Τα «Θρακικά Μετέωρα» της Ανατολικής Ροδόπης

Ο Θεόδωρος Μούχτσης επίσημα μέχρι σήμερα έχει στα χέρια του το κείμενο της διαβούλευσης, αλλά καμία ενημέρωση για τις προβλέψεις του υπουργείου Παιδείας για το νομό μας Στο κείμενο διαβούλευσης του υπουργείου δεν φαίνεται να λαμβάνεται υπόψη η ιδιαιτερότητα της εκπαίδευσης στο νομό Ροδόπης, όπου συνυπάρχει η δημόσια με την μειονοτική εκπαίδευση
Την πεποίθησή του ότι η πολυπολιτισμικότητα της Ροδόπης θα αποτρέψει συνενώσεις ή καταργήσεις σχολικών μονάδων, εξέφρασε ο προϊστάμενος Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Ροδόπης Θεόδωρος Μούχτσης, σημειώνοντας βέβαια ότι καμία επίσημη ενημέρωση δεν έχει λάβει μέχρι σήμερα η Διεύθυνση από το υπουργείο Παιδείας για τα σχέδια της κυβέρνησης στο νομό μας. Γνωστά στοιχεία είναι όσα περιλαμβάνονται στο κείμενο που δόθηκε σε διαβούλευση. Σύμφωνα με αυτό, κριτήρια για τη συνένωση σχολείων αποτελούν οι κτιριακές υποδομές-εγκαταστάσεις, καθώς και οι δυνατότητες ανάπτυξης αιθουσών διδασκαλίας, βιβλιοθήκης και λοιπών βοηθητικών χώρων και εξοπλισμού στο σχολείο μετακίνησης. Για τις αλλαγές βέβαια θα τηρούνται οι κανονιστικές ρυθμίσεις για το μέγιστο αριθμό μαθητών (έως 25 για την πρωτοβάθμια και έως 30 για τη δευτεροβάθμια), ενώ θα εκτιμάται και η χιλιομετρική απόσταση για το νέο σχολείο και θα εκτιμάται η συγκοινωνιακή κάλυψη της περιοχής, το οδικό δίκτυο, οι επικρατούσες καιρικές συνθήκες και η διάρκεια κάλυψης της διαδρομής για την άφιξη στο νέο σχολείο. Η διάρκεια της διαδρομή, στις δύσκολες και δυσπρόσιτες περιοχές, δεν θα μπορεί να υπερβαίνει τη μισή ώρα για τα σχολεία της πρωτοβάθμιας και τα ¾ της ώρας για τα σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Στο κείμενο διαβούλευσης του υπουργείου Παιδείας, εκτός από τα παραπάνω κριτήρια, δεν φαίνεται να λαμβάνεται υπόψη η ιδιαιτερότητα της εκπαίδευσης στο νομό Ροδόπης, όπου ουσιαστικά συνυπάρχει η δημόσια με την μειονοτική εκπαίδευση. Αυτή ακριβώς η ιδιαιτερότητα της περιοχής, η πολυπολιτισμικότητα της τοπικής κοινωνίας, όπως είπε ο Θεόδωρος Μούχτσης, «δεν θα επιτρέψει να γίνουν συνενώσεις ή καταργήσεις σχολικών μονάδων. Βέβαια δεν ξέρω τι απόφαση θα πάρει η τοπική αυτοδιοίκηση. Για παράδειγμα στον δήμο Κομοτηνής ανήκουν τα περισσότερα σχολεία, ελάχιστα ανήκουν στους άλλους δήμους του νομού μας. Γι’ αυτό είμαστε σε πλήρη αναμονή. Σίγουρα θα ληφθούν σοβαρά υπόψη οι χιλιομετρικές αποστάσεις των σχολείων και οι απόψεις της τοπικής αυτοδιοίκησης». Τα στελέχη της εκπαίδευσης στο νομό μας όχι μόνο δεν είναι υπέρ της κατάργησης σχολείων, αλλά, όπως ανέφερε ο κ. Μούχτσης, «ζητούν την ίδρυση δύο νέων σχολικών μονάδων, όσον αφορά στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση, ενός 5ου γυμνασίου και ενός 4ου λυκείου για να αποσυμφορηθούν τα υπάρχοντα σχολεία. Έχει τεθεί και υπάρχει σχετικό κονδύλιο για αγορά οικοπέδου, το οποίο πρέπει να μεταφερθεί στην πρωτοβάθμια τοπική αυτοδιοίκηση, στον δήμο, για να προβεί στις αναγκαίες ενέργειες».
