Βασιλόπιτα κόβει το Σάββατο ο Σύλλογος Πολυτέκνων Ροδόπης
Το σχέδιο συζητείται σήμερα στη Βουλή και "στέλνει" το Διδασκαλείο Εκπαιδευτικών Μειονοτικού Προγράμματος στη Θεσσαλονίκη
Διατάξεις για τη μειονοτική εκπαίδευση περιλαμβάνει το Σχέδιο Νόμου «σκούπα» του υπουργείου Παιδείας, Έρευνας & Θρησκευμάτων με τίτλο «Ρύθμιση θεμάτων του Κρατικού Πιστοποιητικού γλωσσομάθειας, της Εθνικής βιβλιοθήκης της Ελλάδας και άλλες διατάξεις», το οποίο κατατέθηκε από τον υπουργό Παιδείας Κ. Γαβρόγλου, προς ψήφιση στη Βουλή. Το σχέδιο αναμένεται να συζητηθεί σήμερα Πέμπτη 9 Φεβρουαρίου στη Βουλή των Ελλήνων και περιλαμβάνει απρόσμενες και αρνητικές εξελίξεις για το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης.
Συγκεκριμένα, οι διατάξεις περιλαμβάνουν τη λειτουργία Διδασκαλείου Εκπαιδευτικών Μειονοτικού Προγράμματος, όχι όμως στη Θράκη και ειδικά στην Αλεξανδρούπολη όπου στεγάζονται οι παιδαγωγικές σχολές, αλλά στην Θεσσαλονίκη. Παρόλα αυτά, το ΔΕΜΠ δεν αποτελεί συνέχεια ή αντικατάσταση της Ειδικής Παιδαγωγικής Ακαδημίας Θεσσαλονίκης (Ε.Π.Α.Θ.). Πρόκειται για ένα πρόγραμμα σπουδών επιπέδου μετεκπαίδευσης, διάρκειας 4 εξαμήνων (2 ετών), στο οποίο καλούνται να φοιτήσουν αποκλειστικά και μόνο μειονοτικοί πτυχιούχοι ήδη ελληνικών Παιδαγωγικών Τμημάτων. Γι’ αυτό το ΔΠΘ, το οποίο στήριξε από την πρώτη στιγμή αυτή την ενέργεια κι έχει την κατάλληλη κατάρτιση ώστε να ανταποκριθεί στις δυσκολίες, αποτελεί το πλέον κατάλληλο πανεπιστημιακό ίδρυμα και όχι το ΑΠΘ.
Στο παραπάνω πλαίσιο οι Θεόδωρος Κεβρεκίδης κοσμήτορας της Σχολής Επιστημών Αγωγής, Χαράλαμπος Σακονίδης πρόεδρος του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης, Γαλήνη Ρεκαλίδου πρόεδρος του Τμήματος Επιστημών Εκπαίδευσης στην Προσχολική Ηλικία, Κωνσταντίνος Χατζόπουλος κοσμήτορας της Σχολής Κλασικών και Ανθρωπιστικών Σπουδών, Εμμανουήλ Βαρβούνης πρόεδρος του Τμήματος Ιστορίας και Εθνολογίας, Ζωή Γαβριηλίδου πρόεδρος του Τμήματος Ελληνικής Φιλολογίας, Μαρία Δημάση πρόεδρος του Τμήματος Γλώσσας, Φιλολογίας και Πολιτισμού Παρευξείνιων Χωρών, απέστειλαν διαμαρτυρία προς τους: Υπουργό Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων Κ. Γαβρόγλου, αναπληρωτή υπουργό Έρευνας και Καινοτομίας Κ. Φωτάκη, υφυπουργό Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων Δ. Μπαξεβανάκη, υφυπουργό Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων Κ. Ζουράρι, Ελληνικό Κοινοβούλιο Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων. Μείζον αίτημα είναι η απόσυρση του άρθρου 14, αλλά και η έκδοση προεδρικού διατάγματος για τη λειτουργία του ΔΕΜΠ στο ΔΠΘ.
