Από το ακριβό… στο ακριβότερο τα καύσιμα στη Ροδόπη | xronos.gr
ΚΑΙΝΕ ΤΗΝ ΤΣΕΠΗ ΤΟΥ ΚΟΜΟΤΗΝΑΙΟΥ

Από το ακριβό… στο ακριβότερο τα καύσιμα στη Ροδόπη

05/02/22 - 9:00
234243254-70.jpg

Δεμένα τα χέρια των πρατηριούχων από τις διεθνείς εξελίξεις και τους υψηλούς φόρους της Ελλάδας. Εδώ και τώρα μείωση του ειδικού φόρου ζητάει ο Χρ. Ταπατζάς για να μην παραλύσει η αγορά - προειδοποιεί για λουκέτα εάν αρθούν οι περιορισμοί προς Βουλγαρία

«Έχουμε από τις πιο υψηλές τιμές των τελευταίων ετών, είναι ένα ανησυχητικό κομμάτι για τη δουλειά μας κι ένα δυσάρεστο κομμάτι για τον απλό καταναλωτή που χρησιμοποιεί καθημερινά το αυτοκίνητό του και ζεσταίνεται με πετρέλαιο. Είναι ασφυκτική η κατάσταση που ζούμε».

Με αυτά τα λόγια περιέγραψε την αγορά καυσίμων της Ροδόπης ο Χρήστος Ταπατζάς πρόεδρος πρατηριούχων υγρών καυσίμων του Νομού. Αντίστοιχη φυσικά είναι η κατάσταση πανελλαδικά, με τις τιμές να «φλερτάρουν» με τα 2€/λίτρο στην απλή βενζίνη, ενώ το μόνο που κρατάει ανοιχτά τα πρατήρια του τόπου είναι… το άτυπο απαγορευτικό εξόδου προς Βουλγαρία, αφού ακόμη απαιτείται rapid test για την είσοδο. Όσο για το πετρέλαιο θέρμανσης, στο εκρηκτικό μίγμα ακρίβειας το ενισχυμένο επίδομα αποτελεί σταγόνα στον ωκεανό.

Με τις διεθνείς εξελίξεις να προμηνύουν νέο γύρο αυξήσεων σε όλα τα καύσιμα, το μόνο που μπορεί να φρενάρει την ακρίβεια και να αποτρέψει ένα ντόμινο ακρίβειας σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα, είναι η μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης, που εξετάζει πλέον η κυβέρνηση αλλά θα κοστίσει πολύ δημοσιονομικά, τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα.


Οι τιμές καυσίμων στη Ροδόπη
Σύμφωνα με το παρατηρητήριο υγρών καυσίμων του Υπουργείου Ανάπτυξης οι τιμές στα πρατήρια της Κομοτηνής διαμορφώνονται την εβδομάδα που κλείνει κατά μέσο όρο ως εξής: 1,82€/λίτρο – 1,88€ η βενζίνη 95 οκτανίων, ενώ η βενζίνη 100 οκτ. έχει ξεπεράσει πλέον το οικονομικό (αλλά και ψυχολογικό) φράγμα των 2€/λίτρο. Το πετρέλαιο κίνησης είναι σταθερά πάνω από 1,55€/λίτρο, ενώ το πετρέλαιο θέρμανσης «καίει» στα 1,20-1,28€/λίτρο. Την ανιούσα έχει πάρει και το υγραέριο κίνησης, που κινείται μεταξύ 1,08€/λίτρο – 1,10€.


«Θα δούμε τη βενζίνη πάνω από 2,10€»
Οι προβλέψεις του Χρήστου Ταπατζά δεν είναι ευοίωνες. Βλέποντας τις διεθνείς εξελίξεις που -μαζί με τους εσωτερικούς φόρους- είναι οι δύο βασικοί παράγοντες που καθορίζουν τις τελικές τιμές, προειδοποιεί πως η απλή βενζίνη το πιθανότερο δεν έχει βρει ακόμη ταβάνι. «Θα δούμε τη βενζίνη σίγουρα πάνω από τα 2,10€/λίτρο, τιμές απαγορευτικές, δεν θέλουμε καν να τις σκεφτόμαστε», δήλωσε χαρακτηριστικά και συνέχισε: «Δεν θα μπορεί ο κόσμος να κινηθεί, δεν θα μπορούν να γίνουν βασικές εργασίες στον πρωτογενή τομέα, δεν θα μπορέσουν να δουλέψουν η βιομηχανία και οι μεταφορές. Είναι μία κατάσταση που ούτε να σκεφτόμαστε θέλουμε».

