«Χωρίς ιδιαίτερες δυσκολίες» τα θέματα της Νεοελληνικής Γλώσσας κ Λογοτεχνίας | xronos.gr
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΑΠΟ ΤΟ ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΟ «2001-ΟΡΟΣΗΜΟ»

«Χωρίς ιδιαίτερες δυσκολίες» τα θέματα της Νεοελληνικής Γλώσσας κ Λογοτεχνίας

14/06/21 - 13:42
ok-maria_lipordezi_-_vaso_demiri.jpg

Η ανάλυση από τις φιλολόγους Μαρία Λιπορδέζη και Βάσω Δεμίρη

Πρεμιέρα πανελλαδικών σήμερα και κείμενο με τίτλο «Το αύριο δεν είναι πια αδιαπέραστο πέπλο» κλήθηκαν να αναπτύξουν οι υποψήφιοι των Γενικών Λυκείων κατά την πρώτη ημέρα των Πανελλαδικών Εξετάσεων στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας. Τα κείμενα αναφοράς έχουν θεματικό κέντρο τις επαγγελματικές προοπτικές των νέων, ενώ το θέμα ανάπτυξης αναφέρεται στα εφόδια που απαιτούνται στη νέα πραγματικότητα και στις δράσεις των νέων με στόχο τη βελτίωση του κόσμου.

Σχολιασμός από το φροντιστήριο «2001-Ορόσημο»

«Σε γενικές γραμμές τα φετινά θέματα ήταν βατά, χωρίς ιδιαίτερες δυσκολίες και παγίδες», σχολιάζουν σε αναλυτικό τους σημείωμα οι φιλόλογοι του φροντιστηρίου μέσης εκπαίδευσης «2001 – Ορόσημο» Μαρία Λιπορδέζη και Βάσω Δεμίρη.

Η ανάλυση των θεμάτων:

«Τα σημερινά θέματα στρέφουν το βλέμμα των υποψηφίων στο μέλλον.

Συγκεκριμένα, δόθηκαν 3 κείμενα. Τα 2 πρώτα ήταν μη λογοτεχνικά, άρθρα διασκευασμένα από τον τύπο, ενώ το τρίτο ήταν λογοτεχνικό, το ποίημα του Ν. Γκάτσου «Στο Σείριο υπάρχουν παιδιά».

Θεματικά το πρώτο κείμενο σχετίζεται με τον τρόπο που ατενίζουμε οι άνθρωποι το μέλλον, περνώντας το μήνυμα ότι η ζωή υπάρχει και συνεχίζεται μέσα από την ελπίδα. Εμφάνιζε κάποιες δυσκολίες για τα παιδιά όσων αφορά το βάθος των νοημάτων, αφού απαιτούσε ο αναγνώστης να γνωρίζει τα βιώματα των κοινωνιών του περασμένου αιώνα αλλά και της τελευταίας δεκαετίας που ήταν η περίοδος της μεγάλης κρίσης. Το 2ο περιείχε απόψεις τελειόφοιτων σχετικά με τις προσδοκίες τους, τις ανησυχίες τους για τον επαγγελματικό προσανατολισμό και την αποκατάσταση. Ένα κείμενο με θέματα που σίγουρα προβληματίζουν και τους νέους που διαγωνίστηκαν σήμερα στις πανελλήνιες.

Τα κείμενα δεν παρουσίαζαν ιδιαίτερη δυσκολία στην κατανόηση.

Στο 1ο Θέμα ζητήθηκε περίληψη σε συγκεκριμένη παράγραφο του κειμένου 2. Εδώ τα παιδιά δεν θα έπρεπε να παραλείψουν να προδώσουν πληροφοριακό ύφος στην περίληψή τους, καθώς οι απόψεις ήταν μαρτυρίες παιδιών και όχι σκέψεις του ίδιου του συγγραφέα.

Στο 2ο θέμα περιέχονται οι ασκήσεις θεωρίας.

Η β1. ήταν μια άσκηση που έπεσε και πέρσι, δηλαδή Σωστό - Λάθος. Φέτος, ήταν πιο βατή η συγκεκριμένη άσκηση, καθώς τα παιδιά έπρεπε να εστιάσουν μόνο σε ένα κείμενο για να απαντήσουν. Επίσης, δεν απαιτούσε δικαιολόγηση με αναφορές στο κείμενο.

