Η πολιτική επικοινωνία των υποψηφίων με τους ψηφοφόρους υπό τον νέο ευρωπαϊκό Γενικό Κανονισμό Προστασίας Δεδομένων | xronos.gr
ΕΝΟΨΕΙ ΤΩΝ ΕΚΛΟΓΩΝ ΤΟΥ ΜΑΪΟΥ 2019

Η πολιτική επικοινωνία των υποψηφίων με τους ψηφοφόρους υπό τον νέο ευρωπαϊκό Γενικό Κανονισμό Προστασίας Δεδομένων

17/10/18 - 10:00

Γράφει ο Ευάγγελος Φαρμακίδης*

Με φόντο τις επερχόμενες εκλογικές αναμετρήσεις που αναμένονται τον Μάιο του 2019, τα πολιτικά «στρατόπεδα» των υποψηφίων εντείνουν σταδιακά την προετοιμασία τους. Βασικό όπλο στη φαρέτρα τους αλλά και θεμελιώδες μέσο για τη λειτουργία του δημοκρατικού πολιτεύματος αποτελεί η πολιτική επικοινωνία με τους ψηφοφόρους, η οποία διενεργείται κατά κύριο λόγο με ηλεκτρονικά μέσα, όπως είναι ενδεικτικά το τηλέφωνο, η τηλεομοιοτυπία, το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, τα γραπτά μηνύματα μέσω κινητού τηλεφώνου, αλλά και «παραδοσιακά» με επιστολές μέσω του ταχυδρομείου.

Πιο συγκεκριμένα, ως πολιτική επικοινωνία ορίζεται η επικοινωνία εκείνη που πραγματοποιείται για την προώθηση πολιτικών ιδεών, προγραμμάτων δράσης ή άλλων δραστηριοτήτων από πολιτικά κόμματα, βουλευτές, ευρωβουλευτές, παρατάξεις και κατόχους αιρετών θέσεων στην τοπική αυτοδιοίκηση ή υποψηφίους στις βουλευτικές εκλογές, τις εκλογές του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και τις εκλογές τοπικής αυτοδιοίκησης, με σκοπό την υποστήριξή τους και τη διαμόρφωση πολιτικής συμπεριφοράς.  Η πολιτική επικοινωνία ενδιαφέρει από άποψη προσωπικών δεδομένων καθώς η αποστολή μηνυμάτων μέσω τηλεφώνου ή ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, αλλά ακόμα και απλών επιστολών προϋποθέτει την επεξεργασία προσωπικών δεδομένων όπως είναι για παράδειγμα το ονοματεπώνυμο, η διεύθυνση, ο τηλεφωνικός αριθμός, η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου των παραληπτών κ.α. Με τον τρόπο αυτό ο υποψήφιος - αποστολέας τους καθίσταται υπεύθυνος επεξεργασίας δεδομένων. 

Επιπλέον, για την πολιτική επικοινωνία είναι κατά κανόνα απαραίτητη η επεξεργασία μεγάλου όγκου προσωπικών δεδομένων, αφού η επικοινωνία αποσκοπεί στην υποστήριξη των ενδιαφερομένων από κατά το δυνατόν μεγάλο αριθμό ατόμων, ενώ δεν αποκλείεται και η δημιουργία προφίλ προς το σκοπό της στοχευμένης επικοινωνίας (βλ. σκάνδαλο Cambridge Analytica).

Έτσι, κάθε δράση πολιτικής επικοινωνίας πρέπει να είναι σύμφωνη με τις γενικές αρχές που διέπουν την επεξεργασία (συλλογή, χρήση, διαβίβαση κλπ) των προσωπικών δεδομένων, καθώς και με τις ειδικές διατάξεις που αφορούν στην επεξεργασία προσωπικών δεδομένων για το σκοπό της διαφήμισης. 

