Οικονομικές συμβουλές για το νέο έτος | xronos.gr
ΑΡΘΡΟ

Οικονομικές συμβουλές για το νέο έτος

15/01/20 - 10:00
234325345656643.jpg

Μοιραστείτε το

Γράφει ο Γιώργος Οικονόμου, υποψήφιος διδάκτορας του τμήματος Οικονομικών Επιστημών Δ.Π.Θ *

Πολλοί άνθρωποι τείνουν να θέτουν νέους στόχους για το νέο έτος. Ένας από τους σημαντικότερους, που ποτέ δεν απουσιάζει αφορά τα οικονομικά. Είτε πρόκειται για καλύτερη διαχείριση του οικογενειακού εισοδήματος, είτε για μεγαλύτερη κερδοφορία της επιχείρησης, πρέπει πάντα οι στόχοι να είναι ρεαλιστικοί και να κρύβουν μία ορθή τοποθέτηση απέναντι στην καθημερινότητα. Παρακάτω, θα διαβάσετε για μερικούς στόχους, που δεν θα έπρεπε να λείπουν από τη φετινή σας λίστα, είτε έχετε είτε όχι κάποια επιχείρηση.

Συμβουλές για ιδιώτες
Πρώτη μου συμβουλή είναι να σκεφτείτε πως θα θέλατε, πάντα με ρεαλισμό, να είναι η ιδανική σας ημέρα, η ιδανική σας εβδομάδα και ο ιδανικός μήνας. Ένα κομμάτι που χαρακτηρίζει την καθημερινότητά μας είναι η αναβλητικότητα. Όλοι μας έχουμε αφήσει, έστω και μία φορά στη ζωή μας, μία υποχρέωση για αργότερα, ακόμα και αν αυτό το πληρώσαμε ακριβά, με πολύ πίεση και άγχος λίγο πριν την καταληκτική ημερομηνία. Ένας σημαντικός στόχος, είναι να σχεδιάσετε ένα πλάνο καθημερινής ισορροπίας, στο οποίο θα πρέπει να συνδυάσετε εργασία, προσωπικό χρόνο για διασκέδαση/ψυχαγωγία και χρόνο για την οικογένειά σας. Είναι ουσιαστικό να μείνετε πιστοί στον παραπάνω προγραμματισμό. Το αποτέλεσμα είναι μειωμένο άγχος, το οποίο αυτόματα θα οδηγήσει σε αυξημένη παραγωγικότητα, ενώ αυτή με τη σειρά της σε καλύτερα αποτελέσματα στην επαγγελματική και προσωπική ζωή.

Επίσης, είναι σημαντικό να υπάρχει προγραμματισμός των εξόδων, συνήθως σε μηνιαία βάση, αφού αυτή, συνήθως, είναι η τακτικότητα πληρωμής. Από τη μία θα λείψει ο αυθορμητισμός, για τον οποίο μπορούν να υπάρχουν οικονομικές προβλέψεις, από την άλλη όμως θα πετύχετε μεγαλύτερη οικονομική ισορροπία. Επίσης, έτσι θα μπορείτε να αναβαθμίσετε κάπως τα προϊόντα και υπηρεσίες κατανάλωσης, ενώ δεν είναι σπάνιο να καταγραφούν και σημαντικά πλεονάσματα στο τέλος του χρόνου. Την παραπάνω συμβουλή ακολουθούν και άλλες τρεις:

Πρώτον, μην υποβαθμίσετε την ποιότητα ζωής σας, προκειμένου να έχετε πλεονάσματα, δε θα σας κυνηγήσει ούτε η κυβέρνηση, ούτε το ΔΝΤ! Δεύτερον, καταναλώνετε πάντα με βάση το ετήσιο εισόδημά σας (πχ. Αγορά αυτοκινήτου ποτέ ακριβότερη από το 40% του ετήσιου εισοδήματος), γιατί όπως λέει και η παροιμία «Να απλώνεις τα πόδια σου ως εκεί που φτάνει το πάπλωμα». Τρίτον, για ιδιωτικούς υπαλλήλους και αυτοαπασχολούμενος, πρέπει πάντα να μένουν κάποια χρήματα στην άσχημη περίπτωση της ανεργίας ή της υπολειτουργίας.