Μεταξύ πολλών, η επιστολή αναφέρει τα εξής:
«Η συνέλευση του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης, αλλά και ολόκληρη η ακαδημαϊκή κοινότητα του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης, πληροφορήθηκε με έκπληξη, αλλά και ανησυχία το περιεχόμενο του άρθρου 14 του νόμου «Ρύθμιση θεμάτων του Κρατικού Πιστοποιητικού γλωσσομάθειας, της Εθνικής βιβλιοθήκης της Ελλάδας και άλλες διατάξεις», που κατατέθηκε για συζήτηση στην Επιτροπή Μορφωτικών υποθέσεων της Βουλής
(...)
Η Σύγκλητος του Δ.Π.Θ., ανταποκρινόμενη στην ανωτέρω πρόσκληση/πρόκληση της Πολιτείας, όρισε επιτροπή σύνταξης αποτελούμενη από επιστήμονες-μέλη Δ.Ε.Π. από εκείνα τα τμήματα του Πανεπιστημίου, το αντικείμενο των οποίων άπτεται ζητημάτων που συνδέονται με τη μειονοτική εκπαίδευση, η οποία προχώρησε στη συγκρότηση εμπεριστατωμένης πρότασης για τη λειτουργία του Διδασκαλείου, όπως ορίζεται στον ανωτέρω Νόμο.
Μετά από πρόσκληση των Πρυτανικών αρχών, το κείμενο της πρότασης υπήρξε αντικείμενο συναντήσεων στην πρυτανεία του Δ.Π.Θ., με στόχο την ενημέρωση, ανταλλαγή απόψεων και τη διαμόρφωση του τελικού προγράμματος σπουδών. Στις συναντήσεις αυτές συμμετείχαν:
-τα Διοικητικά Συμβούλια των Συλλόγων Δασκάλων της Θράκης και το Διοικητικό Συμβούλιο του Συλλόγου Επιστημόνων Μειονότητας Δυτικής Θράκης (Τρίτη 2 Ιουνίου 2015)
-οι βουλευτές ή εκπρόσωποι βουλευτών της Θράκης όλων των κομμάτων (Τετάρτη 3 Ιουνίου 2015).
Η επιτροπή σύνταξης συμπεριέλαβε στο τελικό κείμενο της πρότασης που υπέβαλε στη Σύγκλητο αρκετές από τις προτάσεις που διατυπώθηκαν στο πλαίσιο των ανωτέρω συναντήσεων. Το κείμενο εγκρίθηκε από τη Σύγκλητο του Δ.Π.Θ.. Η πρόταση προωθήθηκε ακολούθως στο Υ.Π.Ε.Θ., ώστε να ενεργοποιηθεί η διαδικασία έκδοσης των αναγκαίων Προεδρικών Διαταγμάτων.
Σύμφωνα με την ανωτέρω πρόταση, το Διδασκαλείο Εκπαιδευτικών Μειονοτικού Προγράμματος (Δ.Ε.Μ.Π) καλείται να υπηρετήσει ένα πρόγραμμα σπουδών που σχεδιάστηκε με βάση τις σημερινές και, κυρίως, τις μελλοντικές ανάγκες των μειονοτικών μαθητών, λαμβάνοντας υπ’ όψιν σύγχρονα επιστημονικά δεδομένα αναφορικά με την εκπαίδευση εκπαιδευτικών σε δίγλωσσα εκπαιδευτικά προγράμματα στην Ευρώπη. Η λειτουργία του στοχεύει σε αποφοίτους μειονοτικούς εκπαιδευτικούς με υψηλή επιστημονική κατάρτιση, που θα συμβάλουν στη βελτίωση της μειονοτικής εκπαίδευσης στη Θράκη. Το Δ.Ε.Μ.Π. δεν αποτελεί συνέχεια ή αντικατάσταση της Ειδικής Παιδαγωγικής Ακαδημίας Θεσσαλονίκης (Ε.Π.Α.Θ.). Πρόκειται για ένα πρόγραμμα σπουδών επιπέδου μετεκπαίδευσης, διάρκειας 4 εξαμήνων (2 ετών), στο οποίο καλούνται να φοιτήσουν αποκλειστικά και μόνο μειονοτικοί πτυχιούχοι ήδη ελληνικών Παιδαγωγικών Τμημάτων. Προϋπόθεση εισαγωγής αποτελεί η πιστοποιημένη άριστη γνώση της τουρκικής γλώσσας (επίπεδο Γ2), όπως συμβαίνει και με όσους εισάγονται για σπουδές στα τμήματα Ξένων Γλωσσών.
