνότερος αυτοκινητόδρομος τής χώρας. Ωστόσο, σε πρώτο χρόνο, όπως φαίνεται από τη σύμβαση παραχώρησης το κόστος αναμένεται να αυξηθεί στα 4 λεπτά ανά χιλιόμετρο, ενώ μελλοντικά στα 5 λεπτά, όταν ολοκληρωθούν μερικά έργα οδικής ασφάλειας από την Κοινοπραξία. Κανείς δεν μπορεί να καθορίσει σε βεβαιότητα ποιο είναι το «ταβάνι» στο οποίο θα σταματήσει η αύξηση των τιμών. Συγκριτικά, στους υπόλοιπους αυτοκινητοδρόμους της χώρας η μέση χρέωση είναι στα 6,7 λεπτά ανά χιλιόμετρο.
Ακόμη, «θολό» είναι το τοπίο για τη διατήρηση της απαλλαγής καταβολής τελών διοδίων για τους μόνιμους κατοίκους που χρησιμοποιούν τον αυτοκινητόδρομο εντός νομού.
Ακολουθήστε το xronos.gr στο Google News