ΕΦΚΑ: Πότε πληρώνονται οι συντάξεις Ιουνίου

Πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης έδωσε το κίνητρο σε μαθητές με τη βοήθεια των δασκάλών τους Γιάννη Γκορόγια και Ζάκα Γεωργία να μάθουν για τον μεσογειακό προϊόν, να επισκεφτούν ελαιώνες, να φτιάξουν βρώσιμες ελιές, να ζωγραφίσουν, να γράψουν ποιήματα να πρωταγωνιστήσουν σε θεατρικό και τελικά να εκδώσουν ένα διαφορετικό βιβλίο με συνταγές Ρεπορτάζ Μελαχροινή Μαρτίδου
Ένα χαρακτηριστικό προϊόν της χώρας μας και βάση της μεσογειακής διατροφής, η ευλογημένη ελιά, αλλά και το ελαιόλαδο, αποτέλεσαν την πηγή έμπνευσης για μικρούς μαθητές του 1ου δημοτικού σχολείου Ξάνθης, που κατάφεραν αυτήν την έμπνευση να την μεταφέρουν στις σελίδες ενός βιβλίου. Η βιωματική εκπαίδευση έγινε πράξη από τα παιδιά της τετάρτης δημοτικού, χάρης στην παρότρυνση των δασκάλων τους Γιάννη Γκορόγια και Ζάκα Γεωργία που εργάστηκαν μεθοδικά και έφτασαν μέχρι την έκδοση ενός υπέροχου βιβλίου αφιερωμένου στην ελιά και στα προϊόντα της, με πληροφορίες συνταγές και ζωγραφιές που έγινε εξ ολοκλήρου από τα παιδιά. Βρεθήκαμε στην Ξάνθη κι ανιχνεύσαμε την όλη προσπάθεια που πέρυσι ήταν το γεγονός της χρονιάς αφού έκλεισε με θεατρικό έργο, μ΄ ένα πάρτι όπου τα εδέσματα ήταν βασισμένα στο λάδι και όλοι απόλαυσαν με κάθε τρόπο το υπέροχο ταξίδι γνωριμίας με την ελιά.

Το κίνητρο για την έκδοση του βιβλίου δόθηκε όταν ανακοινώθηκε στους μαθητές και τον δάσκαλο, ότι μπορούν να επιλέξουν ένα πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης. «Η ελιά ως βασικό στοιχείο της ζωής μας, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι η Ελλάδα είναι μια από τις πρώτες, σε ελαιοπαραγωγούς, χώρες, οδήγησαν τον εκπαιδευτικό της τετάρτης τάξης να επιλέξει το πρόγραμμα της ελιάς. Η υλοποίηση του προγράμματος ξεκίνησε με θεωρητικά μαθήματα, αφού οι μαθητές μας έπρεπε πρώτα να μάθουν για ελιά σαν δέντρο, τη διαδρομή της από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα, τον μύθο της ελιάς με τον Ποσειδώνα και την Αθηνά, της αποτύπωση του δέντρου σε ευρήματα της αρχαιότητας, την ελιά με την οποία στεφάνωναν τους αθλητές των Ολυμπιακών Αγώνων.

