Βασιλόπιτα κόβει το Σάββατο ο Σύλλογος Πολυτέκνων Ροδόπης
Από την 1η Μαρτίου ξεκίνησε η εφαρμογή των τεσσάρων νέων μέτρων για την αντιμετώπιση της ακρίβειας και την τόνωση του υγιούς ανταγωνισμού στο σύνολο της εφοδιαστικής αλυσίδας
Δημήτρης Μάρδας: «Ή δεν έχει αίσθηση η κυβέρνηση τι της γίνεται ή σε τελική ανάλυση έχει λάθος πληροφόρηση, αλλά βλέπουμε ότι γίνονται επισκέψεις των… όποιων υπουργών στα σούπερ μάρκετ»
Χαμηλότερες τιμές σε μία σειρά από προϊόντα διαπίστωσε ο πρωθυπουργός κατά την αυτοψία του το πρωί της Τρίτης σε σούπερ μάρκετ στο κέντρο της Αθήνας, δυστυχώς όμως η πραγματικότητα παραμένει διαφορετική. Είτε οι μειώσεις δεν έφτασαν μέχρι στιγμής στη μακρινή Κομοτηνή, είτε είναι τόσο μικρές που σχεδόν είναι ανύπαρκτες, το αποτέλεσμα είναι ένα: οι καταναλωτές συνεχίζουν να βάζουν βαθιά το χέρι στην τσέπη.
Μιλώντας στο ράδιο Χρόνος 87.5fm και τον Δήμο Μπακιρτζάκη ο πρώην υπουργός Οικονομικών και καθηγητής στο ΑΠΘ Δημήτρης Μάρδας υποστήριξε πως ακόμα και για το βρεφικό γάλα «για το οποίο έγινε τόση φασαρία, μείωση τιμών από ό,τι μου λένε δεν έχει γίνει». Σύμφωνα με τον καθηγητή «είναι μία κίνηση για το θεαθήναι, αλλά ξέρετε τι; Επειδή το σούπερ μάρκετ είναι ένας ζωντανός χώρος, εκεί δεν μπορείς να λες ανακρίβειες».
Τα μέτρα κατά της ακρίβειας
Σύμφωνα με την κυβέρνηση από την 1η Μαρτίου ξεκίνησε η εφαρμογή των τεσσάρων νέων μέτρων για την αντιμετώπιση της ακρίβειας και την τόνωση του υγιούς ανταγωνισμού στο σύνολο της εφοδιαστικής αλυσίδας. Αυτά είναι τα εξής: Μείωση εκπτώσεων προμηθευτών προς σούπερ μάρκετ και μεταφορά του οφέλους στον καταναλωτή με μείωση των τιμών τιμοκαταλόγων. Πλαφόν στο μικτό κέρδος του βρεφικού γάλακτος. Αποτροπή αδικαιολόγητων ανατιμήσεων. Net - Pricing σε νωπά προϊόντα. Ειδικά το τελευταίο μέτρο υποχρεώνει τους προμηθευτές νωπών προϊόντων (φρούτα, λαχανικά, κρέατα) να πωλούν τα προϊόντα τους στο λιανεμπόριο σε «καθαρές» τιμές (net - pricing).
Πόσο αποτέλεσμα έχουν αυτά από τις πρώτες ημέρες εφαρμογής τους; «Ο κόσμος βλέπει και κρίνει», είπε ο κος Μάρδας και πρόσθεσε ότι «ή δεν έχει αίσθηση η κυβέρνηση τι της γίνεται ή σε τελική ανάλυση έχει λάθος πληροφόρηση, αλλά βλέπουμε ότι γίνονται επισκέψεις των… όποιων υπουργών στα σούπερ μάρκετ».
Πως μπορεί να καταπολεμηθεί η ακρίβεια
Απαντώντας στο ερώτημα πως μπορεί να καταπολεμηθεί το μείζον ζήτημα της ακρίβειας στα σούπερ μάρκετ, ο Δημήτρης Μάρδας αναφέρθηκε σε μία έρευνα που διεξήχθη στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης από την οποία προκύπτει ότι οι τιμές διαμορφώνονται στον παραγωγό, τις εταιρίες διακίνησης των προϊόντων και στα σούπερ μάρκετ. «Εκείνο το οποίο μάθαμε είναι πως το κέρδος των σούπερ μάρκετ στα προϊόντα τροφίμων είναι κάτω από το 2%», μετέφερε. Σε ό, τι αφορά τον παραγωγό η έρευνα ανέδειξε ότι πιέζεται το περιθώριο κέρδους του από το αυξημένο κόστος παραγωγής.
«Ενδεικτικά σας λέω ότι τα αγροτικά φάρμακα είναι πανάκριβα σε σχέση με άλλες χώρες, η ενέργεια όπως κι ένα σωρό άλλα στοιχεία τα οποία συνθέτουν το κόστος παραγωγής στα αγροτικά προϊόντα», εξήγησε ο καθηγητής του ΑΠΘ.
Την κυρίαρχη θέση στη διαμόρφωση των τιμών φαίνεται πως κατέχουν εκείνοι που διαθέτουν το προϊόν, δηλαδή εκείνοι που το διακινούν από τον παραγωγό σε μικρά και μεγάλα καταστήματα. Σε αυτό τον κρίκο της εφοδιαστικής αλυσίδας, η έρευνα του ΔΠΘ διαπιστώνει «ότι πρέπει να υπάρχει μεγάλο πρόβλημα.
Το θέμα είναι η διακίνηση και εκείνο που πρέπει να βελτιωθεί στη χώρα είναι η αύξηση του ανταγωνισμού στον χώρο της διακίνησης», ανέφερε ο καθηγητής. Εξάλλου, τόνισε πως παρόμοια προβλήματα αντιμετώπισαν κι άλλες χώρες, όμως τα έλυσαν ενισχύοντας την ανάπτυξη του ανταγωνισμού που έσπασε τα μονοπώλια.
Ακολουθήστε το xronos.gr στο Google News