Το Δ.Π.Θ. και η επιστημονική και εκπαιδευτική κοινότητα που αναπτύχθηκε στο πλαίσιο της δράσης του για περισσότερα από σαράντα και πλέον χρόνια στον εξαιρετικά δυναμικό και εθνικά ευαίσθητο χώρο της Θράκης θεώρησε και θεωρεί την ίδρυση του Δ.Ε.Μ.Π. μια αξιόλογη και επιστημονικά αιτιολογημένη επιλογή της Πολιτείας, στην πρόκληση της οποίας ανταποκρίθηκε άμεσα, καταβάλλοντας κάθε δυνατή προσπάθεια υλοποίησής της με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Ήλπιζε πως είχε για πρώτη φορά δρομολογηθεί επίσημα μια τολμηρή, αν και αυτονόητη, επιλογή: η άμεση και ενεργή εμπλοκή του Δ.Π.Θ., ως του μοναδικού Πανεπιστημιακού Ιδρύματος που λειτουργεί στην περιοχή που κατεξοχήν ζει και δρα η μειονότητα της Θράκης, εκπαιδεύεται η νέα γενιά της και αναπτύσσονται επαγγελματικά οι εκπαιδευτικοί του προγράμματος των Μειονοτικών Δημοτικών Σχολείων.
Ωστόσο, η ένταξη του άρθρου 14 στον υπό ψήφιση νόμο έρχεται να διαψεύσει την ανωτέρω προσδοκία και να επιβεβαιώσει τις ανησυχίες που είχαν αρχίσει να διαμορφώνονται με βάση κάποια δημοσιεύματα στον τύπο και δημόσιες τοποθετήσεις τοπικών, αλλά και επίσημων αντιπροσώπων της κεντρικής διοίκησης. Η επαναφορά της απόφασης στήριξης της μόρφωσης των μελλοντικών εκπαιδευτικών του μειονοτικού προγράμματος των Δημοτικών Σχολείων της Θράκης στον Τομέα Μειονοτικής Εκπαίδευσης του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης (Π.Τ.Δ.Ε.) του Αριστοτελείου Παν/μίου Θεσσαλονίκης (Α.Π.Θ.) εγείρει σοβαρά ερωτηματικά σχετικά με την καταλληλότητα της προετοιμασίας των εν λόγω εκπαιδευτικών για μια τόσο πολύπλοκη κοινωνικο-πολιτισμική εκπαιδευτική πραγματικότητας και αγνοεί ότι:
-Σημαντικός αριθμός επιστημόνων σε Σχολές και Τμήματα του Δ.Π.Θ. ασχολούνται με και εξειδικεύονται σε ζητήματα της μειονοτικής εκπαίδευσης για δεκαετίες.
-Στο Τμήμα Γλώσσας, Φιλολογίας και Πολιτισμού Παρευξείνιων Χωρών της Σχολής Κλασικών και Ανθρωπιστικών Σπουδών του Δ.Π.Θ. λειτουργεί κατεύθυνση Τουρκικής Γλώσσας και Φιλολογίας.
-Στο Π.Τ.Δ.Ε. του Δ.Π.Θ. από το ακαδημαϊκό έτος 2015-2016 λειτουργεί το πρόγραμμα εξομοίωσης των πτυχίων αποφοίτων της Ειδικής Ακαδημίας Θεσσαλονίκης (μουσουλμάνων εκπαιδευτικών του τουρκόφωνου προγράμματος).
Η Πρακτική Άσκηση αποτελεί κρίσιμη συνιστώσα του προγράμματος εκπαίδευσης των εκπαιδευτικών και αυτή δεν μπορεί παρά να υλοποιηθεί στα μειονοτικά σχολεία της Θράκης στην περίπτωση των δασκάλων του μειονοτικού προγράμματος».
Ακολουθήστε το xronos.gr στο Google News