Χρ. Τοψίδης: Με σταθερά βήματα και πνεύμα συνεργασίας η Περιφέρεια ΑΜΘ αλλάζει
Απορίας άξιο γιατί τόσα χρόνια το ζήτημα έχει παραμείνει στον «πάγο», παρά τις διαχρονικές προφορικές υποσχέσεις που έχουν ακουστεί και το αίτημα των τοπικών κοινοτήτων
Η δημογραφική επιβίωση χωριών που «σβήνουν» και η τουριστική ανάπτυξη τόπων με φυσική ομορφιά συνδέονται άμεσα με την οδική σύνδεση και την ευκολία μετακίνησης από και προς την πόλη και τον κύριο οδικό άξονα, την Εγνατία Οδό
Από την έξοδο της ΒΙΠΕ κι έπειτα από την επαρχιακή οδό Κομοτηνής-Κρωβύλης ή από την έξοδο Μέστης και τους παλιούς δρόμους εξυπηρετείται η κίνηση των οχημάτων
Η νέα διοίκηση του Δήμου Μαρωνείας-Σαπών και η νέα διοίκηση της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας & Θράκης πρέπει να δουν άμεσα κι από κοινού το ζήτημα
Ξεχάστηκαν οι προφορικές υποσχέσεις που είχαν δοθεί στους προέδρους τοπικών κοινοτήτων χωριών των Δημοτικών Ενοτήτων Μαρώνειας και Σαπών, ότι κάποια στιγμή θα άνοιγε έξοδος-είσοδος από-προς την Εγνατία Οδό. Το ζήτημα είναι ζωτικής σημασίας για τον τόπο, καθώς πρόκειται για χωριά που απογυμνώνονται από κατοίκους έχοντας καταντήσει τόποι γερόντων και συγχρόνως δεν έχουν καθόλου εισερχόμενο τουρισμό, εκτός από τους καταγόμενους που επιστρέφουν σε αυτά τις γιορτές.
Η οδική σύνδεση σήμερα
Ο λόγος κυρίως για χωριά όπως Ασκητές, Κρωβύλη, Διώνη, Σαλμώνη, Στρύμη κι όλες τις γειτονικές περιοχές. Η σύνδεση με αυτά τα χωριά γίνεται με δύο τρόπους:
Πρώτον, μέσω του επαρχιακού δρόμου Κομοτηνή-Κρωβύλη, στον οποίο αρκετοί εισέρχονται βγαίνοντας από τον κόμβο της Βιομηχανικής Περιοχής της Εγνατίας, είτε τον ξεκινούν κατευθείαν από την πόλη. Ωστόσο, ο συγκεκριμένος επαρχιακός δρόμος, αν και μερικά σημεία του έχουν επισκευαστεί τα τελευταία χρόνια, θεωρείται ιδιαίτερα προβληματικός και επικίνδυνος, ιδιαίτερα τις νυχτερινές ώρες. Δεύτερον, από την έξοδο Μέστης στην Εγνατία Οδό κι έπειτα παίρνοντας τον επικίνδυνο παλιό δρόμο. Προφανώς, το παραπάνω δρομολόγιο είναι γνωστό σε όσους χρησιμοποιούν συχνά το δρόμο, αλλά για κάποιον που το χρησιμοποιεί σπάνια, πόσω δε μάλλον για κάποιον τουρίστα, είναι εξαιρετικά επικίνδυνο.
Υπάρχει λύση
Λύση υπάρχει και δεν είναι άλλη από τη διάνοιξη εισόδου-εξόδου στο ύψος της Διώνης ή της Σαλμώνης, όπου αφενός υπάρχει κατάλληλος χώρος, αφετέρου η Εγνατία Οδός είναι κυριολεκτικά δίπλα στα χωριά. Κατά το παρελθόν οι πρόεδροι των τοπικών κοινοτήτων όλων των χωριών της περιοχής είχαν ζητήσει να προχωρήσει το ζήτημα και είχαν λάβει προφορικές υποσχέσεις που ποτέ δεν προχώρησαν.
Η σύνδεση με την Εγνατία θα μειώσει κατά το ήμισυ περίπου το δρομολόγιο χρονικά, ενώ συγχρόνως θα εγγυηθεί μεγαλύτερη ασφάλεια. Παράλληλα, θα ενισχύσει την επισκεψιμότητα σε γραφικά χωριά, όπως οι Ασκητές, αλλά και στην ευρύτερη περιοχή που μεταξύ άλλων περιλαμβάνει τη δασική έκταση του Ισμάρου, ένα από τα πλέον παρθένα κι ανεκμετάλλευτα τοπόσημα της Ροδόπης.
Η νέα διοίκηση του Δήμου Μαρωνείας-Σαπών και η νέα διοίκηση της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας & Θράκης πρέπει να δουν άμεσα κι από κοινού το ζήτημα, θέτοντάς το στην ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών και στην Εγνατία Οδό. Η διάνοιξη εξόδου, άλλωστε, δεν είναι τόσο δύσκολη υπόθεση, γεγονός που αποδείχτηκε πριν μερικά χρόνια, όταν αναγκαστικά άνοιξε έξοδος Ληνός-Σώστης στην Εγνατία Οδό, μετά την πτώση της γέφυρας στον ποταμό Κομψάτο.
Δημογραφική κατάρρευση
Όπως αποτυπώθηκε σε πρόσφατη πανθρακική έρευνα του «Χ», από τις 25 Δημοτικές Ενότητες της Θράκης, στις 20 καταγράφηκε από μικρή έως ραγδαία μείωση του πληθυσμού την τελευταία δεκαετία.
Ένας από τους Δήμους που είδαν τον πληθυσμό τους να «βυθίζεται» ήταν ο Δήμος Μαρωνείας-Σαπών, από 14.733 κατοίκους το 2011 σε 11.867 το 2021, με τις καμπύλες πρόγνωσης να προβλέπουν δυσοίωνο μέλλον, εάν δεν αλλάξει κάτι δραστικά.
Χωριά της Δημοτικής Ενότητας Σαπών όπως η Στρύμη, η Διώνη και η Κρωβύλη, αλλά και της Δημοτικής Ενότητας Μαρώνειας όπως οι Ασκηντές, η Βέννα, η Σαλμώνη είναι από τα πλέον πληττόμενα στη δημογραφική κατάρρευση της ελληνικής υπαίθρου.
Ακολουθήστε το xronos.gr στο Google News