Βασιλόπιτα κόβει το Σάββατο ο Σύλλογος Πολυτέκνων Ροδόπης
Η ιστορία της γέφυρας που πρωτοσυμφωνήθηκε το μακρινό 2004! Ρεπορτάζ της Κικής Ηπειρώτου στη «Γνώμη Αλεξανδρούπολης»
Μια θετική εξέλιξη αναφορικά με ένα πολύ σημαντικό και για χρόνια «παγωμένο» έργο προκύπτει από την προκήρυξη διεθνούς διαγωνισμού, από την Εγνατία Οδό, για την «Εκπόνηση οριστικής μελέτης της 2ης διασυνοριακής οδικής γέφυρας στην περιοχή της συνοριακής διόδου «Κήποι - Ύψαλα - (τμήμα R15.02)», προϋπολογισμού 2.239.829,00 € (πλέον ΦΠΑ).
Η γέφυρα έχει χαρακτηριστεί ως έργο εθνικής σημασίας τόσο για την Ελλάδα, όσο και για την Τουρκία, καθώς θα συμβάλει δραστικά στην ομαλότερη διαχείριση της αυξημένης κίνησης από και προς τη γείτονα χώρα, ενώ θα διευκολύνει σημαντικά και τη μεταφορά των εμπορευμάτων ανάμεσα στις δύο χώρες.
Η ιστορία του έργου
Η κυβέρνηση της Ελληνικής Δημοκρατίας και η κυβέρνηση της Δημοκρατίας της Τουρκίας, έχουν συμφωνήσει στη δημιουργία του Ευρωπαϊκού Διαδρόμου Μεταφορών Θεσσαλονίκης - Κωνσταντινούπολης, βάσει του υπομνήματος συμφωνία που υπογράφηκε στην Αθήνα στις 22/01/2004, από τους υπουργούς Μεταφορών, στο πλαίσιο της προσπάθειας προώθησης των σχέσεων φιλίας μεταξύ των δύο χωρών, μέσω της ανάπτυξης υποδομής μεταφορών για τη σύνδεση των δύο χωρών.
Οι κυβερνήσεις Ελλάδας και Τουρκίας στο πλαίσιο της προσπάθειάς τους να αναπτύξουν περαιτέρω σχέσεις φιλίας και συνεργασίας, μέσω της ανάπτυξης υποδομών των μεταφορών, βάσει και των υφιστάμενων διεθνών αποφάσεων για τη βελτίωση της ευρωπαϊκής και περιφερειακής υποδομής μεταφορών έλαβαν απόφαση για την ανάπτυξη του Διαδρόμου αυτού (υπόμνημα συνεργασίας, 22 Ιανουαρίου 2004 από τους υπουργούς Μεταφορών των δύο χωρών). Στο πλαίσιο αυτό υπεγράφη στις 10/6/2006 στην Κωνσταντινούπολη μεταξύ των υπουργών Εξωτερικών των δύο χωρών σχετική συμφωνία για την κατασκευή της 2ης διασυνοριακής οδικής γέφυρας. Η κύρωση της σχετικής συμφωνίας μεταξύ των δύο κυβερνήσεων έγινε από το ελληνικό κοινοβούλιο με το Νόμο 3579, ΦΕΚ 133/18.06.3007.
Στις 26/6/2013 μεταξύ της Τουρκικής Αρχής Αυτοκινητοδρόμων και της εταιρείας Εγνατία Οδός ΑΕ υπογράφηκε Μνημόνιο Κατανόησης, βάσει του άρθρου 5 της παραπάνω συμφωνίας, με αντικείμενο την προετοιμασία των τευχών δημοπράτησης και των μελετών που απαιτούνται για την κατασκευή 2ης διασυνοριακής οδικής γέφυρας στη δίοδο Κήπων - Υψάλων. Η γέφυρα χωροθετείται σε συνδυασμό με την προβλεπόμενο νέο συνοριακό σταθμό Κήπων, κατάντη και σε εγγύτητα με την υφιστάμενη γέφυρα του ποταμού Έβρου.
