Φιλμογραφικά | xronos.gr
Million Dollar Baby του Κλιντ Ίστγουντ

Φιλμογραφικά

19/11/11 - 12:00

Μοιραστείτε το

Μία στήλη για την ταινία πέρα από το θέαμα. Μεγάλοι σκηνοθέτες, σπουδαίοι ηθοποιοί, βραβεία, ατάκες και παραλειπόμενα. Γιατί ο κινηματογράφος δεν είναι μόνο ό,τι βλέπουμε στην οθόνη? Γράφει η Δανάη Παπαχριστοπούλου

Million Dollar Baby του Κλιντ Ίστγουντ

Εκ πρώτης όψεως, η ταινία μοιάζει να είναι μία ακόμη ταινία για το μποξ: Επίδοξη μποξέρ πλησιάζει τον δύστροπο προπονητή, ο οποίος παρά τους αρχικούς δισταγμούς ενδίδει και την οδηγεί στο δρόμο για τον τίτλο και τη δόξα. Οπότε, η εύλογη απορία είναι: τι καινούργιο έχει να μας δώσει άλλη μία ταινία με πυγμάχους, όταν έχουν γυριστεί τόσες, που αφορούν είτε υπαρκτούς (Τζέικ Λα Μότα, Μοχάμεντ Άλι) είτε φανταστικούς (Ρόκι Μπαλμπόα) θρύλους;
Στην πραγματικότητα, η ταινία του Κλιντ Ίστγουντ είναι κάτι πολύ περισσότερο από μποξ. Είναι μία ιστορία για το όνειρο, για την ελπίδα, για την οικογένεια και, τελικά, για τη δυνατότητα επιλογής στα πιο σημαντικά ζητήματα της ζωής. Όλα αυτά υποδηλώνονται, χωρίς ευθείες και πανηγυρικές αναφορές, ακριβώς όπως συμβαίνει καθημερινά στις ζωές των ανθρώπων, που και τα πιο τραγικά ακόμη γεγονότα, απλώς συμβαίνουν. Οι ερμηνείες των τριών πρωταγωνιστών είναι ήρεμες, χωρίς συναισθηματικές εκρήξεις και αυτό κάνει και τους τρεις χαρακτήρες τόσο ανθρώπινους, ώστε ο θεατής νιώθει από την αρχή μέχρι το τέλος συμμέτοχος στα πάθη τους.


Γνήσια δραματική ταινία, η οποία όμως παράλληλα, υπόγεια αλλά ταυτόχρονα πολύ ουσιαστικά αποδομεί θεσμούς, όπως η οικογένεια ή η θρησκεία. Η παραδοσιακή εικόνα της ευτυχισμένης οικογένειας στην οποία τα μέλη προστατεύουν και στηρίζουν το ένα το άλλο και είναι πάντα δεμένα στα δύσκολα, είναι απούσα από όλη την ταινία.   Η έννοια και τα προστάγματα της θρησκείας αμφισβητούνται καθ’ όλη τη διάρκεια της ταινίας από τον Φράνκι, όμως, η αποκαθήλωση της έρχεται στο τελευταίο μισάωρο, όπου ο πρωταγωνιστής, μόνος απέναντι στον Θεό, κάνει την επιλογή του και δέχεται τις συνέπειές της.
Αρκούντος πολιτικοποιημένος και ικανότατος στην απεικόνιση λεπτών συναισθημάτων και δύσκολων καταστάσεων, όπως αποδεικνύεται από όλες τις ταινίες που σκηνοθέτησε (κυρίως στις μετά το 2003), ο Κλιντ Ίστγουντ τα δίνει όλα και δημιουργεί ένα αριστούργημα που τα έχει όλα. Κανείς δεν μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από αυτήν τη σπαρακτική ιστορία.

