Νέος αντιδήμαρχος Έργων ο Λαζαρίδης - Αντικαθιστά τον Καρασταύρου
Η γέφυρα έπρεπε να καθαιρεθεί, καθώς ήταν διαπιστωμένα επικίνδυνη για τους διερχόμενους, γι’ αυτό στη θέση της θα κατασκευαστεί καινούργια. Αυτό, όμως, που προβληματίζει έντονα τους διερχόμενους είναι η εναλλακτική όδευση που δεν πληροί τις προϋποθέσεις ασφαλείας, είτε μέσω της ιρλανδικής διάβασης με νερό είτε μέσω ισόπεδης σιδηροδρομικής διάβασης χωρίς επαρκή ορατότητα
Αποστάσεις από το έργο της Περιφέρειας ΑΜΘ παίρνει ο δήμαρχος Κομοτηνής Γ. Γκαράνης και προειδοποιεί για τους κινδύνους: «η Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου Κομοτηνής είχε πει οι παρακαμπτήριοι οδοί που δίνει αυτή τη στιγμή η Περιφέρεια δεν είναι οι κατάλληλες. Θεωρούμε ότι δεν είναι ασφαλής η όδευση των αυτοκινήτων με αυτές τις παρακαμπτήριες οδούς»
Κατεδαφίστηκε την Παρασκευή 13 Δεκεμβρίου η γέφυρα που ενώνει την Κομοτηνή με το Κόσμιο, κάτι που καλώς αποφασίστηκε, καθώς υπήρχαν διαπιστωμένα προβλήματα, που καθιστούσαν αδύνατη πλέον την ασφαλή χρήση της. Αυτό, όμως, που δικαίως προβληματίζει όχι μόνο τον γράφοντα, τους διερχόμενους αλλά και τον δήμαρχο Κομοτηνής Γιάννη Γκαράνη, είναι το γεγονός ότι η Περιφερειακή Ενότητα Ροδόπης δεν μερίμνησε για να κάνει όλα τα απαραίτητα έργα στις εναλλακτικές οδεύσεις, προκειμένου να διασφαλιστεί η ασφάλεια των διερχόμενων οδηγών.
Πλέον, οι οδηγοί καλούνται είτε να περάσουν μέσα από τη μόνιμα επικίνδυνη τον χειμώνα ιρλανδική διάβαση του Τρελοχείμαρρου είτε να διασχίσουν την ισόπεδη σιδηροδρομική διάβαση πίσω τον ΟΠΕΚΕΠΕ που δεν έχει επαρκή ορατότητα. Βέβαια, και στις δύο περιπτώσεις, οι οδηγοί πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί κι έτσι θα αποφευχθούν τυχόν ατυχήματα, ενώ μετά το κρας τεστ του προηγούμενου Σαββάτου πράγματι ενισχύθηκε η σήμανση.
Οι εναλλακτικοί δρόμοι
Οι εργασίες καθαίρεσης της γέφυρας αφορούν τo υπό εξέλιξη έργου με τίτλο «Κατασκευή γέφυρας Κοσμίου και ποδηλατόδρομου από Ραδιοφωνικό Σταθμό έως Κόσμιο» της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας & Θράκης/Περιφερειακή Ενότητα Ροδόπης. Για τις ανάγκες εκτέλεσης του έργου τέθηκαν σε εφαρμογή κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, σύμφωνα με σχετική απόφαση της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας-Θράκης.
Συγκεκριμένα, για την πραγματοποίηση των εργασιών καθαίρεσης της υπάρχουσας γέφυρας Κοσμίου και της κατασκευής νέας, απαιτείται η παράκαμψη της κυκλοφορίας των οχημάτων που κινούνται επί της επαρχιακής οδού προς Ξυλαγανή και αντίστροφα και η εφαρμογή διατάξεων εκτροπής κυκλοφορίας και στις δύο κατευθύνσεις. Η κίνηση των οχημάτων και στις δύο κατευθύνσεις θα διεξάγεται μέσω της διαδρομής «παράπλευρη οδός Εγνατίας - ιρλανδική διάβαση Τρελοχείμαρρου - Κόσμιο» και αντίστροφα. Η ιρλανδική διάβαση βρίσκεται 500 μέτρα ανατολικά της υπό καθαίρεση γέφυρας.