Η β2. είχε 2 σκέλη και απαιτούσε από τα παιδια να δώσουν τίτλους στο 2ο κείμενο και να αιτιολογήσουν τη χρήση στατιστικών στοιχείων και μαρτυριών.

Η β3 κινήθηκε στο ίδιο πλαίσιο με περσινή άσκηση ζητώντας απο τα παιδιά να εντοπισουν γλωσσικές επιλογές του 1ου κειμένου για να δικαιολογήσουν την προθεση του συγγραφέα να ευαισθητοποιήσει τους αναγνώστες.

Στο σύνολό του το Β θέμα δεν παρουσίαζε κάποια ιδιαίτερη δυσκολία.

Το Γ θέμα, αφορούσε στο λογοτεχνικό κείμενο, το ποίημα. Ένα ποίημα του Ν. Γκάτσου. Εδώ οι υποψήφιοι κλήθηκαν να αιτιολογήσουν γιατί τα παιδιά που κατοικούσαν ανέμελα στο αστέρι «Σείριο», δάκρυσαν μόλις έμαθαν από τον δάσκαλό τους τι είναι η γη και τι συμβαίνει στη γη. Παράλληλα, με την ερμηνεία του ποιήματος, έπρεπε να σχολιάζουν κειμενικούς δείκτες.

Επίσης, ζητήθηκε από τα παιδιά η προσωπική τους τοποθέτηση σχετικά με το αν θα τους ικανοποιούσε ή θα τους δυσαρεστούσε η ζωή στο Σείριο, αν έμεναν εκεί.

Εδώ τα παιδιά μπορούσαν να απαντήσουν ελεύθερα, αλλά έπρεπε να τεκμηριώσουν την απάντησή τους.

Το ποίημα ήταν μετρίας δυσκολίας, ήταν σουρεαλιστικό αλλά τα παιδιά που έχουν εξοικειωθεί με την ποίηση μπορούσαν να το προσεγγίσουν.

Στο θέμα Δ ζητήθηκε από τους υποψηφίους να συντάξουν ένα άρθρο για νεανική ιστοσελίδα, στο οποίο να αναφερθούν στα εφόδια που θεωρούν ότι πρέπει να έχουν για να αντιμετωπίσουν τον κόσμο σε περίπτωση που επιβεβαιωθούν οι απόψεις που εκφράζονται στο 1ο κείμενο αλλά και να προτείνουν δράσεις ώστε ως νέοι να βελτιώσουν τον κόσμο.

Ήταν ωραίο θέμα, καθώς τα παιδιά που γράφουν θα κληθούν να αντιμετωπίσουν τον κόσμο μελλοντικά, επομένως αυτό το θέμα σχετικά με τα εφόδια που θα χρειαστούν τους αφορά άμεσα. Ένα παιδί που γνωρίζει το περιεχόμενο της ανθρωπιστικής παιδείας θα μπορούσε να ανταποκριθεί στο α’ ζητούμενο. Επιπλέον, το κείμενο που προτείνεται στο κριτήριο 4 του βιβλίου των μαθητών («Εμείς και οι άλλοι»), «Ο ρυθμός της ιστορίας» του Ι.Μ. Παναγιωτόπουλου απαντά πολύ εύστοχα σε αυτό το ζητούμενο.

Όσον αφορά το β’ ζητούμενο η μόνη δυσκολία που έκρυβε το θέμα Δ ήταν ότι τα παιδιά έπρεπε να αναφέρουν δράσεις που μπορούν να κάνουν τα ίδια για να βελτιώσουν τον κόσμο και όχι οι φορείς που τα περιβάλλουν.

Σε γενικές γραμμές τα φετινά θέματα ήταν βατά, χωρίς ιδιαίτερες δυσκολίες και παγίδες.

Ευχόμαστε σε όλους τους υποψηφίους καλή επιτυχία και καλή δύναμη στα επόμενα μαθήματα».

Συνημμένα αρχεία

Ακολουθήστε το xronos.gr στο Google News

Ροή Ειδήσεων

xronos
xronos.gr