Πολλά ακόμη χρόνια θα περιμένουμε για τα αρδευτικά δίκτυα | xronos.gr
ΦΡΑΓΜΑ ΙΑΣΙΟΥ

Πολλά ακόμη χρόνια θα περιμένουμε για τα αρδευτικά δίκτυα

11/06/22 - 8:00
234236547-46.jpg

Το φράγμα κατασκευάστηκε μετά από 20 χρόνια, αλλά η μελέτη για τα δίκτυα… ακόμη δεν έχει ολοκληρωθεί, παραδέχθηκε ο υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης

Είκοσι λεπτά διήρκησε η χθεσινή συζήτηση στη Βουλή, μεταξύ του βουλευτή Ροδόπης ΣΥΡΙΖΑ Δημήτρη Χαρίτου και του υφυπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης Γιώργου Στύλιου, αναφορικά με το που βρισκόμαστε στην κατασκευή των δικτύων άρδευσης από το φράγμα Ιασίου. Ο λόγος για ένα φράγμα που είχε ανακοινωθεί τη δεκαετία του ’90, ξεκίνησε να κατασκευάζεται το 2002 και μετά από πολύχρονες καθυστερήσεις δύο δεκαετιών παραδόθηκε ολοκληρωμένο φέτος.

Τί να κάνουν όμως, αγρότες και κτηνοτρόφοι, ένα φράγμα από μόνο του, εάν αυτό δεν συνοδεύεται από τα κατάλληλα δίκτυα διανομής νερού, που μπορούν να ποτίσουν φθηνά εκατοντάδες στρέμματα καλλιεργήσιμης γης;

Οι ευθύνες όλων όσοι διοίκησαν πανελλαδικά αλλά και τοπικά είναι τεράστιες και σε αυτό το ζήτημα, αφού το φράγμα κατασκευαζόταν τόσα χρόνια, αλλά κανείς δεν είχε μεριμνήσει ώστε να κατασκευαστούν συγχρόνως –ή τουλάχιστον να υπάρχουν έτοιμες οι μελέτες για να κατασκευαστούν ευθύς μετά- τα δίκτυα διανομής!


Ένα σημαντικό έργο
Ενδιαφέρουσα ήταν η συζήτηση που προκάλεσε ο τοπικός βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ. Γνώστης των αγροτικών θεμάτων ο Δημήτρης Χαρίτου κατέγραψε αναλυτικά μεν τα στάδια από τα οποία έχει περάσει το φράγμα τις τελευταίες δεκαετίες, τη σημασία και τα οφέλη του για την αγροτική οικονομία, αλλά… παρέλειψε να ενημερώσει γιατί ούτε η προηγούμενη κυβέρνηση επιτάχυνε τη διαδικασία σχεδιασμού και κατασκευής δικτύων.

Μιλώντας για τη σημασία της υποδομής αναλυτικά είπε αναλυτικά τα εξής: «Η ολοκλήρωση του φράγματος Ιασίου στην ανατολική πλευρά της Ροδόπης θα δώσει τη δυνατότητα να αρδευτούν σχεδόν 22.000 στρέμματα καλλιεργήσιμης γης σε μια υποβαθμισμένη περιοχή με το εισόδημα των αγροτών πολύ χαμηλότερο από τον γενικό Μ.Ο. και με μικρό αριθμό στρεμμάτων. Η κατασκευή μόνο του φράγματος και η δημιουργία της λίμνης πέρασε από σαράντα κύματα. Ήταν να κατασκευαστεί σε δύο χρόνια, από το 2002, και χρειάστηκε να περάσουν δύο ολόκληρες δεκαετίες, ενώ το τελευταίο τμήμα του έργου δημοπρατήθηκε το 2015 και ολοκληρώθηκε πρόσφατα. Σήμερα η λίμνη που έχει δημιουργηθεί με το φράγμα χωρητικότητας 22,5 εκ. κυβικών μέτρων είναι γεμάτη από νερό εδώ και δυο τουλάχιστον χρόνια.

Όμως για να αξιοποιηθεί το διαθέσιμο νερό το κρίσιμο, το μείζον ζήτημα, είναι η κατασκευή των δικτύων μεταφοράς του νερού από τη λίμνη έως τα αγροκτήματα των οικισμών για να μπορέσουν να ωφεληθούν οι αγρότες μας μειώνοντας δραστικά το κόστος παραγωγής. Και βέβαια να καλύψει, αφού υπάρχει η δυνατότητα, ένα μέρος των αναγκών ύδρευσης του, όπως ζητά ο Δήμος Μαρωνείας - Σαπών. Η οριστική μελέτη που απαιτείται για το έργο κατασκευής των δικτύων βρίσκεται στο τελικό στάδιο ολοκλήρωσης και παραδίδεται σε πολύ λίγους μήνες στην Περιφέρεια. Αυτό που απασχολεί πρωταρχικά τον αγροτικό κόσμο της περιοχής και όχι αδίκως είναι ένα και μόνο θέμα, αν θα χρηματοδοτηθεί έγκαιρα η άμεση κατασκευή των δικτύων μεταφοράς του νερού. Έργο που σύμφωνα με τους πρώτους υπολογισμούς δεν θα υπερβαίνει τα 20 εκ. ευρώ […]».

