Είναι το δημογραφικό, ηλίθιε!

Συζήτηση με ανοικτά χαρτιά, εξομολόγηση από καρδιάς, είναι η συνέντευξη που ακολουθεί στον «Χ» της προέδρου του σωματείου ένδυσης υπόδησης Κομοτηνής Δέσποινας Χατζημάνου η οποία διατυπώνει την αγωνία των ανθρώπων της αγοράς αλλά επιμένει ότι οι επαγγελματίες διατηρώντας την ψυχραιμία τους κόντρα στο κλίμα εκφοβισμού του καταναλωτικού κοινού που δημιουργούν τα κεντρικά ΜΜΕ θα κρατήσουν σε αξιοπρεπές επίπεδο την αγορά. Συνέντευξη Σταύρος Φανφάνης
Από τι βλέπετε να απειλείται η αγορά της Κομοτηνής; Που εστιάζετε το πρόβλημα της μειωμένης αγοραστικής κίνησης;
-Να κάνουμε μια κουβέντα για το εκπτωσιακό κομμάτι, γιατί αυτή την περίοδο διανύουμε περίπου την μέση της περιόδου εκπτώσεων, που ξεκινούν στις 15 Ιανουαρίου και λήγουν στις 28 Φεβρουαρίου κάθε χρόνο.
Οι εκπτώσεις άρχισαν άτυπα στις αρχές Ιανουαρίου, μέσα στην εορταστική περίοδο, προσπαθώντας να καλύψουμε και εμείς κάποιες ανάγκες μας, γιατί όπως γνωρίζετε και τις ημέρες των εορτών το καταναλωτικό κοινό αδυνατούσε να μπει στα μαγαζιά μας και προβήκαμε σε τέτοιου είδους ενέργειες.
Ενώ πριν από χρόνια και στις προηγούμενες περιόδους εκπτώσεων έλεγα και βλέπαμε ότι οι τρείς πρώτες εβδομάδες ήταν αυτές που ήταν οι πιο ουσιαστικές για την κίνηση των καταστημάτων, φέτος μετά λύπης μου δηλώνω ότι δεν υπήρξε ούτε καν εβδομάδα που να μας δώσει ένα χαμόγελο στην αγορά, υπήρξαν μόνο 3-4 μέρες στην αρχή των εκπτώσεων.
Τα ποσοστά που ξεκίνησαν οι συνάδελφοι τις εκπτώσεις ήταν της τάξης του 30% - 40%, βλέποντας όμως τον κόσμο να απέχει, βλέποντας τον κόσμο να περνάει και όχι να μπαίνει στα καταστήματα, τα ποσοστά από την δεύτερη εβδομάδα αυξήθηκαν έως και 70% που σημαίνει ότι το καταναλωτικό κοινό δυστυχώς δεν ανταποκρίθηκε. Δεν μας έδωσε αυτό το χαμόγελο ή την πνοή που περιμέναμε μέσα στις εκπτώσεις. Βέβαια οι συνάδελφοι, κάθε μέρα με προσφορές, εκπτώσεις, ακόμη και με δόσεις έκαναν προσπάθειες αλλά τα αποτελέσματα δυστυχώς είναι πολύ αρνητικά.
Που οφείλεται η εικόνα που μας περιγράφετε;
-Το πρόβλημα εστιάζεται σαφώς στις οικονομικές δυσκολίες, ξέρετε ότι εδώ και 6 μήνες περίπου έχουν γίνει περικοπές στους μισθούς και τις συντάξεις, περικοπές ακόμη και στο αγροτικό κομμάτι της πόλης που αποτελεί μια πολύ βασική αγοραστική δύναμη για τον τόπο μας με αποτέλεσμα ο κόσμος να προμηθεύεται τα απολύτως απαραίτητα.