Μέχρι πρότινος η επεξεργασία προσωπικών δεδομένων ρυθμιζόταν από τον Ν. 2472/1997 για την “Προστασία του ατόμου από την επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα” καθώς και τον Ν. 3471/2006 για την “Προστασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και της ιδιωτικής ζωής στον τομέα των ηλεκτρονικών επικοινωνιών”.

Όμως, από 25 Μαΐου 2018 τέθηκε σε εφαρμογή ο νέος Ευρωπαϊκός Γενικός Κανονισμός Προστασίας Δεδομένων 2016/679, ο οποίος ενισχύει τα δικαιώματα των υποκειμένων, προβλέπει αυξημένες υποχρεώσεις για τους υπευθύνους επεξεργασίας και τσουχτερά διοικητικά πρόστιμα για τους παραβάτες του Κανονισμού, τα οποία μπορεί να ανέλθουν μέχρι το πόσο των 20.000.000 Ευρώ. Επιπλέον, η παράνομη επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα συνιστά και ποινικό αδίκημα, ενώ εγείρει και αστικές αξιώσεις αποζημίωσης. Έτσι, ο πέλεκης αναμένεται να πέσει βαρύς για όσους επιχειρήσουν να παραβούν τον Νόμο. 

Επιπλέον, ο υπεύθυνος επεξεργασίας θα πρέπει να είναι σε θέση να ικανοποιήσει τα δικαιώματα των υποκειμένων, τα οποία απορρέουν από τον Κανονισμό, σε περίπτωση που οι τελευταίοι αποφασίσουν να τα ασκήσουν. Πιο συγκεκριμένα, τα υποκείμενα των δεδομένων έχουν δικαίωμα ενημέρωσης (άρ.12, 13 και 14 ΓΚΠΔ), δικαίωμα πρόσβασης (άρ. 15 ΓΚΠΔ), δικαίωμα στη διόρθωση δεδομένων (αρ. 16 ΓΚΠΔ), «δικαίωμα στη λήθη» (άρ. 17 ΓΚΠΔ), δικαίωμα στον περιορισμό της επεξεργασίας (άρ. 18 ΓΚΠΔ), δικαίωμα στη φορητότητα των δεδομένων (άρ. 20 ΓΚΠΔ), δικαίωμα αντίρρησης/εναντίωσης (άρ. 21 ΓΚΠΔ) και δικαίωμα αντίρρησης στις περιπτώσεις profiling (άρ. 22 ΓΚΠΔ).

Είναι πολύ σημαντικό λοιπόν, για να είναι θεμιτή και νόμιμη η πολιτική επικοινωνία, να έχουν τηρηθεί προηγουμένως όλες οι νόμιμες διατυπώσεις και οι αρχές που πρέπει να διέπουν την επεξεργασία προσωπικών δεδομένων, σύμφωνα με τον νέο Γενικό Κανονισμό Προστασίας Δεδομένων.

Καταληκτικά, η πολιτική επικοινωνία αποτελεί, όπως ήδη προαναφέρθηκε, ακρογωνιαίο λίθο για τη λειτουργία του δημοκρατικού πολιτεύματος και απαραίτητο εργαλείο για κάθε υποψήφιο, αλλά σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη και το δικαίωμα στην ιδιωτικότητα των ατόμων. Ο συγκερασμός λοιπόν της πολιτικής επικοινωνίας και της ιδιωτικότητας κρίνεται αναγκαίος και απαραίτητος. 


*Ασκούμενος δικηγόρος Δ.Σ. Ροδόπης, διαμεσολαβητής ADR Hellenic Center υποψήφιος Μεταπτυχιακού Διπλώματος Ειδίκευσης «Δίκαιο και Πληροφορική» του Τμήματος Εφαρμοσμένης Πληροφορικής του Πανεπιστημίου Μακεδονίας και της Νομικής Σχολής του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης.

Ακολουθήστε το xronos.gr στο Google News

Ροή Ειδήσεων

xronos
xronos.gr