Ο βουλευτής ρώτησε τον αρμόδιο υπουργό πότε και σε ποιο χρηματοδοτικό πρόγραμμα σχεδιάζει η κυβέρνηση να εντάξει τα δίκτυα, λαμβάνοντας όμως την απάντηση πως χωρίς οριστική μελέτη η χρηματοδότηση δεν μπορεί ν’ αποτελεί αντικείμενο συζήτησης.

Αρχικά, ο κος Στύλιος υποστήριξε πως «το Υπουργείο μας εφαρμόζει ως πολιτική ότι τα εγγειοβελτιωτικά αρδευτικά έργα είναι πρωταρχικής σημασίας για την ανάπτυξη της αγροτικής οικονομίας και της βιωσιμότητας της ελληνικής γεωργίας. Με την άρδευση υπάρχει βελτίωση στην απόδοση της παραγωγής κατά τουλάχιστον 30%» κι επίσης υπενθύμισε από θέσης του ιστορικά στοιχεία για το φράγμα Ιασίου: «το Υπουργείο χρηματοδότησε μέσω του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης το συγκεκριμένο έργο με 23,6εκ ευρώ κι η Περιφέρεια ΑΜΘ υλοποίησε το έργο, παρακολουθώντας όλη την κατασκευή. Αντικείμενο ήταν η κατασκευή του φράγματος […]».

Ο υφυπουργός πληροφόρησε πως στο έργο κατασκευής του φράγματος, ενώ περιλαμβάνονται οι υποδομές οδοποιίας, δεν περιλαμβάνεται ο σχεδιασμός και η κατασκευή δικτύων διανομής αρδευτικού νερού. «Η μελέτη εκπονείται αυτή τη στιγμή με χρηματοδότηση της Περιφέρειας ΑΜΘ» είπε χωρίς να κρύψει πως «είναι αλήθεια ότι το έργο ξεκίνησε το 2002, πέρασε από πολλά στάδια και φτάσαμε στις αρχές του 2022 για να ολοκληρωθεί μόνο το φράγμα κι οι δρόμοι. Το φράγμα ξεκίνησε από λάθος αφετηρία, χωρίς σωστό προγραμματισμό κι οργάνωση. Αυτό κοστίζει δυστυχώς σήμερα στον Έλληνα φορολογούμενο».

Εμμέσως πλην σαφώς ο υφυπουργός παραδέχθηκε πως όλες κι οι κυβερνήσεις ΝΔ που πέρασαν την τελευταία 20ετία συνευθύνονται για την καθυστέρηση και τον πλημμελή σχεδιασμό, συγχρόνως όμως υπερτόνισε πως ούτε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ ενδιαφέρθηκε για την κατασκευή δικτύων φράγματος Ιασίου.


Ξανά στο «περίμενε»
Στη δευτερολογία του ο βουλευτής Ροδόπης τόνισε με έμφαση πως «το έργο καρκινοβατεί πάνω 20 χρόνια και κάτω από το βάρος αυτής της μεγάλης καθυστέρησης θα έπρεπε στους σχεδιασμούς του Υπουργείου να έχει προβλεφθεί σε ποιο χρηματοδοτικό εργαλείο θα ενταχθεί η ολοκλήρωση του και να μας το ανακοινώσετε» και κατηγόρησε την πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΑΤ πως είτε δεν έχει καν σχέδιο είτε δεν περιλαμβάνει στο σχέδιο αυτό το φράγμα Ιασίου. Ο βουλευτής κατέληξε λέγοντας «η Ροδόπη είναι μία κατεξοχήν αγροτική περιοχή και τέτοια έργα όπως η κατασκευή των δικτύων διανομής νερού του φράγματος Ιασίου ή η κατασκευή του φράγματος Κομψάτου είναι έργα ζωτικής σημασίας για τους αγρότες και για την περιοχή», ειδικά σε μία περίοδο ακραίου ράλι τιμών σε ενέργεια και λιπάσματα.

Επιβεβαιώνοντας πως το έργο έχει μπει ξανά… στο περίμενε, ο υφυπουργός ενημέρωσε πως η προγραμματική περίοδος ΕΣΠΑ 2014-2020 έληξε και πρέπει να περιμένουμε την επόμενη, για να δούμε εάν θα χρηματοδοτηθεί το έργο. Κι αυτό, εάν κι εφόσον υπάρχουν ώριμες μελέτες και κατάλληλες εγκρίσεις. «Η οριστική μελέτη δεν είναι έτοιμη, ξέρουμε πόσα χρήματα απαιτούνται για το έργο; Μπορούμε ένα έργο για το οποίο δεν γνωρίζουμε το κόστος τους, να το εντάξουμε σήμερα;», διερωτήθηκε. Τόνισε, τέλος, πως η παρούσα ηγεσία του ΥΠΑΑΤ κι η παρούσα κυβέρνηση δεν θα επαναλάβουν λάθη σχεδιασμού που συνέβησαν στο παρελθόν.

Ακολουθήστε το xronos.gr στο Google News

Ροή Ειδήσεων

xronos
xronos.gr