Director:

Κλιντ Ίστγουντ: (1930-) Αμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός. Έγινε γνωστός στο ευρύ κοινό ως ηθοποιός το 1964  με τον ρόλο του Τζο στο σπαγγέτι γουέστερν του Σέρτζιο Λεόνε «Για μια χούφτα δολάρια». Εκτός από τα γουέστερν στα οποία πρωταγωνίστησε, για σειρά ταινιών ήταν και ο Χάρι Κάλαχαν ή αλλιώς «Βρώμικος Χάρι». Το σκηνοθετικό του ντεμπούτο το έκανε το 1971 με το ντοκιμαντέρ  «Ο προδότης: ο αφηγητής». Έχει σκηνοθετήσει συνολικά 32 ταινίες. Έχει κερδίσει δύο Όσκαρ Σκηνοθεσίας και ήταν υποψήφιος στην ίδια κατηγορία άλλες δύο φορές. Ανάμεσα στις ταινίες που έχει σκηνοθετήσει είναι και: Οι ασυγχώρητοι (1992), Σκοτεινό Ποτάμι (2003), Million Dollar Baby (2004), Gran Torino (2008).




Υπόθεση:

Ο Φράνκι Νταν (Κλιντ Ίστγουντ) έχει γυμναστήριο, όπου προπονεί άνδρες μποξέρ. Είναι αυστηρός με τη δουλεία του και απόμακρος με τους γύρω του, κρατώντας τα μυστικά του και τις σκέψεις του κρυφές. Ο μοναδικός του φίλος είναι ο Έντι Σκραπ (Μόργκαν Φρίμαν), πρώην μποξέρ που φροντίζει το γυμναστήριο. Μια μέρα η σερβιτόρα Μάγκι Φιτζέραλντ (Χίλαρι Σουόνκ) εμφανίζεται στο γυμναστήριο διεκδικώντας το όνειρό της να γίνει πυγμάχος. Ο Φράνκι αρνείται να την προπονήσει, καθώς δεν ασχολείται με το γυναικείο μποξ, αλλά η επιμονή της Μάγκι και η πίεση από τον Σκραπ κάνουν τον προπονητή να δεχθεί την πρόκληση, αλλά πάντα με τους δικούς του αυστηρούς όρους. Η Μάγκι τα δίνει όλα και το όνειρο μοιάζει να παίρνει σάρκα και οστά, όμως κάποια πράγματα είναι απρόβλεπτα…



Πληροφορίες


Σκηνοθεσία: Κλιντ Ίστγουντ
Σενάριο: Πόλ Χάγκις, Φ.Χ.Τουλ
Πρωταγωνιστές: Χίλαρι Σουόνκ, Κλιντ Ίστγουντ, Μόργκαν Φρίμαν
Έτος Παραγωγής:  2004

Βραβεία


Κέρδισε 4 Όσκαρ:
•    Καλύτερης Σκηνοθεσίας
?    Καλύτερης Ταινίας
?    Β? Ανδρικού Ρόλου
?    Α? Γυναικείου Ρόλου

Ήταν υποψήφιο για άλλα 3 Όσκαρ

?    Καλύτερου Α? Ανδρικού Ρόλου
?    Καλύτερου Διασκευασμένου Σεναρίου
?    Μοντάζ

Παραλειπόμενα:

Η πρωταθλήτρια του μποξ και του κικ μπόξινγκ Λούισα Ράιτζκερ, που παίζει και το ρόλο της Μπίλι «Η Μπλε Αρκούδα», ήταν στην πραγματικότητα η προπονήτρια της Χϊλαρι Σουόνκ.
Είναι η 25η ταινία που έχει σκηνοθετήσει ο Κλιντ Ίστγουντ, η 57η που έχει παίξει και η 21η  που ήταν παραγωγός.

Στην ηλικία των 74, ο Κλιντ Ίστγουντ έγινε ο γηραιότερος νικητής του βραβείου Όσκαρ Καλύτερης Σκηνοθεσίας.

“Mo chuisle”, το παρατσούκλι της Μάγκι ως μποξέρ, κυριολεκτικά σημαίνει «σφυγμέ μου», αλλά μπορεί να χρησιμοποιηθεί και ως «αγάπη μου». Είναι μία  τρυφερή προσφώνηση από την κέλτικη φράση ?A chuisle mo chroí?( Σφυγμέ της καρδιάς μου). 

Ακολουθήστε το xronos.gr στο Google News

Ροή Ειδήσεων

xronos
xronos.gr