Ακολούθως οι μαθητές επισκέφτηκαν τον ελαιώνα του κ. Γιαρματζίδη, υπεύθυνου περιβαλλοντικής εκπαίδευσης πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης Ν. Ξάνθης. Εκεί είχαν την ευκαιρία να δουν τα δέντρα από κοντά, να σκαλίσουν, να μάθουν για το φυσικό λίπασμα, τις παγίδες για το δάκο, για τις αρρώστιες, για τους οικολογικούς ραντισμούς. Οι μαθητές μάζεψαν ελιές και επιστρέφοντας στο σχολείο τους ακολούθησαν όλη τη διαδικασία μέχρι οι ελιές να γίνουν βρώσιμες. Στην επόμενη φάση τα παιδιά επισκέφτηκαν ένα ελαιοτριβείο, όπου παρακολούθησαν την επεξεργασία ελιάς, πως μπαίνει στα μηχανήματα, πλένεται, γίνεται πολτός και καταλήγει λάδι και πως τα κουκούτσια γίνονται πυρηνέλαιο» θα πει ο κ. Γκορόγιας.
Το ταξίδι γνώσης διανθίστηκε και με άλλες προσεγγίσεις αφού η Μάρθα Αποστολίδου νηπιαγωγός και απόφοιτος σχολής Καλών Τεχνών από την Ξάνθη, ανέλαβε να δείξει στους μαθητές την εικαστική πλευρά της ελιάς. Έδειξε πως έχουν ζωγραφίσει την ελιά μεγάλοι ζωγράφοι, όπως ο Θεόφιλος, ο Γκογκέν, ο Μονέ και ζήτησε από τους μαθητές χρησιμοποιώντας καμβάδες και λαδοπαστέλ να ζωγραφίσουν με την δική τους ματιά.
Το αποτέλεσμα ήταν εκπληκτικό. Στο επόμενο στάδιο του προγράμματος οι μαθητές με επιλεγμένες επισκέψεις σε καταστήματα της Ξάνθης είδαν πώς εκτίθενται οι ελιές και τα προϊόντα τους, το λάδι, το σαπούνι, τα καλλυντικά και τα βιολογικά είδη.
Τα παιδιά φωτογράφισαν, πήραν μικρές συνεντεύξεις από ελαιοπαραγωγούς, έκαναν συγκρίσεις τιμών και συνέκριναν πιο λάδι είναι καλύτερο, τι είναι το παρθένο ελαιόλαδο, το έξτρα παρθένο. Στο στάδιο αυτό ήταν που οι δάσκαλοι της τάξης σε συνεργασία με τη διευθύντρια του σχολείου κ.Τσαμούλη Βασιλική, αποφάσισαν ότι η δουλειά των μαθητών δεν πρέπει να μείνει μόνο μέσα στα στενά πλαίσια της τάξης. Συμφώνησαν στην έκδοση ενός βιβλίου και αναζήτησαν χορηγούς, βρίσκοντας μάλιστα μεγάλη ανταπόκριση.

Για να γίνει πιο ελκυστικό το εγχειρίδιο σκέφτηκαν να εντάξουν και συνταγές μαγειρικές. Οι γονείς μαγείρεψαν μαζί με τα παιδιά τους φαγητά με βάση την ελιά και ένας επαγγελματίας φωτογράφος αποτύπωσε το αποτέλεσμα. «Το βιβλιαράκι βγήκε πολύ γρήγορα», λέει με χαρά στο «Χ» ο εκπαιδευτικός που είδε τους μαθητές να δημιουργούν κάτι εξαιρετικό, «είναι δουλειά των παιδιών, εμείς δεν έχουμε βάλει καθόλου το χέρι μας.
Υπάρχουν μέσα τα ποιήματα τους, τις παροιμίες που βρήκαν, τις ζωγραφιές τους, τις συνταγές τους και στο πρώτο μέρος του βιβλίου βρίσκονται όλα τα στοιχεία για το πρόγραμμα, την ελιά και πως φτάσαμε στην έκδοση. Είμαι σίγουρος ότι ήταν μία εμπειρία που οι μαθητές θα τη θυμούνται, θα βλέπουν το βλέπουν και θα καμαρώνουν».
Όμορφες πρωτοβουλίες που αξίζει να τις παρακολουθούμε στην γειτονική Ξάνθη.

Το κίνητρο για την έκδοση του βιβλίου δόθηκε όταν ανακοινώθηκε στους μαθητές και τον δάσκαλο, ότι μπορούν να επιλέξουν ένα πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης. «Η ελιά ως βασικό στοιχείο της ζωής μας, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι η Ελλάδα είναι μια από τις πρώτες, σε ελαιοπαραγωγούς, χώρες, οδήγησαν τον εκπαιδευτικό της τετάρτης τάξης να επιλέξει το πρόγραμμα της ελιάς. Η υλοποίηση του προγράμματος ξεκίνησε με θεωρητικά μαθήματα, αφού οι μαθητές μας έπρεπε πρώτα να μάθουν για ελιά σαν δέντρο, τη διαδρομή της από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα, τον μύθο της ελιάς με τον Ποσειδώνα και την Αθηνά, της αποτύπωση του δέντρου σε ευρήματα της αρχαιότητας, την ελιά με την οποία στεφάνωναν τους αθλητές των Ολυμπιακών Αγώνων.