Συμβουλές για επιχειρήσεις
Αν για τους ανθρώπους είναι σχετικά συχνό φαινόμενο η στοχοθέτηση, τότε για τις επιχειρήσεις είναι συνώνυμο της επιτυχίας τους. Ο πρώτος στόχος σας για φέτος πρέπει να είναι η αύξηση της ανταγωνιστικότητας. Και αν πολλοί αναρωτηθούν «Μα κι άλλο…;», τότε η απάντηση είναι πως στην ελεύθερη οικονομία ταβάνι είναι μόνο ο ουρανός (ή όπως λεν οι φίλοι μας οι Άγγλοι, skyisthelimit)! Τώρα έρχεται η ώρα που όλοι διερωτώνται πως αυξάνεται η ανταγωνιστικότητα, ερώτηση που για κάποιους είναι η «Ερώτηση του ενός εκατομμυρίου», ενώ για τους οικονομολόγους υπάρχουν απλοί τρόποι.

Αρχικά, αναρωτηθείτε πως θα πετύχετε καλύτερο μάρκετινγκ. Προς αποφυγή παρεξηγήσεων, ο όρος μάρκετινγκ δεν αφορά ΜΟΝΟ τη διαφήμιση, αλλά ΚΑΙ τη διαφήμιση. Έτσι, πρώτον θα πρέπει να αναζητήσετε τις ανάγκες των καταναλωτών και να διαμορφώσετε έτσι τις υπηρεσίες σας, ώστε να τις καλύψετε. Η ανάγκη δεν αφορά μόνο το είδος του προϊόντος ή της υπηρεσίας που ψάχνει ο καταναλωτής, αλλά και πόσο είναι διατεθειμένος να τα αγοράσει. Συνεπώς σκεφτείτε καλά και πως θα θέσετε τις τιμές σας. Τέλος, έρχεται η τοποθέτηση, όπου εδώ αναφέρεται και η διαφήμιση. Έτσι, θα πρέπει αρχικά να διαφημίσετε με έξυπνο τρόπο την προσφορά σας, αλλά θα πρέπει να τοποθετηθείτε και έξυπνα, ώστε να είναι εύκολη η πρόσβαση στο καταναλωτικό κοινό.

Έπειτα, θα πρέπει να αυξήσετε την παραγωγικότητά σας. Δεν υπάρχει τίποτα καλύτερο από έναν καταναλωτή που εξυπηρετείται γρηγορότερα. Εάν έχετε εμπορικό κατάστημα, ενημερωθείτε από τρίτους, εάν ο χρόνος εξυπηρέτησης είναι ικανοποιητικός ή ίσως χρειαστείτε έναν ακόμα υπάλληλο. Εάν παρέχετε υπηρεσίες, σκεφτείτε έναν εξωτερικό συνεργάτη ή κάποια πρόσληψη. Να θυμάστε πάντα πως η αύξηση της παραγωγικότητάς και της εξυπηρέτησης που παρέχετε θα φανεί προς τα έξω. Έτσι, θα αυξηθεί περισσότερο η πελατεία σας, ενώ το επιπλέον προσωπικό δε θα πρέπει να το βλέπετε ως έξοδο, αλλά ως μεγαλύτερο κέρδος.

Επίσης, σημαντική κίνηση για όλες τις επιχειρήσεις είναι να επωφεληθούν από τα προγράμματα ΕΣΠΑ, ενώ ήμαστε εν αναμονή των νέων προγραμμάτων από την επόμενη χρονιά. Για αυτό το λόγο, θα πρέπει να ενημερώνεστε συνεχώς από τον προσωπικό σας σύμβουλο και να προγραμματίσετε ορθότερα τις δαπάνες σας.

Επόμενη συμβολή είναι να αυξήσετε την επιστημονικότητα της επιχείρησής σας. Με τον όρο αυτό εννοώ πως θα πρέπει να έχετε στη διάθεσή σας κάποιο άτομο καταρτισμένο με ειδικές γνώσεις, επί του είδους της επιχείρησής σας. Δεν είναι απαραίτητο να προσλάβετε μόνιμο προσωπικό, εάν η εργασία του δεν θα παρέχει καθημερινά συμβουλές στην επιχείρηση, τουτέστιν προτιμήστε κάποιον εξωτερικό συνεργάτη ή μία εταιρία συμβούλων. Οι ειδικές γνώσεις θα παρέχουν στην εταιρεία σας ένα σημαντικό προβάδισμα έναντι των υπολοίπων, αφού θα επωφεληθείτε από πολλά εργαλεία, ενώ θα γλιτώσετε χρόνο και χρήματα, αποφεύγοντας ατομικούς πειραματισμούς ή αντιγραφές πρακτικών που δεν ενδείκνυνται για τη δική σας επιχείρηση.