Ένα άλλο στοιχείο που φαντάζομαι ότι επηρεάζει αυτή την στιγμή είναι το γεγονός ότι οι μεγαλοδημοσιογράφοι και τα μεγάλα κανάλια το μόνο που έχουν καταφέρει τον τελευταίο χρόνο είναι ένα παιχνίδι εκφοβισμού, επικοινωνιακό στην αρχή, αλλά τους τελευταίους μήνες είναι ένα παιχνίδι εκφοβισμού των καταναλωτών με αποτέλεσμα την δημιουργία μιας πολύ αρνητικής ψυχολογίας. Οι καταναλωτές είναι κουμπωμένοι. Δεν θέλω να πιστεύω ότι όλα τα χρήματα έχουν τελειώσει από τους τραπεζικούς τους λογαριασμούς, από τις συντάξεις, από τις οικονομίες τους, από τα λίγα που είχαν στα χέρια τους ή που συνεχίζουν να έχουν, αυτά όμως που ακούν και που διαβάζουν καθημερινά από τα μεγάλα κανάλια, είναι για εμένα ο πρώτος λόγος που λειτουργεί αρνητικά στην ψυχολογία του κόσμου και βέβαια όλα τα υπόλοιπα μετά που έχουμε αναφέρει.
Βλέπουμε καταστήματα να κλείνουν συνεχώς. Προβληματίζει αυτό; Κλείνουν καταστήματα λόγω της οικονομικής κρίσης και μόνο ή κλείνουν και κάποια τα οποία θα έκλειναν ούτως ή άλλως;
-Βάσει επίσημων στοιχείων, το 2010 στον νομό Ροδόπης έκλεισαν 600 επιχειρήσεις. Θέλω να πιστεύω ότι οι μισές από αυτές τις επιχειρήσεις που έκλεισαν, θα έκλειναν ούτως ή άλλως. Επίσης βάσει στοιχείων, το 2011 προβλέπεται ότι θα κλείσουν άλλες 225.000 επιχειρήσεις πανελλαδικά. Κάποιες από αυτές θα είναι και στην πόλη μας. Ο κίνδυνος του να βρεθούμε και εμείς σε αυτή την δίνη, σε αυτή την ύφεση, είναι καθημερινός. Οι επαγγελματίες αυτή την στιγμή αδυνατούν να βγάλουν τις υποχρεώσεις τους. Αναφέρομαι στις μηνιαίες υποχρεώσεις. Αδυνατούμε να πληρώσουμε το προσωπικό μας, τις εισφορές μας στα ασφαλιστικά ταμεία, έχουμε το ΦΠΑ μας, έχουμε τα τρέχοντα δάνεια που σίγουρα ένα μεγάλο ποσοστό επαγγελματιών έχουν πάρει κεφάλαια από τις τράπεζες για να κινηθούν και όλα αυτά οφείλονται στην έλλειψη ρευστότητας που υπάρχει. Πιστεύω αν ήταν λίγο καλύτερα τα πράγματα, αν όλα αυτά που μας έχουν δηλώσει ο ίδιος ο πρωθυπουργός αλλά και οι υπουργοί με την σειρά τους ο κ. Χρυσοχοϊδης και η κ. Κατσέλη γινόνταν πράξη, τα πράγματα δεν θα είχαν φτάσει εδώ. Μετά λύπης μου διαπιστώνω ότι κάθε μέρα στις κεντρικές οδούς της πόλης, στην Ερμού, στην Βενιζέλου, στην Αγίου Γεωργίου, στην Παρασίου αλλά και στις παράπλευρες οδούς, είναι και ένα κατάστημα κλειστό την εβδομάδα. Είναι πολύ άσχημη αυτή η εικόνα. Είναι εικόνα μαρασμού αυτού του τόπου και αυτό δεν συμφέρει ούτε και εμάς που προσπαθούμε με νύχια και με δόντια να κρατήσουμε αυτή την αγορά, αλλά ούτε και τους επισκέπτες που θέλουμε να έρθουν στην πόλη μας, που θέλουμε να αφήσουν κάποια χρήματα στην πόλη μας, να βλέπουν καθημερινά λουκέτα όπως το παρατηρεί και ο κόσμος που κυκλοφορεί έξω.
Μπορούμε να βρούμε «τρυκ» που θα οδηγήσουν στην ανάταση της αγοράς;
-Αυτή την στιγμή τα μόνα «τρυκ» που φαντάζομαι ότι μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε, είναι πρώτον να έχουμε μια πολύ θετική στάση απέναντι στους καταναλωτές, να διατηρήσουμε εμείς – οι επαγγελματίες – την απόλυτη ψυχραιμία μας.