Ο πρατηριούχος δεν έκρυψε πως τα καύσιμα, αποτελώντας ένα από τα βασικά είδη καθορισμού της τιμής εμπορεύσιμων αγαθών και υπηρεσιών, θα προκαλέσουν νέο ντόμινο ακρίβειας «που θα παρασύρει όλα τα προϊόντα», εάν οι εκτιμήσεις επιβεβαιωθούν.


Δεν φτάνει το επίδομα θέρμανσης, υπάρχει λύση;
Πράγματι ενισχυμένο φτάνει στα πορτοφόλια των καταναλωτών που το δικαιούνται το πετρέλαιο θέρμανσης. Ωστόσο, η αύξηση που δόθηκε από την κυβέρνηση είναι υπαρκτή μεν, αλλά δυσανάλογη των μεγάλων αυξήσεων στις τιμές. «Το ποσό που παίρνει ο κόσμος ως αντιστάθμισμα δεν αντιστοιχεί ούτε στο 1/3 της τελικής τιμής που πληρώνει. Θα ζεσταθεί ένα σπίτι με 300 ή 400€ (όλο το χειμώνα); Ειδικά στην πόλη μας με τις χαμηλές θερμοκρασίες που υπάρχουν. Δεν γίνονται αυτά τα πράγματα, είναι πρωτόγνωρα αυτά που ζούμε», περιέγραψε ο Χρήστος Ταπατζάς.

Γι’ ακόμη μία φορά, ο πρόεδρος των πρατηριούχων κοινοποίησε το πάγιο και πανελλαδικό αίτημα του κλάδου για μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης. Η πρόταση θα επιφέρει βραχυπρόθεσμη μείωση των κρατικών εσόδων, ωστόσο πρώτον θα τονώσει άμεσα την αγορά και θα βοηθήσει το πορτοφόλι του Έλληνα, ενώ μεσομακροπρόθεσμα (εκτιμούν οι πρατηριούχοι) θα τονώσει και τα έσοδα του κράτους από τους φόρους, λόγω αυξημένων πωλήσεων. Πάντως, όλα αυτά τα χρόνια καμία κυβέρνηση δεν έχει τολμήσει να μειώσει τον ειδικό φόρο, αντιθέτως συνολικά με τους υπόλοιπους έμμεσους φόρους, οι επιβαρύνσεις στην τελική τιμή πώλησης αυξάνονται. «Η πολιτεία πρέπει να σκεφτεί πολύ σοβαρά το αίτημά μας για μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης. Είναι ο μόνος τρόπος για να δούμε χαμηλές τιμές. Εδώ και τώρα να ρίξουν το φόρο», ζήτησε επιτακτικά ο επαγγελματίας.


Ευτυχώς… δεν πάμε Βουλγαρία
Οι πρατηριούχοι του νομού έχουν φτάσει στο σημείο να… απεύχονται την άρση των περιοριστικών μέτρων για είσοδο στη Βουλγαρία. Αυτό το διάστημα η είσοδος των πολιτών γίνεται με απαραίτητη επίδειξη αρνητικού pcr ή rapid test. 

Ο Χρήστος Ταπατζάς έφτασε στο σημείο να χαρακτηρίσει «ευτύχημα» το να μην μπορούν οι καταναλωτές να φουλάρουν με την ίδια ευκολία όπως προ covid στη Βουλγαρία, προειδοποιώντας χαρακτηριστικά πως εάν αρθούν οι περιορισμοί την επόμενη μέρα θα κλείσουν  κι άλλα πρατήρια στην περιοχή μας.

«Η Βουλγαρία έχει τον χαμηλότερο ειδικό φόρο κατανάλωσης στην ΕΕ κι εμείς είμαστε από τις πιο ακριβές», υποστήριξε ο πρόεδρος, ζητώντας ξανά μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στη χώρα μας και υπογράμμισε: «Οι υψηλές τιμές δεν συμφέρουν κανένα και περισσότερο τα ίδια τα πρατήρια, γιατί όσο υψηλές είναι οι τιμές τόσο συμπιέζονται τα κέρδη μας».

Ακολουθήστε το xronos.gr στο Google News

Ροή Ειδήσεων

xronos
xronos.gr