Ο «Καλλικράτης» στην εκπαίδευση προκαλεί αντιδράσεις και λογικά, αφού μονοθέσια, διθέσια και τριθέσια σχολεία θα είναι τα πρώτα που θα κλείσουν, σχολεία που υπάρχουν σε πληθώρα στο νομό μας εξαιτίας της παρουσίας πολλών μικρών και απομακρυσμένων οικισμών. Το ποσοστό των σχολείων που θα βάλουν «λουκέτο» δεν είναι ξεκάθαρο, αλλά οι ομοσπονδίες των δασκάλων και των καθηγητών που αντιδρούν στο σχέδιο του υπουργείου Παιδείας το ανεβάζουν στο 30% των σχολείων που λειτουργούν πανελλαδικά. Μένει να δούμε αν από τη διαδικασία αυτή θα εξαιρεθούν οι απομακρυσμένες, ορεινές και νησιωτικές περιοχές της χώρας και φυσικά η περιοχή του νομού Ροδόπης, όπου τα μεγάλα ποσοστά αναλφαβητισμού απαιτούν όχι κλείσιμο αλλά δημιουργία νέων σχολείων.
Δήμητρα Συμεωνίδου
Στο κείμενο διαβούλευσης του υπουργείου Παιδείας, εκτός από τα παραπάνω κριτήρια, δεν φαίνεται να λαμβάνεται υπόψη η ιδιαιτερότητα της εκπαίδευσης στο νομό Ροδόπης, όπου ουσιαστικά συνυπάρχει η δημόσια με την μειονοτική εκπαίδευση. Αυτή ακριβώς η ιδιαιτερότητα της περιοχής, η πολυπολιτισμικότητα της τοπικής κοινωνίας, όπως είπε ο Θεόδωρος Μούχτσης, «δεν θα επιτρέψει να γίνουν συνενώσεις ή καταργήσεις σχολικών μονάδων. Βέβαια δεν ξέρω τι απόφαση θα πάρει η τοπική αυτοδιοίκηση. Για παράδειγμα στον δήμο Κομοτηνής ανήκουν τα περισσότερα σχολεία, ελάχιστα ανήκουν στους άλλους δήμους του νομού μας. Γι’ αυτό είμαστε σε πλήρη αναμονή. Σίγουρα θα ληφθούν σοβαρά υπόψη οι χιλιομετρικές αποστάσεις των σχολείων και οι απόψεις της τοπικής αυτοδιοίκησης». Τα στελέχη της εκπαίδευσης στο νομό μας όχι μόνο δεν είναι υπέρ της κατάργησης σχολείων, αλλά, όπως ανέφερε ο κ. Μούχτσης, «ζητούν την ίδρυση δύο νέων σχολικών μονάδων, όσον αφορά στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση, ενός 5ου γυμνασίου και ενός 4ου λυκείου για να αποσυμφορηθούν τα υπάρχοντα σχολεία. Έχει τεθεί και υπάρχει σχετικό κονδύλιο για αγορά οικοπέδου, το οποίο πρέπει να μεταφερθεί στην πρωτοβάθμια τοπική αυτοδιοίκηση, στον δήμο, για να προβεί στις αναγκαίες ενέργειες».
Ο «Καλλικράτης» στην εκπαίδευση προκαλεί αντιδράσεις και λογικά, αφού μονοθέσια, διθέσια και τριθέσια σχολεία θα είναι τα πρώτα που θα κλείσουν, σχολεία που υπάρχουν σε πληθώρα στο νομό μας εξαιτίας της παρουσίας πολλών μικρών και απομακρυσμένων οικισμών. Το ποσοστό των σχολείων που θα βάλουν «λουκέτο» δεν είναι ξεκάθαρο, αλλά οι ομοσπονδίες των δασκάλων και των καθηγητών που αντιδρούν στο σχέδιο του υπουργείου Παιδείας το ανεβάζουν στο 30% των σχολείων που λειτουργούν πανελλαδικά. Μένει να δούμε αν από τη διαδικασία αυτή θα εξαιρεθούν οι απομακρυσμένες, ορεινές και νησιωτικές περιοχές της χώρας και φυσικά η περιοχή του νομού Ροδόπης, όπου τα μεγάλα ποσοστά αναλφαβητισμού απαιτούν όχι κλείσιμο αλλά δημιουργία νέων σχολείων.
Δήμητρα Συμεωνίδου
Ακολουθήστε το xronos.gr στο Google News