Ζητάμε μια βοήθεια από τις τράπεζες που δίνουν βοήθεια με το σταγονόμετρο και οι συνάδελφοι επαγγελματίες είχαν συνηθίσει άλλου είδους δοσοληψίες. Δεν είμαστε όλοι ανέντιμοι. Δεν μπορούν όλους να μας βάζουν στο ίδιο καζάνι. Υπάρχουν έντιμοι συνάδελφοι που είχαν σωστές συναλλαγές με τις τράπεζες και σε κάποιες δύσκολες στιγμές τους ο τραπεζικός κλάδος ήταν κοντά τους. Αυτή την στιγμή αυτό έχει σταματήσει.
Επίσης ζητάμε μια αμοιβαία κατανόηση και από το κράτος αλλά και από τους καταναλωτές. Η συρρίκνωση των καταστημάτων, τα λουκέτα δηλαδή, μας αναγκάζουν ή να οδηγηθούμε σε καταστήματα μικρότερα ή ακόμη και στην μείωση της γκάμας των προϊόντων μας. Κατ’ επέκταση η όλη κατάσταση δεν πρέπει να μας πάρει από κάτω, πρέπει να σκεφτόμαστε θετικά, παρόλο που τα πράγματα είναι δυσοίωνα και κάθε μέρα ακούμε νέα μέτρα. Κάθε μέρα βλέπουμε τα ταμεία μας να τζιράρουν μειωμένα κατά 50%-60%, παρόλα αυτά αν διατηρήσουμε την ψυχραιμία μας, Πιστεύω ότι η αγορά της Κομοτηνής ήταν και θέλουμε να παραμείνει αξιόλογη αγορά.
Η αγορά της Κομοτηνής υπερτερεί σε καταστήματα, όσον αφορά την ένδυση – υπόδηση αλλά και σε πολλά άλλα επαγγέλματα, από τους όμορους νομούς. Έχουμε αξιόλογα μαγαζιά, αξιόλογους συναδέλφους, πιστεύω ότι όλοι οι επαγγελματίες έχουν καταλάβει ότι δεν είμαστε σε θέση να διώχνουμε τον κόσμο μας σε άλλες πόλεις. Έχουμε μεγάλη γκάμα καταστημάτων για όλα τα βαλάντια.
Το μήνυμά σας;
-Περιμένουμε το αγοραστικό κοινό να μας προσεγγίσει, να μας δώσει ένα χαμόγελο, γιατί η δύναμη του αγοραστικού κοινού είναι αυτή που κρατά την αγορά της πόλης, είναι αυτή που κρατά τα μικρομεσαία καταστήματα στην πόλη μας».
-Να κάνουμε μια κουβέντα για το εκπτωσιακό κομμάτι, γιατί αυτή την περίοδο διανύουμε περίπου την μέση της περιόδου εκπτώσεων, που ξεκινούν στις 15 Ιανουαρίου και λήγουν στις 28 Φεβρουαρίου κάθε χρόνο.
Οι εκπτώσεις άρχισαν άτυπα στις αρχές Ιανουαρίου, μέσα στην εορταστική περίοδο, προσπαθώντας να καλύψουμε και εμείς κάποιες ανάγκες μας, γιατί όπως γνωρίζετε και τις ημέρες των εορτών το καταναλωτικό κοινό αδυνατούσε να μπει στα μαγαζιά μας και προβήκαμε σε τέτοιου είδους ενέργειες.
Ενώ πριν από χρόνια και στις προηγούμενες περιόδους εκπτώσεων έλεγα και βλέπαμε ότι οι τρείς πρώτες εβδομάδες ήταν αυτές που ήταν οι πιο ουσιαστικές για την κίνηση των καταστημάτων, φέτος μετά λύπης μου δηλώνω ότι δεν υπήρξε ούτε καν εβδομάδα που να μας δώσει ένα χαμόγελο στην αγορά, υπήρξαν μόνο 3-4 μέρες στην αρχή των εκπτώσεων.
