Α. Συρίγος: Οι συνθήκες που χαράσσουν σύνορα είναι αδιαπραγμάτευτες | xronos.gr
100 ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΣΥΝΘΗΚΗ ΤΗΣ ΛΩΖΑΝΗΣ

Α. Συρίγος: Οι συνθήκες που χαράσσουν σύνορα είναι αδιαπραγμάτευτες

29/11/23 - 8:00
Α. Συρίγος:  Οι συνθήκες που  χαράσσουν σύνορα  είναι αδιαπραγμάτευτες

Η υποχρεωτική ανταλλαγή των πληθυσμών ήταν τόσο τραυματική που καμία μελλοντική συνθήκη που υπεγράφη παγκοσμίως δεν την εφάρμοσε  

«Το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο ενδυναμώνεται» η άποψή του για τη διαφαινόμενη συνένωση των τριών Τμημάτων Κλασικών & Ανθρωπιστικών Σπουδών σε ένα

Στη σύγχρονη εποχή ένα μόνο σημείο στη Συνθήκη της Λωζάννης έχει σημασία, τα σύνορα των κρατών, ενώ όλα τα υπόλοιπα είναι παρωχημένα, δήλωσε μιλώντας στο ράδιο Χρόνος 87.5fm και τον Δήμο Μπακιρτζάκη ο Άγγελος Συρίγος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Δικαίου & Εξωτερικής Πολιτικής στο Πάντειο Πανεπιστήμιο και βουλευτής της ΝΔ. Αντίστοιχα, αδιαπραγμάτευτος φυσικά είναι ο ορισμός της μειονότητας στη Θράκη ως μουσουλμανικής, άρα δεν τίθεται κανένα θέμα διαλόγου γι’ αυτό.

Αφορμή στάθηκε η εκδήλωση «100 χρόνια από τη Λωζάννη, 1923-2023», που θα πραγματοποιηθεί σήμερα Τετάρτη 29 Νοεμβρίου και ώρα 19:00 στο Ιστορικό Μουσείο Αλεξανδρούπολης, στη διάρκεια της οποίας ο Άγγελος Συρίγος θα μιλήσει για τις ελληνοτουρκικές διαφορές στην συνδιάσκεψη της Λωζάννης.

«Ο Ερντογάν λέει να αναθεωρήσουμε τη Συνθήκη. Να αναθεωρήσουμε τί; Τις διατάξεις περί ανταλλαγής αιχμαλώτων; Δεν έχει καμία σημασία, έχουν ανταλλαγεί οι αιχμάλωτοι. Να αναθεωρήσουμε τις διατάξεις σχετικά με το ποιος θα πληρώσει το οθωμανικό χρέος; Όλα αυτά έχουν κλείσει εδώ και πολλές δεκαετίες. Το μοναδικό το οποίο παραμένει ισχυρό από πλευράς της Συνθήκης είναι τα σύνορα», είπε ο καθηγητής.

Πάντως, τα όσα προβλέπει η Συνθήκη για τα σύνορα των κρατών είναι αδιαπραγμάτευτα, είπε ο αναπληρωτής καθηγητής και πρόσθεσε «από τη στιγμή που χαράσσονται τα σύνορα με μία Συνθήκη, αποκτούν τη δική τους δυναμική που είναι ανεξάρτητη από τη δυναμική της Συνθήκης. Επιπλέον, συνθήκες οι οποίες χαράσσουν σύνορα, δεν αναθεωρούνται και δεν υπόκεινται στον όρο περί αναθεωρήσεως».

Η ανταλλαγή των πληθυσμών
Όσον αφορά στο ζήτημα της ανταλλαγής των πληθυσμών που έγινε στο πλαίσιο εφαρμογής της Συνθήκης επεσήμανε πως «όριζε την υποχρεωτική ανταλλαγή των πληθυσμών, με την εξαίρεση των μουσουλμάνων της Θράκης και των Ελλήνων της Κωνσταντινούπολης, της Ίμβρου και της Τενέδου. Η υποχρεωτική ανταλλαγή των πληθυσμών ήταν κάτι τόσο τραυματικό για εκείνους που το υπέστησαν που έκτοτε καμία συνθήκη παγκοσμίως δεν την εφάρμοσε. Επομένως το ότι παρέμειναν πληθυσμοί στην περιοχή, είναι κάτι καταρχήν σωστό. Από εκεί και πέρα το πώς φέρθηκε η Τουρκία και πως οδηγηθήκαμε στο να έχει σχεδόν εξαλειφθεί πλήρως η ελληνική μειονότητα αυτό δεν σχετίζεται με τη Συνθήκη, αλλά με τη στάση του τουρκικού κράτους».

Συγχώνευση Τμημάτων στο ΔΠΘ
Ο Άγγελος Συρίγος με την ιδιότητα του πρώην υφυπουργού Παιδείας κλήθηκε να τοποθετηθεί επίσης αναφορικά με την σχεδιαζόμενη από την κυβέρνηση, συγχώνευση τμημάτων της Σχολής Κλασικών & Ανθρωπιστικών Σπουδών (Τμήμα Ελληνικής Φιλολογίας, Τμήμα Ιστορίας & Εθνολογίας, Τμήμα Γλώσσας, Φιλολογίας & Πολιτισμού Παρευξείνιων Χωρών), δηλώνοντας πως «πρέπει να καταλάβουμε ότι είναι τρία αδύναμα Τμήματα, με μικρό αριθμό φοιτητών και είναι ορισμένα πράγματα που θέλουν νοικοκύρεμα».

Σύμφωνα με τον ίδιο, το ζήτημα δεν είναι η διαρκής εξάπλωση του Πανεπιστημίου σε κάθε τομέα, χωρίς να υπολογίζεται τι αντίκτυπο έχει αυτό στην κοινωνία. «Δεν θέλεις να φτιάχνεις Τμήματα τα οποία είναι κενά. Τα Τμήματα φτιάχνονται για την κοινωνία. Επομένως, έχεις τρία Τμήματα τα οποία έχουν μικρό αριθμό φοιτητών και κοιτάζεις τι μπορείς να κάνεις για να διατηρήσεις τον κεντρικό κορμό των σπουδών τους σε ένα νέο και πιο ευέλικτο σχήμα», ανέφερε σχετικά.

Ο ίδιος δεν συμμερίζεται την αντίληψη ότι με τη συγχώνευση χάνονται δύο Τμήματα από το πανεπιστήμιο της Θράκης, αλλά «η πραγματικότητα είναι ότι το Πανεπιστήμιο ενδυναμώνεται, προσφέροντας μαθήματα και ειδικότητες τις οποίες έχει ανάγκη η κοινωνία».

Ως παράδειγμα έφερε το μάθημα της ρουμανικής γλώσσας του τμήματος Παρευξεινίων, καθώς σύμφωνα με τον ίδιο ήταν για αρκετό καιρό εξαιρετικά δύσκολο να βρεθεί καθηγητής να το διδάσκει.

Live ενημέρωση

Ακολουθήστε το xronos.gr στο Google News

Ροή Ειδήσεων

xronos
xronos.gr