Στις 4/4/2014 υπεγράφη διακρατικό πρωτόκολλο για την χωροθέτηση και την οριογραμμή επί της 2ης διασυνοριακής οδικής γέφυρας μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας και στην συνέχεια έγινε σύσκεψη της ελληνικής αντιπροσωπείας της μικτής ομάδας εργασίας (ΜΟΕ) με την τουρκική αντιπροσωπεία της ΜΟΕ.
Ακολούθησε συνεργασία για την μελετητική ωρίμανση του έργου σε προκαταρκτικό επίπεδο, η οποία δεν ολοκληρώθηκε διότι κατόπιν οδηγίας του ΥΠΕΞ έπρεπε να προηγηθεί η κύρωση του ως άνω διακρατικού πρωτοκόλλου από την Τουρκική Βουλή.
Σύμφωνα με την υπ’ αρ. 47473/3-10-2017 επιστολή του ΥΠΕΞ η πρεσβεία της Τουρκίας ενημέρωσε το ΥΠΕΞ ότι ολοκληρώθηκαν οι απαιτούμενες διαδικασίες για την κύρωση του διακρατικού πρωτοκόλλου, το οποίο στις 28-9-2017 τέθηκε σε ισχύ.
Μέχρι σήμερα για την προετοιμασία του έργου, έχουν εκπονηθεί από ελληνικής πλευράς, οι ακόλουθες συνοδές μελέτες: Προκαταρκτική μελέτη οδοποιίας, προκαταρκτική μελέτη γέφυρας, πρόγραμμα γεωτεχνικής έρευνας (α’ φάση), αποτελέσματα γεωτεχνικών ερευνών (α’ φάση), αξιολόγηση αποτελεσμάτων γεωτεχνικής έρευνας, μελέτη περιβαλλοντικής επιπτώσεων (αναμένονται περιβαλλοντικοί όροι), τοπογραφική αποτύπωση.
Στα μέσα Ιουλίου του 2018, απαντώντας σε ερώτηση του βουλευτή Αναστάσιου Δημοσχάκη, το Υπουργείο Υποδομών είχε δώσει ως ημερομηνία εκκίνησης των διαδικασιών δημοπράτησης του έργου το 2020, μετά από σχετική εκτίμηση της Εγνατίας οδού.
Για την ολοκλήρωση προετοιμασίας φακέλου του έργου, απαιτούνταν οι μελέτες όπως: μελέτη αποτίμησης υφιστάμενης κατάστασης και εκτίμησης απαιτήσεων συντήρησης της υφιστάμενης γέφυρας, κτηματολόγιο, γεωλογική - γεωτεχνική μελέτη - μελέτη θεμελίωσης της γέφυρας, γεωερευνητικές εργασίες (β΄βάση γεωτρήσεων), οριστική μελέτη οδοποιίας, οριστική υδραυλική μελέτη, προμελέτη/οριστική μελέτη και έλεγχος οριστικής μελέτης γέφυρας, οριστική μελέτη Η/Μ.
Ο διαγωνισμός
Λίγο πριν τελειώσει το τρέχον έτος, η Εγνατία Οδός προκηρύσσει διεθνή διαγωνισμό για την εκπόνηση οριστικής μελέτης για τη γέφυρα Υψάλων - Κήπων, με χρονική διάρκεια της σύμβασης τους 13 μήνες. Μάλιστα, η Εγνατία Οδός φαίνεται πως θέλει επιτάχυνση της διαδικασίας, καθώς, όπως αναφέρεται, «για την ταχύτερη, σε σχέση με τη συμβατική προθεσμία, εκπόνηση της πλήρους μελέτης, προβλέπεται πρόσθετη καταβολή (πριμ), συνολικού ύψους ένα τοις εκατό (1%) της συμβατικής αξίας, μη συμπεριλαμβανομένου του Φ.Π.Α».
Ακολουθήστε το xronos.gr στο Google News