Είναι το δημογραφικό, ηλίθιε!

Κοινές διαπιστώσεις των Άλκη Ρήγου, πανεπιστημιακού και Παύλου Χαραμή, προέδρου του ΚΕΜΕΤΕ της ΟΛΜΕ και υπεύθυνου παιδείας του Συνασπισμού
Με μελανά χρώματα περιέγραψαν τις εξελίξεις στην παιδεία στον καιρό του μνημονίου, οι Άλκης Ρήγος πανεπιστημιακός και Παύλος Χαραμής, πρόεδρος του ΚΕΜΕΤΕ της ΟΛΜΕ και υπεύθυνος του τμήματος παιδείας του Συνασπισμού, στην εκδήλωση που πραγματοποίησε ο ΣΥΡΙΖΑ Ροδόπης το απόγευμα της Τετάρτης στην αίθουσα της πρώην Νομαρχίας Ροδόπης. Κοινή διαπίστωση ήταν οι σοβαρές αρνητικές επιπτώσεις στον τρόπο με τον οποίο λειτουργούν τα σχολεία, στην αποδοτικότητα τους, στον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζονται οι μαθησιακές δυσκολίες και με τον οποίο ενισχύονται οι εκπαιδευτικές ανισότητες και όλα αυτά εξαιτίας της εφαρμογής του μνημονίου.

Στις καταργήσεις και συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων στάθηκε περισσότερο στην ομιλία του ο Παύλος Χαραμής, υπεύθυνος παιδείας του ΣΥΝ και πρόεδρος του κέντρου μελετών και τεκμηρίωσης της ΟΛΜΕ, σημειώνοντας ότι η κυβέρνηση πρέπει να σκεφτεί τις επιπτώσεις των επιλογών της, «επιπτώσεις οι οποίες θα αφήσουν ανεξίτηλες συνέπειες όχι μόνο στην παιδεία μας, αλλά και στο μέλλον της κοινωνίας». Ο κ. Χαραμής έκανε λόγο για μία διαδικασία, η οποία δεν κατευθύνεται από παιδαγωγικά κριτήρια, όπως υποστηρίζει το υπουργείο Παιδείας, αλλά «από μια φτηνή λογιστική αντίληψη, από μια αντίληψη που κοιτάζει να εξοικονομήσει κάποια ευρώ σε βάρος της ποιότητας της εκπαίδευσης. Ενώ το σχολείο είχε μια σειρά από αρμοδιότητες και δραστηριότητες που συνέβαλλαν στο να αμβλύνονται κάπως οι ανισότητες στον τομέα της μόρφωσης, όπως τα προγράμματα ενισχυτικής διδασκαλίας, τα προγράμματα τάξεων υποδοχής και φροντιστηριακών τμημάτων για τα παιδιά των μεταναστών, όλα αυτά έχουν υπονομευτεί ή έχουν καταργηθεί».
Το μνημόνιο ρητά εξαιρεί την παιδεία, ανέφερε στο κοινό που με ενδιαφέρον παρακολουθούσε την εκδήλωση ο Άλκης Ρήγος, πανεπιστημιακός, «η κυβέρνηση με άλλοθι το μνημόνιο προκαλεί τη γενική συρρίκνωση κάθε δημόσιου αγαθού. Γίνεται μια προσπάθεια να αποδιαρθρωθεί όλο αυτό που ξέραμε ως δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα, από το νηπιαγωγείο μέχρι το πανεπιστήμιο, με αιχμή κυρίως το πανεπιστήμιο, το οποίο διαβάλλεται ριζικά, γιατί ακριβώς δε θέλουν οι κυρίαρχες δυνάμεις, όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και σε όλη την Ευρώπη, έναν κριτικό πολίτη, ο οποίος θα μπορεί να σκέπτεται και να συγκρίνει τα πράγματα».
Οι ομιλητές της εκδήλωσης για την παιδεία συμφώνησαν στην ανάγκη να γίνουν αλλαγές στην εκπαίδευση, αλλά χωρίς να αγνοούνται οι προτάσεις που κατατίθενται από τους ίδιους τους ανθρώπους της εκπαίδευσης.
Δήμητρα Συμεωνίδου

Στις καταργήσεις και συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων στάθηκε περισσότερο στην ομιλία του ο Παύλος Χαραμής, υπεύθυνος παιδείας του ΣΥΝ και πρόεδρος του κέντρου μελετών και τεκμηρίωσης της ΟΛΜΕ, σημειώνοντας ότι η κυβέρνηση πρέπει να σκεφτεί τις επιπτώσεις των επιλογών της, «επιπτώσεις οι οποίες θα αφήσουν ανεξίτηλες συνέπειες όχι μόνο στην παιδεία μας, αλλά και στο μέλλον της κοινωνίας». Ο κ. Χαραμής έκανε λόγο για μία διαδικασία, η οποία δεν κατευθύνεται από παιδαγωγικά κριτήρια, όπως υποστηρίζει το υπουργείο Παιδείας, αλλά «από μια φτηνή λογιστική αντίληψη, από μια αντίληψη που κοιτάζει να εξοικονομήσει κάποια ευρώ σε βάρος της ποιότητας της εκπαίδευσης. Ενώ το σχολείο είχε μια σειρά από αρμοδιότητες και δραστηριότητες που συνέβαλλαν στο να αμβλύνονται κάπως οι ανισότητες στον τομέα της μόρφωσης, όπως τα προγράμματα ενισχυτικής διδασκαλίας, τα προγράμματα τάξεων υποδοχής και φροντιστηριακών τμημάτων για τα παιδιά των μεταναστών, όλα αυτά έχουν υπονομευτεί ή έχουν καταργηθεί».
Το μνημόνιο ρητά εξαιρεί την παιδεία, ανέφερε στο κοινό που με ενδιαφέρον παρακολουθούσε την εκδήλωση ο Άλκης Ρήγος, πανεπιστημιακός, «η κυβέρνηση με άλλοθι το μνημόνιο προκαλεί τη γενική συρρίκνωση κάθε δημόσιου αγαθού. Γίνεται μια προσπάθεια να αποδιαρθρωθεί όλο αυτό που ξέραμε ως δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα, από το νηπιαγωγείο μέχρι το πανεπιστήμιο, με αιχμή κυρίως το πανεπιστήμιο, το οποίο διαβάλλεται ριζικά, γιατί ακριβώς δε θέλουν οι κυρίαρχες δυνάμεις, όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και σε όλη την Ευρώπη, έναν κριτικό πολίτη, ο οποίος θα μπορεί να σκέπτεται και να συγκρίνει τα πράγματα».
Οι ομιλητές της εκδήλωσης για την παιδεία συμφώνησαν στην ανάγκη να γίνουν αλλαγές στην εκπαίδευση, αλλά χωρίς να αγνοούνται οι προτάσεις που κατατίθενται από τους ίδιους τους ανθρώπους της εκπαίδευσης.
Δήμητρα Συμεωνίδου
Ακολουθήστε το xronos.gr στο Google News