Βασιλόπιτα κόβει το Σάββατο ο Σύλλογος Πολυτέκνων Ροδόπης
Άρθρο της Ειρήνης Μιμιρίνη, φιλολόγου του Φροντιστηρίου «Θεώρημα»
Η απόφαση του υπουργού Παιδείας σηματοδοτεί αλλαγές στην εξέταση του μαθήματος της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας της Γ΄ τάξης του Ημερήσιου Γενικού Λυκείου. Συγκεκριμένα, καταργείται η μετάφραση του διδαγμένου κειμένου η οποία αντικαθίσταται από ερμηνευτικές – νοηματικές ερωτήσεις και προστίθεται παράλληλο κείμενο στη νέα ελληνική, διδαγμένο ή αδίδακτο, από την αρχαία ή νεότερη ελληνική γραμματεία για συγκριτική εξέταση με το πρωτότυπο κείμενο. Αναφορικά με το άγνωστο κείμενο, οι υποψήφιοι θα κληθούν για πρώτη φορά να απαντήσουν σε μια ερώτηση κατανόησης που σχετίζεται με το νοηματικό άξονα του κειμένου, αφού θα τους έχουν δοθεί εξωκειμενικές πληροφορίες που αποσκοπούν στην κατανόηση του κειμένου. Αξίζει να αναφερθεί ότι η μετάφραση του διδαγμένου κειμένου αποτελούσε μια ιδιαίτερα χρονοβόρα διαδικασία που ωστόσο, πρόσφερε «σίγουρες» μονάδες στους επαρκώς προετοιμασμένους υποψηφίους αντισταθμίζοντας την απώλεια βαθμών από το αδίδακτο κείμενο. Ως εκ τούτου, μπορεί να επηρεαστούν οι επιδόσεις των υποψηφίων, καθώς έχει τον υψηλότερο συντελεστή βαρύτητας.
Οι εν λόγω αλλαγές, προφανώς, υπαγορεύονται από την ίδια λογική που οδήγησε στην κατάργηση του μαθήματος των αρχαίων ελληνικών από τις εξετάσεις του γυμνασίου, καθώς και του εμβληματικού, για την αρχαία ελληνική διανόηση, «Επιταφίου» του Θουκυδίδη και εντάσσονται, από την άλλη, σύμφωνα με τους ιθύνοντες σε μια προσπάθεια περιορισμού της αποστήθισης, ενίσχυσης της κριτικής σκέψης και ανάδειξης της αντιληπτικής ικανότητας των υποψηφίων. Ακόμη, είναι επικεντρωμένες στην κατανόηση των νοημάτων και ιδεών του αρχαίου κειμένου και όχι μόνο στην εκμάθηση της αρχαίας ελληνικής γλώσσας.
Επιπλέον, πρέπει να σημειωθεί ότι η υπουργική απόφαση επιφέρει αλλαγές που δεν υποστηρίζονται, ούτε μπορούν να υλοποιηθούν διδακτικά από τα υπάρχοντα σχολικά εγχειρίδια και εγείρει κάποια ερωτήματα:
- Οι εκδοτικοί οίκοι ήταν ενήμεροι και προετοιμασμένοι για αυτές τις αλλαγές; Γιατί αυτές δεν ανακοινώθηκαν έγκαιρα, ώστε και οι μαθητές να ξεκινήσουν την καλοκαιρινή προετοιμασία στις φροντιστηριακές μονάδες γνωρίζοντας επακριβώς το νέο σύστημα εξέτασης;
- Το υπουργείο αγνοεί αυτήν την πραγματικότητα ή μήπως αφέθηκε στην καλοκαιρινή ραστώνη, αδιαφορώντας για τον αντίκτυπο των αλλαγών, της τελευταίας στιγμής, στους υποψηφίους;
Σε μια ρευστή σχολική πραγματικότητα όπου οι σταθερές απουσιάζουν οι υποψήφιοι καλούνται να προσαρμοστούν σε νέα δεδομένα, για να πετύχουν τον πολυπόθητο στόχο της εισαγωγής στο πανεπιστήμιο. Δε μένει, λοιπόν, παρά μόνο να δουν και στην πράξη αν ο νέος τρόπος αξιολόγησης θα είναι ουσιαστικά καινοτόμος συμβάλλοντας σε μια πιο ουσιαστική επαφή τους με το μάθημα ή άλλη μια στείρα απόπειρα διαφοροποίησης από προγενέστερες «μεταρρυθμίσεις» που απλώς θα τους βγάλει έξω από τα νερά τους.
Ακολουθήστε το xronos.gr στο Google News