Κομοτηνή: Εργασίες φυσικού αερίου έσπασαν αγωγό της ΔΕΥΑΚ
Έκαναν την εμφάνισή τους, ώστε να φέρουν καλοτυχία
Οι μωμόγεροι του Θρυλορίου με την απαραίτητη ποντιακή μουσική ταξίδεψαν μέχρι τη Χρυσούπολη Καβάλας. Εμφανίστηκαν για να φέρουν καλοτυχία και ξεσήκωσαν όλο τον κόσμο που παραβρέθηκε στη Χρυσούπολη για να τους απολαύσει. Το βράδυ της Δευτέρας 2 Ιανουαρίου στην όμορφη κωμόπολη της Καβάλας έκαναν οι συμπολίτες μας μια ακόμα αναβίωση του ποντιακού εθιμικού δρώμενου.
Η πρόεδρος του Πολιτιστικού Συλλόγου Θρυλορίου «Η Κερασούντα και το Γαρς» Χρύσα Μαυρίδου μίλησε αναλυτικά στο ράδιο Χρόνος 87.5fm για τους μωμόγερους, για το έθιμο που τραβάει πάντα τα βλέμματα μικρών και μεγάλων. Δυστυχώς όπως η ίδια ενημέρωσε δεν θα πραγματοποιηθεί φέτος το δρώμενο στην Κομοτηνή, καθώς «έχουμε πρόβλημα με τις ιώσεις και δεν μπορούσαμε να μαζέψουμε τα άτομα. Τελευταία στιγμή καταφέραμε με κάποιους (σ.σ. και πήγαν στη Χρυσούπολη)».
Στη Χρυσούπολη βρέθηκαν ύστερα από πρόσκληση του Συλλόγου Ποντίων και του δημάρχου. «Περπατήσαμε στους δρόμους της Χρυσούπολης και με τα κουδούνια μας, διώξαμε τα κακά πνεύματα. Ο κόσμος διασκέδασε, χάρηκε. Ήμασταν μικροί και μεγάλοι μωμόγεροι και είχαμε μεγάλη όρεξη για να κάνουμε το έθιμο» ανέφερε η κα Μαυρίδου. Πολύς κόσμος υποδέχθηκε τους μωμόγερους θερμά, σύμφωνα με την ίδια.
Τι σημαίνει το έθιμο
Μιλώντας για το περίφημο έθιμο που μάλιστα χάρις την αναβίωση που έχει γίνει στην Κομοτηνή έχει πάρει πολλές φορές πανελλαδικές διαστάσεις κατά το παρελθόν, τόνισε ότι «οι μωμόγεροι είναι θεατρικό λαϊκό δρώμενο που έχει τις ρίζες του στην αρχαιότητα. Οι Πόντιοι το κράτησαν ζωντανό όντας μακριά από την μητέρα πατρίδα. Όταν είσαι μακριά από την πατρίδα κρατάς ζωντανό ότι σε συνδέει. Υπάρχουν πολλές παραλλαγές. Οι δικοί μας άνθρωποι όταν ήρθαν εδώ συνέχιζαν να αναβιώνουν το έθιμο».
Στο δρώμενο αυτό παρουσιάζεται η αναγέννηση της φύσης με την αλλαγή του νέου έτους και έχει σκοπό σάτιρας. Στο δρώμενο αναπαρίσταται η ιστορία του Κιτί Γοτσά.
Στο έθιμο αυτό, παραδοσιακά μέρος των συμμετεχόντων φοράνε τομάρια ζώων όπως λύκων και τράγων ενώ άλλοι ντύνονται με στολές ανθρώπων οπλισμένων με σπαθιά και έχουν την μορφή γεροντικών προσώπων.
Στο δρώμενο που λαμβάνει ο θίασος παραδοσιακά τριγυρνά στις αυλές των σπιτιών. Οι πρωταγωνιστές είναι τρεις, ο γέρος Κιτί Γοτσά, η νύφη και ο «αράπης». Η αλλαγή του χρόνου και η αναγέννηση της φύσης συμβολίζεται με τη νύφη η οποία ερωτοτροπεί με τον νέο (ο νέος είναι ο χαρακτήρας «αράπης»).
Εναλλάσσεται η απαγωγή της νύφης από τον νέο «αράπη» με τον γέρο Κιτί Γοτσά.
Το ποντιακό λαϊκό δρώμενο λαμβάνει χώρα το 12ήμερο Χριστούγεννα- Πρωτοχρονιά-Θεοφάνια με ευχετηριακό χαρακτήρα. Παραλλαγή μπορεί να θεωρηθεί το έθιμο Ραγκουτσάρια που συναντάται στην περιοχή της Κοζάνης και της Καστοριάς. Οι ρίζες του εθίμου βρίσκονται στους προ-χριστιανικούς χρόνους αλλά οι Πόντιοι έδωσαν αργότερα χριστιανικό χαρακτήρα.
«Είναι ένα έθιμο που πρέπει να το κρατήσουμε, καθώς είναι του χωριού μας και το έφεραν οι πρόγονοί μας και θέλουμε οπωσδήποτε να το κρατήσουμε» είπε χαρακτηριστικά η Χρύσα Μαυρίδου. Επόμενος στόχος είναι την Πρωτοχρονιά του 2024 στο Θρυλόριο οι μωμόγεροι να κάνουν ξανά την εμφάνισή τους, δείχνοντας ότι κρατούν την παράδοση ζωντανή.
Οι φωτογραφίες είναι από βίντεο της Κούλας Μαυρίδου.
Ακολουθήστε το xronos.gr στο Google News