Χρ. Τοψίδης: Με σταθερά βήματα και πνεύμα συνεργασίας η Περιφέρεια ΑΜΘ αλλάζει
Σε εξέλιξη η κατασκευή ιρλανδικής διάβασης σύγχρονου τύπου στη Γρατινή και η κατασκευή γέφυρας μεταξύ Φιλύρας και Αρριανών Παραμένουν προβληματικές και χρήζουν παρεμβάσεων αρκετές ιρλανδικές διαβάσεις στο νομό
Διαχρονικά προβληματική παραμένει η οδική σύνδεση στην επαρχιακή οδό Πανεπιστημιούπολη - Αρριανών. Ο δρόμος που διέρχεται δύο μεγάλων ποταμών (Βοζβόζης και Λίσσος), καθώς και πλήθος ρεμάτων (Αμυγδαλόρεμα, Μαυροπηγή, Τρελοχείμαρρος, Μακροπόταμος, Ποντικόρεμα κλπ) αποτελεί έναν καθοριστικό οδικό άξονα για το ν. Ροδόπης, καθώς διέρχεται από: Πανεπιστημιούπολη, διασταύρωση Νυμφαίας, διασταύρωση Καρυδιάς, διασταύρωση Κάλχα, Γρατινή, διασταύρωση Δοκού, Φιλύρα, Σκάλωμα, Αρριανά. Άρα επί της ουσίας ενώνει τους Δήμους Ιάσμου, Κομοτηνής και Αρριανών.
Τα τελευταία χρόνια γίνεται προσπάθεια βελτίωσης της διέλευσης των οχημάτων στην Ε.Ο. Πανεπιστημιούπολης - Αρριανών. Ο δρόμος μπορεί να συναντά ποτάμια και χείμαρρους σε αρκετά σημεία του, ωστόσο η ελληνική πολιτεία διαχρονικά αντί να χτίζει γέφυρες κατασκεύαζε προβληματικές ιρλανδικές διαβάσεις, οι οποίες γεμίζουν νερό ακόμη και με τις πιο μικρές νεροποντές, ενώ στις πιο δυνατές καταιγίδες οι χείμαρροι πλημμυρίζουν και η διέλευση οχημάτων αποκόπτεται ή καθίσταται ιδιαίτερα επικίνδυνη.
Βελτιώνονται οι υποδομές στη Β. Ροδόπη
Πέρσι αποδόθηκαν από την Περιφέρεια ΑΜΘ σε χρήση οι ιρλανδικές διαβάσεις εξελιγμένου τύπου σε Κάλχα και Δοκό, οι οποίες δεν έχουν αποκλειστεί έκτοτε, παρά τις κακοκαιρίες. Πρόκειται για ιρλανδικές διαβάσεις με μεγάλους σωληνωτούς οχετούς από κάτω και σχετικά υπερυψωμένες, ώστε να περνάει αρκετός όγκος νερού από κάτω τους. Δεν αποτελούν την ασφαλή λύση μίας γέφυρας, αλλά τουλάχιστον μία πιο αξιόπιστη λύση σε σύγκριση με τις προβληματικές παλιές ιρλανδικές διαβάσεις.
Αυτό το διάστημα αντίστοιχο έργο πραγματοποιείται στην ιρλανδική διάβαση Γρατινής, όπου θα κατασκευαστεί σύγχρονου τύπου, προς αντικατάσταση της υφιστάμενης προβληματικής. Αντίστοιχο έργο αναμένεται να πραγματοποιηθεί μελλοντικά και στην ιρλανδική διάβαση μεταξύ Πανεπιστημιούπολης και Ηφαίστου (επί του Βοζβόζη).
Σε εξέλιξη βρίσκεται επίσης η κατασκευή γέφυρας μεταξύ Φιλύρας και Αρριανών, λίγο έξω από το χωριό Σκάλωμα. Η γέφυρα δεν αντικαθιστά την υπάρχουσα ιρλανδική διάβαση, αντιθέτως κατασκευάζεται βορειότερα αυτής, κι αποτελεί ένα σημαντικό έργο για τους δύο μεγάλους οικισμούς του Δήμου (Αρριανά και Φιλύρα), που συχνά αποκόπτονται μεταξύ τους, λόγω κακοκαιρίας. Η υπό κατασκευή γέφυρα έχει μήκος περίπου 150 μέτρων και εδράζεται επί έξι βάθρων.
Διαχρονικά αιτήματα στη Ν. Ροδόπη
Μπορεί ένα μείζον πρόβλημα στη βόρεια πλευρά του Λίσσου ποταμού μεταξύ Φιλύρας και Αρριανών, να βρίσκει πλέον λύση -μετά από δεκαετίες αναμονής- στην κατασκευή γέφυρας, την ίδια ώρα όμως ζητούμενη παραμένει ακόμη η ασφαλής διέλευση των οχημάτων στη νότια πλευρά του Λίσσου. Ο λόγος για την επικίνδυνη -ιδίως τους χειμερινούς μήνες- ιρλανδική διάβαση στην Αγία Μαρίνα, καθώς και την απαράδεκτη εναλλακτική όδευση μέσα από χωματόδρομο και παρατημένη γέφυρα. Οι κάτοικοι του Ιμέρου και της ευρύτερης περιοχής διαχρονικά ζητούν την εύρεση αξιοπρεπούς λύσης, ενώ το έργο που διαχρονικά υπόσχεται η Περιφέρεια ΑΜΘ στους κατοίκους, θα καταφέρει να ενώσει ευρύτερα το αποκομμένο παραλιακό μέτωπο της Ροδόπης (Φανάρι έως Μαρώνεια).
Προβληματικές ιρλανδικές διαβάσεις υπάρχουν και σε πολλά ακόμη σημεία του νομού, όπως στο Μωσαϊκό, με τους κατοίκους της Δημοτικής Ενότητας Ιάσμου επίσης να ζητούν διαχρονικά από την πολιτεία μία αξιοπρεπή λύση.
Συμπερασματικά, εν έτει 2020 στη Ροδόπη, η ασφαλής οδική σύνδεση μεταξύ οικισμών του νομού αποτελεί ακόμη… όνειρο σε αρκετές περιπτώσεις.
Ακολουθήστε το xronos.gr στο Google News