Τα ποσοστά που ξεκίνησαν οι συνάδελφοι τις εκπτώσεις ήταν της τάξης του 30% - 40%, βλέποντας όμως τον κόσμο να απέχει, βλέποντας τον κόσμο να περνάει και όχι να μπαίνει στα καταστήματα, τα ποσοστά από την δεύτερη εβδομάδα αυξήθηκαν έως και 70% που σημαίνει ότι το καταναλωτικό κοινό δυστυχώς δεν ανταποκρίθηκε. Δεν μας έδωσε αυτό το χαμόγελο ή την πνοή που περιμέναμε μέσα στις εκπτώσεις. Βέβαια οι συνάδελφοι, κάθε μέρα με προσφορές, εκπτώσεις, ακόμη και με δόσεις έκαναν προσπάθειες αλλά τα αποτελέσματα δυστυχώς είναι πολύ αρνητικά.
Που οφείλεται η εικόνα που μας περιγράφετε;
-Το πρόβλημα εστιάζεται σαφώς στις οικονομικές δυσκολίες, ξέρετε ότι εδώ και 6 μήνες περίπου έχουν γίνει περικοπές στους μισθούς και τις συντάξεις, περικοπές ακόμη και στο αγροτικό κομμάτι της πόλης που αποτελεί μια πολύ βασική αγοραστική δύναμη για τον τόπο μας με αποτέλεσμα ο κόσμος να προμηθεύεται τα απολύτως απαραίτητα.
Ένα άλλο στοιχείο που φαντάζομαι ότι επηρεάζει αυτή την στιγμή είναι το γεγονός ότι οι μεγαλοδημοσιογράφοι και τα μεγάλα κανάλια το μόνο που έχουν καταφέρει τον τελευταίο χρόνο είναι ένα παιχνίδι εκφοβισμού, επικοινωνιακό στην αρχή, αλλά τους τελευταίους μήνες είναι ένα παιχνίδι εκφοβισμού των καταναλωτών με αποτέλεσμα την δημιουργία μιας πολύ αρνητικής ψυχολογίας. Οι καταναλωτές είναι κουμπωμένοι. Δεν θέλω να πιστεύω ότι όλα τα χρήματα έχουν τελειώσει από τους τραπεζικούς τους λογαριασμούς, από τις συντάξεις, από τις οικονομίες τους, από τα λίγα που είχαν στα χέρια τους ή που συνεχίζουν να έχουν, αυτά όμως που ακούν και που διαβάζουν καθημερινά από τα μεγάλα κανάλια, είναι για εμένα ο πρώτος λόγος που λειτουργεί αρνητικά στην ψυχολογία του κόσμου και βέβαια όλα τα υπόλοιπα μετά που έχουμε αναφέρει.
Βλέπουμε καταστήματα να κλείνουν συνεχώς. Προβληματίζει αυτό; Κλείνουν καταστήματα λόγω της οικονομικής κρίσης και μόνο ή κλείνουν και κάποια τα οποία θα έκλειναν ούτως ή άλλως;
-Βάσει επίσημων στοιχείων, το 2010 στον νομό Ροδόπης έκλεισαν 600 επιχειρήσεις. Θέλω να πιστεύω ότι οι μισές από αυτές τις επιχειρήσεις που έκλεισαν, θα έκλειναν ούτως ή άλλως. Επίσης βάσει στοιχείων, το 2011 προβλέπεται ότι θα κλείσουν άλλες 225.000 επιχειρήσεις πανελλαδικά. Κάποιες από αυτές θα είναι και στην πόλη μας. Ο κίνδυνος του να βρεθούμε και εμείς σε αυτή την δίνη, σε αυτή την ύφεση, είναι καθημερινός. Οι επαγγελματίες αυτή την στιγμή αδυνατούν να βγάλουν τις υποχρεώσεις τους. Αναφέρομαι στις μηνιαίες υποχρεώσεις. Αδυνατούμε να πληρώσουμε το προσωπικό μας, τις εισφορές μας στα ασφαλιστικά ταμεία, έχουμε το ΦΠΑ μας, έχουμε τα τρέχοντα δάνεια που σίγουρα ένα μεγάλο ποσοστό επαγγελματιών έχουν πάρει κεφάλαια από τις τράπεζες για να κινηθούν και όλα αυτά οφείλονται στην έλλειψη ρευστότητας που υπάρχει. Πιστεύω αν ήταν λίγο καλύτερα τα πράγματα, αν όλα αυτά που μας έχουν δηλώσει ο ίδιος ο πρωθυπουργός αλλά και οι υπουργοί με την σειρά τους ο κ. Χρυσοχοϊδης και η κ. Κατσέλη γινόνταν πράξη, τα πράγματα δεν θα είχαν φτάσει εδώ. Μετά λύπης μου διαπιστώνω ότι κάθε μέρα στις κεντρικές οδούς της πόλης, στην Ερμού, στην Βενιζέλου, στην Αγίου Γεωργίου, στην Παρασίου αλλά και στις παράπλευρες οδούς, είναι και ένα κατάστημα κλειστό την εβδομάδα. Είναι πολύ άσχημη αυτή η εικόνα. Είναι εικόνα μαρασμού αυτού του τόπου και αυτό δεν συμφέρει ούτε και εμάς που προσπαθούμε με νύχια και με δόντια να κρατήσουμε αυτή την αγορά, αλλά ούτε και τους επισκέπτες που θέλουμε να έρθουν στην πόλη μας, που θέλουμε να αφήσουν κάποια χρήματα στην πόλη μας, να βλέπουν καθημερινά λουκέτα όπως το παρατηρεί και ο κόσμος που κυκλοφορεί έξω.