Ακολούθως οι μαθητές επισκέφτηκαν τον ελαιώνα του κ. Γιαρματζίδη, υπεύθυνου περιβαλλοντικής εκπαίδευσης πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης Ν. Ξάνθης. Εκεί είχαν την ευκαιρία να δουν τα δέντρα από κοντά, να σκαλίσουν, να μάθουν για το φυσικό λίπασμα, τις παγίδες για το δάκο, για τις αρρώστιες, για τους οικολογικούς ραντισμούς. Οι μαθητές μάζεψαν ελιές και επιστρέφοντας στο σχολείο τους ακολούθησαν όλη τη διαδικασία μέχρι οι ελιές να γίνουν βρώσιμες. Στην επόμενη φάση τα παιδιά επισκέφτηκαν ένα ελαιοτριβείο, όπου παρακολούθησαν την επεξεργασία ελιάς, πως μπαίνει στα μηχανήματα, πλένεται, γίνεται πολτός και καταλήγει λάδι και πως τα κουκούτσια γίνονται πυρηνέλαιο» θα πει ο κ. Γκορόγιας.
Το ταξίδι γνώσης διανθίστηκε και με άλλες προσεγγίσεις αφού η Μάρθα Αποστολίδου νηπιαγωγός και απόφοιτος σχολής Καλών Τεχνών από την Ξάνθη, ανέλαβε να δείξει στους μαθητές την εικαστική πλευρά της ελιάς. Έδειξε πως έχουν ζωγραφίσει την ελιά μεγάλοι ζωγράφοι, όπως ο Θεόφιλος, ο Γκογκέν, ο Μονέ και ζήτησε από τους μαθητές χρησιμοποιώντας καμβάδες και λαδοπαστέλ να ζωγραφίσουν με την δική τους ματιά.
Το αποτέλεσμα ήταν εκπληκτικό. Στο επόμενο στάδιο του προγράμματος οι μαθητές με επιλεγμένες επισκέψεις σε καταστήματα της Ξάνθης είδαν πώς εκτίθενται οι ελιές και τα προϊόντα τους, το λάδι, το σαπούνι, τα καλλυντικά και τα βιολογικά είδη.
Τα παιδιά φωτογράφισαν, πήραν μικρές συνεντεύξεις από ελαιοπαραγωγούς, έκαναν συγκρίσεις τιμών και συνέκριναν πιο λάδι είναι καλύτερο, τι είναι το παρθένο ελαιόλαδο, το έξτρα παρθένο. Στο στάδιο αυτό ήταν που οι δάσκαλοι της τάξης σε συνεργασία με τη διευθύντρια του σχολείου κ.Τσαμούλη Βασιλική, αποφάσισαν ότι η δουλειά των μαθητών δεν πρέπει να μείνει μόνο μέσα στα στενά πλαίσια της τάξης. Συμφώνησαν στην έκδοση ενός βιβλίου και αναζήτησαν χορηγούς, βρίσκοντας μάλιστα μεγάλη ανταπόκριση.
ΕΝΑΣ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΣ ΤΣΕΛΕΜΕΝΤΕΣ ΠΟΥ ΕΓΙΝΕ ΑΝΑΡΠΑΣΤΟΣ

Για να γίνει πιο ελκυστικό το εγχειρίδιο σκέφτηκαν να εντάξουν και συνταγές μαγειρικές. Οι γονείς μαγείρεψαν μαζί με τα παιδιά τους φαγητά με βάση την ελιά και ένας επαγγελματίας φωτογράφος αποτύπωσε το αποτέλεσμα. «Το βιβλιαράκι βγήκε πολύ γρήγορα», λέει με χαρά στο «Χ» ο εκπαιδευτικός που είδε τους μαθητές να δημιουργούν κάτι εξαιρετικό, «είναι δουλειά των παιδιών, εμείς δεν έχουμε βάλει καθόλου το χέρι μας.
Υπάρχουν μέσα τα ποιήματα τους, τις παροιμίες που βρήκαν, τις ζωγραφιές τους, τις συνταγές τους και στο πρώτο μέρος του βιβλίου βρίσκονται όλα τα στοιχεία για το πρόγραμμα, την ελιά και πως φτάσαμε στην έκδοση. Είμαι σίγουρος ότι ήταν μία εμπειρία που οι μαθητές θα τη θυμούνται, θα βλέπουν το βλέπουν και θα καμαρώνουν».
Όμορφες πρωτοβουλίες που αξίζει να τις παρακολουθούμε στην γειτονική Ξάνθη.
Ακολουθήστε το xronos.gr στο Google News