Σε περίπτωση διακοπής της κυκλοφορίας των οχημάτων από την ιρλανδική διάβαση λόγω πλημμυρικών φαινομένων, συνιστάται η κυκλοφορία για τα οχήματα με κατεύθυνση την Ξυλαγανή να διεξάγεται από την επαρχιακή οδό Κομοτηνής - Iτέας (με αφετηρία τα Κοιμητήρια Κομοτηνής), και ακολουθώντας στη συνέχεια τις πληροφοριακές πινακίδες που θα έχουν τοποθετηθεί. Για τα οχήματα με κατεύθυνση από Ξυλαγανή προς Κομοτηνή, συνιστάται το αντίθετο δρομολόγιο (με αφετηρία τα γραφεία του ΟΠΕΚΕΠΕ) ακολουθώντας και πάλι τις πληροφοριακές πινακίδες.
Ανησυχεί για την ασφάλεια ο δήμαρχος Κομοτηνής
«Η αναγκαιότητα για να γίνει η γέφυρα δεν το συζητάμε, υπάρχει», ξεκαθάρισε στο ράδιο Χρόνος 87.5fm ο δήμαρχος Κομοτηνής Γιάννης Γκαράνης, για το έργο καθαυτό, την αναγκαιότητα του οποίου δεν αμφισβητεί κανείς.
Στη συνέχεια, όμως, όταν ρωτήθηκε για το εάν ανησυχεί για την ασφάλεια των διερχόμενων, θύμισε: «ως Δήμος Κομοτηνής, είχε πει η Τεχνική μας Υπηρεσία ότι η παρακαμπτήριοι οδοί που δίνει αυτή τη στιγμή η Περιφέρεια δεν είναι οι κατάλληλες […]. Θεωρούμε ότι δεν είναι ασφαλής η όδευση των αυτοκινήτων με αυτές τις παρακαμπτήριες οδούς».
Ουσιαστικά, η θέση του Δήμου Κομοτηνής μέσω του Δημοτικού Συμβουλίου για το έργο αυτό δεν είναι αποφασιστική αλλά γνωμοδοτική, αλλά: Πρώτον, η Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου εξέφρασε σοβαρές ενστάσεις. Δεύτερον, η Κυκλοφοριακή Επιτροπή του Δήμου τοποθετήθηκε αρνητικά. Τρίτον, το θέμα αποσύρθηκε από το Δημοτικό Συμβούλιο με βάση τις ενστάσεις της Υπηρεσίας, της Κυκλοφοριακής Επιτροπής, του δημάρχου και δημοτικών συμβούλων.
Σύμφωνα με τον Γιάννη Γκαράνη και οι δύο εναλλακτικοί δρόμοι έχουν προβλήματα, καθώς η μία όδευση περνάει μέσα από την ιρλανδική διάβαση του Τρελοχειμάρρου κι η άλλη μέσω της ισόπεδης σιδηροδρομικής διάβασης που δεν έχει επαρκή ορατότητα. Σε κάθε περίπτωση, ο δήμαρχος συνέστησε στους οδηγούς να μην αναπτύσσουν ταχύτητες και να οδηγούν με μεγάλη προσοχή. Για το τι μπορούσε να γίνει, ο δήμαρχος απάντησε πως πριν την έναρξη του έργου «θα μπορούσαν να γίνουν πολλά πράγματα», επικαλούμενος τις διαπιστώσεις της Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου.
Τι είχε δηλώσει ο αντιπεριφερειάρχης Ροδόπης
Πριν την καθαίρεση της γέφυρας στην αρχή της εβδομάδας, απαντήσεις σε όλα τα ερωτήματα των διερχόμενων οδηγών είχε κληθεί να δώσει ο αντιπεριφερειάρχης Ροδόπης Μανώλης Ταπατζάς, επίσης μέσα από το ράδιο Χρόνος 87.5fm. Σύμφωνα με τον αντιπεριφερειάρχη οι συσκέψεις που προηγήθηκαν των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων, είχαν στόχο να δημιουργηθούν όλες οι προϋποθέσεις ασφάλειας ώστε να γίνει το έργο κι η εκτροπή κυκλοφορίας μέσω των παρακαμπτήριων οδών.