Μπορούμε να βρούμε «τρυκ» που θα οδηγήσουν στην ανάταση της αγοράς;
-Αυτή την στιγμή τα μόνα «τρυκ» που φαντάζομαι ότι μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε, είναι πρώτον να έχουμε μια πολύ θετική στάση απέναντι στους καταναλωτές, να διατηρήσουμε εμείς – οι επαγγελματίες – την απόλυτη ψυχραιμία μας.
Ζητάμε μια βοήθεια από τις τράπεζες που δίνουν βοήθεια με το σταγονόμετρο και οι συνάδελφοι επαγγελματίες είχαν συνηθίσει άλλου είδους δοσοληψίες. Δεν είμαστε όλοι ανέντιμοι. Δεν μπορούν όλους να μας βάζουν στο ίδιο καζάνι. Υπάρχουν έντιμοι συνάδελφοι που είχαν σωστές συναλλαγές με τις τράπεζες και σε κάποιες δύσκολες στιγμές τους ο τραπεζικός κλάδος ήταν κοντά τους. Αυτή την στιγμή αυτό έχει σταματήσει.
Επίσης ζητάμε μια αμοιβαία κατανόηση και από το κράτος αλλά και από τους καταναλωτές. Η συρρίκνωση των καταστημάτων, τα λουκέτα δηλαδή, μας αναγκάζουν ή να οδηγηθούμε σε καταστήματα μικρότερα ή ακόμη και στην μείωση της γκάμας των προϊόντων μας. Κατ’ επέκταση η όλη κατάσταση δεν πρέπει να μας πάρει από κάτω, πρέπει να σκεφτόμαστε θετικά, παρόλο που τα πράγματα είναι δυσοίωνα και κάθε μέρα ακούμε νέα μέτρα. Κάθε μέρα βλέπουμε τα ταμεία μας να τζιράρουν μειωμένα κατά 50%-60%, παρόλα αυτά αν διατηρήσουμε την ψυχραιμία μας, Πιστεύω ότι η αγορά της Κομοτηνής ήταν και θέλουμε να παραμείνει αξιόλογη αγορά.
Η αγορά της Κομοτηνής υπερτερεί σε καταστήματα, όσον αφορά την ένδυση – υπόδηση αλλά και σε πολλά άλλα επαγγέλματα, από τους όμορους νομούς. Έχουμε αξιόλογα μαγαζιά, αξιόλογους συναδέλφους, πιστεύω ότι όλοι οι επαγγελματίες έχουν καταλάβει ότι δεν είμαστε σε θέση να διώχνουμε τον κόσμο μας σε άλλες πόλεις. Έχουμε μεγάλη γκάμα καταστημάτων για όλα τα βαλάντια.
Το μήνυμά σας;
-Περιμένουμε το αγοραστικό κοινό να μας προσεγγίσει, να μας δώσει ένα χαμόγελο, γιατί η δύναμη του αγοραστικού κοινού είναι αυτή που κρατά την αγορά της πόλης, είναι αυτή που κρατά τα μικρομεσαία καταστήματα στην πόλη μας».
Ακολουθήστε το xronos.gr στο Google News