Τελευταία συμβουλή είναι να μην επαναπαύεστε στην τρέχουσα κατάσταση. Μην είστε ικανοποιημένοι με το ύψος της κερδοφορίας σας, αλλά να αναζητάτε πάντα το κάτι παραπάνω. Ο λόγος είναι πολύ απλώς. Στην οικονομία εμφανίζονται οι λεγόμενοι οικονομικοί κύκλοι, εναλλαγή φάσεων με αυξήσεις και μειώσεις της οικονομικής δραστηριότητας. Εάν πετυχαίνετε συνεχώς το κάτι παραπάνω, θα είστε προετοιμασμένοι με τα κατάλληλα αποθεματικά για φάσεις καθόδου της δραστηριότητας ή και οικονομικής ύφεσης. Το παραπάνω αποτελεί ένα μάθημα από την οικονομική κρίση, καθώς πολλές ήταν οι επιχειρήσεις που έκλεισαν. Ποτέ μάλλον δε θα μπορέσουμε να προβλέψουμε το μέλλον, για αυτό και είναι σημαντικό να είμαστε κατάλληλα προετοιμασμένοι για κάθε ενδεχόμενο και να έχουμε προσχεδιασμένη της αντίδρασή μας.

Συμβουλές για όλους
Είτε είστε ιδιώτης είτε επιχειρηματίας, οι παρακάτω τρεις συμβουλές είναι σημαντικές. Πρώτον, τοποθετήστε τα κέρδη σας ή τα πλεονάσματα σε επενδύσεις, όχι μόνο σε ρευστά. Το παραπάνω λέγεται διαφοροποίηση, η οποία σε αυτή τη φάση σας βοηθάει να ξεπεράσετε το πρόβλημα του πληθωρισμού. Μιλώντας για διαφοροποίηση, η δεύτερη συμβουλή είναι να επιλέξετε διαφορετικές μεθόδους επένδυσης. Κάποια χρήματα μπορεί να επενδυθούν σε χρυσό, άλλα σε μετοχές και άλλα σε αμοιβαία κεφάλαια, ωστόσο ποτέ δε θα πρέπει να επιλέξετε μόνο ένα εργαλείο. Για το τέλος άφησα μία σημαντική συμβουλή που μου είχε δώσει κάποιος καθηγητής μου και θέλω να σας τη μεταβιβάσω. Αυτή είναι ποτέ να μην ακολουθείτε το ρεύμα, δηλαδή τη μάζα. Στα αγγλικά, όταν αυτό συμβαίνει ονομάζεται herding, εκ του ουσιαστικού herd, που σημαίνει κοπάδι (herdofsheep=κοπάδι προβάτων). Συνεπώς, να ξέρετε πως η μάζα δεν είναι πάντα σωστή, αλλά ακολουθεί κάποιον (για τα πρόβατα το κριάρι ή το τσομπανόσκυλο), ακόμα και αν αυτός πάει σε λάθος κατεύθυνση.

Εύχομαι σε όλους καλή και δημιουργική χρονιά!

*Ο Γιώργος Οικονόμου είναι υποψήφιος διδάκτορας του τμήματος Οικονομικών Επιστημών Δ.Π.Θ, με εξειδίκευση στον κλάδο χρηματοοικονομικών και μακροοικονομικής και απόφοιτος του ίδιου τμήματος. Έχει κάνει μεταπτυχιακές σπουδές στην Τραπεζική και Χρηματοοικονομική στο Πανεπιστήμιο του Σάσεξ. Εκτός από το ακαδημαϊκό ερευνητικό ενδιαφέρον του, ασχολείται με τη διάχυση της οικονομικής γνώσης στην κοινωνία και με κοινωνικά και εθελοντικά προγράμματα, κυρίως οικονομικού ενδιαφέροντος.

Ακολουθήστε το xronos.gr στο Google News

Ροή Ειδήσεων

xronos
xronos.gr