Σύμφωνα με τον Μ. Ταπατζά, το έργο έχει λάβει έγκριση από τον Δεκέμβριο του 2022, αλλά «δεν θα πω γιατί δεν έγινε το 2023 (επί Διοίκησης Νίκου Τσαλικίδη), είναι μικροπολιτική και δεν το κάνω», ωστόσο επειδή είναι χρηματοδοτούμενο έργο μέσω ΕΣΠΑ πρέπει να έχει ολοκληρωθεί μέχρι το καλοκαίρι του 2025. Εκτός από το χρονικό πλαίσιο, η επιλογή έγινε καθώς τους καλοκαιρινούς μήνες -σύμφωνα με μετρήσεις που έγιναν- από τον δρόμο διέρχονταν καθημερινά 3.000 οχήματα, ενώ οι παρακαμπτήριες οδοί κατέγραφαν μεγάλη κυκλοφορία γεωργικών οχημάτων και μηχανημάτων. Γι’ αυτό, σύμφωνα με τον Μ. Ταπατζά, αποφασίστηκε να γίνει η γέφυρα τον χειμώνα, ενώ προηγήθηκαν εργασίες στη γύρω περιοχή παρέμβασης. Πάντως, όπως παραδέχτηκε ο ίδιος, δεν προηγήθηκαν μετρήσεις για τον κυκλοφοριακό φόρτο τον χειμώνα, αλλά όπως εκτίμησε η κινητικότητα οχημάτων είναι στο 20% σε σχέση με το καλοκαίρι. Πάντως, νωρίτερα μέσα στον χρόνο η Διοίκηση υποστήριζε ότι το έργο αυτό δεν μπορεί να γίνει τον χειμώνα, εξαιτίας των ερμητικών νερών του ποταμού.
Το καλοκαίρι «φώναζαν από το παραλιακό μέτωπο» να μην ξεκινήσει το έργο εν μέσω τουριστικής περιόδου «είναι απαράδεκτο, κάντε το τον χειμώνα» έλεγαν, αλλά τώρα «φωνάζουν κυρίως οι κάτοικοι του χωριού, γιατί το κάνετε μέσα στον χειμώνα», σύμφωνα με τα λεγόμενα του Μ. Ταπατζά.
Σημειώνουμε, τέλος, ότι ο αντιπεριφερειάρχης πράγματι τήρησε τη δέσμευση που έδωσε στο ράδιο Χρόνος 87.5fm τη Δευτέρα, ότι μετά το κρας τεστ του Σαββάτου, θα ενισχυόταν η σήμανση και η φωτοσήμανση, γεγονός που επιβεβαιώσαμε στη χθεσινή μας αυτοψία στο σημείο.
Γενικότερα μιλώντας για το έργο κατασκευής νέας γέφυρας μεταξύ Κομοτηνής και Κοσμίου, ο Μ. Ταπατζάς το χαρακτήρισε «ύψιστης σημασίας», χαρακτηρίζοντας επικίνδυνη και με ρωγμές την υπάρχουσα παλαιωμένη γέφυρα. Βέβαια, αυτό που δεν απαντήθηκε, είναι ο λόγος που -εφόσον η γέφυρα είναι βεβαιωμένα τόσο επικίνδυνη- γιατί δεν έκλεισε τόσους μήνες; Και γιατί άνοιξε το περασμένο Σάββατο;
Σε κάθε περίπτωση, επαναλαμβάνουμε, οι οδηγοί πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί, να πειθαρχούν στη σήμανση και στη φωτοσήμανση, κι επίσης να κινούνται με χαμηλές ταχύτητες ιδίως στην ιρλανδική διάβαση και στην ισόπεδη σιδηροδρομική διάβαση, προς αποφυγή ατυχημάτων.
Ακολουθήστε το xronos.gr στο Google News