Βασιλόπιτα κόβει το Σάββατο ο Σύλλογος Πολυτέκνων Ροδόπης
Υποχωρεί μετά από καιρό ο ρυθμός αύξησης των τιμών
Στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας έναντι των επώνυμων brands στρέφονται ολοένα και περισσότεροι καταναλωτές
Με ανάπτυξη 9,5% έκλεισε το 11μηνο του 2023 για τα σούπερ μάρκετ (στα 8,19 δισ. ευρώ), σύμφωνα με τα market view της Circana που δημοσίευσε το www.moneynews.gr της εφημερίδας «Καθημερινή», αύξηση η οποία αποδίδεται κατά βάση στις ανατιμήσεις που έχουν περάσει σχεδόν σε όλες τις προϊοντικές κατηγορίες. Σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα, στα ταμεία των retailers μπήκαν 711 εκατ. ευρώ περισσότερα.
Η τιμή ανά μονάδα προϊόντος ενισχύθηκε κατά μέσο όρο 7,2%, χαμηλότερα από τους προηγούμενους μήνες, αλλά ακόμη υψηλότερα από τις ανατιμήσεις το 2022 (+6,9%) και ενώ είχαν προηγηθεί μέσες αυξήσεις 2,2% το 2021. Ωστόσο, από τον περασμένο Μάρτιο ο ρυθμός των αυξήσεων στις τιμές υποχωρεί διαρκώς, φθάνοντας τον Νοέμβριο στο 2,5%, από 3,1% τον Οκτώβριο, 4,3% τον Σεπτέμβριο και 5,5% τον Αύγουστο, κι ενώ οι πρώτοι μήνες του έτους είχαν ξεκινήσει με μέσες ανατιμήσεις άνω του 11%, σε σχέση με τους αντίστοιχους μήνες του 2022.
Οι αυξήσεις σε ποσοστά
Ανά μεγάλη κατηγορία προϊόντων οι ανατιμήσεις σε επίπεδο 11μήνου ήταν παντού μονοψήφιες: 7,1% στα τρόφιμα, 7,2% στα προϊόντα προσωπικής φροντίδας και υγιεινής, 9,1% στα προϊόντα για το σπίτι.
Διψήφια ανατίμηση κατέγραφαν μόνο τα καθαριστικά (+11,6%), ακολουθούμενα από τα υλικά μαγειρικής (9,4%), ενώ άνω του 8% αυξήσεις τιμών παρουσίασαν τα snacks, τα κατεψυγμένα τρόφιμα, τα προϊόντα προσωπικής φροντίδας & ομορφιάς και τα γαλακτοκομικά. Τη μεγαλύτερη ανάπτυξη σε αξία εμφανίζουν τα snacks, τα καθαριστικά, τα μη αλκοολούχα ποτά και τα γαλακτοκομικά. Σε επίπεδο όγκου, τη μεγαλύτερη βελτίωση από πέρυσι εμφάνισαν τα αλκοολούχα ποτά, τα snacks και τα ποτά με και χωρίς αλκοόλ.
Εξάλλου, συνεχίστηκε η υπεραπόδοση της κατηγορίας των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας έναντι των επώνυμων brands. Ολοκλήρωσαν το 11μηνο του 2023 με ανάπτυξη 11,6% (έναντι 8,8% των branded) και συνολικό μερίδιο αγοράς 26,3%. Θυμίζουμε ότι το μερίδιο του private label το 2022 είχε διαμορφωθεί σε 25,8% και το 2021 στο 23,6%. Τα υψηλότερα μερίδια private label συναντάμε στα τρόφιμα (26,8%).
Ξεχωρίζουν τα άκρα
Τέλος, αναλύοντας την εικόνα ανά μέγεθος καταστήματος, «κεφάλι» εδώ και λίγους μήνες σε ανάπτυξη έχουν πάρει τα πολύ μικρά καταστήματα (14,7%), ωστόσο τα hyper markets (με ανάπτυξη 13,5%) έχουν καταφέρει να διατηρήσουν την πελατεία που κέρδισαν μετά το ξέσπασμα της πανδημίας του κορωνοϊού.
Ακολουθήστε το xronos.gr στο Google News